Sygn. akt: KIO 529/24
WYROK
Warszawa, dnia 5 marca 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Przemysław Dzierzędzki
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 19 lutego 2024 r. przez wykonawc
ę Agfa sp. z o.o. w Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez Narodowy Instytut Onkologii im. Marii
Skłodowskiej-Curie - Państwowy Instytut Badawczy w Warszawie, Oddział Gliwice w
Gliwicach
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy Spring Software sp. z o.o.
w Warszawie
orzeka:
1. oddala
odwołanie,
kosztami postępowania obciąża wykonawcę Agfa sp. z o.o. w Warszawie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7.500 zł 00 gr
(słownie: siedmiu tysięcy pięciuset złotych zero groszy) uiszczoną przez
wykonawcę Agfa sp. z o.o. w Warszawie tytułem wpisu od odwołania, kwotę
zł 00 gr (słownie: trzech tysięcy sześciuset złotych zero groszy) poniesioną
przez
zamawiającego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika, kwotę 708 zł 40 gr
(słownie: siedmiuset ośmiu złotych czterdziestu groszy) poniesioną przez
zamawiającego tytułem dojazdu na posiedzenie Izby,
zasądza od wykonawcy Agfa sp. z o.o. w Warszawie na rzecz Narodowego
Instytutu Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie - Państwowego Instytutu
Badawczego w Warszawie, Oddział Gliwice w Gliwicach kwotę 4.308 zł 40 gr
(słownie: czterech tysięcy trzystu ośmiu złotych czterdziestu groszy), stanowiącą
koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika i dojazdu na posiedzenie Izby.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ………………….…
Sygn. akt: KIO 529/24
U z a s a d n i e n i e
Narodowy Instytut Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie - Państwowy Instytut
Badawczy w Warszawie, Oddział Gliwice w Gliwicach, zwany dalej „zamawiającym”,
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia na podstawie przepisów ustawy z dnia 11
września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.),
zwanej dalej „ustawą Pzp” lub „Pzp”, którego przedmiotem jest zakup systemu do
monitorowania dawki dla Narodowego Instytutu Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie –
Państwowego Instytutu Badawczego, Oddziału w Gliwicach.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
5 stycznia 2024 r., nr 2024/BZP 00013535/01.
Wobec czynności i zaniechań zamawiającego w ww. postępowaniu w dniu 19 lutego
r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wniósł odwołanie wykonawca Agfa sp. z o.o.
w Warszawie, zwany
dalej „odwołującym”.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 16 pkt 1) i 2), oraz art. 226 ust. 1 pkt
5) Pzp w zw. z art. 266 P
zp, a także art. 239 ust. 1 i 2 Pzp, polegające na:
1) zaniechaniu czynności odrzucenia oferty wykonawcy Spring Software sp. z o.o. w
Warszawie, zwanego dalej „Spring Software” lub „przystępującym”, pomimo że jej treść
jest
niezgodna z warunkami zamówienia;
2) dokonaniu wyboru oferty Spring Software, pomimo że podlega ona odrzuceniu jako
niezgodna z warunkami zamówienia;
3) zaniechaniu czynności wyboru jego oferty jako najkorzystniejszej, pomimo że jako jedyna
nie podlega ona odrzuceniu.
Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty
Spring Software jako najkorzystniejszej, nakazanie odrzucenia oferty Spring Software, oraz
nakazanie wyboru swej oferty, jako najkorzystniejszej;
W uza
sadnieniu odwołania odwołujący wskazał, że w punkcie 1.1. i 1.3. załącznika nr 2
do specyfikacji warunków zamówienia (dalej „SWZ”) w Postępowaniu, Zamawiający
wymagał podania nazwy i producenta oferowanego systemu. Odwołujący wskazał, że Spring
Software zaoferował system DOSE produkcji Qaelum NV. Jednocześnie, w punkcie 3.2.
załącznika nr 2 do SWZ Zamawiający wymagał funkcjonalności: „Analiza danych z
modalności niejonizujących (minimalny zakres wymaganych modalności: MR)”.
Odwołujący wskazał kolejno, że Spring Software w ofercie złożonej w postępowaniu
zadeklarował, że zaoferowany przez niego system DOSE posiada powyższą funkcjonalność.
Zdaniem odwołującego, w tym kontekście istotne jest przy tym, że w punkcie 2.3. załącznika
nr 2 do SWZ Zamawiający wymagał wskazania oferowanych licencji bazodanowych.
Odwołujący zwrócił uwagę, że Spring Software w ofercie złożonej w Postępowaniu wskazał,
że oferuje bazę danych MS SQL Standard 2022.
Odwołujący podniósł, że z informacji producenta systemu DOSE (Qaelum NV)
zaoferowanego przez Spring Software wynika, iż aby system ten mógł zapewnić m. in.
wymaganą funkcjonalność z punktu 3.2. załącznika nr 2 do SWZ, konieczne jest
dostarczenie bazy danych Oracle (nie zaś bazy danych MS SQL Standard 2022, którą
zaoferował Spring Software).
Odwołujący wskazał, że zwrócił uwagę na powyższe Zamawiającemu w piśmie z dnia
25 stycznia 2024 r.
Odwołujący kolejno wskazał, że wykonawca - Spring Software, wezwany do złożenia
wyjaśnień w trybie art. 223 ust. 1 pzp, w piśmie do Zamawiającego z dnia 5 lutego 2024 r.:
• przyznał że „moduły FOQAL oferowanego oprogramowania DOSE istotnie wymagają bazy
danych Oracle
”, oraz że bazą danych zgodną z wymogami Zamawiającego „w
okolicznościach niniejszej sprawy z przyczyn obiektywnych mogła być tylko baza danych
Oracle
”;
• przyznał brak „wskazania bazy danych Oracle przez Spring Software w pkt 2.3”;
• z „ostrożności” wskazał, że jego zdaniem Zamawiający winien dokonać poprawy ww.
niezgodności w trybie przewidzianym w art. 223 ust. 2 punkt 3 Pzp, tj. jako innej omyłki
polegającej na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia, niepowodującej istotnych
zmian w treści oferty.
Zdaniem odwołującego, w tym kontekście nasuwa się wniosek, że wykonawca -
Spring Software, składając ofertę, nie miał wiedzy co do tego, że oferowany przez niego
system DOSE wymaga dostarczenia bazy danych Oracle, gdyż upewniał się co do tego u
producenta systemu (Qaelum NV) dopiero po złożeniu oferty oraz otrzymaniu wezwania do
złożenia wyjaśnień, tj. w korespondencji e-mail z 2 lutego 2024 r. (dołączonej do pisma
Spring Software
do Zamawiającego z dnia 5 lutego 2024 r.).
Odwołujący podniósł, że pomimo opisanej wyżej niezgodności oferty Spring Software
z warunkami zamówienia, Zamawiający w dniu 14 lutego 2024 r. dokonał wyboru oferty
Spring Software
jako najkorzystniejszej (nie dokonał jej odrzucenia). Odwołujący wskazał, że
j
ednocześnie, Zamawiający w odniesieniu do oferty Spring Software nie zastosował trybu z
art. 223 ust. 2 punkt 3) Pzp.
Zdaniem odwołującego, w powyższych okolicznościach faktycznych oferta Spring
Software podlega odrzuceniu stosownie do art. 226 ust. 1 pkt 5) Pzp w zw. z art. 266 Pzp,
gdyż jej treść w zakresie zaoferowanej bazy danych jest niezgodna z warunkami
zamówienia.
Według odwołującego wykonawca Spring Software sam przyznał, że dla spełnienia
przez oferowany system warunków zamówienia konieczna jest baza danych Oracle, jednak
wykonawca Spring Software takiej bazy nie zaoferował (zamiast tego, zaoferował bazę MS
SQL Standard 2022).
Odnosząc się przy tym do wyjaśnień zawartych w piśmie Spring
Software do Zamawiającego z dnia 5 lutego 2024 r., odwołujący wskazał, co następuje:
• Spring Software nie może skutecznie powoływać się na zawarte w ofercie Spring Software
ogólne stwierdzenia, że spełnia ona „wszystkie wymagania” SWZ, skoro konkretnie, w
odniesieniu do punktu 2.3. załącznika nr 2 do SWZ, Spring Software wskazał taką bazę
danych, która jak sam twierdzi, nie jest wystarczająca z punktu widzenia warunków
zamówienia, gdyż konieczna jest baza Oracle;
• Spring Software nie może skutecznie powoływać się na twierdzenie, że bazy danych
Oracle występują także w wersji darmowej – istotne jest bowiem to, że baza danych Oracle,
jak ww. wykonawca sam przyznaje, jest w przedmiotowym wypadku niezbędna, a mimo to
ww. wykonawca nie zaoferował jej dostarczenia;
• niezrozumiałe jest twierdzenie Spring Software, że fakt, iż parametr z punktu 2.3.
załącznika nr 2 do SWZ nie był punktowany, miałby dowodzić, że odrzucenie oferty z uwagi
na informacje podane przez Spring Software w tym punkcie miałoby naruszać zasadę
proporcjonalności; wykonawca jest przecież zobowiązany tak sformułować ofertę, aby była
ona zgodna z wymogami nie tylko w odniesieniu do parametrów punktowanych, ale także (a
wręcz przede wszystkim), w odniesieniu do parametrów wymaganych (a niepunktowanych);
skoro więc Spring Software zaoferował bazę danych MS SQL Standard 2022, która nie jest
wystarczająca, gdyż konieczna jest baza Oracle, zaś dostarczenia bazy Oracle Spring
Software nie zaoferował, to oferta nie spełnia warunków zamówienia i podlega odrzuceniu.
Ponadto, odnosząc się do wyrażonego w piśmie Spring Software do Zamawiającego
z dnia 5 lutego 2024 r. oczekiwania zastosowania trybu z art. 223 ust. 2 pkt 3) Pzp
odwołujący podniósł, że nie może on mieć w przedmiotowym wypadku zastosowania, z
następujących względów:
• po pierwsze, w przedmiotowym przypadku nie istnieje jeden sposób poprawienia oferty
Spring Software, gdyż przykładowo nie wiadomo, czy baza danych Oracle miałaby być
dostarczona dodatkowo, oprócz bazy MS SQL Standard 2022, czy zamiast niej itp.;
tymczasem w orzecznictwie nie budzi wątpliwości, że jeśli istnieje więcej niż jeden sposób
poprawienia oferty, nie jest możliwe poprawienie omyłki w trybie art. 223 ust. 2 punkt 3) Pzp;
• po drugie, nie budzi wątpliwości w orzecznictwie, że nie można mówić o omyłce polegającej
na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia, niepowodującej istotnych zmian w treści
oferty, jeśli poprawienie oferty prowadziłoby do zmiany oświadczenia woli wykonawcy;
Zamawiający nie może więc przyjąć, że wykonawca zaoferował dostarczenie innego
elementu przedmiotu zamówienia, niż rzeczywiście wskazał w ofercie.
Zdaniem odwołującego, zamawiający zresztą najpewniej zdawał sobie z powyższego
sprawę, skoro nie zastosował trybu art. 223 ust. 2 pkt 3) Pzp. Zdaniem odwołującego
n
iezgodność oferty Spring Software z warunkami zamówienia jest więc nieusuwalna.
Według odwołującego, zaniechanie czynności odrzucenia oferty Spring Software,
pomimo że jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia, oraz dokonanie wyboru tej
oferty stanowiło naruszenie art. 16 pkt 1) i 2), oraz art. 226 ust. 1 pkt 5) Pzp w zw. z art. 266
Pzp.
Jednocześnie odwołujący podniósł, że w tej sytuacji brak wyboru jego oferty, stanowił
naruszenie art. 239 ust. 1 i 2 Pzp.
Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której wniósł o oddalenie odwołania. W
odpowiedzi i w
trakcie rozprawy przedstawił uzasadnienie faktyczne i prawne swego
stanowiska.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił przystąpienie
wykonawca Spring Software sp. z o.o. w Warszawie.
Złożył pismo procesowe, w którym
wniósł o oddalenie odwołania. W odpowiedzi i w trakcie rozprawy przedstawił uzasadnienie
faktyczne i prawne swego stanowiska.
Uwzględniając całość dokumentacji z przedmiotowego postępowania, w tym w
szczególności: ogłoszenie o zamówieniu, postanowienia specyfikacji warunków
zamówienia (SWZ), odpowiedzi na pytania dotyczące treści SWZ, modyfikacje SWZ,
ofertę przystępującego, wezwania zamawiającego kierowane do wykonawców w toku
postępowania, odpowiedzi wykonawców na ww. wezwania, zawiadomienie o wyborze
oferty najkorzystniejszej,
załączniki do pism procesowych stron i uczestnika, jak
również biorąc pod uwagę oświadczenia, stanowiska i dokumenty złożone przez
strony
i uczestnika postępowania w trakcie posiedzenia i rozprawy, Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Art. 16 ustawy Pzp stanowi, że Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie
o udzielenie zamówienia w sposób:
1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;
2) przejrzysty;
3) proporcjonalny.
Art. 223 ustawy
Pzp stanowi, że:
1. W toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień
dotyczących treści złożonych ofert oraz przedmiotowych środków dowodowych lub innych
składanych dokumentów lub oświadczeń. Niedopuszczalne jest prowadzenie między
zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz, z
uwzględnieniem ust. 2 i art. 187, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści.
2. Zamawiający poprawia w ofercie:
(…)
3) inne omyłki polegające na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia,
niepowodujące istotnych zmian w treści oferty
‒ niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została
poprawiona.
Art. 226 ust. 1
Pzp stanowi, że Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli:
5) jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia;
Art. 239
Pzp stanowi, że:
1. Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na podstawie kryteriów oceny ofert
określonych w dokumentach zamówienia.
2. Najkorzystniejsza oferta to oferta przedstawiająca najkorzystniejszy stosunek jakości do
ceny lub kosztu lub
oferta z najniższą ceną lub kosztem.
Ustalono, że w SWZ zamawiający przewidział m.in., co następuje:
IV. OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
1. Przedmiotem niniejszego zamówienia jest zakup systemu do monitorowania dawki dla
Narodowego Instytutu Onkologii im.
Marii Skłodowskiej-Curie – Państwowego Instytutu
Badawczego, Oddziału w Gliwicach, zwanego dalej Zamawiającym.
2. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia oraz warunki realizacji zamówienia zawarte są
w załącznikach:
1) Specyfikacja techniczna
zamówienia – załącznik nr 2 do SWZ,
2) Projektowane postanowienia umowy, które zostaną wprowadzone do treści umowy –
załącznik nr 4 do SWZ.
XIII. OPIS SPOSOBU PRZYGOTOWANIA OFERTY
19. Dla uzyskania ważności oferta musi zawierać wypełnione, podpisane przez osobę/y
uprawnioną/e do reprezentowania Wykonawcy formularze:
1) formularz „OFERTA” – załącznik nr 1 do SWZ,
2) specyfikacja techniczna zamówienia – załącznik nr 2 do SWZ,
(…)
Kolejno ustalono, że w załączniku nr 2 do SWZ (specyfikacja techniczna zamówienia)
zamawiający przewidział m.in.:
Kolejno ustalono, że do upływu terminu składania ofert, ofertę zamawiającemu złożył
m.in.
wykonawca Spring Software i odwołujący.
(por. informacja z otwarcia ofert, na nośniku elektronicznym przekazanym przez
zamawiającego).
Kolejno ustalono, że przystępujący w formularzu ofertowym złożył oświadczenie: spełniamy
wszystkie wymagania zawarte w Specyfikacji Warunków Zamówienia i przyjmujemy je bez
zastrzeżeń oraz, że otrzymaliśmy wszystkie niezbędne informacje potrzebne do
przygotowania oferty.
Oświadczamy, że wszystkie złożone przez nas dokumenty są zgodne
z aktualnym stanem prawnym i faktycznym.
Kolejno ustalono, że wykonawca Spring Software złożył wraz z ofertą wypełniony
załącznik nr 2 (specyfikacja techniczna zamówienia). W załączniku tym złożył m.in.
następujące oświadczenia:
Lp. PARAMETR
PARAMETR
WYMAGANY
PARAMETR
OCENIANY
PARAMETRY OFEROWANE
/wypełnia wykonawca - należy
potwierdzić spełnienie wymagań
poprzez ,,TAK" lub brak spełnienia
wymagań poprzez „NIE”.
Tam gdzie to wymagane proszę podać
posiadane parametry/
1. WYMAGANIA OGÓLNE
1.1 Producent
Tak, podać
1.2 Kraj pochodzenia
Tak, podać
1.3 Nazwa systemu
Tak, podać
Nr wersji (jeżeli posiada)
Tak, podać
2. Infrastruktura informatyczna
Licencje bazodanowe, oraz system
operacyjny zgodne z ilościami
wymaganymi względem parametrów
sprzętowych.
Tak,
podać
3. Funkcjonalność
Analiza danych z modalności
niejonizujących (minimalny zakres
wymaganych modalności: MR)
Tak
(por. oferta przystępującego, w aktach sprawy na nośniku elektronicznym przekazanym
przez zamawiającego).
Kolejno ustalono, że pismem z dnia 25 stycznia 2024 r. odwołujący wniósł do
zamawiającego o odrzucenie oferty przystępującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp.
W piśmie tym wskazał m.in. co następuje:
Zarzut nr 1 dotyczy braku wykazania przez Wykonawcę Spring Software Sp. z o.o. w ofercie
bazy danych Oracle, co skutkuje brakiem możliwości zaoferowania co najmniej dwóch
funkcjonalności, z czego jedna była przez Zamawiającego punktowana, a dwie były
wymagane obligatoryjnie.
Wymagania potwierdzone przez Spring Software Sp. z o.o.:
1) Dotyczy wymagania zawartego w punkcie 3.2.
Za powyższą funkcjonalność oprogramowania DOSE odpowiada moduł FOQAL MRI
EFFICIENCY.
(…)
Aby spełnić powyższe należy zaoferować poniższe moduły FOQAL, zgodnie z ofertą
przygotowaną przez firmę Qaelum na oprogramowanie DOSE dla Agfa Sp. z o.o. na
Lp. PARAMETR
PARAMETR
WYMAGANY
PARAMETR
OCENIANY
PARAMETRY OFEROWANE
/wypełnia wykonawca - należy
potwierdzić spełnienie wymagań
poprzez ,,TAK" lub brak spełnienia
wymagań poprzez „NIE”.
Tam gdzie to wymagane proszę podać
posiadane parametry/
1. WYMAGANIA OGÓLNE
1.1 Producent
Tak,
podać
TAK, Qaelum NV
1.2 Kraj pochodzenia
Tak, podać
Tak, Belgia
1.3 Nazwa systemu
Tak, podać
Tak, DOSE
– Patient radiation dose
monitoring software
Nr wersji (jeżeli posiada)
Tak, podać
TAK, Nr wersji dostępny przy instalacji
2. Infrastruktura informatyczna
Licencje bazodanowe, oraz system
operacyjny zgodne z ilościami
wymaganymi względem parametrów
sprzętowych.
Tak,
podać
TAK, licencje bazodanowe, oraz
system operacyjny zgodne z ilościami
wymaganymi względem parametrów
sprzętowych, tj. MS SQL Standard
2022, VMWare vSphere 8 Standard,
Windows Server 2022
3. Funkcjonalność
Analiza danych z modalności
niejonizujących (minimalny zakres
wymaganych modalności: MR)
Tak
TAK, analiza danych z modalności
niejonizujących (minimaly zakres
wymaganych modalności: MR)
potrzeby
niniejszego postępowania przetargowego. Poniżej zamieszczamy wycinek oferty z
zaznaczonymi modułami odpowiadającymi za powyższe funkcjonalności.
Odwołujący w tym miejscu załączył wycinek.
Aby powyższe funkcjonalności wdrożyć zgodnie z wymaganiami systemu DOSE należy
dostarczyć bazę danych Oralce (19c-21c) co potwierdza dokumentacja techniczna firmy
Qaelum:
Odwołujący w tym miejscu załączył fragment ww. dokumentacji.
Wykonawca Spring Software Sp. z o.o. nie zaoferował bazy danych Oracle – zaoferował
bazę danych MS SQL Standard 2022:
Odwołujący w tym miejscu zamieścił fragment pkt 2.3. wypełnionego przez przystępującego
załącznika nr 2 do SWZ.
Oferta nie spełni wymagań Zamawiającego ponieważ niemożliwym jest aby dostarczyć
wspomniane funkcjonalności z punktów 3.2 oraz (…) oprogramowania DOSE bez
dostarczenia bazy danych Oralce, a jedynie na bazie danych MS SQL Standard 2022.
Kolejno ustalono, że pismem z dnia 30 stycznia 2024 r. zamawiający, działając na
podstawie art. 223 ust. 1 Pzp wezwał przystępującego do złożenia wyjaśnień treści złożonej
oferty
wg poniższego. W wezwaniu tym zamawiający wskazał, że w dniu 25.01.2024 r.
wpłynęło do niego ww. pismo odwołującego. W załączeniu przekazał przystępującego do
wglądu fragment otrzymanego pisma w celu zapoznania się z jego treścią. Wezwał do
złożenia wyjaśnień i ustosunkowania się do zarzutów zawartych w załączonym fragmencie
pisma odwołującego.
(por. wezwanie zamawiającego z dnia 30 stycznia 2024 r., w aktach sprawy na nośniku
elektronicznym przekazanym przez zamawiającego).
Kolejno ustalono, że w odpowiedzi na ww. wezwanie przystępujący złożył wyjaśnienia
z dnia 5 lutego
2024 r. W wyjaśnieniach tych wskazał m.in. co następuje:
2. Oferta złożona przez Spring Software obejmuje bowiem wszystkie funkcjonalności
wymagane przez Zamawiającego w Postępowaniu, zaś sam przedmiot Zamówienia zostanie
dostarczony Zamawiającemu zgodnie z wszystkimi warunkami Zamówienia.
3. Powyższe wynika jednoznacznie m.in. ze złożonego przez Spring Software Formularza
oferty stanowiącego Załącznik nr 1 do SWZ, w którego pkt 1, Wykonawca oświadczył, że:
„spełniamy wszystkie wymagania zawarte w Specyfikacji Warunków Zamówienia i
przyjmujemy je bez zastrzeżeń oraz, że otrzymaliśmy wszystkie niezbędne informacje
potrzebne do przygotowania oferty. Oświadczamy, że wszystkie złożone przez nas
dokumenty są zgodne z aktualnym stanem prawnym i faktycznym.”
4. Niezależnie od powyższego należy wskazać, że - wbrew temu, co twierdzi Agfa -
zgodność oferty Spring Software z warunkami Zamówienia wynika również ze „Specyfikacji
technicznej zamówienia” stanowiącej Załącznik nr 2 do SWZ (dalej jako: „Specyfikacja
techniczna”), która została złożona przez Wykonawcę wraz z ofertą. Agfa dokonuje
interpretacji tego dokumentu w sposób wybiórczy, w oderwaniu od kontekstu oraz faktycznej
roli tego dokumentu w Postępowaniu, co prowadzi Agfa do wyciągnięcia całkowicie błędnych
wniosków. Szczegółowe wyjaśnienia w tym zakresie Wykonawca przedstawia w dalszej
części niniejszego pisma.
5. Tym niemniej, z daleko posuniętej ostrożności Wykonawca zaznacza również, że gdyby
niniejsze wyjaśnienia okazały się niewystarczające i Zamawiający, pomimo ich złożenia
uznał, że oferta Wykonawca w jakimkolwiek aspekcie jest niezgodna z warunkami
Zamówienia – z czym Spring Software zdecydowanie się nie zgadza – to Zamawiający
winien dokonać poprawy tych niezgodności w trybie przewidzianym w art. 223 ust. 2 pkt 3
PZP, tj. jako inne omyłki polegające na niezgodności oferty z dokumentami Zamówienia,
niepowodujące istotnych zmian w treści oferty.
6. Dotyczy to w szczególności niezgodności zarzucanych przez Agfa, które - nawet jeżeli
uznać je za prawdzie – w sposób oczywisty mają charakter omyłki (nie były bowiem
zamierzone przez Wykonawcę, ponieważ jego intencją od samego początku było
zaoferowanie
przedmiotu
Zamówienia
zgodnego
z
wszystkimi
wymaganiami
Zamawiającego), zaś ewentualna poprawa tych niezgodności nie powodowałaby istotnych
zmian w treści oferty Spring Software. (…)
[Ad. zarzut nr 1 -
brak wyraźnego wskazania w ofercie bazy danych Oracle]
9. Odnosząc się do pierwszego z zarzutów ujętych w Piśmie Agfa, którego istota sprowadza
się do tego, że Spring Software w pkt 2.3 Specyfikacji technicznej nie zaoferował bazy
danych Oracle, Wykonawca zdecydowanie nie zgadza się z tym zarzutem oraz wskazuje, co
następuje.
10. W pierwszej kolejności Wykonawca potwierdza, że moduły FOQAL oferowanego
oprogramowania DOSE istotnie wymagają bazy danych Oracle. Informację taką Spring
Software uzyskał od firmy Qaelum jeszcze przed złożeniem oferty w Postępowaniu, czego
konsekwencją było uwzględnienie licencji bazodanowych Oracle w złożonej ofercie. W
konsekwencji, niezależnie od tego, że dla realizacji przedmiotowego Zamówienia
Wykonawca będzie wykorzystywał bazy danych MS SQL Standard 2022, dla modułów
FOQAL Wykonawca wykorzysta bazy danych Oracle.
11. Wbrew jednak temu, co twierdzi Agfa, licencjami kompatybilnymi z modułami FOQAL są
nie tylko licencje Oracle 19c-
21c, lecz również licencje Oracle Express. Wykonawca powziął
taką wiedzę wcześniej, a dodatkowo, na potrzeby złożenia niniejszych wyjaśnień oraz w celu
rozwiania ewentualnych wątpliwości Zamawiającego w tym aspekcie, zwrócił się również do
firmy Qaelum o dodatkowe potwierdzenie tej kwestii w formie mailowej.
Dowód: korespondencja mailowa z dnia 2 lutego 2024 r. potwierdzająca wcześniejsze
ustalenia z Qaelum
– Załącznik nr 2.
12. Co istotne, licencje Oracle Express, które Spring Software od samego początku
zamierzał wykorzystać do realizacji przedmiotowego Zamówienia, są licencjami darmowymi,
a więc Spring Software, a w dalszej konsekwencji również sam Zamawiający, nie będzie
ponosił z tytułu ich nabycia żadnych kosztów. Z punktu widzenia całości oferty jest to więc
element trzeciorzędny, wręcz pomijalny, podobnie jak szereg innych, darmowych narzędzi,
które zamierza wykorzystywać Wykonawca przy realizacji Zamówienia opartych np. na
oprogramowaniu otwartoźródłowym. Nie wpływają one bowiem w żaden sposób na wycenę
oferty Wykonawcy.
13. W konsekwencji, brak wyraźnego wskazania bazy danych Oracle przez Spring Software
w pkt 2.3 Specyfikacji technicznej jest z punktu widzenia Zamawiającego praktycznie
irrelewantny. To, że intencją Wykonawcy było zaoferowanie bazy danych Oracle wynika
bowiem jednoznacznie z całości oferty oraz z faktu, że jest to jedyna baza danych
kompatybilna z modułem FOQAL, na co słusznie zwrócił uwagę w swym Piśmie Agfa.
14. Na prawidłowość powyższej wykładni oświadczenia woli Wykonawcy wskazuje m.in. fakt,
że w kolumnie pn. „Parametry oferowane” pkt 2.3 Specyfikacji technicznej Wykonawca
stwierdził jednoznacznie, że oferowane „licencje bazodanowe, oraz system operacyjny są
zgodne z ilościami wymaganymi względem parametrów sprzętowych”.
15. Nadto, w pozostałych punktach Specyfikacji (tj. 2. Infrastruktura informatyczna, 3.
Funkcjonalności, 4. Kryteria filtrowanie danych/Szczegółowej analizy dawki dla kryteriów
filtrowania, 5. Inne, 6. Warunki gwarancji i serwisu) Wykonawca potwierdził jednoznacznie,
że oferowane przez niego rozwiązanie spełnia wszystkie wymagania funkcjonalne i
pozafunkcjonalne Zamawiającego.
16. Powyższe odczytywane łącznie z oświadczeniem Wykonawcy złożonym w pkt 1
Formularza oferty, w którym Wykonawca oświadczył: „spełniamy wszystkie wymagania
zawarte w Specyfikacji Warunków Zamówienia i przyjmujemy je bez zastrzeżeń oraz, że
otrzymaliśmy wszystkie niezbędne informacje potrzebne do przygotowania oferty.
Oświadczamy, że wszystkie złożone przez nas dokumenty są zgodne z aktualnym stanem
prawnym i faktycznym” potwierdza w sposób oczywisty, że intencją Wykonawcy było
zaoferowanie bazy danych zgodnej z wymaganiami Zamawiającego, którą w okolicznościach
niniejszej sprawy z przyczyn obiektywnych mogła być tylko baza danych Oracle.
17. Wobec powyższego należy wskazać, że zarzut braku wyraźnego wskazania bazy danych
Oracle w pkt 2.3 Specyfikacji technicznej Wykonawcy ma wyłącznie formalistyczny charakter
i nie niesie za sobą żadnych negatywnych konsekwencji dla zachowania zasad uczciwej
konkurencji, równego traktowania wykonawców i transparentności. W tym kontekście
dodatkowo należy zwrócić uwagę, że parametr określony w pkt 2.3 nie był Parametrem
Ocenianym w ramach kryteriów oceny ofert. Odrzucenie oferty Wykonawcy na tej podstawie
godziłoby więc w zasadę proporcjonalności, którą Zamawiający każdorazowo winien
kierować się podejmując decyzje w toku Postępowania.
18. Konsekwencją tego, że oferta Wykonawcy obejmuje bazy danych Oracle jest również to,
że m.in. funkcjonalności, o których mowa w pkt 3.2 oraz 3.17 Specyfikacji technicznej
zostaną zrealizowane przez Wykonawcę zgodnie z warunkami Zamówienia.
Do wyjaśnień załączono - jako załącznik nr 2 - korespondencję mailową z dnia 2
lutego 2024 r. W korespondencji tej na pytanie skierowane przez pana
Pawła Wiencka –
Prezesa zarządu przystępującego o treści:
W nawiązaniu do naszych wcześniejszych rozmów, czy możesz potwierdzić, że my - Spring
Software, możemy skorzystać z Oracle Express (który jest bezpłatny) dla FOQAL, w
projekcie realizowanym na rzecz NIO Gliwice na dostawę oprogramowania do
monitorowania dawki?
Pan D. M. - Chief Sales Officer
– z firmy Qaelum NV odpowiedział:
Potwierdzam, że możemy skorzystać z bezpłatnej wersji Oracle dla FOQAL w projekcie
realizowanym na rzecz NIO Gliwice na dostawę oprogramowania do monitorowania dawki.
(por. wyjaśnienia przystępującego z dnia 5 lutego 2024 r. z załącznikami, w aktach sprawy
na nośniku elektronicznym przekazanym przez zamawiającego).
Kolejno ustalono, że w dniu 14 lutego 2024 r. zamawiający zawiadomił odwołującego
o wyborze oferty przystępującego jako najkorzystniejszej.
(por. ww. zawiadomienie z dnia 14
lutego 2024 r., w aktach sprawy na nośniku
elektronicznym przekazanym przez zamawiającego).
Odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie.
W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że odwołujący wykazał spełnienie przesłanek
do wniesienia odwołania. Zgodnie z art. 505 ust. 1 Pzp, środki ochrony prawnej przysługują
wykonawcy, uczestnikowi konkursu oraz innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w
uzyskaniu zamówienia lub nagrody w konkursie oraz poniósł lub może ponieść szkodę w
wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.
Przystępujący w swym piśmie procesowym podniósł, że odwołujący nie wykazał
spełnienia ww. przesłanek, gdyż cena oferty złożonej przez odwołującego opiewała na kwotę
1.306.535,65 zł, czyli blisko dwukrotnie wyższej od kwoty, jaką na realizację przedmiotowego
z
amówienia planował przeznaczyć Zamawiający, tj. 686.087,90 zł.
Zgodnie
z art. 255 pkt 3 Pzp, zamawiający unieważnia postepowanie, jeżeli cena lub
koszt najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą
zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, chyba że zamawiający
może zwiększyć tę kwotę do ceny lub kosztu najkorzystniejszej oferty.
Jak wynika z powyższego przepisu, okoliczność, iż cena oferty najkorzystniejszej
przewyższa kwotę przeznaczoną na sfinansowanie zamówienia nie musi skutkować
unieważnieniem postępowania. W takim bowiem przypadku zamawiający ma prawo
zwiększyć tę kwotę do ceny najkorzystniejszej oferty. Przystępujący nie złożył jakichkolwiek
dowodów na okoliczność, że zamawiający nie ma możliwości zwiększenia budżetu do
wysokości ceny oferty odwołującego. Twierdzenia przystępującego pozostały zatem
całkowicie gołosłowne. W tej sytuacji wniosek przystępującego o oddalenie odwołania z
powodu
niewykazania przesłanek z art. 505 ust. 1 Pzp okazał się zatem niezasadny.
Wobec powyższego Izba rozpoznała odwołanie pod względem merytorycznym.
Nie było sporne między stronami, że przystępujący zaoferował zamawiającemu
system DOSE produkcji Qaelum NV.
Jednocześnie, w punkcie 3.2. załącznika nr 2 do SWZ
Zamawiający wymagał funkcjonalności: „Analiza danych z modalności niejonizujących
(minimalny zakres wymaganych modalności: MR)”. Jednocześnie, przystępujący w ofercie
złożonej w postępowaniu zadeklarował, że zaoferowany przez niego system DOSE posiada
powyższą funkcjonalność. Nie było także sporne miedzy stronami, a co wynikało także
informacji producenta systemu DOSE (Qaelum NV) zaoferowanego przez przystępującego,
że aby system ten mógł zapewnić wymaganą funkcjonalność z punktu 3.2. załącznika nr 2
do SWZ, konieczne
było dostarczenie bazy danych Oracle.
Sporne między stronami okazało się jedynie, czy przystępujący zaoferował
zamawiającemu bazę danych Oracle.
W punkcie 2.3. załącznika nr 2 do SWZ Zamawiający wymagał od wykonawców
podania oferowanych
licencji bazodanowych zgodnych z ilościami wymaganymi względem
parametrów sprzętowych. Przystępujący w wypełnionym przez siebie załączniku nr 2 do
SWZ (specyfikacja techniczna zamówienia) wskazał, że oferuje zamawiającemu licencje
bazodanowe zgodne z ilościami wymaganymi względem parametrów sprzętowych i
doprecyzował, że oferuje bazę danych MS SQL Standard 2022. W pkt tym, wśród
oferowanych licencji bazodanowych,
przystępujący nie wymienił zatem bazy danych Oracle.
Jak wskazuje się w orzecznictwie Izby, dla odrzucenia oferty wykonawcy na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp konieczne jest wykazanie merytorycznej i niebudzącej
wątpliwości niezgodności treści oferty wykonawcy z jednoznacznymi dokumentami
zamówienia.
W analizowanej sprawie dla rozstrzygnięcia sporu kluczowa okazała się analiza
brzmienia pkt 2.3. wzoru specyfikacji technicznej.
Podkreślenia wymagało, że w pkt 2.3.
wzoru specyfikacji technicznej zamawiający wymagał od wykonawców zadeklarowania i
podania licencji bazodanowych, zgodnych
z ilościami wymaganymi względem parametrów
sprzętowych. Na powyższe zwrócili uwagę w swych pismach procesowych zamawiający i
przystępujący. Analiza treści wzoru załącznika nr 2 do SWZ – Specyfikacji technicznej
zamówienia, prowadziła do wniosku, że zamawiający w tym wzorze wyodrębnił kilka grup
informacji:
1) Wymagania ogólne,
2) Infrastruktura informatyczna,
3) Funkcjonalność,
4) Kryteria filtrowania danych / Szczegółowej analizy dawki dla kryteriów filtrowania,
5) Inne.
Jak wynikało z treści wzoru, w pkt 2 wykonawcy zobowiązani byli podawać informacje
co do infrastruktury informatycznej. Z kolei w pkt 3 specyfikacji ujawniano informacje
odnośnie oferowanych funkcjonalności systemu.
Dostrzeżenia wymagało, że sporny pkt 2.3. wzoru specyfikacji znajdował się w
rozdziale dotyczącym infrastruktury informatycznej, a jego treść odnosiła się do „zgodności
sprzętowej”. W tej sytuacji, zdaniem Izby, co najmniej nie można było wykluczyć takiej
interpretacji pkt 2.3 wzoru specyfikacji
, zgodnie z którą w tym postanowieniu należało
wskazać jedynie takie licencje bazodanowe, których ilość będzie zgodna z wymaganiami
względem oferowanych parametrów sprzętowych, a nie funkcjonalnych.
Wskazane przez przystępującego w pkt 2.3. specyfikacji licencje bazodanowe MS
SQL Standard 2022 pod względem ilościowym niewątpliwie okazały się kompatybilne ze
sprzętem zaoferowanym przez przystępującego w pkt 2.2., to jest Dell PowerEdge R650XS,
Intel Xeon 2.1 GHz 12C, 64GB RAM, 4x 600GB 15k SAS, 2x 2.4TB SAS 10k, Dual 1100W
Power, Dual 1Gb Port, 48 months NBD Onsite Support KYHD, obudowa typu RACK 19”.
Tymczasem wymieniona w
pkt 3.2. „Analiza danych z modalności niejonizujących
(minimaln
y zakres wymaganych modalności: MR)” była dodatkową funkcjonalnością
systemu
, a nie parametrem sprzętowym.
W orzecznictwie Izby wskazuje się jednolicie, że wszelkie wątpliwości co do treści
dokumentów zamówienia należy tłumaczyć na korzyść wykonawcy. Jeśli intencją
zamawiającego byłoby, aby w pkt 2.3. wzoru specyfikacji wymieniać wszystkie oferowane
licencje bazodanowe,
a nie tylko wykazywać ich zgodność ilościową względem parametrów
sprzętowych, to powinno to wyraźnie wynikać z treści tego postanowienia. Zamawiający w
tym postanowieniu mógł po prostu wymagać od wykonawców podania wszelkich licencji
bazodanowych, jakie zostaną użyte w trakcie realizacji zamówienia, czego jednak nie
uczynił.
Skoro nie było jednak takiego bezwzględnego obowiązku, to wykonawca nie musiał
ujawniać w pkt 2.3. licencji bazodanowych koniecznych celem obsługi zaoferowanej w pkt
3.2. dodatkowej funkcjo
nalności „Analiza danych z modalności niejonizujących (minimalny
zakres wymaganych modalności: MR)”.
Podkreślenia wymagało, że to zamawiający jest gospodarzem postepowania i
poprzez wzory narzucanych
formularzy określa szczegółowość informacji, jakich wymaga od
wykonawców.
Celem rozwiania wszelkich wątpliwości zamawiający, po otrzymaniu pisma
sygnalizacyjnego odwołującego z dnia 25 stycznia 2024 r., działając na podstawie art. 223
ust. 1 Pzp słusznie wezwał przystępującego do złożenia wyjaśnień treści złożonej oferty.
W wyjaśnieniach z dnia 5 lutego 2024 r. przystępujący wskazał na złożone przez
siebie ogólne oświadczenie zawarte w formularzu ofertowym - spełniamy wszystkie
wymagania zawarte w Specyfikacji Warunków Zamówienia i przyjmujemy je bez zastrzeżeń
oraz, że otrzymaliśmy wszystkie niezbędne informacje potrzebne do przygotowania oferty.
Oświadczamy, że wszystkie złożone przez nas dokumenty są zgodne z aktualnym stanem
prawnym i faktycznym.
W okolicznościach danej spawy takie ogólne oświadczenie przystępującego mogło
zostać uwzględnione, gdyż nie pozostawało w sprzeczności z wyraźnym, szczegółowym
oświadczeniem, które wskazywałoby na niezgodność oferty tego wykonawcy z dokumentami
zamówienia.
Kolejno przystępujący w swych wyjaśnieniach oświadczył, że zaoferował
zamawiającemu oprócz licencji bazodanowych MS SQL Standard 2022, zgodnych ilościowo
z parametrami sprzętowymi, także darmowe licencje bazodanowe Oracle Express, gdyż
tylko licencje Oracle umożliwiały zaoferowanie funkcjonalności modułu FOQAL. Wskazał, że
nie wymienił ich w pkt 2.3. specyfikacji technicznej, gdyż nie miał takiego obowiązku z uwagi
na takie, a nie inne brzmienie pkt 2.3. wzoru specyfikacji technicznej.
Nie można było się także zgodzić z odwołującym, jakoby przystępujący składając
ofertę, nie miał wiedzy co do tego, że oferowany przez niego system DOSE wymaga
dostarczenia bazy danych Oracle, gdyż upewniał się co do tego u producenta systemu
(Qaelum NV) dopiero po złożeniu oferty oraz otrzymaniu wezwania do złożenia wyjaśnień, tj.
w korespondencji e-mail z 2 lutego 2024 r.
Uszło uwadze odwołującego, że w
korespondencji tej przedstawiciel przystępującego nawiązywał wyraźnie do wcześniejszych
ustaleń prowadzonych z producentem. Na powyższe wskazywał fragment zapytania e-mail
skierowanego przez przystępującego do producenta „W nawiązaniu do naszych
wcześniejszych rozmów”. O tym, że rozmowy przystępującego z producentem miały miejsce
świadczyły także dowody nr 1 i 2 załączone przez przystępującego do jego pisma
procesowego. Z dowodów tych wynikało, że już w dniu 12 stycznia 2024 r. przystępujący
uzgodnił z producentem konfigurację systemu DOSE z modułem FOQAL celem
zaoferowania go zamawiającemu w tym postępowaniu i z konfiguracji tej wynikało, że moduł
FOQAL jest kompatybilny
wyłącznie z bazą danych Oracle.
Zgodnie z art. 223 ust. 1 Pzp,
W toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać
od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert oraz przedmiotowych środków
dowodowych lub innych składanych dokumentów lub oświadczeń. Niedopuszczalne jest
prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty
oraz, z uwzględnieniem ust. 2 i art. 187, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści. W
ocenie Izby, w okolicznościach danej sprawy, wyjaśnienia przystępującego z 5 lutego 2024 r.
nie doprowadziły do niedopuszczalnych po terminie składania ofert negocjacji między
zamawiającym a tym wykonawcą co do treści jego oferty, gdyż nie doprowadziły do zmiany
jej treści. Ze zmianą jej treści mielibyśmy od czynienia, gdyby zostało wykazane, że
wykonawca nie zaoferował zamawiającemu także wymaganych licencji bazodanowych
Oracle, a w okolicznościach danej sprawy, z całokształtu oferty przystępującego nie można
było wywieść takiego wniosku. Wobec powyższego nie było także konieczne uruchomienie
przez zamawiającego procedury z art. 223 ust. 2 pkt 3 Pzp.
Kierując się powyższymi rozważaniami Izba stwierdziła, że zarzuty przedstawione w
odwołaniu nie zasługiwały na uwzględnienie.
Izba, działając na podstawie art. 555 ustawy Pzp pozostawiła bez rozpoznania nowe
zarzuty odwołującego przedstawione dopiero w piśmie procesowym z dnia 1 marca 2024 r.
W
piśmie tym odwołujący podniósł, że zaoferowanie bazy danych Oracle Express było
niemożliwe z uwagi na to, iż:
a)
warunki darmowej licencji uniemożliwiają dystrybuowanie tego oprogramowania
odpłatnie,
b)
warunki licencji Oracle Express wyłączają gwarancję, a zamawiający wymagał we
wzorze umowy udzielenia gwarancji,
c)
maksymalne zasoby dla licencji oprogramowania Oracle Express wynoszą: do 12 GB
danych użytkownika, do 2 GB pamięci RAM bazy danych, do 2 wątków procesora (dwa
wątki procesora odpowiadają jednemu rdzeniowi), tymczasem moduł FOQAL wymaga co
najmniej miejsca na dysku 60 Gb, 8 Gb RAM i procesora 4 rdzenie +2 GHz.
Odwołujący podniósł także dopiero w piśmie z dnia 1 marca 2024 r., że niemożliwe jest
zaoferowanie
bazy danych MS SQL Standard 2022 obok bazy danych Oracle, gdyż
architektura systemu DOSE przewiduje tylko jedną bazę danych, czym zmieniał swoje
stanowisko zawarte na str. 5 odwołania.
W tym zakresie Izba wzięła pod uwagę, że powyższe zarzuty nie zostały objęte treścią
odwołania. Przedmiotem zarzutów odwołania było tylko to, że przystępujący nie zaoferował
zamawiającemu bazy danych Oracle, która powinna być zaoferowana z uwagi na
dostarczenie systemu DOSE z modułem FOQAL.
Jeśli odwołujący uważał, że w okolicznościach danej sprawy brak było z ww. powodów
możliwości zaoferowania zamawiającemu licencji bazodanowych Oracle Express to powinien
takie zarzuty sformułować w treści odwołania, czego jednak nie uczynił. Odwołujący nie
może też podnosić, że nowo formułowane zarzuty, nie objęte ewidentnie treścią odwołania
(a co do ostatniego zarzutu nawet sprzeczne z
treścią odwołania wyrażoną na jego str. 5)
stanowiły reakcję na odpowiedź na odwołanie i pismo procesowe przystępującego. O tym, że
przystępujący zaoferował zamawiającemu licencje Oracle Express było wiadomo co najmniej
po lekturze wyjaśnień przystępującego złożonych zamawiającemu w toku postępowania, a
które zostały zaakceptowane przez zamawiającego w momencie wyboru oferty tego
wykonawcy jako najkorzystniejszej. Wyjaśnienia te były znane odwołującemu, tak więc
ewidentnie miał możliwość formułowania takich zarzutów w odwołania. Pomimo to
odwołujący przedstawił wyżej wymienione, nowe zarzuty względem oferty przystępującego,
dopiero w piśmie z dnia 1 marca 2024 r. Powyższe, zgodnie z art. 555 Pzp, skutkowało
koniecznością pozostawienia ich bez rozpoznania.
Stosownie do art. 553 ustawy Pzp,
o oddaleniu odwołania lub jego uwzględnieniu
Izba orzeka w wyroku. W pozostałych przypadkach Izba wydaje postanowienie. Orzeczenie
Izby, o którym mowa w pkt 1 sentencji, miało charakter merytoryczny, gdyż odnosiło się do
oddalenia
odwołania. Z kolei orzeczenie Izby zawarte w pkt 2 sentencji miało charakter
formalny, gdyż dotyczyło kosztów postępowania, a zatem było postanowieniem. O tym, że
orzeczenie o kosztach zawarte w wyroku Izby jest postanowieniem przesądził Sąd
Najwyższy w uchwale z 8 grudnia 2005 r. III CZP 109/05 (OSN 2006/11/182). Z powołanego
przepisu art. 553 ust. 1 ustawy
Pzp wynika zakaz wydawania przez Izbę orzeczenia o
charakterze merytorycznym w innej formie aniżeli wyrok. Z uwagi zatem na zbieg w jednym
orzeczeniu rozstrzygnięć o charakterze merytorycznym (pkt 1 sentencji) i formalnym (pkt 2
sentencji), całe orzeczenie musiało przybrać postać wyroku.
Zgodnie z przepisem art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy
Pzp, Krajowa Izba Odwoławcza
uwzględnia odwołanie w całości lub w części, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy,
które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia, konkursu lub systemu kwalifikowania wykonawców. W analizowanej sprawie
nie stwierdzono zarzucanych narusze
ń ustawy Pzp, co skutkowało oddaleniem odwołania.
Wobec powyższego, na podstawie art. 553 ustawy Pzp, orzeczono jak w pkt 1
sentencji.
Zgodnie z art. 557 ustawy Pzp,
w wyroku oraz w postanowieniu kończącym
postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego. Z kolei
w świetle art. 575 ustawy Pzp, strony oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący
sprzeciw ponoszą koszty postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku.
Jak wskazuje się w piśmiennictwie, reguła ponoszenia przez strony kosztów
postępowania odwoławczego stosownie do wyników postępowania odwoławczego oznacza,
że „obowiązuje w nim, analogicznie do procesu cywilnego, zasada odpowiedzialności za
wynik procesu, według której koszty postępowania obciążają ostatecznie stronę
„przegrywającą” sprawę (por. art. 98 § 1 k.p.c.)” Jarosław Jerzykowski, Komentarz do art.192
ustawy -
Prawo zamówień publicznych, w: Dzierżanowski W., Jerzykowski J., Stachowiak M.
Prawo zamówień publicznych. Komentarz, LEX, 2014, wydanie VI.
W analizowanej sprawie Izba
oddaliła odwołanie. Odpowiedzialność za wynik
postępowania ponosił zatem odwołujący. Na koszty postępowania składał się wpis od
odwołania uiszczony przez odwołującego w kwocie 7.500 zł, koszty wynagrodzenia
pełnomocnika zamawiającego w kwocie 3.600 zł oraz koszty dojazdu zamawiającego na
posiedzenie Izby w kwocie
708,40 zł, ustalone na podstawie spisu kosztów złożonego do akt
sprawy.
Biorąc powyższe pod uwagę, o kosztach postępowania odwoławczego orzeczono
stosownie do wyniku postępowania - na podstawie art. 557 oraz art. 575 ustawy Pzp oraz w
oparciu o przepisy § 8 ust. 2 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 2 lit. a i b rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący: ………………….…