Sygn. akt: KIO 3416/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 23
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Krzysztof Sroczyński
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 23 września 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej
Izby
Odwoławczej w dniu 17 września 2024 r. przez Odwołującego – wykonawcę Energa Oświetlenie
spółkę z ograniczona odpowiedzialnością z siedzibą w Sopocie
w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Świercze
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze,
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Odwołującego kwoty
zł (słownie: sześć tysięcy siedemset pięćdziesiąt złotych), tytułem zwrotu 90% uiszczonego
wpisu od
odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ……………….………………
Sygn. akt: KIO 3146/24
U z a s a d n i e n i e
Gmina Świercze, zwany dalej „Zamawiającym”, prowadzi w trybie podstawowym z możliwością
negocjacji, o którym mowa w art. 275 pkt 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1320
ze zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp” lub „Pzp”, postępowanie
którego przedmiotem jest Modernizacja oświetlenia ulicznego na terenie Gminy Świercze”, Znak sprawy:
ZP.271.19.2024
(dalej „postępowanie”).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu
12 września 2024 r. pod numerem 2024/BZP 00495665/01.
Wykonawca
– Energa Oświetlenie sp. z o. o. z siedzibą w Sopocie, zwany dalej „Odwołującym”,
w dniu
17 września 2024 r. wniósł odwołanie, wobec
niezgodnych
z przepisami ustawy czynności
Zamawiającego w przedmiotowym postępowaniu, polegających na:
ogłoszeniu i prowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia w trybie podstawowym, określonym
w przepisie art. 275 pkt 2 p.z.p., na modernizację infrastruktury oświetleniowej będącej własnością
m.in. ENERGA Oświetlenie w sytuacji, gdy ENERGA Oświetlenie (Odwołujący), będąca właścicielem
i jedynym dysponentem tego majątku, nie wyraziła zgody, aby 2 modernizację oświetlenia, będącego
własnością ENERGA Oświetlenie, wykonał podmiot trzeci (wykonawca, wyłoniony w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego);
ogłoszeniu i prowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia w trybie podstawowym, określonym
w przepisie art. 275 pkt 2 p.z.p. w okolicznościach opisanych w punkcie 1 powyżej, tj. w braku zgody
właściciela i jedynego dysponenta majątku oświetleniowego na modernizację tego majątku przez
podmiot trzeci (wykonawcę, wyłonionego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego), bez
jednoczesnego opisania w sposób jednoznaczny i wyczerpujący przedmiotu zamówienia z
uwzględnieniem wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, w
szczególności konieczności uzyskania od ENERGA Oświetlenie prawa do dysponowania majątkiem
oświetleniowym na cele modernizacji, które to zezwolenie Zamawiający utracił, a tym samym na
niezgodnym z przepisami p.z.p. ogłoszeniu i prowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego prowadzonego pod nr ZP.271.19.2024;
ogłoszeniu i prowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia w trybie podstawowym, określonym
w przepisie art. 275 pkt 2 p.z.p. w okolicznościach opisanych w punkcie 1 powyżej, tj. w braku zgody
właściciela i jedynego dysponenta majątku oświetleniowego na modernizację tego majątku przez
podmiot trzeci (wykonawcę, wyłonionego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego), bez
jednoczesnego opisania w sposób jednoznaczny i wyczerpujący przedmiotu zamówienia z
uwzględnieniem wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, tj.
konieczności posiadania prawa do dysponowania majątkiem oświetleniowym na cele modernizacji
uzyskanego od właściciela – ENERGA Oświetlenie, które to zezwolenie Zamawiający utracił i co
stanowi pominięcie uprawnień właściciela majątku podlegającego modernizacji, przez co
Zamawiający nie wskazał ryzyk dla potencjalnego wykonawcy (prawnych oraz finansowych)
wiążących się z realizacją zamówienia publicznego w oparciu o majątek nie stanowiący własności
Zamawiającego bez wymaganej zgody, a tym samym na niezgodnym z przepisami p.z.p. ogłoszeniu i
prowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego pod nr
ZP.271.19.2024;
ogłoszeniu i prowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia w trybie podstawowym, określonym
w przepisie art. 275 pkt 2 p.z.p. w okolicznościach opisanych w punkcie 1 powyżej, tj. w braku zgody
właściciela i jedynego dysponenta majątku oświetleniowego na modernizację tego majątku przez
podmiot trzeci (wykonawcę, wyłonionego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego), bez
jednoczesnego opisania w sposób jednoznaczny i wyczerpujący przedmiotu zamówienia z
uwzględnieniem wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, w sytuacji,
gdy wzór umowy z wykonawcą wyłonionym w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
zobowiązuje wykonawcę do wykonania przedmiotu zamówienia w terminie do 15.12.2024 r., a nie
określa, że konieczne do wykonania przedmiotu zamówienia w sposób zgodny z przepisami
odrębnymi (prawa własności określonego w Kodeksie Cywilnym) jest pozyskanie zgody na
dysponowanie majątkiem na potrzeby modernizacji od właściciela tego majątku, a Zamawiający
utracił zgodę właściciela na wykonanie prac przez podmiot trzeci (wykonawcę wyłonionego 3 w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego), przy czym wykonawca nie został
poinformowany o ryzyku wykonania umowy w opisanych warunkach (odpowiedzialność
odszkodowawcza), a tym samym na niezgodnym z przepisami p.z.p. ogłoszeniu i prowadzeniu
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego pod nr ZP.271.19.2024;
ogłoszeniu i prowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia w trybie podstawowym, określonym
w przepisie art. 275 pkt 2 p.z.p. w okolicznościach opisanych w punkcie 1 powyżej, w sytuacji, gdy
wzór umowy o udzielenie zamówienia publicznego przewiduje, że Zamawiający uprawniony jest do
odstąpienia od umowy, gdy wykonawca przerwał realizację umowy na okres dłuższy niż 14 dni, jak
również przewiduje odpowiedzialność wykonawcy z tytułu kar umownych za odstąpienie od umowy
przez Zamawiającego z przyczyn leżących po stronie wykonawcy, a SWZ nie uwzględnia
okoliczności, iż Zamawiający utracił prawo do dysponowania infrastrukturą na cele modernizacji, ani
nie wskazuje, że uzyskanie takiej zgody będzie niezbędne dla zgodnego z obowiązującymi
przepisami wykonania przedmiotu zamówienia, co może mieć istotne przełożenie na termin
rozpoczęcia prac w ramach udzielonego zamówienia, a zatem finalnie na wykonanie umowy w
terminie określonym w SWZ i opisanie przez Zamawiającego zamówienia w SWZ w sposób
niejednoznaczny i niekompletny powoduje, że zamówienie obejmuje wykonanie świadczenia
niemożliwego, albowiem aktualnie właściciel infrastruktury oświetleniowej nie wyraził zgody, aby
modernizację wykonał podmiot trzeci;
ogłoszeniu i prowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia w trybie podstawowym, określonym
w przepisie art. 275 pkt 2 p.z.p. w okolicznościach opisanych w punkcie 1 powyżej, tj. w braku zgody
właściciela i jedynego dysponenta majątku oświetleniowego na modernizację tego majątku przez
podmiot trzeci (wykonawcę, wyłonionego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego), bez
jednoczesnego opisania w sposób jednoznaczny i wyczerpujący przedmiotu zamówienia z
uwzględnieniem wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, tj.
zwiększonego ryzyka odpowiedzialności odszkodowawczej względem właściciela infrastruktury
oświetleniowej, w sytuacji, gdy niewykonanie zobowiązania objętego zamówieniem publicznym w
postępowaniu nr ZP.271.19.2024 będzie wynikało z przyczyn obiektywnych związanych ze statusem
własnościowym majątku objętego umową o udzielenie zamówienia publicznego, to jest realizacja
umowy o udzielenie zamówienia publicznego w niniejszym postępowaniu przez wykonawcę naruszy
prawo własności Odwołującego, co narazić może wykonawcę wyłonionego w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego w postępowaniu nr ZP.271.19.2024 na szeroko rozumianą
odpowiedzialność odszkodowawczą;
7. zaniechaniu
opisania przedmiotu zamówienia w sposób uwzględniający odrębne przepisy (prawo
własności) przez co podane w SIWZ parametry nie są dostatecznie precyzyjne, aby umożliwić
wykonawcom ustalenie przedmiotu zamówienia, a Zamawiającemu udzielenie tego zamówienia
Odwołujący zarzucał Zamawiającemu tym samym w toku postępowania:
1. naruszenie art. 275 pkt 2 p.z.p. w zw. z art. 140 ustawy z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny
(Dz.U. Nr 16 poz.93 z póź.zm.) – dalej „k.c.” i ogłoszenie oraz prowadzenie postępowania o udzielenie
zamówienia w trybie podstawowym, określonym w przepisie art. 275 pkt 2 p.z.p. na modernizację
infrastruktury oświetleniowej, stanowiącej wyłączną własność ENERGA Oświetlenie (Odwołującego), w
sytuacji gdy Energa Oświetlenie Sp. z o. o. będąca właścicielem i jedynym dysponentem tego majątku,
nie przekazała Zamawiającemu prawa do dysponowania majątkiem oświetleniowym na cele
modernizacji, albowiem Zamawiający nie wywiązując się z warunków umowy najmu infrastruktury
oświetleniowej, utracił zgodę ENERGA Oświetlenie na wykonanie przedmiotowej modernizacji.
Powyższa sytuacja powoduje, że umowa w sprawie zamówienia publicznego będzie niemożliwa do
wykonania
bez naruszenia prawa wyłącznego, tj. prawa własności przysługującego Spółce, co prowadzi
do sytuacji, że postępowanie jest obarczone wadą niemożliwą do usunięcia;
2. naruszenie art. 275 pkt 2 p.z.p. i art. 281 ust. 1 pkt 5) p.z.p. w zw. art. 99 ust. 1 i 2 p.z.p. w zw.
z art. 140 ustawy z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16 poz.93 z póź.zm.) – dalej „k.c.” i
ogłoszenie oraz prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia w trybie podstawowym,
określonym w przepisie art. 275 pkt 2 p.z.p. na modernizację infrastruktury oświetleniowej, stanowiącej
wyłączną własność ENERGA Oświetlenie (Odwołującego), w sytuacji gdy Energa Oświetlenie Sp. z o. o.
będąca właścicielem i jedynym dysponentem tego majątku, nie przekazała Zamawiającemu prawa do
dysponowania majątkiem oświetleniowym na cele modernizacji, albowiem Zamawiający nie wywiązując
się z warunków umowy najmu infrastruktury oświetleniowej, utracił zgodę ENERGA Oświetlenie na
wykonanie przedmiotowej modernizacji, tym samym należy przyjąć, że Zamawiający dokonał błędnego
opisu przedmiotu zamówienia poprzez opisanie w sposób nie uwzględniający odrębnych przepisów
(prawa własności wynikających z Kodeksu Cywilnego) w sposób jasny i wyczerpujący, tj. nie powiązania
faktu prawa ENERGA Oświetlenie do własności infrastruktury z konsekwencjami w zakresie
dodatkowych obowiązków niezbędnych do realizacji zamówienia, które ten fakt wywołuje względem
wykonawcy, który ma realizować przedmiotowe zamówienie publiczne, tj. nie uwzględnienia istotnych
okoliczności, które mają wpływ na sporządzenie oferty, a także możliwość wykonania umowy, a nawet
wprowadzenia w błąd wykonawców poprzez wskazanie we wzorze umowy, iż na podstawie umowy
najmu majątku oświetleniowego Zamawiający uzyskał zgodę Energa Oświetlenie na realizację prac
modernizacyjnych objętych zamówieniem, podczas gdy umowa ta utraciła moc i Zamawiający utracił
taką zgodę. Powyższa sytuacja powoduje, że umowa w sprawie zamówienia publicznego będzie
niemożliwa do wykonania bez naruszenia prawa wyłącznego, tj. prawa własności przysługującego
Spółce, co prowadzi do sytuacji, że postępowanie jest obarczone niemożliwą do usunięcia wadą;
3. naruszenie art. 275 pkt 2 p.z.p. w zw. z art. 140 ustawy z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny
(Dz.U. Nr 16 poz.93 z póź.zm.) – dalej „k.c.” i ogłoszenie oraz prowadzenie postępowania o udzielenie
zamówienia w trybie podstawowym, określonym w przepisie art. 275 pkt 2 p.z.p. na modernizację
infrastruktury oświetleniowej, stanowiącej wyłączną własność ENERGA Oświetlenie (Odwołującego) w
sytuacji całkowitego pominięcia przez Zamawiającego uprawnień właścicielskich ENERGA Oświetlenie
wyrażających się w braku posiadania zgody ENERGA Oświetlenie, aby przeprowadzono modernizację
infrastruktury stanowiącej jej majątek, w tym aby modernizację przeprowadził podmiot trzeci
(wykonawca, wyłoniony w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego) oraz brakiem wskazania
ryzyk dla potencjalnego wykonawcy (prawnych oraz finansowych) wiążących się z realizacją zamówienia
publicznego w oparciu o majątek nie stanowiący własności Zamawiającego, a będący własnością
Energa Oświetlenie Sp. z o. o., bez posiadania zgody właściciela na dysponowanie majątkiem na
potrzeby modernizacji. Powyższa sytuacja powoduje, że umowa w sprawie zamówienia publicznego
będzie niemożliwa do wykonania bez naruszenia prawa wyłącznego, tj. prawa własności
przysługującego Spółce, co prowadzi do sytuacji, że postępowanie jest obarczone niemożliwą do
usunięcia wadą;
4. naruszenie art. 275 pkt 2 p.z.p. i art. 281 ust. 1 pkt 5) p.z.p. w zw. z art. 99 ust. 1 i 2 p.z.p. w
zw. z art. 140 ustawy z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16 poz.93 z póź.zm.) – dalej „k.c.”, i
ogłoszenie oraz prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia w trybie podstawowym,
określonym w przepisie art. 275 pkt 2 p.z.p. na modernizację infrastruktury oświetleniowej, stanowiącej
wyłączną własność ENERGA Oświetlenie (Odwołującego) w sytuacji całkowitego pominięcia przez
Zamawiającego uprawnień właścicielskich ENERGA Oświetlenie wyrażających się w braku posiadania
zgody ENERGA Oświetlenie, aby przeprowadzono modernizację infrastruktury, w tym aby modernizację
przeprowadził podmiot trzeci (wykonawca, wyłoniony w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego) oraz brakiem wskazania ryzyk dla potencjalnego wykonawcy (prawnych oraz finansowych)
wiążących się z realizacją zamówienia publicznego w oparciu o majątek nie stanowiący własności
Zamawiającego, a będący własnością Energa Oświetlenie Sp. z o. o. bez zgody właściciela na
dysponowanie majątkiem na potrzeby modernizacji, poprzez zaniechanie opisania przedmiotu
zamówienia w sposób uwzględniający odrębne przepisy (prawa własności wynikające z Kodeksu
Cywilnego) w sposób jasny i wyczerpujący, podczas gdy realizacja zamówienia może spowodować
odpowiedzialność odszkodowawczą wykonawcy wybranego do realizacji zamówienia, tj. nie
uwzględnienia istotnych okoliczności, które mają wpływ na sporządzenie oferty, a także możliwość
wykonania umowy. Powyższa sytuacja powoduje, że umowa w sprawie zamówienia publicznego będzie
niemożliwa do wykonania bez naruszenia prawa wyłącznego, tj. prawa własności przysługującego
Spółce, co prowadzi do sytuacji, że postępowanie jest obarczone niemożliwą do usunięcia wadą;
5. naruszenie art. 275 pkt 2 p.z.p. w zw. z art. 140 ustawy z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny
(Dz.U. Nr 16 poz.93 z póź.zm.) – dalej „k.c.” i ogłoszenie oraz prowadzenie postępowania o udzielenie
zamówienia w trybie podstawowym, określonym w przepisie art. 275 pkt 2 p.z.p. na modernizację
infrastruktury oświetleniowej, stanowiącej wyłączną własność ENERGA Oświetlenie (Odwołującego), w
sytuacji całkowitego pominięcia przez Zamawiającego uprawnień właścicielskich ENERGA Oświetlenie
wyrażających się w braku zgody, aby przeprowadzono modernizację infrastruktury, w tym aby
modernizację przeprowadził podmiot trzeci (wykonawca, wyłoniony w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego), oraz zobowiązania wykonawcy do wykonania przedmiotowego zamówienia w
terminie do 15.12.2024 r., przy jednoczesnym braku określenia, że konieczne jest pozyskanie od
właściciela infrastruktury zgody na dysponowanie majątkiem na potrzeby modernizacji, na które to
wykonanie prac przez podmiot trzeci (wykonawcę wyłonionego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego) właściciel nie wyraził zgody, a wykonawca nie został poinformowany o ryzyku
wykonania umowy w opisanych warunkach. Powyższa sytuacja powoduje, że umowa w sprawie
zamówienia publicznego będzie niemożliwa do wykonania bez naruszenia prawa wyłącznego, tj. prawa
własności przysługującego Spółce, co prowadzi do sytuacji, że postępowanie jest obarczone niemożliwą
do usunięcia wadą;
6. naruszenie art. 275 pkt 2 p.z.p. i art. 281 ust. 1 pkt 5) p.z.p. w zw. z art. 99 ust. 1 i 2 p.z.p. i art.
101 ust. 1 pkt 1) p.z.p. w zw. z art. 140 ustawy z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16 poz.93
z póź.zm.) – dalej „k.c.”, i ogłoszenie oraz prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia w trybie
podstawowym, określonym w przepisie art. 275 pkt 2 p.z.p. na modernizację infrastruktury
oświetleniowej, stanowiącej wyłączną własność ENERGA Oświetlenie (Odwołującego), w sytuacji
całkowitego pominięcia przez Zamawiającego uprawnień właścicielskich ENERGA Oświetlenie
wyrażających się w braku pozyskania zgody właściciela, aby przeprowadzono modernizację
infrastruktury, w tym aby modernizację przeprowadził podmiot trzeci (wykonawca, wyłoniony w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego), oraz w zobowiązaniu umową o udzielenie
zamówienia publicznego wykonawcy do wykonania przedmiotowego zamówienia w terminie do
15.12.2024 r., przy
jednoczesnym błędnym wskazaniu, że Zamawiający posiada taką zgodę właściciela
na podstawie umowy najmu, mimo że przedmiotowa umowa utraciła moc, a zatem Zamawiający utracił
posiadaną zgodę i konieczne jest pozyskanie od właściciela infrastruktury nowej zgody na
dysponowanie majątkiem na cele modernizacji, co wyraża się w zaniechaniu opisania przedmiotu
zamówienia w sposób uwzględniający odrębne przepisy (prawa własności wynikających z Kodeksu
Cywilnego oraz konsekwencji dla wykonawcy wynikających z braku uzyskania zgody właściciela na
wykonanie przedmiotowego zamówienia publicznego), w tym poprzez określenie wymagań dotyczących
wydajności lub funkcjonalności, w tym wymagań środowiskowych, pod warunkiem, że podane parametry
są dostatecznie precyzyjne, aby umożliwić wykonawcom ustalenie przedmiotu zamówienia, a
zamawiającemu udzielenie zamówienia. Powyższa sytuacja powoduje, że umowa w sprawie
zamówienia publicznego będzie niemożliwa do wykonania bez naruszenia prawa wyłącznego, tj. prawa
własności przysługującego Spółce, co prowadzi do sytuacji, że postępowanie jest obarczone niemożliwą
do usunięcia wadą;
7. naruszenie art. 275 pkt 2 p.z.p. w zw. z art. 140 ustawy z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny
(Dz.U. Nr 16 poz.93 z póź.zm.) – dalej „k.c.” i ogłoszenie oraz prowadzenie postępowania o udzielenie
zamówienia w trybie podstawowym, określonym w przepisie art. 275 pkt 2 p.z.p. na modernizację
infrastruktury oświetleniowej, stanowiącej wyłączną własność ENERGA Oświetlenie (Odwołującego), w
sytuacji całkowitego pominięcia przez Zamawiającego uprawnień właścicielskich ENERGA Oświetlenie
wyrażających się w braku uzyskania aktualnej zgody właściciela, aby przeprowadzono modernizację
infrastruktury, w tym aby modernizację przeprowadził podmiot trzeci (wykonawca, wyłoniony w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego), oraz zobowiązania wykonawcy do wykonania
przedmiotowego zamówienia, gdy wzór umowy o udzielenie zamówienia publicznego przewiduje
odpowiedzialność wykonawcy z tytułu kar umownych za odstąpienie od umowy przez Zamawiającego z
przyczyn leżących po stronie wykonawcy, a zamówienie obejmuje wykonanie świadczenia
niemożliwego, na które to wykonanie prac przez podmiot trzeci (wykonawcę wyłonionego w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego) właściciel nie wyraził zgody, a wykonawca nie
został poinformowany o ryzyku wykonania umowy w opisanych warunkach. Powyższa sytuacja
powoduje, że umowa w sprawie zamówienia publicznego będzie niemożliwa do wykonania bez
naruszenia prawa wyłącznego, tj. prawa własności przysługującego Spółce, co prowadzi do sytuacji, że
postępowanie jest obarczone niemożliwą do usunięcia wadą;
8. naruszenie art. 275 pkt 2 p.z.p. i art. 281 ust. 1 pkt 5) p.z.p. w zw. z art. 99 ust. 1 i 2 p.z.p. i art.
101 ust. 1 pkt 1) p.z.p. w zw. z art. 140 ustawy z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16 poz.93
z póź.zm.) – dalej „k.c.”, i ogłoszenie oraz prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia w trybie
podstawowym, określonym w przepisie art. 275 pkt 2 p.z.p. na modernizację infrastruktury
oświetleniowej, stanowiącej wyłączną własność ENERGA Oświetlenie (Odwołującego), w sytuacji
całkowitego pominięcia przez Zamawiającego uprawnień właścicielskich ENERGA Oświetlenie
wyrażających się w braku uzyskania aktualnej zgody, aby przeprowadzono modernizację infrastruktury,
w tym aby modernizację przeprowadził podmiot trzeci (wykonawca, wyłoniony w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego), oraz w zobowiązaniu umową o udzielenie zamówienia publicznego
wykonawcy do wykonania przedmiotowego zamówienia w warunkach odpowiedzialności wykonawcy z
tytułu kar umownych za odstąpienie od umowy przez Zamawiającego z przyczyn leżących po stronie
wykonawcy, gdy SWZ nie uwzględnia okoliczności, iż Zamawiający utracił prawo do dysponowania
infrastrukturą na cele modernizacji, ani nie wskazuje, że uzyskanie takiej zgody będzie niezbędne dla
zgodnego z obowiązującymi przepisami wykonania przedmiotu zamówienia, co może mieć istotne
przełożenie na termin rozpoczęcia prac w ramach udzielonego zamówienia, a zatem finalnie na
wykonanie umowy w terminie określonym w SWZ i w konsekwencji odstąpienie od umowy przez
Zamawiającego, co wyraża się w zaniechaniu opisania przedmiotu zamówienia w sposób
uwzględniający odrębne przepisy (prawa własności wynikających z Kodeksu Cywilnego oraz
konsekwencji dla wykonawcy wynikających z braku uzyskania zgody właściciela na wykonanie
przedmiotowego zamówienia publicznego), w tym poprzez określenie wymagań dotyczących wydajności
lub funkcjonalności, w tym wymagań środowiskowych, pod warunkiem, że podane parametry są
dostatecznie precyzyjne, aby umożliwić wykonawcom ustalenie przedmiotu zamówienia, a
zamawiającemu udzielenie zamówienia. Powyższa sytuacja powoduje, że umowa w sprawie
zamówienia publicznego będzie niemożliwa do wykonania bez naruszenia prawa wyłącznego, tj. prawa
własności przysługującego Spółce, co prowadzi do sytuacji, że postępowanie jest obarczone niemożliwą
do usunięcia wadą;
8. naruszenie art. 275 pkt 2 p.z.p. i art. 281 ust. 1 pkt 5) p.z.p. w zw. z art. 99 ust. 1 i 2 p.z.p. i art.
101 ust. 1 pkt 1) p.z.p. w zw. z art. 140 ustawy z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16 poz.93
z póź.zm.) – dalej „k.c.”, i ogłoszenie oraz prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia w trybie
podstawowym, określonym w przepisie art. 275 pkt 2 p.z.p. na modernizację infrastruktury
oświetleniowej, stanowiącej wyłączną własność ENERGA Oświetlenie (Odwołującego), w sytuacji braku
zgody ENERGA Oświetlenie, aby przeprowadzono modernizację infrastruktury, w tym aby modernizację
przeprowadził podmiot trzeci (wykonawca, wyłoniony w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego), co wyraża się w braku opisania w sposób jednoznaczny i wyczerpujący przedmiotu
zamówienia z uwzględnieniem wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, tj.
zwiększonego ryzyka odpowiedzialności odszkodowawczej względem właściciela infrastruktury
oświetleniowej, w sytuacji, gdy niewykonanie zobowiązania objętego zamówieniem publicznym w
postępowaniu nr ZP.271.19.2024 będzie wynikało z przyczyn obiektywnych związanych ze statusem
własnościowym majątku objętego umową o udzielenie zamówienia publicznego, to jest realizacja umowy
o udzielenie zamówienia publicznego w niniejszym postępowaniu przez wykonawcę naruszy prawo
własności Odwołującego, co narazić może wykonawcę wyłonionego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego w postępowaniu nr ZP.271.19.2024 na szeroko rozumianą odpowiedzialność
odszkodowawczą w warunkach obiektywnego braku możliwości wykonania tego zamówienia;
9. naruszenie art. 16 pkt 2 i 3 p.z.p. poprzez przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego z naruszeniem zasad przejrzystości i proporcjonalności.
Dokumentacja w sprawie zamówienia publicznego nie wskazuje ryzyk dla potencjalnego wykonawcy
(prawnych oraz finansowych), wiążących się z realizacją zamówienia publicznego w oparciu o majątek
nie stanowiący własności Zamawiającego, a będący własnością Energa Oświetlenie Sp. z o. o., co do
którego Zamawiający utracił prawo do dysponowania majątkiem na potrzeby modernizacji, ani nie
wskazuje całego zakresu czynności/ prac warunkujących zgodne z odrębnymi przepisami prawa
własności wykonanie zamówienia;
10. naruszenie art. 17 ust. 1 pkt 2 p.z.p. poprzez zaniechanie przygotowania i przeprowadzenia
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób zapewniający uzyskanie najlepszych
efektów zamówienia, w tym efektów społecznych, środowiskowych oraz gospodarczych;
11. naruszenie art. 433 pkt 3 p.z.p. poprzez posłużenie się we wzorze umowy postanowieniem
zakazanym przepisem art. 433 pkt 3 p.z.p. (§ 9 ust. 1 pkt 3) oraz § 14 ust. 4 pkt 4) oraz § 15 pkt 1 ppkt 1
wzoru umowy), tj. zawarciem postanowienia przenoszącego odpowiedzialność na wykonawcę za
okoliczności, za które wyłączną odpowiedzialność ponosi Zamawiający w zakresie, w jakim wykonawca
może nie mieć nie mieć technicznej zdolności do realizacji swoich świadczeń, albowiem na gruncie
obowiązujących regulacji prawnych, Odwołującemu przysługuje prawo odmówienia zgody na
korzystanie z jej infrastruktury oświetleniowej, z uwagi na ochronę prawa własności, a Zamawiający nie
uprzedził o takim statusie majątkowym i konieczności uzyskania zgody właściciela infrastruktury w
dokumentach ani warunkach zamówienia;
12. naruszenie art. 255 pkt 6 p.z.p. (będące konsekwencją naruszenia art. 58 § 1 k.c.), poprzez
nieunieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sytuacji świadomości
Zamawiającego co do utraty prawa do dysponowania majątkiem oświetleniowym na potrzeby
modernizacji, której dotyczy zamówienie publiczne oraz znajomości oficjalnego stanowiska Energa
Oświetlenie Sp. z o. o. w sprawie konieczności posiadania przez cały czas realizacji zamówienia
publicznego objętego niniejszym postępowaniem, umowy najmu na cele modernizacji, a zaniechania
uzyskania takiego tytułu do dysponowania nieruchomością na cele modernizacji od ENERGA
Oświetlenie, co prowadzi do sytuacji, w której postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia
wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego
W konsekwencji tak postawionych zarzutów odwołania Odwołujący wnosił o uwzględnienie
odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego pn. „Modernizacja oświetlenia ulicznego na terenie Gminy Świercze”, nr postępowania:
ZP.271.19.2024
oraz zasądzenia kosztów procesowych.
W dniu 18
września 2024 r., przed otwarciem rozprawy, Odwołujący złożył oświadczenie o
cofnięciu odwołania w całości.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje.
Zgodnie z art. 520 ust. 1 ustawy Pzp,
odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia
rozprawy. Stosownie do art. 568 pkt 1 ustawy Pzp,
Izba umarza postępowanie odwoławcze, w formie
postanowienia, w przypadku cofnięcia odwołania. W myśl § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z 30 grudnia 2020 r. w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez
Krajową Izbę Odwoławczą (Dz. U. z 2020 r. poz. 2453), skład orzekający dokonuje czynności
formalnoprawnych i sprawdzających, o których mowa w § 1, na posiedzeniu niejawnym, i w zależności
od poczynionych ustaleń wydaje postanowienie o umorzeniu postępowania odwoławczego
w przypadkach, o których mowa w art. 568 pkt 1 lub 3 ustawy Pzp.
Odwołujący w dniu 18 września 2024 r. złożył skuteczne oświadczenie o cofnięciu wniesionego
przez siebie odwołania w całości. Uwzględniając powyższe, Krajowa Izba Odwoławcza, działając
na podstawie art. 520 ust. 1 ustawy Pzp, art. 568 pkt 1 ustawy Pzp oraz § 13 ust. 1 pkt 6
ww. rozporządzenia postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze w tej sprawie.
Stosownie do przepisu § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 30 grudnia
2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), w przypadku
umorzenia postępowania odwoławczego przez Izbę w całości na skutek cofnięcia odwołania przed
otwarciem rozprawy, najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który został wyznaczony termin
rozprawy lub posiedzenia z udziałem stron lub uczestników postępowania odwoławczego –
odwołującemu zwraca się 90% wpisu; w takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu
odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu w wysokości stanowiącej 90% jego
wartości.
Ponieważ Odwołujący cofnął odwołanie wcześniej niż w dniu wyznaczonego terminu posiedzenia
Izby, Izba na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) powołanego rozporządzenia, postanowiła o dokonaniu
zwrotu odwołującemu z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 6 750 zł,
stanowiącej 90 % kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Przewodniczący: ……………….………………