Sygn. akt KIO 3386/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 24
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Michał Pawłowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym be
z udziału stron w dniu 24 września 2024 r.
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
16 września 2024 r. przez wykonawcę prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
MEGA SYSTEM P. D.
z siedzibą w Radzyniu Podlaskim w postępowaniu prowadzonym
przez
z
amawiającego
Zakład
Ubezpieczeń
Społecznych
II
Oddział
w Poznaniu,
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy SIGMA Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Opolu
postanawia:
1. Umarza
postępowanie odwoławcze.
2. Nakazuje
zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawc
y prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą MEGA SYSTEM P. D. z
siedzibą w Radzyniu Podlaskim kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy
złotych zero groszy) stanowiącej równowartość uiszczonego wpisu od odwołania.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: .....................................................
Sygn. akt KIO 3386/24
Uzasadnienie
Zakład Ubezpieczeń Społecznych II Oddział w Poznaniu, zwany dalej
„Zamawiającym”, działając na podstawie przepisów ustawy dnia 11 września 2019 r. –
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r., poz. 1320), zwanej dalej „ustawą PZP”,
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na „zakup wraz z dostawą
krzeseł obrotowych z zagłówkiem na potrzeby II Oddziału ZUS w Poznaniu”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej z dnia 16 kwietnia 2024 r., pod numerem 2024/S 075-224255.
W dniu
16 września 2024 r. Odwołujący – wykonawca prowadzący działalność
gospodarczą pod firmą MEGA SYSTEM P. D. z siedzibą w Radzyniu Podlaskim, zwany dalej
również „wykonawcą MEGA SYSTEM”, wniósł odwołanie od czynności podjętych przez
Zamawiającego, które polegały na:
unieważnieniu wyboru oferty wykonawcy SIGMA Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Opolu (dalej jako „wykonawca SIGMA”) jako oferty firmy
najkorzystniejszej,
2) cofnięciu odrzucenia oferty Odwołującego,
3) wykluczeniu oferty wykonawcy SIGMA z uwagi na fakt, że ofertowany produkt jest
niezgodny z OPZ Zamawiającego (podłokietniki),
4) wyborze oferty Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu bezzasadne odrzucenie jego oferty mimo
spełniania przez niego wszystkich wymagań dotyczących udziału w postępowaniu
i dostarczenia
w czas wszystkich dokumentów wymaganych przez Zamawiającego.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie jego odwołania i:
1) unieważnienie wyboru oferty wykonawcy SIGMA jako oferty firmy najkorzystniejszej,
2) cofnięcie odrzucenia oferty Odwołującego,
3) wykluczenie oferty wykonawcy SIGMA z uwagi na fakt, że ofertowany produkt jest
niezgodny z OPZ Zamawiającego (podłokietniki),
4) wybór oferty Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej.
Ponadto Odwołujący złożył wniosek o zasądzenie na jego rzecz od Zamawiającego
kosztów postępowania odwoławczego w wysokości 18 600 zł 00 gr.
Z informacji
, którą Zamawiający przekazał Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 19
września 2024 r., wynika, że kopia odwołania została przekazana do wykonawców
uczestniczących w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w dniu 17 września
2024 r.
przez stronę internetową prowadzonego postępowania.
W dniu
19 września 2024 r. swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego zgłosił wykonawca SIGMA. Izba uznała skuteczność zgłoszonego
przystąpienia.
Mając na uwadze powyższe Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 568 pkt 2 ustawy PZP
Izba umarza postępowania odwoławcze,
w formie postanowienia, w przypadku stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej
przyczyny zbędne lub niedopuszczalne. Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, że wykonawca
MEGA SYSTEM we wniesionym w dniu 16 września 2024 r. do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej odwołaniu zaskarżył następujące czynności Zamawiającego:
1) unieważnienie wyboru oferty wykonawcy SIGMA jako oferty firmy najkorzystniejszej,
2) cofnięcie odrzucenia oferty Odwołującego,
3) wykluczenie oferty wykonawcy SIGMA z uwagi na fakt, że ofertowany produkt jest
niezgodny z OPZ Zamawiającego (podłokietniki),
4) wybór oferty Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej.
Według odwołania wykonawca MEGA SYSTEM wystąpienie wszystkich skarżonych
czynności odnosi do daty wyboru oferty wykonawcy SIGMA jako oferty najkorzystniejszej
w postępowaniu, co miało miejsce w dniu 4 września 2024 r.
Analiza akt sprawy odwoławczej pod kątem treści zawartych w odwołaniu prowadzi
jednakże do wniosku, że żadna z zaskarżonych czynności opisanych przez Odwołującego
jako wymóg formalny odwołania z art. 516 ust. 1 pkt 7 ustawy PZP nie tylko nie została
dokonana w dniu 4 września 2024 r., ale w ogóle – z wyjątkiem ostatniej z zaskarżonych
odwołaniem czynności Zamawiającego – nigdy nie istniała w tym postępowaniu. Co prawda
czynność wyboru oferty Odwołującego w postępowaniu została dokonana w dniu 11 lipca
2024 r., ale następnie w wyniku uwzględnienia zarzutów odwołania wykonawcy SIGMA
w sprawie o sygn. akt KIO 2563/24 Zamawiający samodzielnie ją unieważnił. Zatem na dzień
4 września 2024 r. czynność ta była również nieistniejąca. Co więcej, niezależnie do tego nie
sposób uznać, aby Odwołujący miał interes w kwestionowaniu czynności Zamawiającego
dotyczącej wyboru jego oferty jako najkorzystniejszej w postępowaniu na wcześniejszym
etapie postępowania i aby był w stanie wykazać, że w związku z wyborem jego oferty groziła
mu jakakolwiek szkoda.
Od samego początku zatem nie było i dalej nie ma substratu zaskarżenia w tej
sprawie,
ponieważ żadna ze skarżonych czynności nie istniała w dacie, od której Odwołujący
wywodził termin na wniesienie odwołania. W ocenie Izby wniesienie w tym kształcie środka
ochrony prawnej dotyczącego postępowania prowadzonego przez Zakład Ubezpieczeń
Społecznych II Oddział w Poznaniu od samego początku, z uwagi na wadliwe sformułowanie
skarżonych czynności Zamawiającego, nie mogło przynieść pożądanego skutku w postaci
doprowadzenia do ponownego wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w tym
postępowaniu. Stwierdzone przez Izbę okoliczności w sposób jednoznaczny przesądzają
więc, że postępowanie odwoławcze w tej sprawie należy uznać za zbędne, a tym samym
podlegające umorzeniu na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy PZP.
Niezależnie od powyższego należy wskazać, że przed umorzeniem postępowania
odwoławczego z uwagi na jego zbędność Krajowa Izba Odwoławcza rozważyła, czy w tym
stanie faktycznym możliwe byłoby skierowanie odwołania do rozpoznania na rozprawie.
Na wstępie Izba rozważyła czy zasadne jest wezwanie Odwołującego do poprawienia
lub uzupełnienia odwołania w trybie art. 518 ust. 1 ustawy PZP. Nie ma przy tym wątpliwości,
że wykonawca MEGA SYSTEM konstruując swoje odwołanie, choć ujął w nim wszystkie
elementy stanowiące wymagania formalne z art. 516 ust. 1 ustawy PZP, to jednocześnie
w kilku zasadniczych fragmentach
jego odwołanie było nie tylko nieprecyzyjne, ale nawet
wewnętrznie sprzeczne. Przede wszystkim Izba stwierdziła, że istnieje wyraźna sprzeczność
pomiędzy czynnościami Zamawiającego zaskarżonymi odwołaniem a sformułowanym
jedynie opisowo zarzutem
. Ponadto z treści opisowo sformułowanego zarzutu odwołania nie
wynika wcale, których konkretnie przepisów ustawy PZP naruszenie Odwołujący zarzucił
Zamawiającemu. Analiza treści zarzutu prowadzi do domniemania, że może chodzić o zarzut
naruszenia co najmniej kilku przepisów ustawy. Jednocześnie swoje oczekiwanie odnośnie
postulowanego rozstrzygnięcia sprawy przez Izbę Odwołujący określił w sposób, który nie
przystawał do art. 554 ust. 1 w zw. z art. 554 ust. 3 pkt 1 ustawy PZP, ale za to był zbieżny
z czynnościami, którym zarzucił niezgodność z przepisami ustawy, co już samo w sobie jest
nielogiczne. W ocenie Izby brak dostatecznej precyzji
jeśli chodzi o używaną terminologię
oraz wewnętrzna sprzeczność odwołania nie stanowiły podstawy do wezwania wykonawcy
w trybie art. 518 ust. 1 ustawy PZP
do poprawienia odwołania, skoro odwołanie zawierało
wszystkie elementy wymagane przez art. 516 ust. 1 ustawy PZP.
Ewentualne umożliwienie
wykonawcy poprawienia odwołania, zwłaszcza w zakresie obejmującym wymagania z art.
516 ust. 1 pkt 7 i 8 ustawy PZP, prowadziłoby do nadania mu nowej, pierwotnie niewyrażonej
treści. Tym samym umożliwiono by wykonawcy zaskarżenie po upływie ustawowego terminu
z art. 515 ust. 1 pkt 1
ustawy PZP innych czynności Zamawiającego, a także sformułowanie
dodatkowych
zarzutów, co jest zakazane na gruncie art. 555 ustawy PZP, albowiem Izba nie
mogłaby orzekać co do takich zarzutów. Wezwanie Odwołującego przez Izbę do poprawienia
lub uzupełnienia odwołania byłoby więc nadmierną ingerencją w merytoryczną warstwę jego
odwołania.
Skoro Izba nie skorzystała z regulacji art. 518 ust. 1 ustawy PZP w celu umożliwienia
Odwołującemu poprawienia treści odwołania, ze względu na wadliwe określenie przez niego
zaskarżonych czynności Zamawiającego oraz brak elementarnej dokładności i precyzji przy
przedstawianiu zarzutów, to również wyznaczenie posiedzenia niejawnego z udziałem stron
i
uczestników postępowania odwoławczego, podczas którego Odwołujący mógłby spróbować
sprostować i uszczegółowić treści zawarte w swoim odwołaniu, było niecelowe. Zezwolenie
Odwołującemu na tego rodzaju zabiegi byłoby tożsame z udzieleniem mu zgody na ponowne
wskazanie czynności Zamawiającego lub jego zaniechań czynności, którym zarzuca
niezgodność z przepisami ustawy PZP, już po terminie na zaskarżenie tych czynności, czyli
de facto
byłaby to zgoda na przywrócenie Odwołującemu terminu do wniesienia odwołania.
Ustawa PZP
tak samo jak nie daje wykonawcom możliwości rozszerzenia odwołania o nowe
zarzuty to nie przewiduje t
eż takiej instytucji prawnej jak przywrócenie terminu do wniesienia
odwołania.
Mając powyższe na uwadze Izba uznała zatem, że postępowanie odwoławcze w tej
sprawie jako zbędne – z uwagi na brak czynności Zamawiającego, które zostały zaskarżone
odwołaniem – należy umorzyć na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy PZP.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na
podstawie art. 557 ustawy PZP i art. 574-
576 ustawy PZP oraz w oparciu o przepis § 9 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437). Z uwagi na umorzenie tego
postępowania odwoławczego na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy PZP Izba nakazała zwrócić
Odwołującemu uiszczony wpis od odwołania w wysokości 15 000 zł 00 gr.
Przewodniczący: .....................................................