Sygn. akt: KIO 3388/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 23
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Bartosz Stankiewicz
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 23 września 2024 r.
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
września 2024 r. przez wykonawcę Energa Oświetlenie spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Sopocie przy ul. Artura Grottgera 7 (81-809 Sopot)
w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Lubień Kujawski z siedzibą w Lubieniu Kujawskim
przy ul. Wojska Polskiego 29 (87-
840 Lubień Kujawski)
postanawia:
1. U
morzyć postępowanie odwoławcze.
2. Nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Energa Oświetlenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Sopocie kwoty 7 500
zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy),
uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
S
ądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
…………...…….…….
Sygn. akt: KIO 3388/24
Uzasadnienie
Gmina Lubień Kujawski zwana dalej „zamawiającym”, prowadziła postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego, na podstawie przepisów ustawy z dnia z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 ze zm.) zwanej
dalej: „Pzp”, w trybie podstawowym, pn.: Wymiana oświetlenia ulicznego na terenie w Gminie
Lubień Kujawski o numerze referencyjnym ZP.271.3.2024, zwane dalej „postępowaniem”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 11
września 2024 r., pod numerem 2024/BZP 00495108.
Szacunkowa wartość zamówienia, którego przedmiotem były dostawy była niższa od
kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.
W dniu 16
września 2024 r. wykonawca Energa Oświetlenie Sp. z o.o. z siedzibą
w Sopocie (zwany
dalej: „odwołującym”) wniósł odwołanie od:
czynności zamawiającego polegającej na ogłoszeniu i prowadzeniu postępowania
o udzielenie zamówienia w trybie podstawowym, określonym w przepisie art. 275 pkt 1 Pzp,
na modernizację infrastruktury oświetleniowej ENERGA Oświetlenie w sytuacji, gdy
odwołujący, będąc właścicielem i jedynym dysponentem tego majątku, nie wyraża zgody, aby
modernizację oświetlenia, będącego własnością ENERGA Oświetlenie, wykonał podmiot
trzeci (wykonawca, wyłoniony w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego);
czynności zamawiającego polegającej na ogłoszeniu i prowadzeniu postępowania
o udzielenie zamówienia w trybie podstawowym, określonym w przepisie art. 275 pkt 1 Pzp
w okolicznościach opisanych powyżej, tj. w braku zgody właściciela i jedynego dysponenta
majątku oświetleniowego na modernizację tego majątku przez podmiot trzeci (wykonawcę,
wyłonionego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego), bez jednoczesnego
opisania w sposób jednoznaczny i wyczerpujący przedmiotu zamówienia z uwzględnieniem
wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, w szczególności
konieczności uzyskania od ENERGA Oświetlenie prawa do dysponowania majątkiem
oświetleniowym na cele modernizacji, którego to zezwolenia zamawiający nie pozyskał,
ograniczając się jedynie do wskazania w opisie przedmiotu zamówienia (pkt część IV pkt 1
SWZ), że zamówienie obejmuje oświetlenie będące własnością ENERGA Oświetlenie, a tym
samym na niezgodnym z przepisami Pzp
ogłoszeniu i prowadzeniu postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego prowadzonego pod nr ZP.271.3.2024;
czynności zamawiającego polegającej na ogłoszeniu i prowadzeniu postępowania
o udzielenie zamówienia w trybie podstawowym, określonym w przepisie art. 275 pkt Pzp
w okolicznościach opisanych powyżej, tj. w braku zgody właściciela i jedynego dysponenta
majątku oświetleniowego na modernizację tego majątku przez podmiot trzeci (wykonawcę,
wyłonionego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego), bez jednoczesnego
opisania w sposób jednoznaczny i wyczerpujący przedmiotu zamówienia z uwzględnieniem
wy
magań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, tj. konieczności
uzyskania od ENERGA prawa do dysponowania majątkiem oświetleniowym na cele
modernizacji, którego to zezwolenia zamawiający nie pozyskał i co stanowi pominięcie
uprawnień właściciela majątku podlegającego modernizacji, przez co zamawiający nie
wskazał ryzyk dla potencjalnego wykonawcy (prawnych oraz finansowych) wiążących się
z realizacją zamówienia publicznego w oparciu o majątek niestanowiący własności
z
amawiającego, a tym samym na niezgodnym z przepisami Pzp ogłoszeniu i prowadzeniu
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego pod nr ZP.271.3.2024;
czynności zamawiającego polegającej na ogłoszeniu i prowadzeniu postępowania
o udzielenie zamówienia w trybie podstawowym , określonym w przepisie art. 275 pkt Pzp
w okolicznościach opisanych powyżej, tj. w braku zgody właściciela i jedynego dysponenta
majątku oświetleniowego na modernizację tego majątku przez podmiot trzeci (wykonawcę,
wyłonionego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego), bez jednoczesnego
opisania w sposób jednoznaczny i wyczerpujący przedmiotu zamówienia z uwzględnieniem
w
ymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, w sytuacji, gdy wzór
umowy z wykonawcą wyłonionym w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
zobowiązuje wykonawcę do wykonania przedmiotu zamówienia w terminie do dnia 12 grudnia
2025 r., a nie określa, że konieczne do wykonania przedmiotu zamówienia w sposób zgodny
z przepisami odrębnymi (prawa własności określonego w Kodeksie Cywilnym) jest pozyskanie
zgody na dysponowanie majątkiem na potrzeby modernizacji od właściciela tego majątku, na
które to wykonanie prac przez podmiot trzeci (wykonawcę wyłonionego w postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego) właściciel nie wyraża zgody, a wykonawca nie został
poinformowany o ryzyku wykonania umowy w opisanych warunkach (odpowiedzialność
odszkodowawcza), a tym samym na niezgodnym z przepisami Pzp
ogłoszeniu i prowadzeniu
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego pod nr ZP.271.3.2024;
czynności zamawiającego polegającej na ogłoszeniu i prowadzeniu postępowania
o udzielenie zamówienia w trybie podstawowym, określonym w przepisie art. 275 pkt 1 Pzp
w okolicznościach opisanych powyżej, w sytuacji, gdy wzór umowy o udzielenie zamówienia
publicznego przewiduje odpowiedzialność wykonawcy z tytułu kar umownych za odstąpienie
od umowy przez z
amawiającego z przyczyn leżących po stronie wykonawcy, a SWZ nie
uwzględnia okoliczności, iż zamawiający nie uzyskał prawa do dysponowania infrastrukturą
na cele modernizacji, ani nie wskazuje, że uzyskanie takiej zgody jest niezbędne dla zgodnego
z obowiązującymi przepisami wykonania przedmiotu zamówienia, co może mieć istotne
przełożenie na termin rozpoczęcia prac w ramach udzielonego zamówienia, a zatem finalnie
na wykonanie umowy w terminie określonym w SWZ i opisanie przez zamawiającego
zamówienia w SWZ w sposób niejednoznaczny i niekompletny powoduje, że zamówienie
obejmuje wykonanie świadczenia niemożliwego, albowiem właściciel infrastruktury
oświetleniowej nie wyraził zgody i nie wyraża zgody, aby modernizację wykonał podmiot trzeci;
czynności zamawiającego polegającej na ogłoszeniu i prowadzeniu postępowania
o udzielenie zamówienia w trybie podstawowym, określonym w przepisie art. 275 pkt Pzp
w okolicznościach opisanych powyżej, tj. w braku zgody właściciela i jedynego dysponenta
majątku oświetleniowego na modernizację tego majątku przez podmiot trzeci (wykonawcę,
wyłonionego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego), bez jednoczesnego
opisania w sposób jednoznaczny i wyczerpujący przedmiotu zamówienia z uwzględnieniem
wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, tj. zwiększonego
ryzyka
odpowiedzialności
odszkodowawczej
względem
właściciela
infrastruktury
oświetleniowej, w sytuacji, gdy niewykonanie zobowiązania objętego zamówieniem
publicznym w postępowaniu nr ZP.271.3.2024 będzie wynikało z przyczyn obiektywnych
związanych ze statusem własnościowym majątku objętego umową o udzielenie zamówienia
publicznego, to jest realizacja umowy o udzielenie zamówienia publicznego w postępowaniu
przez wykonawcę naruszy prawo własności odwołującego, co narazić może wykonawcę
wyłonionego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w postępowaniu nr
ZP.271.3.2024 na szeroko rozumianą odpowiedzialność odszkodowawczą;
- zaniechania
opisania przedmiotu zamówienia w sposób uwzględniający odrębne przepisy
(prawo własności) przez co podane w SWZ parametry nie są dostatecznie precyzyjne, aby
umożliwić wykonawcom ustalenie przedmiotu zamówienia, a zamawiającemu udzielenie tego
zamówienia.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu:
1) naruszenie art. 275 pkt 1 Pzp w zw. z art. 140 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks
cywilny (Dz.U. Nr 16 poz.93 ze zm.)
– dalej „k.c.” i ogłoszenie oraz prowadzenie postępowania
o udzielenie zamówienia w trybie podstawowym, określonym w przepisie art. 275 pkt 1 Pzp na
modernizację infrastruktury oświetleniowej, stanowiącej wyłączną własność ENERGA
Oświetlenie (odwołującego), w sytuacji gdy Energa Oświetlenie Sp. z o.o. będąca właścicielem
i jedynym dysponentem tego majątku, nie przekazała zamawiającemu prawa do
dysponowania majątkiem oświetleniowym na cele modernizacji. Powyższa sytuacja powoduje,
że umowa w sprawie zamówienia publicznego będzie niemożliwa do wykonania bez
naruszenia prawa wyłącznego, tj. prawa własności przysługującego spółce, co prowadzi do
sytuacji, że postępowanie jest obarczone niemożliwą do usunięcia wadą;
2) naruszenie art. 275 pkt 1 Pzp i art. 281 ust. 1 pkt 5) Pzp w zw. art. 99 ust. 1 i 2 Pzp w zw.
z art. 140 k.c.
i ogłoszenie oraz prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia w trybie
podstawowym, określonym w przepisie art. 275 pkt 1 Pzp na modernizację infrastruktury
oświetleniowej, stanowiącej wyłączną własność ENERGA Oświetlenie (odwołującego),
w sytuacji gdy Energa Oświetlenie sp. z o.o. będąca właścicielem i jedynym dysponentem tego
majątku, nie przekazała zamawiającemu prawa do dysponowania majątkiem oświetleniowym
na cele modernizacji poprzez zaniechanie opisania przedmiotu zamówienia w sposób
uwzględniający odrębne przepisy (prawa własności wynikających z Kodeksu Cywilnego)
w sposób jasny i wyczerpujący, tj. niepowiązania faktu prawa ENERGA Oświetlenie do
własności infrastruktury z konsekwencjami w zakresie dodatkowych obowiązków niezbędnych
do realizacji zamówienia, które ten fakt wywołuje względem wykonawcy, który ma realizować
przedmiotowe zamówienie publiczne, tj. nieuwzględnienia okoliczności, które mogą mieć
wpływ na sporządzenie oferty, a także możliwość wykonania umowy. Powyższa sytuacja
powoduje, że umowa w sprawie zamówienia publicznego będzie niemożliwa do wykonania
bez naruszenia prawa wyłącznego, tj. prawa własności przysługującego spółce, co prowadzi
do sytuacji, że postępowanie jest obarczone niemożliwą do usunięcia wadą;
3) naruszenie art. 275 pkt 1 Pzp
w zw. z art. 140 k.c. i ogłoszenie oraz prowadzenie
postępowania o udzielenie zamówienia w trybie podstawowym, określonym w przepisie art.
275 pkt 1 Pzp
na modernizację infrastruktury oświetleniowej, stanowiącej wyłączną własność
ENERGA Oświetlenie (odwołującego) w sytuacji całkowitego pominięcia przez
z
amawiającego uprawnień właścicielskich ENERGA Oświetlenie wyrażających się w braku
udzielenia przez ENERGA Oświetlenie zgody, aby przeprowadzono modernizację
infrastruktury,
w tym aby modernizację przeprowadził podmiot trzeci (wykonawca, wyłoniony
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego) oraz brakiem wskazania ryzyk dla
potencjalnego wykonawcy (prawnych oraz finansowych) wiążących się z realizacją
zamówienia publicznego w oparciu o majątek niestanowiący własności zamawiającego, a
będący własnością Energa Oświetlenie sp. z o. o. i co do którego zamawiający nie uzyskał
prawa do dysponowania majątkiem na potrzeby modernizacji. Powyższa sytuacja powoduje,
że umowa w sprawie zamówienia publicznego będzie niemożliwa do wykonania bez
naruszenia prawa wyłącznego, tj. prawa własności przysługującego Spółce, co prowadzi do
sytuacji, że postępowanie jest obarczone niemożliwą do usunięcia wadą;
4) naruszenie art. 275 pkt 1 Pzp i 281 ust. 1 pkt 5) Pzp w zw. z art. 99 ust. 1 i 2 Pzp w zw.
z art. 140 k.c. i ogłoszenie oraz prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia w trybie
podstawowym, określonym w przepisie art. 275 pkt 1 Pzp na modernizację infrastruktury
oświetleniowej, stanowiącej wyłączną własność ENERGA Oświetlenie (odwołującego)
w sytuacji całkowitego pominięcia przez zamawiającego uprawnień właścicielskich ENERGA
Oświetlenie wyrażających się w braku udzielenia przez ENERGA Oświetlenie zgody, aby
przeprowadzono modernizację infrastruktury, w tym aby modernizację przeprowadził podmiot
trzeci (wykonawca, wyłoniony w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego) oraz
brakiem wskazania ryzyk dla potencjalnego wykonawcy (prawnych oraz finansowych)
wiążących się z realizacją zamówienia publicznego w oparciu o majątek niestanowiący
własności zamawiającego, a będący własnością Energa Oświetlenie sp. z o. o. i co do którego
z
amawiający nie uzyskał prawa do dysponowania majątkiem na potrzeby modernizacji
poprzez zaniechanie opisania przedmiotu zamówienia w sposób uwzględniający odrębne
przepisy (prawa własności wynikających z Kodeksu Cywilnego) w sposób jasny
i wyczerpujący, że realizacja zamówienia może spowodować odpowiedzialność
odszkodowawczą wykonawcy wybranego do realizacji zamówienia, tj. nieuwzględnienia
okoliczności, które mogą mieć wpływ na sporządzenie oferty, a także możliwość wykonania
umowy. Powyższa sytuacja powoduje, że umowa w sprawie zamówienia publicznego będzie
niemożliwa do wykonania bez naruszenia prawa wyłącznego, tj. prawa własności
przysługującego spółce, co prowadzi do sytuacji, że postępowanie jest obarczone niemożliwą
do usunięcia wadą;
5) naruszenie art. 275 pkt 1 Pzp
w zw. z art. 140 k.c. i ogłoszenie oraz prowadzenie
postępowania o udzielenie zamówienia w trybie podstawowym, określonym w przepisie art.
275 pkt 1 Pzp
na modernizację infrastruktury oświetleniowej, stanowiącej wyłączną własność
ENERGA Oświetlenie (odwołującego), w sytuacji całkowitego pominięcia przez
z
amawiającego uprawnień właścicielskich ENERGA Oświetlenie wyrażających się w braku
wyrażenia zgody, aby przeprowadzono modernizację infrastruktury, w tym aby modernizację
przeprowadził podmiot trzeci (wykonawca, wyłoniony w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego), oraz zobowiązania wykonawcy do wykonania przedmiotowego
zamówienia w terminie do dnia 12 grudnia 2025 r., w jednoczesnym braku określenia, że
konieczne jest pozyskanie od właściciela infrastruktury zgody na dysponowanie majątkiem na
potrzeby modernizacji, na które to wykonanie prac przez podmiot trzeci (wykonawcę
wyłonionego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego) właściciel nie wyraża
zgody, a wykonawca nie został poinformowany o ryzyku wykonania umowy w opisanych
warunkach. Powyższa sytuacja powoduje, że umowa w sprawie zamówienia publicznego
będzie niemożliwa do wykonania bez naruszenia prawa wyłącznego, tj. prawa własności
przysługującego spółce, co prowadzi do sytuacji, że postępowanie jest obarczone niemożliwą
do usunięcia wadą;
6) naruszenie art. 275 pkt 1 Pzp i 281 ust. 1 pkt 5) Pzp w zw. z art. 99 ust. 1 i 2 Pzpi art. 101
ust. 1 pkt 1) Pzp
w zw. z art. 140 k.c. i ogłoszenie oraz prowadzenie postępowania o udzielenie
zamówienia w trybie podstawowym, określonym w przepisie art. 275 pkt 1 Pzp na
modernizację infrastruktury oświetleniowej, stanowiącej wyłączną własność ENERGA
Oświetlenie (odwołującego), w sytuacji całkowitego pominięcia przez zamawiającego
uprawnień właścicielskich ENERGA Oświetlenie wyrażających się w braku wyrażenia zgody,
aby przeprowadzono modernizację infrastruktury, w tym aby modernizację przeprowadził
podmiot trzeci (wykonawca, wyłoniony w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego),
oraz w zobowiązaniu umową o udzielenie zamówienia publicznego wykonawcy do wykonania
przedmiotowego zamówienia w terminie do dnia 12 grudnia 2025 r., w jednoczesnym braku
określenia, że konieczne jest pozyskanie od właściciela infrastruktury zgody na dysponowanie
majątkiem na cele modernizacji, co wyraża się w zaniechaniu opisania przedmiotu zamówienia
w sposób uwzględniający odrębne przepisy (prawa własności wynikających z Kodeksu
Cywilnego oraz konsekwencji dla wykonawcy wynikających z braku uzyskania zgody
właściciela na wykonanie przedmiotowego zamówienia publicznego), w tym poprzez
określenie wymagań dotyczących wydajności lub funkcjonalności, w tym wymagań
środowiskowych, pod warunkiem, że podane parametry są dostatecznie precyzyjne, aby
umożliwić wykonawcom ustalenie przedmiotu zamówienia, a zamawiającemu udzielenie
zamówienia. Powyższa sytuacja powoduje, że umowa w sprawie zamówienia publicznego
będzie niemożliwa do wykonania bez naruszenia prawa wyłącznego, tj. prawa własności
przysługującego spółce, co prowadzi do sytuacji, że postępowanie jest obarczone niemożliwą
do usunięcia wadą;
7) naruszenie art. 275 pkt 1 Pzp
w zw. z art. 140 k.c. i ogłoszenie oraz prowadzenie
postępowania o udzielenie zamówienia w trybie podstawowym, określonym w przepisie art.
275 pkt 1 Pzp
na modernizację infrastruktury oświetleniowej, stanowiącej wyłączną własność
ENERGA Oświetlenie (odwołującego), w sytuacji całkowitego pominięcia przez
z
amawiającego uprawnień właścicielskich ENERGA Oświetlenie wyrażających się w braku
wyrażenia zgody, aby przeprowadzono modernizację infrastruktury, w tym aby modernizację
pr
zeprowadził podmiot trzeci (wykonawca, wyłoniony w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego), oraz zobowiązania wykonawcy do wykonania przedmiotowego
zamówienia, gdy wzór umowy o udzielenie zamówienia publicznego przewiduje
odpowiedzialność wykonawcy z tytułu kar umownych za odstąpienie od umowy przez
z
amawiającego z przyczyn leżących po stronie wykonawcy, a zamówienie obejmuje
wykonanie świadczenia niemożliwego, na które to wykonanie prac przez podmiot trzeci
(wykonawcę wyłonionego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego) właściciel
nie wyraża zgody, a wykonawca nie został poinformowany o ryzyku wykonania umowy
w opisanych warunkach. Powyższa sytuacja powoduje, że umowa w sprawie zamówienia
publicznego będzie niemożliwa do wykonania bez naruszenia prawa wyłącznego, tj. prawa
własności przysługującego spółce, co prowadzi do sytuacji, że postępowanie jest obarczone
niemożliwą do usunięcia wadą;
8) naruszenie art. 275 pkt 1 Pzp i 281 ust. 1 pkt 5) Pzp w zw. z art. 99 ust. 1 i 2 Pzp i art. 101
ust. 1 pkt 1) Pzp w zw. z art. 140
k.c. i ogłoszenie oraz prowadzenie postępowania o udzielenie
zamówienia w trybie podstawowym, określonym w przepisie art. 275 pkt 1 Pzp na
modernizację infrastruktury oświetleniowej, stanowiącej wyłączną własność ENERGA
Oświetlenie (odwołującego), w sytuacji całkowitego pominięcia przez zamawiającego
uprawnień właścicielskich ENERGA Oświetlenie wyrażających się w braku wyrażenia zgody,
aby przeprowadzono modernizację infrastruktury, w tym aby modernizację przeprowadził
podmiot trzeci (wykonawca, wyłoniony w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego),
oraz w zobowiązaniu umową o udzielenie zamówienia publicznego wykonawcy do wykonania
przedmiotowego zamówienia w warunkach odpowiedzialności wykonawcy z tytułu kar
umownych za odstąpienie od umowy przez zamawiającego z przyczyn leżących po stronie
wy
konawcy, a SWZ nie uwzględnia okoliczności, iż zamawiający nie uzyskał prawa do
dysponowania infrastrukturą na cele modernizacji, ani nie wskazuje, że uzyskanie takiej zgody
jest niezbędne dla zgodnego z obowiązującymi przepisami wykonania przedmiotu
zamówienia, co może mieć istotne przełożenie na termin rozpoczęcia prac w ramach
udzielonego zamówienia, a zatem finalnie na wykonanie umowy w terminie określonym
w SWZ i w konsekwencji odstąpienie od umowy przez zamawiającego, co wyraża się
w zaniechaniu opi
sania przedmiotu zamówienia w sposób uwzględniający odrębne przepisy
(prawa własności wynikających z Kodeksu Cywilnego oraz konsekwencji dla wykonawcy
wynikających z braku uzyskania zgody właściciela na wykonanie przedmiotowego zamówienia
publicznego), w t
ym poprzez określenie wymagań dotyczących wydajności lub
funkcjonalności, w tym wymagań środowiskowych, pod warunkiem, że podane parametry są
dostatecznie precyzyjne, aby umożliwić wykonawcom ustalenie przedmiotu zamówienia,
a zamawiającemu udzielenie zamówienia. Powyższa sytuacja powoduje, że umowa w sprawie
zamówienia publicznego będzie niemożliwa do wykonania bez naruszenia prawa wyłącznego,
tj. prawa własności przysługującego spółce, co prowadzi do sytuacji, że postępowanie jest
obarczone niemożliwą do usunięcia wadą;
9) naruszenie art. 275 pkt 1 Pzp i 281 ust. 1 pkt 5) Pzp w zw. z art. 99 ust. 1 i 2 Pzp i art. 101
ust. 1 pkt 1) Pzp
w zw. z art. 140 k.c. i ogłoszenie oraz prowadzenie postępowania o udzielenie
zamówienia w trybie podstawowym, określonym w przepisie art. 275 pkt 1 Pzp na
modernizację infrastruktury oświetleniowej, stanowiącej wyłączną własność ENERGA
Oświetlenie (odwołującego), w sytuacji braku zgody ENERGA Oświetlenie, aby
przeprowadzono modernizację infrastruktury, w tym aby modernizację przeprowadził podmiot
trzeci (wykonawca, wyłoniony w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego), co
wyraża się w braku opisania w sposób jednoznaczny i wyczerpujący przedmiotu zamówienia
z uwzględnieniem wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, tj.
zwiększonego ryzyka odpowiedzialności odszkodowawczej względem właściciela
infrastruktury oświetleniowej, w sytuacji, gdy niewykonanie zobowiązania objętego
zamówieniem publicznym w postępowaniu nr ZP.271.3.2024 będzie wynikało z przyczyn
obiekty
wnych związanych ze statusem własnościowym majątku objętego umową o udzielenie
zamówienia publicznego, to jest realizacja umowy o udzielenie zamówienia publicznego
w postępowaniu przez wykonawcę naruszy prawo własności odwołującego, co narazić może
wykonawcę wyłonionego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
w postępowaniu nr ZP.271.3.2024 na szeroko rozumianą odpowiedzialność odszkodowawczą
w warunkach obiektywnego braku możliwości wykonania tego zamówienia;
10) naruszenie art. 16 pkt 2 i 3 Pzp
poprzez przygotowanie i przeprowadzenie postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego z naruszeniem zasad przejrzystości i proporcjonalności.
Dokumentacja w sprawie zamówienia publicznego nie wskazuje ryzyk dla potencjalnego
wykonawcy (prawnych oraz fi
nansowych), wiążących się z realizacją zamówienia publicznego
w oparciu o majątek nie stanowiący własności zamawiającego, a będący własnością Energa
Oświetlenie Sp. z o. o. i co do którego zamawiający nie uzyskał prawa do dysponowania
majątkiem na potrzeby modernizacji, ani nie wskazuje całego zakresu czynności/prac
warunkujących zgodne z odrębnymi przepisami prawa własności wykonanie zamówienia;
11) naruszenie art. 17 ust. 1 pkt 2 Pzp przez zaniechanie przygotowania i przeprowadzenia
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób zapewniający uzyskanie
najlepszych efektów zamówienia, w tym efektów społecznych, środowiskowych oraz
gospodarczych;
12) naruszenie art. 433 pkt 3) Pzp
przez posłużenie się we wzorze umowy postanowieniem
zakazanym przepisem art. 433 pkt 3) Pzp
(§ 14 ust. 1 pkt 2) wzoru umowy), tj. zawarciem
postanowienia przenoszącego odpowiedzialność na wykonawcę za okoliczności, za które
wyłączną odpowiedzialność ponosi zamawiający w zakresie, w jakim wykonawca może nie
mieć technicznej zdolności do realizacji swoich świadczeń, albowiem na gruncie
obowiązujących regulacji prawnych, odwołującemu przysługuje prawo odmówienia zgody na
korz
ystanie z jej infrastruktury oświetleniowej, z uwagi na ochronę prawa własności,
a z
amawiający nie uprzedził o takim statusie majątkowym i konieczności uzyskania zgody
właściciela infrastruktury w dokumentach ani warunkach zamówienia;
13) naruszenie art. 255 pkt 6 Pzp
(będące konsekwencją naruszenia art. 58 § 1 k.c.), poprzez
nieunieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sytuacji świadomości
z
amawiającego co do braku posiadania prawa do dysponowania majątkiem oświetleniowym
na potrzeby modernizacji, której dotyczy zamówienie publiczne oraz znajomości oficjalnego
stanowiska Energa Oświetlenie Sp. z o. o. w sprawie konieczności zawarcia umowy
najmu/dzierżawy na cele modernizacji, a zaniechania uzyskania takiego tytułu do
dysponowania nieruchomością na cele modernizacji od ENERGA Oświetlenie, co prowadzi do
sytuacji, w której postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego.
W związku z powyżej wskazanymi zarzutami odwołujący wniósł o:
uwzględnienie odwołania w całości;
unieważnienie postępowania.
W ramach postępowania odwoławczego nie zostały zgłoszone przystąpienia.
Zamawiający w dniu 17 września 2024 r. złożył pismo zawierające oświadczenie
o
uwzględnieniu w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu. Ponadto zamawiający
wskazał, że zgodnie z art. 522 ust. 1 Pzp unieważnił czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, zgodnie z żądaniami zawartymi w odwołaniu.
Izba
umorzyła postępowanie odwoławcze na podstawie art. 568 pkt 3 Pzp w zw. z art.
522 ust. 1 Pzp. Przepis art. 568 pkt 3 Pzp
stanowi, że Izba umarza postępowania odwoławcze,
w formie postanowienia, w przypadku
o którym mowa w art. 522. Zgodnie natomiast z art. 522
ust. 1 Pzp
W przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów
przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć postępowanie odwoławcze na posiedzeniu
niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy
przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu
odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim
przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu
o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Izba ustaliła, że w przedmiotowej sprawie zaistniał stan faktyczny wskazany
w powyżej przytoczonym przepisie, tj. zamawiający uwzględnił w całości zarzuty
przedstawione w odwołaniu, a do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego nie
przystąpił żaden wykonawca. W związku z tym Izba umorzyła postępowanie odwoławcze,
natomiast dalsze czynności, które zamawiający podjął lub podejmie w celu uczynienia zadość
żądaniom odwołania, pozostają w przedmiotowym postępowaniu odwoławczym poza oceną
Izby w związku z ustaleniem zaistnienia przesłanki umorzenia postępowania.
Tym samym Izba, postanowiła jak w pkt 1 sentencji przedmiotowego orzeczenia.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie § 9 ust. 1 pkt 2 lit.
a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437), zgodnie z którym koszty stron
postępowania odwoławczego znosi się wzajemnie, a także nakazała dokonanie zwrotu
odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący:
.…….……………….