Sygn. akt: KIO 609/24
WYROK
Warszawa, dnia 19 marca 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Izabela Niedziałek-Bujak
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 i 15 marca 2024 r. w Warszawie
odwołania
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23 lutego 2024 r. przez
Odwołującego – Wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie: MS-EKO Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością, ul. Modlińska 129 lok. U7, 03-186 Warszawa, EKO-MAX
Recykling Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ul. Modlińska 129 lok. U7, 03-186
Warszawa
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Gminę Miejską
Legionowo, ul.
marsz. Józefa Piłsudskiego 41, 05-120 Legionowo
przy udziale uczestnika
po stronie Zamawiającego – wykonawców wspólnie ubiegających się
o zamówienie: Partner D. A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, Al. Jana Pawła II
80/158, 00-175 Warszawa
Partner Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka
komandytowa,
Al. Jana Pawła II 80 lok. 158, 00-175 Warszawa
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża Odwołującego wykonawców wspólnie
ubiegających się o zamówienie: MS-EKO Sp. z o.o., EKO-MAX Recykling Sp. z o.o. i
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr. (słownie:
piętnaście tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od
odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
S
ądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
………………………………
Sygn. akt: KIO 609/24
U z a s a d n i e n i e
W postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Gminę Miejską Legionowo, w trybie
podstawowym na odbieranie i zagospodarowanie odpad
ów komunalnych od właścicieli
nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy, położonych na terenie Gminy Miejskiej
Legionowo, z PSZOK oraz przeterminowanych leków (nr postępowania: Rz.271.24.2023),
ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 10.07.2023 r., 2023/S 130-
415350, wobec
czynności polegającej na wyborze oferty najkorzystniejszej złożonej przez
Konsorcjum w składzie Partner D. A. Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Partner Sp. z o.o.
sp.k. z siedzibą w Warszawie, wniesione zostało w dniu 23.02.2024 r. do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej odwołanie Wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie: EKO
Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, EKO-MAX Recykling Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
(sygn. akt KIO 609/24).
Zamawiający poinformował o czynnościach w dniu 13.,02.2024r.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 226 ust. 1 pkt 5 i 8 w zw. z art. 224 ust. 5 i 6 ustawy Pzp oraz art. 224 ust. 1
ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum Partner, która
powinna podlegać odrzuceniu jako oferta zawierająca rażąco niską cenę z uwagi na
fakt, że Konsorcjum Partner nie sprostało ciężarowi dowodu, że oferta nie zawiera
rażąco niskiej ceny, a złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej
w ofercie ceny, a
w szczególności poszczególnych cen jednostkowych;
2. art. 226 ust. 1 pkt 5 i 10 w zw. z art. 224 ust. 5 i 6 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty Konsorcjum Partner, pomimo że podlega ona odrzuceniu jako
sprzeczna z warunkami zamówienia oraz z uwagi na błąd w obliczeniu ceny,
ponieważ Konsorcjum Partner nie uwzględniło odrębnie w cenie jednostkowej za
odbiór i cenie jednostkowej za zagospodarowanie wszystkich kosztów, jakie należy
przypisać odpowiednio odbiorowi i zagospodarowaniu odpadów, przez co ceny
jednostkowe za odbiór oraz za zagospodarowanie nie uwzględniały wszystkich
kosztów, jakie należało do nich przypisać, zgodnie z wymaganiami specyfikacji
warunków zamówienia (SWŻ);
3. art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum
Partner pomimo że jest ona niezgodna ze specyfikacją warunków zamówienia oraz z
odrębnymi przepisami, ponieważ w ofercie Konsorcjum Partner zostały wskazane
instalacje, które nie posiadają uprawnień do przetwarzania rodzajów odpadów, dla
których zostały wskazane w ofercie, co zostało potwierdzone oświadczeniami
Konsorcjum Partner.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania poprzez nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia czynności wyboru oferty Konsorcjum Partner jako najkorzystniejszej,
ponownego badania i oceny ofert z uwzględnieniem zarzutów postawionych w odwołaniu,
odrzucenia oferty Konsorcjum Partner, wyboru oferty O
dwołującego jako najkorzystniejszej.
W uzasadnieniu zarzut
ów Odwołujący odniósł się do wyjaśnień złożonych przez Konsorcjum
Partner dotyczących zaoferowanej ceny podnosząc, iż wykonawca nie sprostał ciężarowi
dowodu, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, a złożone wyjaśnienia wraz z dowodami
nie uzasadniają podanej w ofercie ceny, w szczególności cen jednostkowych. O rynkowym
charakterze cen nie mogą przesądzać ceny za odbiór i zagospodarowanie zawarte w ofercie
Odwołującego, które zależą od indywidulanych uwarunkować danego wykonawcy (położenia
bazy magazynowo-
transportowej, logistyki, miejsca położenia instalacji, uwarunkowań
wynikających z wymagań związanych z przedmiotem zamówienia, kosztami zatrudnienia
personelu, kosztami paliwa).
Wykonawca został również wezwany do wskazania instalacji, do których kierowane będą
poszczególne frakcje odpadów. Wskazanie błędnych instalacji stanowi zatem o niezgodności
oferty zarówno w kontekście nieprawidłowości wyceny, jak i niezgodności z warunkami
zamówienia i obowiązującymi przepisami.
Odwołujący wskazał na konieczność kalkulacji cen odrębnie za odbiór i za
zagospodarowanie dla każdej frakcji odpadów, co zostało uwzględnione w formularzu oferty i
uniemożliwiało przerzucanie kosztów pomiędzy pozycjami, a takie działanie powinno
prowadzić do odrzucenia oferty jako niezgodnej z warunkami zamówienia.
Wyjaśnienia rażąco niskiej ceny oparte są na nierealnych założeniach przychodowych i
kosztowych oraz na wadliwym przypisaniu możliwości przetwarzania odpadów w instalacji,
która nie posiada uprawnień do przetwarzania odpadów zgodnie z założeniem Konsorcjum
Partner. Konsorcjum Partner dokonało łącznej kalkulacji ceny za odbiór i zagospodarowanie
odpadów poszczególnych rodzajów – koszty i przychody były liczone razem. Wykonawca
przyjął nierealne koszty użytkowania pojazdów, przyjmując te same koszty w każdym z
załączników od 1 do 8, co wskazuje na przyjęcie identycznych pojazdów, co jest nierealne i
niezgodne z wykazem pojazdów stanowiących podmiotowy środek dowodowy. Kalkulacja
nie uwzględnia kosztu leasingów, co czyni kalkulację niewiarygodną w zakresie odnoszącym
się do pojazdów. Nie jest również możliwe przyjęcie takich samych kosztów ubezpieczenia
dla wszystkich pojazdów (z wyjątkiem myjki) z uwagi na odmienną charakterystykę
pojazdów. W kalkulacji ujęto zbyt małą liczbę pojazdów niż przewidziano w ofercie (powinno
być 16, w tym 2 myjki). Konsorcjum przyjęło także błędne założenia dotyczące średniej masy
odbieranych odpadów podczas jednego kursu (jest to także masa dzienna). Tylko założenia
dla odpadów zielonych o kodzie 20 02 01 i 20 03 07 można uznać za prawidłowe. W
pozostałych przypadkach wskazana masa jest znacznie zawyżona, co przekłada się na
jednostkowy koszt odpadów i cenę jednostkową zawartą w ofercie. Tym samym założony
poziom zysku jest wirtualny ponieważ wynika wyłącznie z zaniżenia kosztów odbioru.
Prawidłowym, według doświadczenia Odwołującego jest przelicznik 5Mg odbieranych
odpadów, a nie 9Mg, co ma się przekładać na kalkulację ceny podwyższając do wartości
251,45 zł netto za 1 Mg. Nierealne są również koszty dla frakcji odpadów o kodzie 15 01 07
– opakowania ze szkła oraz 20 01 02 – szkło (125 zł netto), przyjęta przy założeniu wzrostu
kosztów zagospodarowania o 20%.
W wycenie nie wskazano na uzasadnienie braku kalkulacji kosztów transportu odebranych
odpadów ze stacji przeładunkowej przy ul. Zarzecze 11B. Zakładając, że odpady zostaną
odebrane przez podmiot trzeci na jego koszt, złożona ofercie na 150 zł netto za 1Mg za
odpady o kodzie 15 01 07 oraz 20 01 02 przez cały okres realizacji umowy ma niską
wiarygodność.
Błędne założenia dotyczące kosztów odbioru i zagospodarowania odpadów 15 01 01 –
opakowania z papieru oraz 20 01 01
– papier wynikają z zawyżenia ilości odpadów i braku
uwzględnienia rzeczywistych kosztów, w tym załadunku. Wątpliwy jest dowód na możliwość
uzyskania przychodu ze sprzedaży odpadów dla instalacji zainteresowanej kupnem
określonych odpadów.
Błędne założenia dotyczące kosztów odbioru i zagospodarowania odpadów 20 01 39
tworzywa sztuczne, 20 01 40 metale, 15 01 02 opakowania z tworzyw sztucznych, 15 01 04
opakowania z metali, 15 01 06 zmieszane opakowaniowe, 15 01 05 opakowania
wielomateriałowe, wynikają z zawyżenia ilości odpadów i braku uwzględnienia rzeczywistych
kosztów.
Błędne założenia dotyczące kosztów odbioru i zagospodarowania odpadów 20 01 08 bio
kuchenne wynikają z zawyżenia ilości odpadów i braku uwzględnienia rzeczywistych
kosztów. Ponadto, chociaż skalkulowany koszt wyposażenia nieruchomości w pojemniki 120
l, nie został doliczony do ceny odbioru, a jako koszt odbioru danej frakcji powinien być
uwzględniony w cenie jednostkowej odbioru. Ponadto, w zakresie zagospodarowania
Konsorcjum Partner wskazało błędną instalację (PN-WMS Sp. z o.o.), która nie jest
uprawniona
do zagospodarowania odpadów bio kuchenne o kodzie 20 01 08. Instalacja jest
uprawniona do odbioru odpadów oznaczone kodem ex 20 01 08 – co zmienia oznaczenie
kodu, przez jego doprecyzowanie, uszczegółowienie. Zakres przyjmowanych odpadów nie
obejmuje odpadów kuchennych. W decyzji wskazano, że do kompostowania przyjmowane
będą uprzednio posortowane i rozdrobnione poza teren zakładu odpady w postaci suszonej
trawy, liści drze i krzewów, popielęgnacyjnych i poużytkowych części roślin ozdobnych i
użytkowych z rabat, ogródków działkowych i przydomowych, roślinne odpady z targowisk i
punktów obrotu produktami roślinnymi, rozdrobnione gałęzie drzew i krzewów, odpady z
terenu cmentarzy (po uprzednim wysegregowaniu szkła, tworzyw sztucznych i metalu) oraz
inne organiczne odpady: kora drzewa, poza odpadami zielonymi, które zgodnie z przepisami
ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, kierowane mają być do regionalnych
instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych.
Błędne założenia dotyczące kosztów odbioru i zagospodarowania odpadów 20 03 01
(odpady zmieszane)
wynikają z zawyżenia ilości odpadów i braku uwzględnienia
rzeczywistych kosztów. Niewiarygodny jest również koszt zagospodarowania odpadów,
przyjmujący zwiększenie o 20% ceny, co ma mieć oparcie w dowodzie – umowie. Umowa
przestała obowiązywać, zatem nie ma podstaw do przyjęcia tych założeń na rok 2024 i 2025,
a dowód jest niewiarygodny. Cennik PUK „Ciechanów” – instalacji dla odpadów zmieszanych
na rok 2024 r. przewiduje cenę netto 620 zł.
Błędne założenia dotyczące kosztów odbioru i zagospodarowania odpadów 16 01 03 zużyte
opony
wynikają z nierealistycznego kosztu zagospodarowania 60 zł netto za 1 Mg. Według
Odwołującego odpady transportowane mają być prawdopodobnie do EkoSelekt, który nie ma
zezwolenia na przetwarzanie, a jedynie na zbieranie. Odpady będą musiały być przekazane
dalej do przetworzenia, co powinno być objęte wyjaśnieniami. Odpady nie mogą również być
przekazane do LOBO Sp. z o.o., który utracił decyzję, a w takiej sytuacja oferta powinna
podlegać odrzuceniu. Załączona do wyjaśnień oferta jest niewiarygodna, nie zawiera daty,
nie wskazuje ilości odpadów, terminu ważności, zasad dostawy i została sporządzona
wyłącznie na potrzeby wyjaśnienia rażąco niskiej ceny. Zaniżenie kosztów powoduje, że
niewiarygodny jest także poziom zysku z tytułu zagospodarowania zużytych opon.
Błędne założenia dotyczące kosztów odbioru i zagospodarowania odpadów 20 03 07
(odpady wielkogabarytowe)
wynikają z zawyżenia ilości odpadów i braku uwzględnienia
rzeczywistych kosztów.
Brak uwzględnienia kosztu zapewnienia systemu informatycznego oraz pracownika
zajmującego się obsługą systemu informatycznego i wideorejestratorów. Konsorcjum
uwzględniło koszt zakupu natomiast pominęło koszt wprowadzenia systemu wymaganego
przez Zamawiającego oraz koszt osoby obsługującej i nadzorującej prawidłowe działanie
systemu.
W zakresie zarzutu nr 2 Odwołujący oparł wniosek o niezgodności oferty Konsorcjum Partner
na okolicznościach wskazanych wcześniej, tj. braku uwzględnienia odrębnie w cenie
jednostkowej za odbiór i cenie jednostkowej za zagospodarowanie wszystkich kosztów, co
ma naruszać wymóg z par. 19 swz.
W zakresie zarzutu nr 3 Odwołujący podniósł, iż Konsorcjum Partner wskazało instalacje,
które nie posiadają uprawnień do przetwarzania rodzajów odpadów, dla których zostały
wskazane w ofercie, co zostało potwierdzane oświadczeniami Konsorcjum Partner. Dotyczy
to instalacji PN-
WMS Sp. z o.o. oraz instalacji do zagospodarowania odpadów o kodzie 17
– zużyte opony LOBO Sp. z o.o. (instalacja własna Partner Sp. z o.o. która nie posiada
uprawnienia do segregacji, co
jest niezbędne do zagospodarowania).
Do postępowania odwoławczego skutecznie przystąpili po stronie Zamawiającego
wykonawc
y wspólnie ubiegający się o zamówienie: Konsorcjum firm: Partner D. A. Sp. z o.o.
z/s w Warszawie, Partenr Sp. z o.o. Sp. k. z/s w Warszawie (Konsorcjum Partner).
Przystępujący złożył na rozprawie w dniu 8.03.2024 r. pismo procesowe z argumentacją
podważającą zasadność zarzutów skierowanych wobec czynności odrzucenia oferty
Odwołującego wraz dowodami oraz dodatkowe pisma w odpowiedzi na składane w toku
postępowania odwoławczego przez Odwołującego.
Zamawiający przesłał w dniu 07.03.2024 r. odpowiedź na odwołanie wnosząc o jego
oddalenie.
Zamawiający wskazał na dokonane czynności stanowiące o wykonaniu wyroku
KIO z 13.02.2024 r., sygn. akt KIO 3690/23 i polegające na odtajnieniu wyjaśnień
Konsorcjum Partner z 10.10.2023 r. w zakresie wyliczenia ceny i ponownym wyborze tej
oferty jako najkorzystniejszej.
Zamawiający odniósł się szerzej do oceny złożonych w
postępowaniu wyjaśnień, w tym przyznanej wyrokiem KIO w sprawie 3686/23 prawidłowości
oceny wyjaśnień Wykonawcy MPK Sp. z o.o./ RDF Sp. z o.o. i uznaniu, iż oferta ta zawiera
rażąco niską cenę. W odniesieniu natomiast do oferty wybranej i oferty Odwołującego
Zamawiający uznał złożone wyjaśnienia za wystarczające i pełne, potwierdzające
uwzględnienie wszystkich niezbędnych do należytego wykonania umowy kosztów. W
odniesieniu do ceny zaoferowanej prze Konsorcjum Partner była ona niższa o 0,08% od
wartości zamówienia oraz o 5,28% niższa od średniej arytmetycznej wszystkich ofert.
Zamawiający w formie tabelarycznej przedstawił ceny jednostkowe w ofercie Konsorcjum
Partner oraz Odwołującego wskazujące na ich zbliżony poziom, co ma zaprzeczać
twierdzeniu o nierynkowej wysokości ceny oferty wybranej. Odwołanie nie uzasadnia i nie
udowadnia na jakiej podstawie cena miałaby być rażąco niska, jak również, że wybrany
Wykonawca nie jest w stanie wykonać przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami
określonymi w dokumentach zamówienia. Załączona do odwołania kalkulacja Odwołującego
zawiera błędy logiczne, gdyż dokonano w niej zmiany ilości odpadów w Mg i powiązanych z
nimi kosztów, bez zmiany np. długości trasy po mieście (znacznie krótsza w przypadku
zebrania mniejszej ilości odpadów), średniego spalania (mniejsze spalanie w przypadku
zebrania mniejszej ilości odpadów). Ponadto, kalkulacja opiera się na doświadczeniu nie
popartym dowodami i nie bierze pod uwagę zróżnicowania samochodów pod względem ich
dopuszczalnej ładowności (w t) lub pojemności (w m
). Obaj Wykonawcy przedstawili
zbliżone do siebie kalkulacje, zawierające wszystkie istotne koszty dla przedmiotu
zamówienia oraz przedstawili dowody.
Z postanowień dotyczących sposobu obliczenia ceny nie wynika zakaz pomniejszania
kosztów danej frakcji odpadów zyskami z ich sprzedaży. Zamawiający nie zgadza się, iż swz
eliminuje przerzucanie kosztów pomiędzy pozycjami cenowymi odbioru i zagospodarowania
(zarówno w wierszach jak i kolumnach). Koszty odbioru i zagospodarowania danego odpadu
tworzą nierozerwalną całość. Wykonawca nie może danego odpadu odebrać i nie
zagospodarować. Zamawiający nie określił sposobu, w jaki Wykonawcy mają skalkulować
konkretne koszty, a w szczególności koszty stałe, które są niezależne od liczby odebranych
odpadów.
Stanowisko Izby
Do rozpoznania odwołania zastosowanie znajdowały przepisy ustawy Prawo zamówień
publicznych obowiązujące w dacie wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, (tekst
jednolity Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 ze zm.).
Rozpoznając odwołanie Izba miała na uwadze stan faktyczny ustalony w oparciu o
dokumentację postępowania złożoną do akt sprawy, w tym swz, a także dowody
przeprowadzone na rozprawie, stanowiska stron i uczestnika postępowania odwoławczego.
Izba ustaliła i zważyła.
Przedmiotem z
amówienia jest usługa odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych
od
właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, położonych na terenie
Gminy Miejskiej Legionowo, z Punktu Selektywnego Zbierania Odpad
ów Komunalnych oraz
przeterminowanych lek
ów z aptek w sposób zapewniający osiągnięcie odpowiednich
poziom
ów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz
ograniczenie masy odpad
ów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do
składowania. Zakończenie świadczenia usługi określone zostało na dzień 31 grudnia 2025 r.
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia Zamawiający zamieścił w załączniku nr 13 do
swz.
Zamawiający określił, m.in. częstotliwość odbioru danej frakcji odpadów ze wskazaniem
również dni w tygodniu. Zamawiający zapewnił pojemniki o parametrach i liczbie określonej
w dziale 3 pkt 4 lit a OPZ. Worki w kolorze brązowym o pojemności 120 litrów zapewniają
właściciele (zarządcy) nieruchomości. Zamawiający zapewnia worki w kolorze żółtym,
niebieskim i zielonym. Pojemniki na odpady kuchenne ulegające biodegradacji zapewnia
Wykonawca (jeżeli dotyczy). Zamawiający w dziale 3 pkt 3a i 4a określił liczbę o rodzaj
niezbędnych pojemników. Zamawiający wyposaży PSZOK w niezbędne kontenery o
parametrach i liczbie określonych w dziale 3 pkt 6. Zamawiający wyposaży apteki w
niezbędne pojemniki o parametrach i liczbie określonej w dziale 3 pkt 5.
W dziale 3 pkt 2 zamieszczony został opis parametrów i szacowanej liczby pojemników na
odpady komunalne zmieszane:
−
pojemniki o pojemno
ś
ci 120 l: 6000 sztuk
−
pojemniki o pojemno
ś
ci 240 l: 450 sztuk
−
pojemniki o pojemno
ś
ci 700 l: 300 sztuk
−
pojemniki o pojemno
ś
ci 1100 l: 1000 sztuk
Liczba ka
dego typu pojemnik
ó
w mo
e ulec zwi
ę
kszeniu w czasie realizacji przedmiotu
zam
ó
wienia -
maksymalnie o 5%.
W dziale 3 pkt 3 zamieszczony został opis parametrów i szacowanej liczby pojemników na
odpady kuchenne ulegające biodegradacji:
a) pojemniki w kolorze br
ą
zowym z napisem BIO o pojemno
ś
ci 120 l: 5900 sztuk
b) pojemniki w kolorze br
ą
zowym z napisem BIO o pojemno
ś
ci 240 l: 400 sztuk
Liczba ka
dego typu pojemnik
ó
w mo
e ulec zwi
ę
kszeniu w czasie realizacji przedmiotu
zam
ó
wienia -
maksymalnie o 5%.
W dziale 3 pkt 4 zamieszczony został opis parametrów i szacowanej liczby pojemników i
wor
ków na odpady komunale gromadzone selektywnie:
a) pojemniki (zabudowa wielorodzinna):
pojemno
ść
: 1100 l i 700 l
pojemniki w kolorze zielonym z napisem „Szk
ł
o” : 260 sztuk,
pojemniki w kolorze niebieskim z napisem „Papier” : 500 sztuk,
pojemniki w kolorze
żół
tym z napisem „Metale i tworzywa sztuczne” - 400 sztuk,
kontenery na u
ywan
ą
odzie
w kolorze czerwonym 1,5 m
: 7 sztuk
Pojemniki na odpady oraz kontenery na u
ywan
ą
odzie
zapewnia Zamawiaj
ą
cy, Liczba
pojemnik
ó
w
mo
e ulec zwi
ę
kszeniu w czasie realizacji przedmiotu zam
ó
wienia - maksymalnie o 10%.
b) worki (zabudowa jednorodzinna):
- materia
ł
: folia polietylenowa LDPE
- kolory:
żół
ty, niebieski, zielony, br
ą
zowy
- pojemno
ść
: worki
żół
te, niebieskie i br
ą
zowe: 120 dm3 , worki zielone: 80 dm3
- worki
żół
te: 360 000 sztuk
- worki niebieskie 240 000 sztuk
- worki zielone: 165 000 sztuk
- worki br
ą
zowe 400 000 sztuk
Liczba ka
dego typu work
ó
w wymienionych mo
e ulec zwi
ę
kszeniu w czasie realizacji
przedmiotu
zam
ó
wienia - maksymalnie o 5%. Worki
żół
te, niebieskie i zielone zapewnia
Zamawiaj
ą
cy, worki br
ą
zowe zapewniaj
ą
zarz
ą
dcy oraz w
ł
a
ś
ciciele nieruchomo
ś
ci.
W dziale 3 pkt 5 zamieszczony został opis parametrów i szacowana liczba pojemników na
przeterminowane leki:
- specjalistyczne pojemniki w kolorze szarym o pojemno
ś
ci 100 l: 30 sztuk
Pojemniki zapewnia Zamawiaj
ą
cy, Liczba pojemnik
ó
w mo
e ulec zwi
ę
kszeniu w czasie
realizacji
przedmiotu zam
ó
wienia - maksymalnie o 10%.
W dziale 3 pkt 6 zamieszczony został opis parametrów i szacowana liczba pojemników w
Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych:
kontenery typu KP-7 lub podobne: 10 sztuk, Kontenery zapewnia Wykonawca,
pojemniki o pojemno
ś
ci 1100 l: 5 sztuk, Pojemniki zapewnia Zamawiaj
ą
cy
pojemniki o pojemno
ś
ci 120 l: 5 sztuk, Pojemniki zapewnia Zamawiaj
ą
cy
W celu potwierdzenia spełnienia przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu
dotyczących zdolności technicznej - Zamawiający w swz i OPZ (dział 3 pkt 7) określił jako
minimalne poziomy - dysponowanie, co najmniej:
1) 10 specjalistycznymi pojazdami bezpylnymi, o minimalnej kubaturze 10 m3 każdy,
spełniającymi co najmniej standardy normy EURO 5 w zakresie emisji spalin;
2) 2 pojazdami skrzyniowymi o ładowności minimalnej 3,5 Mg każdy, spełniającymi co
najmniej standardy normy EURO 5 w zakresie emisji spalin;
3) 2 pojazdami specjalistycznymi do odbioru
odpadów biodegradowalnych, spełniającym co
najmniej standardy normy EURO 5 w zakresie emisji spalin;
4) 1 pojazdem specjalistycznym do mycia
pojemników o zamkniętym obiegu, spełniającym
co najmniej standardy normy EURO 5 w zakresie emisji spalin.
Na potwierdzenie spełnienia tego warunku Zamawiający żądał złożenia wykazu narzędzi
zgodnie z załącznikiem nr 11 do swz.
Zamawiający w OPZ podał ilości odpadów odebranych w latach 2020, 2021, 2022 z
podziałem na frakcje odpadów.
Wykonawca w ofercie składał formularz ofertowy (załącznik 1.1) wraz z oświadczeniami i
dokumentami, w tym m.in. wykazem instalacji, w szczególności instalacji komunalnych, do
których przekazywane będą odpady komunalne od właścicieli nieruchomości (załącznik 1.2).
W wykazie instalacji należało podać nazwę zarządzającego oraz rodzaj i adres instalacji.
Zamawiający wskazał w § 16 ust. 4 swz, iż wykaz instalacji nie podlega uzupełnieniu na
podstawie art. 128 Ustawy, a oferta, w której dokument ten nie zostanie złożony lub zostanie
złożony niezgodnie z jego treścią podlegać będzie odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1
pkt 5 Ustawy.
Zamawiający w § 19 swz - Sposób obliczenia ceny zastrzegł, iż nie dopuszcza podawania w
formularzu oferty ceny uśrednionej/ryczałtowej (jednakowej dla wszystkich kodów odpadów)
za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów. Cena musi być skalkulowana oddzielnie
dla każdej pozycji cenowej w formularzu oferty. Oferta złożona niezgodnie z ww. warunkami
zostanie odrzucona przez Zamawiającego na podstawie ustawy Pzp.
W cenie ofertowej należy uwzględnić wszystkie koszty związane z wykonywaniem ww.
usług.
W ramach kryteriów oceny ofert Zamawiający wprowadził czynnik społeczny – wskazując w
§ 20 swz zasady przyznawania punktów, uzależnione od ilości i rodzaju specjalistycznych
pojazdów, normy spalania w zakresie emisji spalin.
Formularz ofertowy zawiera wyszczególnione, w podziale na frakcje odpadów, ceny
jednostkowe za 1 Mg odbioru i transportu odpadów (netto i brutto) oraz 1 Mg
zagospodarowania odpadów (netto i brutto), a także wyliczoną w oparciu o ceny
jednostkowe wartość dla przewidywanej ilości odpadów w okresie trwania umowy (łącznie 17
pozycji formularza).
W postępowaniu złożone zostały cztery oferty. Jedną ofertę Zamawiający odrzucił na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 6 Ustawy (oferta Konsorcjum RDF Sp. z
o.o./MPK PURE HOME Sp. z o.o.).
Konsorcjum Partner zaoferowało cenę w wysokości 32.374.249,34 zł brutto i uzyskało
maksymalną liczbę punktów w kryteriach oceny ofert (oferta nr 3).
Odwołujący zaoferował cenę w wysokości 33.046.779,60 zł brutto (oferta nr 2).
Wykonawca PreZero Bałtycka Energia Sp. z o.o. zaoferował cenę w wysokości
40.791.873,28 zł brutto (oferta nr 1).
Zamawiający wezwał Odwołującego i Konsorcjum Partner do złożenia wyjaśnień w zakresie
zaoferowanej ceny i podejrzenia rażąco niskiej ceny za 1 Mg odbioru i transportu odpadów
oraz 1Mg zagospodarowania, wskazując na frakcje odpadów:
a) 20 01 08 - Odpady kuchenne ulegające biodegradacji
b) 20 03 01 - Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne
c) 15 01 07 - Opakowania ze szkła; 20 01 02
— Szkło
d) 15 01 01
— Opakowania z papieru i tektury 20 01 01 — Papier i tektura
e) 20 01 39
— Tworzywa sztuczne20 01 04 — Metale 15 01 02 — Opakowania z tworzyw
sztucznych15 01 04
— Opakowania z metali15 01 06- Zmieszane odpady opakowaniowe 15 01 05 —
Opakowania wielomateriałowe
f) 16 01 03 - Zużyte opony
g) 20 02 01 - Odpady ulegające biodegradacji 20 01 38 - Drewno inne niż wymienione w 20 01 37
h) 20 03 07 - Odpady wielkogabarytowe
Proszę o informację
, w których konkretnych instalacjach zostaną zagospodarowane odpady o ww.
kodach wynikających ze złożonego w ofercie wykazu instalacji zgodnie ze złożoną ofertą. Nasze
wątpliwości budzą ceny tra
nsportu i odbioru oraz zagospodarowania poszczególnych rodzajów ww.
odpadów, które są znacząco niższe niż ceny zagospodarowanie odpadów w okolicznych
instalacjach oraz niższe niż
ceny, które oferenci zaproponowali w okolicznych gminach uczestnicząc
w przet
argach na odbiór i zagospodarowanie odpadów w 2023 r
Podstawą wyliczenia ceny ofertowej były ceny jednostkowe podane odrębnie za odbiór i
transport
poszczególnych frakcji odpadów oraz za ich zagospodarowanie, co przedstawiają
poniższe tabele.
Tabela 1
– zestawienie cen jednostkowych za odbiór i transport odpadów w ofercie wybranej
i ofercie Odwołującego stanowiące przedmiot wyjaśnień.
L.p.
Kod odpadów
Cena
jednostkowa
Partner
(brutto)
Cena
jednostkowa
Odwołującego
(brutto
Różnica ceny
Partner
Od
ceny
Odwołującego
15 01 01 – Opakowania z papieru i tektury
20 01 01 – Papier i tektura
15 01 09 Opakowania z tekstyliów
20 01 39 – Tworzywa sztuczne
20 01 40 – Metale
15 01 02 – Opakowania z tw. sztucznych
15 01 04 – Opakowania z metali
15 01 06 - Zmieszane odpady opakowaniowe
15 01 05 – Opakowania wielomateriałowe
15 01 07 - Opakowania ze szkła
20 01 02 – Szkło
16 01 03 – zużyte opony
20 01 08 – Odpady kuchenne ulegające
biodegradacji
20 02 01 – Odpady ulegające biodegradacji
20 01 38 – Drewno inne niż wymienione w 20
20 03 01 – niesegregowane (zmieszane)
odpady komunalne
20 03 07 – Odpady wielkogabarytowe
Tab. 2
– zestawienie cen jednostkowych za zagospodarowanie frakcji odpadów objętych
wyjaśnieniami RNC.
L.p.
Kod odpadów
Cena
jednostkowa
Partner
(brutto)
Cena
jednostkowa
Odwołującego
(brutto
Różnica ceny
Partner
Od
ceny
Odwołującego
15 01 01 – Opakowania z papieru i tektury
20 01 01 – Papier i tektura
15 01 09 Opakowania z tekstyliów
0 01 39 – Tworzywa sztuczne
20 01 40 – Metale
15 01 02 – Opakowania z tw. sztucznych
15 01 04 – Opakowania z metali
15 01 06 - Zmieszane odpady opakowaniowe
15 01 05 – Opakowania wielomateriałowe
15 01 07 - Opakowania ze szkła
20 01 02 – Szkło
16 01 03 – zużyte opony
20 01 08 – Odpady kuchenne ulegające
biodegradacji
20 02 01 – Odpady ulegające biodegradacji
20 01 38 – Drewno inne niż wymienione w 20
20 03 01 – niesegregowane (zmieszane)
odpady
20 03 07 – Odpady wielkogabarytowe
Konsorcjum Partner do wyjaśnień z dnia 10.10.2023 r. załączyło dowody (zawierające
tajemnicę przedsiębiorstwa stanowiącą informację o wskazanych w wyjaśnieniach
instalacjach
i kontrahentach). Zamawiający w wykonaniu wyroku Krajowej Izby Odwoławczej
z dnia 15.01.2024 r., sygn. akt KIO 3690/23,
udostępnił Odwołującemu treść wyjaśnień
Konsorcjum Partner
wraz z dowodami (z pominięciem tajemnicy przedsiębiorstwa).
Wykonawca prezentując założenia kosztowe odnosił się do ceny za odbiór, transport i
zagospodarowanie frakcji odpadów objętych wezwaniem, które stanowią wagowo 97,68%
wszystkich odpadów objętych zamówieniem i wycenionych na kwotę łączną 29.329.600,00
zł. Wraz z wyjaśnieniami złożone zostały dowody, w tym oferty podmiotów trzecich, umowy
na potwierdzenie okoliczności wskazanych w wyjaśnieniach, uzasadniających wycenę i
koszty.
Konsorcjum Partner w ofercie załączyło wykaz instalacji obejmujący łącznie 23 instalacje –
odtajnione w wykonaniu wyroku KIO z 15.01.2024 r., sygn. akt KIO 3686/23 i KIO 3690/23.
Odwołujący złożył na rozprawie dowody:
wykaz instalacji z podziałem na województwa oraz kody odpadów i ceny;
uchwałę nr XXIX/848/2023 Rady Miejskiej w Elblągu z 09.03.2023 r. w sprawie ustalenia
wysokości opłat za przyjęcie odpadów do zagospodarowania przez Zakład Utylizacji
Odpadów Sp. z o.o. w Elblągu;
zarządzenie nr 11/2013 Zarządu Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w
Opocznie z 11.04.2023 r. w sprawie cen stawek jednostkowych i zasad ich kształtowania za
przyjęcie odpadów do Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych w Różannej,
Gmina Opoczno;
uchwałę nr 152/46/2022 Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Karkonoskiego
Centrum Gospodarki Odpadami Sp. z o.o. z 6.12.2022 r. w sprawie ustalenia stawek opłat za
przyjęcie i zagospodarowanie odpadów przez Karkonoskie Centrum Gospodarki Odpadami
Sp. z o.o.;
zestawienie pojazdów z podaniem nr rejestracyjnych, ładowności i norm spalania jakie
posiada Konsorcjum Partner;
cennik za przyjęcie 1 tony (Mg) odpadów do Instalacji Komunalnej – Zakład
Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych w Radomsku;
uchwałę nr 1/2023 z 26.07.2023 r. Zarządu Wielkopolskiego Centrum Recyklingu Sp. z o.o.
w Jarocinie w sprawie opłat za świadczone przez Spółkę w instalacji komunalnej z siedzibą
w Witaszczykach;
wysokość opłat pobieranych przez Zakład Utylizacji Sp. z o.o. w Gdańsku za przyjęcie 1 Mg
do zagospodarowania w Gdańsku – Szadółkach od 23.11.2023 r.;
załącznik do Uchwały nr 6/2022 Zarządu Spółki Zakład Zagospodarowania Opadów
Komunalnych w Bełżycach Sp. z o.o. z dnia 30.11.2022 r.;
wykaz transportu odpadów (tajemnica przedsiębiorstwa Odwołującego – zobowiązany do
przekazania dokumentu bez danych wrażliwych); zestawienie prezentuje ilości odebranych
odpadów z danej frakcji z wyliczeniem średniej dla kodu odpadów: 15 01 01 – 2,4 Mg; 15 01
– 3,45 Mg; 15 01 07 – 2,75 Mg; 20 01 08 – 2,68 Mg; 20 02 01 – 7,84 Mg; 20 03 01 – 8,88
Mg; 20 03 07
– 5,11 Mg.
- decyzj
ę Nr 260/23/PZ.O Marszałka Województwa Mazowieckiego o udzieleniu Zakładowi
Obróbki Biologicznej Odpadów sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w sprawie pozwolenia na
wytwarzanie odpadów w związku z eksploatacją instalacji do przetwarzania odpadów
zlokalizowanej na działce o nr ew. 15 obręb 4-06-13 położonej w Warszawie przy ul.
Zarzecze 11B, z uwzględnieniem przetwarzania odpadów;
- decyzj
ę nr 495/OŚ/2016 Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy o udzieleniu
pozwolenia Partner Sp. z o.o. na wytwarzanie odpadów
- decyzj
ę nr 96/15 WOŚ o udzieleniu pozwolenia spółce PN-WMS Sp. z o.o. na wytwarzanie
odpadów powstających w wyniku eksploatacji instalacji;
pismo skierowane do Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Warszawie z
28.02.2024 r.;
- pismo skierowane do Ministerstwa
Klimatu i Środowiska z 28.02.2024 r.
odpowiedź z 4.03.2024 r. i 14.03.2024 r. Urzędu Marszałkowskiego Województwa
Mazowieckiego w Warszawie;
decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsiu nr G-546/15 z 11.12.2015 r. o wyrażeniu zgody
na wprowadzenie do obrotu przez PN-
WMS Sp. z o.o. „Kompostu zielonego” wraz ze
stanowiskiem PIW z 16.06.2015 r. w sprawie wydania opinii w zakresie oddziaływania na
zdrowie zwierząt środka poprawiającego właściwości gleby o nazwie „Kompost zielony” i
opinią Instytutu Ochrony Środowiska z 03.09.2015 r.;
odpowiedź Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego z 13.03.2024 r. oraz
odpowiedź Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego w sprawie zezwolenia na
zbieranie lub przetwarzanie odpadów o kodzie ex 20 01 08 – odpady ulegające biodegradacji
i kodzie 20 01 08
– odpady kuchenne ulegające biodegradacji;
koszty zagospodarowania odpadów komunalnych 20 03 01 w EKO-REGION Sp. z o.o. w
Bełchatowie;
kalkulację kosztów zagospodarowania odpadów komunalnych 20 03 01 w PUK Sp. z o.o. w
Ciechnowie;
korespondencję mailową z Zamawiającym o niewłaściwej segregacji i niewystawionych
odpadach z 2, 7, 21, 30 sierpnia 2023 r. oraz 15 września 2023 r.
Izba na rozprawie
odmówiła przeprowadzenia dowodu ze zdjęć wykonanych przez
Odwołującego i prezentujących stan odbieranych przez Niego odpadów, jako nieprzydatnego
dla oceny wyjaśnień Przystępującego w zakresie ceny oferty. O okolicznościach mających
uzasadniać zaoferowaną cenę nie mogły świadczyć zdjęcia, które nie miały odniesienia do
sytuacji opisanej w wyjaśnieniach rażąco niskiej ceny, które podlegały ocenie przez
Zamawiającego, a czynność ta stanowi obecnie przedmiot weryfikacji pod kątem zasadności
dokonanej oceny wyjaśnień. Na podstawie art. 541 Ustawy izba uznała, iż zgłoszony dowód
(obszerny materiał zdjęciowy) służyć miał wyłącznie przewlekłości postępowania
rozpoznawczego.
Izba dopuściła dowody złożone przez Przystępujące Konsorcjum Partner w piśmie
procesowym na rozprawie
(obejmujące również tajemnicę przedsiębiorstwa) – opisane w
dalszej części uzasadnienia i dotyczące okoliczności wskazanych w podstawie zarzutów.
W świetle zgromadzonego materiału dowodowego Izba oddaliła odwołanie w całości
uznając, iż czynność oceny wyjaśnień dotyczących zaoferowanej ceny złożonych
przez Konsorcjum Partner
nie naruszała wskazanych w odwołaniu przepisów Ustawy.
Na wstępie należy poczynić ogólną uwagę, co do wskazanych w podstawie zarzutów
okoliczności, na jakich Odwołujący opierał twierdzenia o zaoferowaniu rażąco niskiej ceny,
jak również niezgodności oferty z wymaganiami zamówienia.
Oceniając złożone wyjaśnienia ceny Zamawiający dysponował szczegółowymi danymi
prezentującymi odmienne założenia kalkulacyjne poczynione przez Konsorcjum Partner w
stosunku do tych jakie prezentował Odwołujący, a które miały przekonać o zaoferowaniu
rażąco niskiej ceny, wynikającej z zaniżenia rzeczywistych kosztów świadczenia usługi. W
szczególności analizując argumenty podniesione w odwołaniu różnice związane z kalkulacją
cen jednostkowych odbioru i transportu poszczególnych frakcji odpadów wynikały z przyjęcia
w odwołaniu mniejszej ilości odpadów możliwych do odebrania (dziennej masy odpadu),
długości trasy, wielkości spalania, co miało przełożenie na wysokość kosztów w zakresie
poszczególnych frakcji odpadów. Jednocześnie Odwołujący nie przedstawił przekonujący
dowodów, które podważałyby poprawność założeń przedstawionych w wyjaśnieniach
Konsorcjum Partner
, składając wyłącznie własne wyliczenie przyjmując wielkości korzystne z
punktu widzenia postawionej tezy dowodowej. Ponadto, istotnym powielanym argumentem
na brak wykazania rynkowego charakteru ceny było podważenie znaczenia załączonych do
wyjaśnień Konsorcjum Partner umów obowiązujących w 2023 r., co miałoby pozbawiać
wiarygodności kalkulacji przyjętych na etapie składania oferty. W ocenie składu
orzekającego stanowisko procesowe oparte na tych argumentach nie miało znaczenia dla
oceny wyjaśnień, w których Konsorcjum Partner w sposób szczegółowy i poparty
konkretnymi dowodami wykazało zasadność założeń przyjętych w kalkulacji kosztów.
W szczególności, skład orzekający kierował się następującymi zasadniczymi argumentami,
które podważały zasadność wniosków prezentowanych w odwołaniu.
Zarzuty nr 1 i 2.
O
dwołujący nie wykazał aby w ofercie Konsorcjum Partner doszło do przenoszenia kosztów
związanych z odbiorem i zagospodarowaniem odpadów, co miałoby mieć miejsce przy
wycenie cen jednostkowych, a całość argumentacji na jakiej opierał ten zarzut miała
wyłącznie oparcie w subiektywnym przekonaniu Odwołującego. O niespójności stanowiska
Odwołującego świadczy fakt, iż ceny jednostkowe za odbiór i zagospodarowanie są różne
dla poszczególnych frakcji odpadów, a w wyjaśnieniach koszty zagospodarowania
prezentowane
były odrębnie od innych kosztów składających się na koszty usługi. Przyjęcie
w szczegółowych kalkulacjach uśrednionych kosztów transportu nie stanowi o
niedopuszczalnym przenoszeniu kosztów w cenie jednostkowej odbioru i zagospodarowania.
W każdym z tych zakresów prac należy uwzględnić koszty transportu odpadów, jako element
konieczny do uwzględnienia w cenie jednostkowej odbioru i zagospodarowania 1 Mg danej
frakcji odpadu. Koszty usługi zagospodarowania danej frakcji odpadu, w tym ryzyko wzrostu
ceny usług instalacji, nie były natomiast wliczane do ceny jednostkowej odbioru odpadu, a
tym samym wnioski Odwołującego były formułowane dowolnie. Przyjęte w załącznikach do
wyjaśnień szczegółowe kalkulacje kosztów transportu uwzględniały pewne uśrednione
wartości, co jest uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia, które faktycznie sprowadza
się do powtarzalności czynności i zaangażowania tych samych środków i nakładów, które są
konieczne do wykonania usługi. Nie można również pominąć, iż występowały różnice w
poszczególnych kalkulacjach, co również świadczy o uwzględnieniu odmiennych czynników
mających znaczenie dla poszczególnych frakcjach odpadów. Odwołujący zarzut sprowadził
faktycznie do ogólnikowych tez i argumentów, w tym o liczonych razem kosztach i
przychodach. Nie miało to odniesienia do załączników, jak i treści wyjaśnień, w których
prezentowano założenia oddzielnie, co przy cenie ryczałtowej ujętej w cenie jednostkowej
musiało wynikać z pewnego uśrednienia kosztów i przyjęcia wskaźników do wyliczenia ceny.
Odwołujący nie wykazał, aby wyjaśnienia wskazywały na zaniżenie ceny, jak również
przerzucanie kosztów pomiędzy cenami za odbiór i zagospodarowanie odpadów danej
frakcji.
Odwołujący w uzasadnieniu wskazał na załącznik nr 1 prezentując założenia
kosztowe:
Koszt razem za 1 Mg netto 141,92 zł
Z rezerwą 20% kursów więcej netto 17031 zł (ilość 1800) – wartość 306 551,84 zł
Koszt zagospodarowania 1 Mg netto odpadów w Instalacji -150,00 zł
Z rezerwą 20% wzrostu kosztów zagospodarowania netto -125,00 zł 1800 -225 000,00 zł
Koszty Razem netto 45,31 zł (ilość 1800) - wartość 81 551,84 zł
Oferta 563,69 zł 81 551,84 zł
Zysk % 92,56%
Załącznik ten dotyczył wyliczenia kosztów dla odpadu 15 01 07 opakowania ze szkła 20 01
02 szkło i prezentuje inne wysokości niż, np. w załączniku nr 5 dla odpadu 20 03 01
niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne, w którym przyjęto:
Koszt razem za 1 Mg netto 152,40 zł
Z rezerwą 20% kursów więcej netto 182,88 zł
Koszt zagospodarowania 1 Mg netto odpadów w Instalacji -519,20 zł
Z rezerwą 20% wzrostu kosztów zagospodarowania netto -623,04 zł
Koszty Razem netto 805,92 zł (ilość 20600) - wartość 16601866,5 zł
Oferta 852,00 zł
Zysk 46,08 zł (5,41%).
Z załączników do wyjaśnień prezentujących sposób wyliczenia ceny ofertowej wynika, iż
przyjęto odmienne założenia dla poszczególnych frakcji odpadów wynikające z różnych cen
zagospodarowania, kosztów transportu, a tym samym nie wskazuje to na przerzucanie
kosztów usługi w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów. Sposób prezentacji
wyjaśnień miał wyłącznie na celu wykazanie realności ceny, której składową są łącznie ceny
jednostkowe odbioru, transportu i zagospodarowania poszczególnych frakcji odpadów, co
W
ykonawca w wyjaśnieniach również prezentował w tabeli, jako wartość usługi wynikająca z
sumowania cen jednostkowych.
Wywody Odwołującego dotyczące liczenia kosztów, np. amortyzacji pojazdów w zasadzie
prowadził do wniosku, iż w wyjaśnieniach wykonawca powinien przypisać konkretny pojazd
do danej frakcji odpadu, co miałoby świadczyć o realnym uwzględnieniu kosztów związanych
z wykonaniem usługi odbioru odpadu. Podobny wniosek można przyjąć w odniesieniu do
argumentu o stosowaniu takich samych kosztów transportu niezależnie od pojemności
pojazdu.
W ocenie składu orzekającego nie ma podstaw do tego aby odmówić możliwości
wyk
azania kosztów transportu, jako kosztu uśrednionego w sytuacji gdy całość usługi
wymaga zapewnienia transportu odpadu, czy to w ramach odbioru, czy też
zagospodarowania. Nie można bowiem wykonać usługi bez transportu odpadu na
poszczególnych etapach począwszy od odbioru z nieruchomości do skierowania odpadu do
miejsca docelowego zagospodarowania. Podobnie uzasadnionym jest liczenie kosztów
amortyzacji,
ubezpieczenia, jak i przeglądów i serwisów.
Odwołujący nie wykazał zasadności zarzutu braku uwzględnienia koniecznych do wykonania
usługi kosztów leasingu pojazdów. Przedstawiony przez Odwołującego dowód w postaci
wykazu
nr rejestracyjnych pojazdów nie jest wystarczający dla uznania, iż pojazdy wskazane
jako potencjał techniczny nie stanowią własności Konsorcjum Partner. Odwołujący
formułował oczekiwanie, iż to Konsorcjum Partner w ramach odparcia zarzutów powinno
przedłożyć dowody rejestracyjne pojazdów, co jednak w świetle ciężaru dowodu
spoczywającego na stronie Odwołującej, nie miało wpływu na ocenę zasadności odwołania.
Ponadto, odnosząc się do wniosków związanych ze zbyt małą liczbą pojazdów wskazanych
w wyjaśnieniach, należy zauważyć, iż Wykonawca odnosił się do wymagań Zamawiającego,
opisanych jako konieczne dla realizacji zamówienia, a tym samym w takim znaczeniu należy
oceniać kalkulację kosztów. Fakt, iż w ofercie zadeklarowano o jeden pojazd więcej
(dodatkowa myjka), nie oznacza, iż koszty świadczenia usługi wzrosną w stosunku do tych
jakie przedstawił w wyjaśnieniach. Jak wynika z informacji prezentowanych w samym
odwołaniu dodatkowy pojazd miał być przeznaczony do mycia pojemników, a to w ocenie
składu orzekającego nie oznacza wzrostu kosztów koniecznych dla wykazania realności
kalkulacji ceny ofertowej
za odbiór i zagospodarowanie odpadów. Dodatkowo na rozprawie
Konsorcjum Partner przedłożyło obszerniejszy wykaz pojazdów własnych, w tym pojazdy
wskazane jako potencjał techniczny oceniany w kryterium oceny ofert.
Zasadniczym argumentem, wspólnym dla ceny wszystkich frakcji odpadów (poza odpadami
zielonymi o kodzie 20 02 01, 20 03 07) jest rzekome,
błędne założenie dotyczące średniej
masy odbieranych odpadów podczas jednego kursu (jest to także masa dzienna), co miało
mieć przełożenie na zaniżenie kosztów świadczenia usługi. W ocenie składu orzekającego
prezentowane w odwołaniu i na rozprawie wyliczenia rzekomo prawidłowej masy odpadów
danej frakcji, wynikały wyłącznie z potrzeby wykazania zbyt optymistycznych prognoz
Konsorcjum Partner
co do ilości masy dziennej odpadu, co miało mieć przełożenie na
wyższe koszty, niż te przyjęte w wyjaśnieniach. W ocenie składu orzekającego wyliczenia te
nie miały waloru rozstrzygającego i możliwe było przyjęcie założeń Konsorcjum Partner jako
prawidłowych, tj. mających uzasadnienie w skali zamówienia. Przede wszystkim należy
odnotować, iż złożone na rozprawie wyliczenia dotyczące gęstości danej frakcji odpadu
miała oparcie w wyliczonej na podstawie ilości pojemników i worków objętości odpadów. Jak
wskazał sam Odwołujący na tej podstawie można założyć, że Zamawiający w pośredni
sposób określił gęstość odpadu. W ocenie składu orzekającego zawarte w wyliczeniach
założenie prowadzi do przyjęcia innego wymiaru oceny wyjaśnień, odbiegającej od opisu
przedmiotu zamówienia, w którym Zamawiający przede wszystkim określał szacunkową ilość
odpadów. Ilość worków objęta opisem przedmiotu zamówienia nie była rozstrzygająca,
uwzględniając znaczenie, jakie ten element ma dla przedmiotu umowy. Jak wynika z
przywołanych fragmentów OPZ, pojemniki, jak i worki opisane zostały jako element
świadczenia, którego realizacja obciąża strony umowy przez wskazanie na obowiązek ich
dostarczenia mieszkańcom nieruchomości (również spoczywający na Zamawiającym
obowiązek ich zapewnienia). Ponadto, wyliczenia dotyczące masy odpadu odbieranego,
wynikały z przyjęcia mniejszej pojemności pojazdu (18 m
), a tym samym za
niżało to masę w
stosunku do tej, jaka jest możliwa do odebrania pojazdem o pojemności 21 m
(wyliczona na
rozprawie przez Konsorcjum Partner na 8,487 Mg dla odpadu 15 01 01).
Należy również
wskazać na niespójność stanowiska Odwołującego, w którym sam prezentuje ilości odpadów
w danej frakcji, w jego ocenie urealnione i składa zestawienie odebranych w 2023 r.
odpadów od Zamawiającego, w tym samym zakresie znacząco odbiegające co do średniej w
danej frakcji (odpad 15 01 01
– 2,4 Mg, a w wyliczeniach jako urealniona podaje wielkość 6
Mg; odpad 15 01 07
– 2,75 Mg, a w wyliczeniach jako urealnioną podaje wielkość ok 5 Mg;
odpad 20 01 08
– 2,68 Mg, a w wyliczeniach jako urealnioną podaje wielkość ok 6 Mg;
odpad 20 03 01
– 8,88 Mg, a w wyliczeniach jako urealnioną podaje wielkość ok 8 Mg; jako
wynikające z doświadczenia Odwołującego potwierdzoną realizacją przedmiotowego
zamówienia). W oparciu o powyższe skład orzekający uznał, iż wnioski Odwołującego o
niedoszacowaniu kosztu odbioru
odpadu oparte na zaniżonej w stosunku do tej, jaką
prezentowało Konsorcjum Partner dla wyliczenia kosztu transportu ilości odpadu danej frakcji
możliwej do odebrania, nie mogły prowadzić do uwzględnienia odwołania. W konsekwencji
Izba uznała za gołosłowne twierdzenia o zaniżeniu kosztów odbioru odpadów w stosunku do
tej, jaka rzeczywiście miała być uzasadniona zakresem przedmiotu zamówienia.
Argument dotyczący wysokości przychodu ze sprzedaży odpadu 15 01 07 i 20 01 02 (szkło),
a także 15 01 01 i 20 01 01 (papier), w ocenie składu orzekającego nie ma znaczenia dla
oceny, czy oferta uwzględnia wszystkie koszty związane z wykonaniem usługi. Jak słusznie
wskazywał Zamawiający i Przystępujące Konsorcjum Partner przychód nie wpływa na
pozycję kosztową i ma jedynie znaczenie dla wysokości zysku, a ten określany może być dla
całego zamówienia, bez naruszenia wytycznych dotyczących zakazu przenoszenia kosztów
pomiędzy odbiorem i zagospodarowaniem odpadów. Tym samym bez znaczenia dla
rozstrzygnięcia pozostawały dalsze argumenty dotyczące czystości odpadów ich ilości, czy
też ważności ofert podmiotów trzecich złożonych wraz z wyjaśnieniami. Konsorcjum Partner
przedłożyło dodatkowe dowody prezentujące budżet dopłat na 2024 r. wynikający z umowy
na recykling odpadów, w tym papieru i szkła, ze wskazaniem na wysokość dopłaty za tonę
przekazanych do recyklingu odpadów (dowód nr 6).
W zakresie odpadu 16 01 03
– zużyte opony, Odwołujący kwestionował wysokość kosztów
zagospodarowania
60 zł na 1 Mg w oparciu o ustalenie, iż odbierającym te odpady miałyby
być instalacje EkoSelekt lub Lobo Sp. z o.o., wskazując na przeszkody, które miałyby czynić
niewiarygodnym wyliczenie kosztów, co nie odnosiło się do faktycznie wskazanej w
wyjaśnieniach instalacji (tajemnica przedsiębiorstwa).
Odwołujący w oparciu o wskazaną w wyjaśnieniach instalację do zagospodarowania odpadu
– odpady kuchenne ulegające biodegradacji formułował zarzut zaniechania
odrzucenia oferty
Konsorcjum Partner jako zawierającej rażąco niską cenę, jak również
niezgodnej z warunkami zamówienia, gdyż wskazania instalacja nie może przyjmować
odpadów bio kuchennych, co ma wynikać z oznaczenia w decyzji odpadów z oznaczeniem
ex 20 01 08, jakie instalacja może przyjmować do kompostowania. Odwołujący złożył
stanowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie w
sprawie oznaczenia
„ex” przed kodem odpadu w zezwoleniu na zbieranie i/lub przetwarzanie
odpadów o kodzie 20 01 08, zawierające zastrzeżenie, iż stanowisko to nie stanowi
interpretacji przepisów, gdyż organ nie jest właściwym do udzielania wiążących informacji i
opinii dotyczących interpretacji przepisów prawnych. Odwołujący złożył również wyjaśnienia
od Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Marszałka Województwa
Podlaskiego w tym samym przedmiocie wskazujące na zawężenie wydanej decyzji dla
przetwarzania odpadów z oznaczeniem „ex”, do rodzaju odpadów poprzedzonych tym
oznaczeniem z całej grupy odpadów o kodzie 20 01 08. Ponadto Odwołujący złożył
stanowisko Marszałka Województwa Mazowieckiego w Warszawie dotyczące decyzji
Starosty Wołomińskiego nr 96/15 z dnia 4 marca 2015 r. na podstawie, której PN-WMS Sp. z
o.o. prowadzi działalność w zakresie wytwarzania odpadów z uwzględnieniem zezwolenia na
przetwarzanie odpadów biodegradowalnych oznaczonych kodem ex 20 01 08 w
kompostowni pryzmowej, zlokalizowanej na terenie działek o nr ew. 1529, 1232, 1530 i 1231
w m. Międzylesie, gm. Poświętne. Materiał dowodowy złożony na rozprawie odnosił się
również do „Kompostu zielonego” (decyzja Nr G-546/15 Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z
11.12.2015 r. wydanej dla PN-
WMS Sp. z o.o. oraz opinii dotyczących „Kompostu
zielonego”).
Przystępujące Konsorcjum Partner złożyło pisemne oświadczenie instalacji wraz z umową i
aneksami
na podstawie, której przekazywane są do instalacji przetwarzania odpady bio
kuchenne występujące obok odpadów trawa, liście (luzem) i gałęzie.
Mając na uwadze wspólną podstawę zarzutów nr 1 i 3, związaną z instalacją do której
miałyby być kierowane odpady bio kuchenne należy wskazać, iż w ofercie Zamawiający nie
wymagał przypisania do jakich instalacji będą kierowane dane frakcje odpadów, a w wykazie
instalacji złożonym w ofercie odpady o kodzie 20 01 08 występuje więcej niż jedna instalacja
mogąca przyjmować tą frakcję odpadów (co nie było okolicznością sporną). Zamawiający
dopiero na etapie badania oferty powziął wątpliwość tak co do ceny, jak również możliwości
wykonania zamówienia zgodnie z wymaganiami i oczekiwał wskazania konkretnej instalacji z
wykazu, do jakie Wykonawca zamierza kierować odpady danej frakcji objętej wezwaniem. W
zakresie odpadu o kodzie 20 01 08 Konsorcjum Partner wskazało instalację oraz załączyło
aneksy do umowy zawartej 02.01.2017 r. Uwzględniając oświadczenia i dowody złożone na
rozprawie przez Konsorcjum Partner skład orzekający uznał, iż wątpliwości dotyczące
możliwości odbioru całej frakcji odpadu o kodzie 20 01 08 nie mogły prowadzić do
odrzucenia oferty z obu podstaw wskazanych w zarzucie nr 1 i 3 odwołania. Mając na
uwadze umowę na podstawie, której odbierane są odpady bio kuchenne, której
wiarygodności nie podważały stanowiska prezentowane w pismach Urzędów
Marszałkowskich, nie było uzasadnienia dla przyjęcia, iż odpady te nie będą mogły być
przekazane do wskazanej instalacji, przy założeniu, iż mieszkańcy przestrzegać będą zasad
segregacji odpadów ulegających biodegradacji. Zgodnym z doświadczeniem życiowym jakie
jest wynikiem funkcjonowania
gospodarki odpadami jest przyjęcie, że odpady kuchenne
wymagają segregacji i do odpadów bio nie powinny być wrzucane takie odpady jak kości,
odchody zwierzęce, ziemia, kamienie, która to informacja jest zamieszczane na pojemniku
na bioodpady. Tym samym, mieszczącym się w katalogu odpadów bio są odpady kuchenne
z warzy i owoców, które mogą być poddane procesom kompostowania, co potwierdzają
pisma Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Przystępujące Konsorcjum
Partner
złożyło dodatkowe dowody w tym uchwałę nr 2208/461/23 Zarządu Województwa
Mazowieckiego z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie „Sprawozdania z realizacji
wojewódzkiego planu gospodarki odpadami dla województwa mazowieckiego za lata 2020-
2022”, w której została ujęta instalacja wskazana przez Wykonawcę, jako przyjmująca odpad
20 01 08 do pryzmowego kompostowania odpadów ulegających biodegradacji (załącznik do
uchwały). Nie mając kompetencji do oceny zgodności prowadzenia działalności z treścią
wydanych zezwoleń, Izba nie dokonywała szczegółowej analizy stanu faktycznego, do czego
nie było również dostatecznego materiału. Same wątpliwości podnoszone przez
Odwołującego nie mogły w tej sytuacji prowadzić do jednoznacznego stwierdzenia, iż oferta
jest niezgodna z warunkami zamówienia. Nie można również tracić z pola widzenia samej
treści oferty, w której nie było koniecznym wskazanie konkretnej instalacji, a tym samym nie
miała ona w tym elemencie ostatecznego i jednoznacznego kształtu. W tym ujęciu znaczenie
oferty
sensu stricto, jako oświadczenia które było wymagane w formularzu ofertowym, nie
mogło prowadzić do stwierdzenia niezgodności z warunkami zamówienia. Takie stanowisko
wyraża również Sąd Zamówień Publicznych, m.in. w wyroku z 21.04.2023 r., sygn. XXIII Zs
4/23, wskazując, iż w sytuacji gdy treść oferty sensu sticto obejmowała wyłącznie
oświadczenia woli zawarte w Formularzu Ofertowym, to regulacja art. 223 ust. 1 Ustawy
wprowadzająca ogólną zasadę niezmienności treści oferty po upływie terminu składania
ofert
, prowadzi do tego, że wyjaśnienie treści oferty z zastosowaniem powyższej regulacji
powinno mieści się w granicach merytorycznych treści oferty i zawartych w niej oświadczeń i
informacji, tj. nie może stanowić zmiany oferty. Przenosząc powyższe na grunt badanej
sprawy skład orzekający przyjął, iż w przypadku wyjaśnień Konsorcjum Partner składanych
do treści oferty należałoby zatem również ocenić, czy pozostałe instalacje spełniałyby
warunki dla odbioru danej frakcji odpadu, co nie było przedmiotem ustaleń ze strony
Zamawiającego. Niezależnie od powyższego, podstawą stanowiska wyrażonego w wyroku
jest uznanie, że zgromadzony w sprawie materiał nie pozwalał na uznanie w sposób
jednoznaczny, iż wskazana w wyjaśnieniach przez Konsorcjum Partner instalacja nie może
zgodnie z treścią decyzji odbierać odpadu 20 01 08.
Kolejną błędnie wskazaną instalacją według Odwołującego miała być instalacja dla odpadu
17 09 04 (zmieszane odpady z budowy, remontów i demontażu inne niż wymienione w 17 09
01, 17 09 02 i 17 09 03), który to odpad nie był opisany jako objęty zamówieniem, wyceniany
w formularzu ofertowym. W ofercie w poz. 5 znajdują się odpady o kodzie 17 01 01 - odpady
betonu
oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów i 17 01 07 - zmieszane odpady z betonu,
gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia inne niż
wymienione w 17 01 06, 17 09 04 Zmieszane odpady z budowy; remontów i demontażu inne
niż wymienione w 17 09 01; 17 09 02 i 17 09 03. Co istotne wycena poz. 5 nie była objęta
wyjaśnieniami składanymi w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego, a tym samym nie
było uzasadnienia, aby na podstawie wyjaśnień z 10.10.2023 r. kwestionować zgodność
oferty z swz, w szczególności mając na uwadze termin na wniesienie odwołania. Obecne
odwołanie zostało wniesione po ujawnieniu przez Zamawiającego treści wyjaśnień
Konsorcjum Partner wraz z dowodami, co nie oznaczało przywrócenia terminu do
kwestionowania zgodności oferty w zakresie, który nie był objęty tymi wyjaśnieniami. Na tej
podstawie Izba pominęła tą okoliczność, jako nie mogącą mieć znaczenia dla oceny
złożonych wyjaśnień i oceny samej oferty.
Podsumowując, odwołanie w całości podlegało oddaleniu, gdyż Odwołujący nie zdołał
skutecznie podważyć wyjaśnień i założeń prezentowanych w kalkulacjach cen
jednostkowych zaoferowanych przez Konsorcjum Partner. Całe odwołanie oparte zostało
wyłącznie na prezentowaniu własnych, subiektywnych wyliczeń, które nie mogły być
rozstrzygające dla oceny wyliczeń innego podmiotu, mając na względzie różnice dotyczące
sposobu realizacji świadczenia, co zostało podniesione na rozprawie w kontrze do
argumentów Odwołującego. W szczególności, bez żadnego komentarza ze strony
Odwołującego pozostawiona została kwestia dotycząca konieczności wożenia przez
Odwołującego odebranych odpadów bezpośrednio do instalacji, co w przypadku Konsorcjum
Partner nie ma miejsca z uwagi na możliwość gromadzenia odpadów, a następnie
kierowania do instalacji większymi pojazdami (typu TIR). Odwołujący nie przedstawił również
żadnego przekonującego argumentu co do konieczności przyjęcia do wyliczenia kosztów
transportu pojemności pojazdu 18 m
. Szereg dowodów dotyczących kompostowni dla
„odpadów zielonych” prowadzonej na instalacji wskazanej przez Konsorcjum Partner
pozostawało bez znaczenia, gdyż nie było okolicznością sporną, że w ramach procesu
kompostowania przetwarzany jest odpad z liści, traw, gałęzi, zbieranych oddzielnie, co nie
odnosi się do sposobu zagospodarowania pozostałych odpadów kwalifikowanych do
odpadów biodegradowalnych, w tym odpadów kuchennych zawierających odpady z owoców
i warzyw.
W świetle powyższego orzeczono jak w sentencji.
O
kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 575 Ustawy
Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 2 w zw. z § 8 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437). Izba zaliczyła do kosztów postępowania
wpis
w wysokości 15.000 zł i obciążyła nimi w całości Odwołującego.
Przewodnicząca:
……………………..….