Sygn. akt: KIO 576/24
WYROK
Warszawa, dnia 8 marca 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Mateusz Paczkowski
Protokolant:
Oskar Oksiński
po rozpoznaniu na
rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 21 lutego 2024 r. przez
wykonawcę PPHU A`TU Service s.c. A. W.-K., J. K.
w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Samodzielny Publiczny Zakład
Opieki Zdrowotnej Centralny Szpital Kliniczny Uniwersytetu Medycznego w Łodzi
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia Citonet – Łódź sp. z o. o. z siedzibą w Łodzi i Toruńskie
Zakłady Materiałów Opatrunkowych S. A. z siedzibą w Toruniu
orzeka:
oddala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża wykonawcę PPHU A`TU Service s.c. A. W.-K., J. K. i
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę PPHU
A`TU Service s.c. A. W.-K., J. K.
tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
…………………………..
Sygn. akt:
KIO 576/24
UZASADNIENIE
Zamawiający: Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Centralny Szpital Kliniczny
Uniwersytetu Medycznego w Łodzi (dalej: „Zamawiający”), prowadzi z zastosowaniem
przepisów ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r.
poz. 1605 ze
zm. dalej: „ustawa Pzp”) postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
w trybie przetargu nieograniczonego pn.:
„Świadczenie kompleksowej usługi prania
i
dzierżawy bielizny szpitalnej dla Centralnego Szpitala Klinicznego Uniwersytetu
Medycznego w Łodzi” (znak postępowania: ZP/94/2023). Wartość szacunkowa zamówienia
jest powyżej progów unijnych. Ogłoszenie o zamówieniu ukazało się w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 11 października 2023 r. pod nr 2023/S 196-613514.
W dniu 21 lutego 2024 r.
odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie,
w
przedmiotowym postępowaniu złożył Wykonawca PPHU A`TU Service s.c. A. W.-K., J. K.
(dalej: „Odwołujący”).
Odwołanie złożono od następujących czynności podjętych przez Zamawiającego:
1. ponownego badania i oceny ofert,
2. braku odrzucenia oferty Wykonawcy - Konsorcjum Citonet-
Łódź sp. z o.o. i Toruńskie
Zakłady Materiałów Opatrunkowych S.A.,
3. ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 128 ust. 5 w związku z art. 7 pkt. 7 i art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz art. 16 pkt. 1 ustawy
Pzp poprzez zaniechanie przez Zamawiającego należytego zweryfikowania podmiotowego
środka dowodowego i jego wyjaśnień, podczas gdy w przypadku wątpliwości Zamawiającego
co do treści złożonego środka podmiotowego i złożonych na wezwanie wyjaśnień nie
potwierdzających wprost spełnienia warunku udziału Zamawiający winien wystąpić
do
podmiotu wystawiającego referencje lub odrzucić ofertę wykonawcy, który nie potwierdził
spełnienia postawionego warunku udziału w postępowaniu;
2. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp poprzez zaniechanie przez Zamawiającego
odrzucenia oferty Wykonawcy - Konsorcjum Citonet -
Łódź sp. z o.o. i Toruńskie Zakłady
Materiałów Opatrunkowych S.A jako oferty złożonej przez wykonawcę nie spełniającego
warunków udziału w postępowaniu;
3. art. 522 ust. 2 w związku z art. 226 ust. 1 pkt 5, 6 w związku z art. 106 ust. 1,3 i art. 107
ust. 2 oraz art. 16 pkt.1 i art. 7 pkt. 29 ustawy Pzp poprzez zaniechanie przez
Zamawiającego odrzucenia oferty Wykonawcy - Konsorcjum Citonet - Łódź sp. z o.o.
i
Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych S.A jako niezgodnej z warunkami
zamówienia;
4. art. 522 ust. 2 w związku z art. 239 ust. 1 ustawy Pzp poprzez wadliwy wybór przez
Zamawiającego oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1. unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
2. powtórzenia czynności badania i oceny ofert, w sposób prawidłowy z uwzględnieniem
warunków zamówienia, w tym wymagań SWZ,
3. dokonania odrzucenia oferty Wykonawcy - Konsorcjum: Citonet-
Łódź sp. z o.o. i Toruńskie
Zakłady Materiałów Opatrunkowych S.A.,
4. dokonania ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący wskazał, że ma interes we wniesieniu odwołania, jest bowiem jednym
z
oferentów tego postępowania, jego oferta jest druga w liście rankingowej, a w przypadku
prawidłowego przeprowadzenia postępowania jego oferta będzie w rankingu ofertą
najkorzystniejszą. Skutkiem utrzymania dokonanych przez Zamawiającego zarzucanych
naruszeń przepisów ustawy Pzp Odwołujący poniesie szkodę w postaci braku zawarcia
umowy o udzielenie zamówienia publicznego i zysku z wykonania tego kontraktu (lucrum
cessans) w sytuacji, gdy jego oferta została wniesiona prawidłowo, odpowiada treści SWZ
i
jest najkorzystniejszą zgodnie z ustanowionymi kryteriami.
Odwołanie zostało wniesione z zachowaniem ustawowego terminu określonego w art. 515
ust. 1 pkt 1) a)
ustawy Pzp. Informację stanowiącą podstawę dla wniesienia odwołania
Odwołujący uzyskał w dniu 13 lutego 2024 r. (zawiadomienie o wyborze oferty
najkorzystniejszej). W związku z powyższym odwołanie wniesione w dniu 21 lutego 2024 r.
należy uznać za wniesione w wymaganym zgodnie z ustawą Pzp terminie.
Wpis od odwołania w kwocie 15 000,00 złotych (piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
został uiszczony przelewem na rachunek bankowy Urzędu Zamówień Publicznych.
Odwołujący prawidłowo przekazał kopię odwołania Zamawiającemu oraz załączył
potwierdzenie przekazania odwołania Zamawiającemu.
Stanowisko Odwołującego:
W uzasadnieniu zarzutów odwołania Odwołujący na wstępie przypomniał, iż w prowadzonym
przez Zamawiającego postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego było już
rozstrzygnięcie Krajowej Izby Odwoławczej. Skutkiem uznania odwołania w całości przez
Zamawiającego, Krajowa Izba Odwoławcza postanowieniem z dnia 29 grudnia 2023 r.,
za
sygn. akt KIO 3766/23 umorzyła postępowanie w trybie art. 522 ust. 2 ustawy Pzp.
Odwołujący dodał przy tym, że Zamawiający powtórzył wprawdzie czynność badania i oceny
ofert, ale powtórzona czynność była wadliwie przeprowadzona.
W pierwszej kolejności, Odwołujący wskazał, że Konsorcjum: Citonet - Łódź sp. z o.o.
i
Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych S.A. złożyło ofertę w sposób wadliwy,
niezgodn
y z treścią SWZ (Odwołujący przywołał treść Rozdziału XIV SWZ pkt 8 – Opis
sposobu przygotowania oferty, Rozdziału XIV.1 SWZ Wymagane dokumenty i oświadczenia,
które należy złożyć z ofertą, Rozdziału XV.I SWZ Złożenie oferty pkt 6, pkt. III ppkt1
Formularza ofertowego -
Załącznik nr 1 do SWZ). Oferta Konsorcjum nie została złożona
w
sposób prawidłowy, gdyż do Formularza ofertowego niezgodnie z wymogiem zamówienia,
wskazanym w formularzu nie załączono załącznika nr 3 Formularza ofertowego,
wypełnionego i podpisanego przez uprawnioną do reprezentowanie Konsorcjum osobę.
Brakujący element oferty Konsorcjum, załącznik nr 3, zawierał oświadczenia Wykonawcy
w
zakresie wymogów realizacji usługi i wymagań. Braku takiego nie da się konwalidować
i
nie podlega uzupełnieniu. Jak nadto podniósł Odwołujący, skoro Zamawiający uznał zarzut,
to jedyną czynnością, nie tylko formalnie poprawną, ale co istotniejsze zgodną z przepisami
ustawy, a więc realizującą obowiązek Zamawiającego podejmowania decyzji w oparciu
prawidłowo podjęte decyzje materialnoprawne było odrzucenie takiej oferty. Działań takich
Zamawiający nie podjął.
Poza tym, Odwołujący zaznaczył, że Zamawiający powtórzył badanie oferty i w tym zakresie
wezwał Konsorcjum do wyjaśnienia zarzutu braku spełnienia przez jego ofertę określonego
w SWZ warunku udziału w postępowaniu dotyczącego zdolności technicznej i zawodowej.
Zamawiający niewłaściwie jednak dokonał oceny tak powtórzonego badania w tym zakresie.
Jak podał Odwołujący, Zamawiający wezwał Konsorcjum pismem z dnia 19 stycznia 2024 r.
do wyjaśnienia w zakresie złożonego podmiotowego środka dowodowego – Wykazu usług
a Konsorcjum pismem z dnia 25 stycznia 2024 r.
złożyło wyjaśnienia. Zdaniem
Odwołującego, wyjaśnienia nie są wystarczające do potwierdzenia warunku stawianego
przez Zamawiającego. W treści wyjaśnień nie jest bowiem wskazany, wymagany przez
Zamawiającego, ale i przepisy - 3 letni okres tej konkretnej usługi stanowiącej warunek.
Konsorcjum wskazało jedynie, iż wykonało usługę o wartości ponad 2 mln, ale przecież
usługa ta trwała ponad 3 letni okres. Czasookres był przecież w tym warunku istotny, czego
dowodem jest pierwotne uściślanie treści samego Wykazu i o ten element właśnie. Jak dalej
wskazywał Odwołujący, Zamawiający zaniechał bezpośredniej weryfikacji złożonego Wykazu
usług i wyjaśnień Konsorcjum, przy czym nie może budzić wątpliwości, iż zaniechanie
to
nastąpiło w obiektywnej sytuacji wątpliwości Zamawiającego, co do spełnienia
postawionego warunku udziału w postępowaniu. Zakres działania Zamawiającego
i
weryfikacji informacji pozyskiwanych w postępowaniu winien być adekwatny do potrzeby
oceny spełniania określonego warunków udziału w postępowaniu. Zdaniem Odwołującego
Konsorcjum nie spełnia tak postawionego warunku udziału. Konsorcjum nie może udowodnić
wykonania usługi prania na rzecz szpitala o wartości przynajmniej 2 mln zł w zakreślonym
czasookresie.
Ponadto,
Odwołujący wskazał, powołując się na treść rozdziału IV SWZ pkt 1 i 3, Rozdziału
I.A. OPZ
– Załącznik nr 3 do SWZ, Rozdziału III OPZ tabela nr 4 i 5, że Zamawiający
wymaga złożenia przez Wykonawcę oświadczenia do oferty, potwierdzającego
poszczególnych wymogów wytycznych Ministra Zdrowia w zakresie wymogów prawidłowego
funkcjonowania pralni dla podmiotów świadczących usługi pralnicze na rzecz podmiotów
świadczących usługi lecznicze (szpitali)” z dnia 9 listopada 2022 r., a także, powołując się
na
treść rozdziału V SWZ pkt 1 Lp. 3, że Zamawiający wymagał złożenia wraz z ofertą
przedmiotowego środka w postaci Badań mikrobiologicznych wykonanych w pralni
Wykonawcy celem potwierdzenia skuteczności w procesie prania wodnego bielizny, badania
rąk pracowników, powierzchni płaskich, powietrza po stronie czystej pralni, w której będzie
realizowana usługa. Zdaniem Odwołującego, odtajnione przez Zamawiającego dokumenty
badań mikrobiologicznych nie obejmują Pralni w Łodzi. Konsorcjum złożyło wyłącznie
dokumenty dotyczące Pralni w Bydgoszczy i w Warszawie. W ocenie Odwołującego,
z
namiennym jest, iż to w Pralni w Łodzi będzie wykonywane pranie z dezynfekcją bielizny
szpitalne, co wprost wynika z oświadczeń ofertowych Konsorcjum, ale czego ostatecznym
dowodem jest wprost oświadczenie Konsorcjum złożone w ramach powtarzanych czynności
i
wyjaśnień Konsorcjum w zakresie rażąco niskiej ceny. W konsekwencji zdaniem
Odwołującego, Zamawiający określił wymagane w tym postępowaniu przedmiotowe środki
dowodowe Badania mikrobiologiczne a Konsorcjum wymagań tych nie spełnia.
Stanowisko Zamawiającego:
Zamawiający pismem z dnia 4 marca 2024 r. złożył odpowiedź na odwołanie – wnosząc o:
odrzucenie przedmiotowego odwołania z uwagi na fakt, iż odwołanie dotyczy
czynności, którą Zamawiający wykonał zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu
(sygn. akt KIO 3766/23) tj. w oparciu o art. 528 pkt 5) ustawy Pzp;
o oddalenie odwołania jako oczywiście bezzasadnego - w przypadku
nieuwzględnienia wniosku, o którym mowa w pkt 1);
zasądzenie od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kosztów postępowania, w tym
kosztów wynagrodzenia pełnomocnika.
Następnie, pismem z dnia 5 marca 2024 r. Zamawiający dokonał zmiany zajętego
stanowiska i
poinformował, że uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu.
Zamawiający nie stawił się na posiedzeniu z udziałem stron oraz rozprawie.
Stanowisko Przystępującego:
Pismem z dnia 4 marca 2024 r. Citonet
– Łódź sp. z o. o. z siedzibą w Łodzi i Toruńskie
Zakłady Materiałów Opatrunkowych S. A. z siedzibą w Toruniu wniósł o oddalenie
odwołania.
Ponadto, w
trakcie posiedzenia z udziałem stron oświadczył, że wnosi sprzeciw wobec
uwzględnienia odwołania przez Zamawiającego.
Izba ustaliła i zważyła co następuje:
Izba stwierdziła, że w zakresie zarzutów podniesionych w odwołaniu nie została wypełniona
żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania, odwołanie nie zawierało braków
formalnych i mogło zostać rozpoznane merytorycznie.
Izba ustaliła ponadto, że Wykonawca wnoszący odwołanie wykazał przesłanki skorzystania
ze środków ochrony prawnej zgodnie z art. 505 ust. 1 ustawy Pzp.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego w ustawowym
terminie zgłosił Wykonawca - Citonet – Łódź sp. z o. o. z siedzibą w Łodzi i Toruńskie
Zakłady Materiałów Opatrunkowych S. A. z siedzibą w Toruniu. Strony nie zgłosiły
zastrzeżeń co do skuteczności przystąpienia, ani opozycji przeciw przystąpieniu tego
wykonawcy do postępowania odwoławczego, w związku z czym Izba stwierdziła skuteczność
przystąpienia do postępowania odwoławczego zgłoszonego po stronie Zamawiającego przez
Wykonawcę - Citonet – Łódź sp. z o. o. z siedzibą w Łodzi i Toruńskie Zakłady Materiałów
Opatrunkowych S. A. z siedzibą w Toruniu.
Wobec wniesienia przez Przystępującego sprzeciwu wobec uwzględnienia odwołania przez
Zamawiającego zgodnie z art. 523 ust. 1 ustawy Pzp, Izba rozpoznała odwołanie
merytorycznie.
Izba postanowiła dopuścić dowody z dokumentacji przedmiotowego postępowania oraz
dowody przedłożone przez Odwołującego na rozprawie.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Biorąc pod uwagę stanowiska Stron, uczestnika postępowania odwoławczego
i
zgromadzony materiał dowodowy, Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało
na
uwzględnienie i podlegało oddaleniu.
Zarzuty nr 1 i nr 2
Odnosząc się do zarzutów zaniechania przez Zamawiającego:
należytego zweryfikowania podmiotowego środka dowodowego i jego wyjaśnień,
2. odrzucenia oferty
Przystępującego jako oferty złożonej przez wykonawcę nie spełniającego
warunków udziału w postępowaniu,
co do których Odwołujący przedstawił wspólne uzasadnienie, skład orzekający uznał, iż nie
zasługiwały na uwzględnienie.
Odwołujący podniósł przede wszystkim, że: „zarzut dotyczy (…) braku właściwego
czasookresu wykazania odpowiedniej wartości usług Wykazu usług”. Zdaniem
Odwołującego, wykazana przez Przystępującego usługa nie potwierdza spełnienia warunku
udziału w postępowaniu, bowiem: „Konsorcjum (tj. Przystępujący) wskazało jedynie,
iż wykonało usługę o wartości ponad 2 mln, ale przecież usługa ta trwała ponad 3 letni okres”
a: „Konsorcjum nie może udowodnić wykonania usługi prania na rzecz szpitala o wartości
przynajmniej 2 mln zł w zakreślonym czasookresie”.
W odniesieniu do powyższych zarzutów, Izba ustaliła następujący stan faktyczny.
W rozdziale IX.II SWZ -
Wykaz podmiotowych środków dowodowych składanych
na
wezwanie zamawiającego, Zamawiający określił w zakresie postawionego warunku
udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego dotyczącego zdolności
technicznej lub zawodowej, że:
„Zamawiający uzna, iż Wykonawca posiada zdolności techniczne i zawodowe niezbędne
do
wykonania niniejszego zamówienia, zgodnie z § 9. ust. 1. pkt.2 RMRPiT, jeżeli przedłoży
Wykaz usług wykonanych, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych
również wykonywanych, w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności
jest krótszy – w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania
i
podmiotów, na rzecz których dostawy lub usługi zostały wykonane lub są wykonywane,
oraz załączeniem dowodów określających, czy te dostawy lub usługi zostały wykonane lub
są wykonywane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne
dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego dostawy lub usługi zostały
wykonane, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych są wykonywane,
a
jeżeli wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać tych
dokumentów – oświadczenie wykonawcy; w przypadku świadczeń powtarzających się lub
ciągłych nadal wykonywanych referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte
wykonywanie powinny być wystawione w okresie ostatnich 3 miesięcy.
Wykaz usług.
Wykonawca wykaże spełnienie warunku jeśli w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie – wykonał dla szpitala co najmniej
jedną usługę w ramach jednej umowy, odpowiadającą zakresowi przedmiotu zamówienia,
z
zastrzeżeniem że Zamawiający nie wymaga wykazania usługi w zakresie prania
chemicznego, o wartości brutto min. 2.000.000,00 PLN wraz z podaniem jej wartości,
przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których usługi zostały wykonane lub są
wykonywane oraz załączeniem dowodów określających, czy te usługi zostały wykonane lub
są wykonywane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne
dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego usługi zostały wykonane,
a w
przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli
wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów –
oświadczenie wykonawcy; w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych nadal
wykonywanych referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte wykonywanie
powinny być wystawione w okresie ostatnich 3 miesięcy.
Wzór wykazu stanowi Załącznik nr 9 do SWZ”.
Z przedstawionego przez Przystępującego wykazu usług wynika, iż wskazana usługa
„świadczenia usług pralniczych wraz z dzierżawą asortymentu w systemie RFID oraz
dostawami obłożeń operacyjnych” na rzecz szpitala MSWiA w Łodzi była ona realizowana
od
dnia 25 marca 2019 r. do dnia 1 lipca 2022 r., a wartość umowy wyniosła 2 971 151,54 zł.
Wskazany okres nie mieści się więc w całości w okresie ostatnich 3 lat od upływu terminu
składania ofert, niemniej nie oznacza to jednak, że ta usługa nie odpowiada wymogom
warunku udziału w postępowaniu. Według ugruntowanego od lat orzecznictwa Krajowej Izby
Odwoławczej (tak choćby KIO w wyrokach: z dnia 10 października 2013 r. sygn. akt:
2325/13, z dnia 11 maja 2023 r. sygn. akt: 1176/23)
oraz sądów powszechnych (np. wyrok
Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 kwietnia 2019 r. sygn. akt: I GSK 2523/18),
okres ostatnich 3 lub 5 lat,
o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 1) i 2) rozporządzenia w sprawie
podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może
żądać zamawiający od wykonawcy (Dz.U. z 2020 r. poz. 2415), należy rozumieć w ten
sposób, że realizacja dostawy, usługi lub roboty budowlanej może się rozpocząć wcześniej,
natomiast istotne jest, aby ta dostawa, usługa lub robota zakończyła się w okresie ostatnich
3 lat przed upływem terminu składania ofert. Brak jest zatem ogranicznika w odniesieniu do
terminu rozpoczęcia danej roboty, dostawy lub usługi. Innymi słowy, aby uznać, że określone
w wykazie zamówienie mieści się odpowiednio w okresie 5 lub 3 lat (ewentualnie w okresie
prowadzonej działalności), wystarczające jest, aby zakończenie realizacji tego zamówienia
nastąpiło w tym okresie (lub – w przypadku dostaw lub usług o charakterze powtarzającym
się lub ciągłym – nadal trwało), nawet jeśli rozpoczęcie jego realizacji miało miejsce
wcześniej. Tym samym, nie jest konieczne, by cały czas wykonywania zamówienia mieścił
się w rzeczonym okresie (tak M. Jaworska (red.), Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy
i
Technologii w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub
oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy. Komentarz [w:] M.
Jaworska
(red.), Zamówienia publiczne. Akty wykonawcze. Komentarz, Warszawa 2023).
Biorąc powyższe pod uwagę, w stanie faktycznym dotyczącym przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, należy w ocenie Izby zauważyć,
iż wbrew stanowisku Odwołującego, nie ma podstaw do uznania, że wartość usługi, którą
miał wykazać się wykonawca, w części dotyczącej wykonania usługi o wartości co najmniej
000 zł, musi odnosić się do wartości usługi w części wykonanej w okresie ostatnich
trzech lat
od upływu terminu składania ofert. Nie wynika to bynajmniej z treści
rozporządzenia w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów
lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz.U. z 2020 r. poz. 2415),
jak również z przytoczonej wyżej treści SWZ. Zamawiający wyraźnie wskazał, iż wymaga
w
zakresie tego warunku udziału w postępowaniu, aby wykonawca w okresie ostatnich 3 lat
(a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie) wykonał dla szpitala
co
najmniej jedną usługę w ramach jednej umowy, odpowiadającą zakresowi przedmiotu
zamówienia (z zastrzeżeniem że Zamawiający nie wymaga wykazania usługi w zakresie
prania chemicznego) o wartości brutto min. 2 000 000,00 zł. Brak jest zatem przeszkód
w
ocenie Izby, aby uznać, że wykonawca może skutecznie wykazać się doświadczeniem
wynikającym ze świadczenia przez niego odpowiedniej usługi (usługa na rzecz szpitala
dotyczyła obejmowała m.in. świadczenie usług pralniczych) zrealizowanej na podstawie
umowy przewyższającej wymaganą kwotę (wartość umowy to 2 971 151,54 zł), której
świadczenie rozpoczęło się wcześniej, ale zostało zakończone w okresie ostatnich 3 lat
przed upływem terminu składania ofert (w dniu 1 lipca 2022 r). W konsekwencji powyższego,
brak jest również uzasadnienia dla zarzutu zaniechania przez Zamawiającego należytego
zweryfikowania podmiotowego środka dowodowego i jego wyjaśnień wobec złożenia
podmiotowego środka dowodowego, który to środek niewątpliwie potwierdza spełnianie
warunku udziału w postępowaniu.
Zarzut nr 3
Przechodząc do zarzutu zaniechania przez Zamawiającego odrzucenia oferty
Przystępującego jako niezgodnej z warunkami zamówienia, w ocenie Izby również ten zarzut
należało oddalić.
Odwołujący, uzasadniając ten zarzut, powołał się w odwołaniu na następujące okoliczności
faktyczne:
a) oferta
Przystępującego nie została złożona w sposób prawidłowy, gdyż
do
Formularza ofertowego niezgodnie z wymogiem zamówienia, wskazanym
w
formularzu nie załączono załącznika nr 3 do SWZ, wypełnionego i podpisanego
przez uprawnioną do reprezentowanie Konsorcjum osobę,
b)
Przystępujący nie złożył wraz z ofertą przedmiotowego środka w postaci Badań
mikrobiologicznych wykonanych w pralni Wykonawcy celem potwierdzenia
skuteczności w procesie prania wodnego bielizny, badania rąk pracowników,
powierzchni płaskich, powietrza po stronie czystej pralni, w której będzie realizowana
usługa, tj. w pralni w Łodzi.
Ad a)
Zamawiający w rozdziale XIV.1 SWZ - Wymagane dokumenty i oświadczenia, które należy
złożyć wraz z ofertą, wskazał jednoznacznie, jakie dokumenty i oświadczenia należało złożyć
razem z ofertą, tj: „FORMULARZ OFERTOWY” – Załącznik nr 1 do SWZ; „FORMULARZ
ASORTYMENTOWO-CENOWY
– Załącznik nr 2 do SWZ; UDOSTĘPNIENIE ZASOBÓW,
na podstawie art. 118 ustawy Prawo zamówień publicznych(o ile dotyczy) - Załącznik nr 4 do
SWZ;.
„PEŁNOMOCNICTWO” do reprezentowania Wykonawcy osoby /osób, podpisującej/
podpisujących ofertę, dokumenty lub oświadczenia załączone do oferty (o ile dotyczy) oraz
PRZEDMIOTOWE ŚRODKI DOWODOWE wskazane w Rozdziale V SWZ.
Jednocześnie, w pkt III „Szczegóły oferty” Formularza ofertowego – Załącznik nr 1 do SWZ,
Zamawiający wymagał m. in., że wykonawca oświadczy, że oferowana usługa będzie
zgodna z:
„opisem i wymogami zawartymi w SWZ w cenie i terminach szczegółowo
określonych w Formularzu asortymentowo-cenowym- Załącznik nr 2 oraz w Załączniku nr 3-
Opis przedmiotu zamówienia, stanowiącymi załącznik do niniejszej oferty”.
W obliczu powyżej przytoczonych zapisów SWZ, w ocenie Izby nie sposób zgodzić się
z
Odwołującym, iż oferta Przystępującego podlegać winna odrzuceniu z uwagi na brak
przedłożenia wraz z ofertą Załącznika nr 3 do SWZ. Zamawiający wprost wskazał
w rozdziale XIV.1 SWZ
, czego będzie oczekiwał razem z ofertą i wśród wymienionych tam
dokumentów i oświadczeń brak było wskazania Załącznika nr 3 do SWZ. Także sam
Odwołujący był tego świadomy, gdyż na rozprawie, w odpowiedzi na pytanie
przewodniczącego, potwierdził ww. okoliczność. Faktem jest natomiast, że w treści
Formularza ofertowego
– Załącznik nr 1 do SWZ znalazł się zapis, sugerujący, że Załącznik
nr 3 do SWZ stanowi załącznik oferty. Przy tak ustalonej przez Zamawiającego treści SWZ
nie można, zdaniem Izby, jednoznacznie określić, jakie były oczekiwania Zamawiającego.
Z jednej strony
Zamawiający wyraźnie wymienił konieczne elementy, które należało złożyć
z
ofertą, z drugiej zaś w treści załącznika do SWZ wspomniał o tym, że Załącznik nr 3 – Opis
przedmiotu zamówienia stanowi załącznik do oferty. Opisaną sytuację można zakwalifikować
jako przykład niejednoznaczności zapisów SWZ. Wobec tego, co wyraźnie potwierdzone jest
w orzecznictwie i doktrynie, wszelkie wątpliwości należy interpretować na korzyść
wykonawcy. S
zczególnie dotyczy to przypadku, gdy mamy do czynienia z zapisem SWZ,
z
którym trudno polemizować, tj. enumeratywnym wymienieniem jakie dokumenty
i
oświadczenia należało złożyć razem z ofertą (rozdział XIV.1 SWZ). W konsekwencji
powyższego, Izba stoi na stanowisku, iż nie można wyciągać negatywnych konsekwencji dla
wykonawcy wobec nie
do końca jasnych zapisów treści SWZ. Sam Odwołujący, również
podniósł w kontekście tego zarzutu na rozprawie, iż niedokładności zapisów SWZ winny
obciążać Zamawiającego, a nie oferentów, co sugeruje, iż po pierwsze Odwołujący był
świadomy niejednoznacznej treści SWZ, a po drugie, że w takich przypadkach interpretacja
zapisów SWZ następuje na korzyść wykonawców.
Ad b)
W tym zakresie
należy stwierdzić, iż z ustalonego stanu faktycznego wynika,
iż Przystępujący złożył wraz z ofertą badania mikrobiologiczne wykonane w pralni w Łodzi
(Citonet Łódź) celem potwierdzenia skuteczności w procesie prania wodnego bielizny,
badania rąk pracowników, powierzchni płaskich, powietrza po stronie czystej pralni, w której
będzie realizowana usługa, potwierdzone przez akredytowane laboratorium przez Polskie
Centrum Akredytacji i wpisane na jego listę laboratoriów badawczych, wystawione po jednym
z 2022 i 2023 roku.
Również Odwołujący w trakcie rozprawy przyznał, iż otrzymał rzeczone
badania mikrobiologiczne dla pralni w Łodzi już po wniesieniu odwołania. W związku z tym
zarzut w postaci zaniechania złożenia wymaganych badań przez Przystępującego należy
uznać za niezasadny.
Wobec powyższego, w ocenie Izby, zarzut nr 3 podlegał oddaleniu.
W tym miejscu, w ocenie Izby należy uczynić jeszcze kilka uwag natury ogólnej. Zgodnie
z art. 516 ust. 1 pkt 7) - 10) ustawy Pzp,
odwołanie powinno wskazywać czynność lub
zaniechanie zamawiającego, którym zarzuca się niezgodność z przepisami ustawy, zawierać
zwięzłe przedstawienie zarzutów, określać żądanie oraz wskazywać okoliczności faktyczne
i
prawne uzasadniające wniesienie odwołania. Zgodnie z art. 555 ustawy Pzp Izba nie może
orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu. Zakres rozpoznania sprawy
przez Izbę jest ściśle ograniczony zarzutami odwołania sprowadzającymi się do czynności
lub zaniechań zamawiającego opartych na konkretnej i precyzyjnej podstawie faktycznej.
Stąd też, odwołujący w odwołaniu zobowiązany jest wskazać treść przepisu, który został
przez zamawiającego naruszony, a w uzasadnieniu faktycznym podać wszystkie
okoliczności potwierdzające zasadność twierdzeń wyrażonych w odwołaniu. Samo
wskazanie czynności zamawiającego oraz naruszonych przez niego przepisów ustawy nie
tworzy zarzutu. Zarzut jest substratem okoliczności faktycznych i prawnych, które powinny
być wskazane w odwołaniu i to właśnie one zakreślają granice rozpoznania odwołania.
Powyższe oznacza, że niezależnie od podstawy prawnej wskazanego naruszenia, nowe
okoliczności faktyczne podnoszone dopiero na rozprawie stanowią nowe zarzuty, które nie
były zawarte w odwołaniu. Nie mogą one zatem być brane pod uwagę w trakcie rozpoznania
odwołania przez Izbę. Izba wskazuje również, że to na odwołującym spoczywa ciężar
wykazania słuszności podniesionych zarzutów. Zarzuty odwołania powinny być uzasadnione
w sposób jasny i precyzyjny. Skład orzekający nie może domyślać się intencji odwołującego
i
domniemywać, na czym miało polegać naruszenie wskazanych przez odwołującego
przepisów. Izba w ramach środków ochrony prawnej ocenia czynności zamawiającego pod
względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa i jak już wyżej wskazano jest
związana podniesionymi w odwołaniu zarzutami i wyznaczonymi przez nie granicami
zaskarżenia. Nie jest w gestii Izby poszukiwanie argumentów na uzasadnienie
podniesionych przez odwołującego twierdzeń. Muszą być one przez odwołującego
przedstawione i szczegółowo uzasadnione oraz poparte odpowiednimi dowodami.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba pominęła podniesione przez Odwołującego na rozprawie
nowe zarzuty
niespełniania warunków SWZ, tj. dotyczące przedstawionych na rozprawie
badań mikrobiologicznych Przystępującego w różnych lokalizacjach jako niepotwierdzonych
decyzją ani akredytacją (brak pieczęci akredytacyjnej), uznając je za zarzuty, które nie były
zawarte w
odwołaniu.
Zarzut nr 4
Odnosząc się natomiast do zarzutu nr 4, tj. wadliwego wyboru przez Zamawiającego oferty
najkorzystniejszej
, to należy wskazać, iż jest to zarzut akcesoryjny, powiązany z wcześniej
przytoczonymi zarzutami nr 1-
3, a wobec oddalenia tychże zarzutów, należy przyjąć,
że również zarzut nr 4 nie zasługuje na uwzględnienie.
Reasumując powyższe, Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie,
a w
działaniach Zamawiającego nie dopatrzyła się naruszenia zasad wynikających z ustawy
Pzp.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 557, 574 i 575
ustawy Pzp oraz w oparciu o
przepisy § 8 ust. 2 zdanie pierwsze w zw. z § 5 pkt 1)
rozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r.
poz. 2437).
Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji.
Przewodniczący: …………………………..