Sygn. akt: KIO 94/24
WYROK
Warszawa, dnia 6 lutego 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Adriana Urbanik
Protokolantka: Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 8 stycznia 2024 r. przez
wykonawcę Przedsiębiorstwo Gospodarki
Komunalnej
Spółka z o.o. z siedzibą w Koszalinie w postępowaniu prowadzonym przez
Miasto
Białogard Urząd Miasta Białogard
przy udziale
uczestnika po stronie zamawiającego - wykonawcy
ATF Polska Sp. z o.o.
z siedzibą w Połczynie-Zdroju
orzeka:
oddala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża wykonawcę Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej
Spółkę z o.o. z siedzibą w Koszalinie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Przedsiębiorstwo
Gospodarki Komunalnej Spółkę z o.o. z siedzibą w Koszalinie tytułem wpisu
od odwołania,
zasądza od odwołującego wykonawcy Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej
Spółki z o.o. (ul. Komunalna 5, 75-724 Koszalin) na rzecz zamawiającego Miasta
Białogard Urząd Miasta Białogard (ul. 1 Maja 18, 78 – 200 Białogard) kwotę 3 600 zł
00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych 00 groszy) obejmującą kwotę
wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ………………………….…
Sygn. akt: KIO 94/24
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w postępowaniu w trybie
przetargu nieograniczonego pn.
„Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z
terenu miasta
Białogard w okresie od 1 kwietnia 2024 roku do 31 grudnia 2025 roku”, nr
referencyjny: IZP.271.1.17.2023,
zostało wszczęte ogłoszeniem opublikowanym w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 20.10.2023 r. pod nr 2023/S 203-634756 przez Miasto
Białogard Urząd Miasta Białogard, ul. 1 Maja 18, 78 – 200 Białogard, zwane dalej:
„Zamawiającym”.
Do wyżej wymienionego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
zastosowanie
mają przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605, z późn. zm.), dalej „ustawy Pzp”.
Dnia 08.01.2024
r. (wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP)
odwołanie złożył wykonawca Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o., ul.
Komunalna
75-724 Koszalin, zwany
dalej także „Odwołującym”, od niezgodnych z przepisami ustawy
Pzp
czynności i zaniechań Zamawiającego w postępowaniu.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp w
zw. z art. 239 ustawy Pzp:
poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy ATF POLSKA Sp. z o.o., 78-320
Połczyn-Zdrój, ul. Słoneczna 2b (dalej „ATF”) pomimo, że wykonawca ten w pkt VIII
oferty zadeklarował:
a)
pośrednie zagospodarowanie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów
komunalnych (z wykorzystaniem podmiotu zbierającego odpady), oraz potwierdził
w wyjaśnieniach treści oferty, że będzie zbierał niesegregowane (zmieszane)
odpady komunalne na terenie stacji przeładunkowej, przed przekazaniem ich
do zagospodarowania w instalacji, pomimo, że Zamawiający w dokumentach
zamówienia wprost przewidział obowiązek przekazywania niesegregowanych
(zmieszanych) odpadów odebranych od właścicieli nieruchomości bezpośrednio
do wskazanych w ofercie instalacji
(wyłączając przekazywanie pośrednie),
b)
pośrednie zagospodarowanie wszystkich frakcji odpadów zbieranych selektywnie,
w tym bioodpadów (z wykorzystaniem podmiotu zbierającego odpady) w ilości
nieograniczonej lub przynajmniej przekraczającej niewielkie ilości odebranych
odpadów selektywnych, podczas gdy zgodnie z dokumentami zamówienia,
przekazywanie odpadów selektywnie zbieranych do instalacji za pośrednictwem
wskazanego w ofercie podmiotu zbierającego odpady, może dotyczyć jedynie
niewielkich ilości odebranych odpadów selektywnie zbieranych,
ewentualnie:
niedochowanie należytej staranności w ofertowym zadeklarowaniu sposobu realizacji
zamówienia, poprzez sformułowanie go w sposób udaremniający realną weryfikację
złożonej przez ATF oferty, w szczególności ze względu na brak doprecyzowania ilości
odpadów zbieranych selektywnie, które będą zagospodarowywane z pośrednictwem
wskazanego w ofercie podmiotu
zbierającego odpady, co udaremnia ustalenie jaka
wielkość strumienia odpadów selektywnie zbieranych będzie zagospodarowywana
z wykorzystaniem stacji
przeładunkowej i czy nie przekracza ona ilości, którym można
przyznać atrybut niewielkich
w konsekwencji czego mocą bezwzględnie wiążącej deklaracji ofertowej wykonawca
zaoferował wykonanie świadczenia w sposób niezgodny z treścią w/w warunków
zamówienia lub - w zakresie zarzutu ewentualnego - w sposób udaremniający realne
ustalenie zgodności oferty z warunkami zamówienia;
poprzez dokonanie wyboru oferty ATF jako najkorzystniejszej pomimo wskazanych
w treści zarzutów i odwołaniu niezgodności z warunkami zamówienia (zarzut wynikowy
względem zarzutu sformułowanego w pkt 1) ewentualnie na wypadek uznania, że
oferta wykonawcy ATF pozostaje w zgodności z wymaganiami dokumentów
zamówienia i nie zaktualizowała się podstawa do jej odrzucenia przez Zamawiającego:
poprzez zaniechanie unieważnienia postępowania na podstawie art. 255 pkt 6 ustawy
Pzp wobec zaistnienia stanu obarczenia p
ostępowania niemożliwą do usunięcia wadą
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie
zamówienia publicznego, albowiem sporządzona dokumentacja zamówienia,
odczytywana wespół ze zdarzeniami zaistniałymi po otwarciu ofert, ujawnia
kwalifikowane wady, których dopuszczenie się przez Zamawiającego wpływa na wynik
p
ostępowania i udaremnia zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej podjętej 29.12.2023 r.;
ponowienia badania i oceny ofert w tym podjęcie czynności odrzucenia oferty ATF
z
przyczyn wskazanych w zarzutach odwoławczych i określonych w odwołaniu;
podjęcia dalszych czynności w postępowaniu z pominięciem oferty ATF
ewentualnie:
unieważnienie postępowania na podstawie art. 255 pkt 6 ustawy Pzp.
Zamawiający w dniu 09.01.2024 r. (przy użyciu środków komunikacji elektronicznej)
wezwał wraz kopią odwołania, uczestników postępowania do wzięcia udziału w
postępowaniu odwoławczym. Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
zgłosił przystąpienie (wpływ w wersji elektronicznej podpisane podpisem cyfrowym za
pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP) w dniu 12.01.2024 r.
wykonawca ATF Polska Sp. z o.o.
, ul. Słoneczna 2b, 78-320 Połczyn-Zdrój, zwany dalej
„Przystępującym”. Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia do postępowania
odwoławczego Przystępującego.
W dniu 29.01.2024 r.
odpowiedź na odwołanie wniósł środkami komunikacji
elektronicznej Zamawiający, w której w szczególności wniósł o oddalenie odwołania w
całości,
zasądzenie od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kosztów postępowania, w tym
zastępstwa procesowego według norm przepisanych.
W dniu 01.02.2024 r. podczas rozprawy
w szczególności:
Zamawiający podtrzymał stanowisko jak w odpowiedzi na odwołanie, złożył Wniosek
o zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego (jako spis kosztów);
Odwołujący podtrzymał stanowisko jak w odwołaniu, złożył wniosek o zasądzenie
kosztów postępowania odwoławczego wraz z fakturą z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika;
Przystępujący złożył pismo procesowe z dnia 01.02.2024 r. i oświadczył, że przekazał
je
Odwołującemu i Zamawiającemu przed rozprawą.
Skład
orzekający Krajowej
Izby Odwoławczej
po
zapoznaniu
się
z przedstawionymi
w postępowaniu odwoławczym dowodami, po wysłuchaniu
oświadczeń, jak i stanowisk stron i Przystępującego złożonych ustnie do protokołu
w toku rozprawy, ustalił i zważył, co następuje.
Skład orzekający Izby ustalił, że nie została wypełniona żadna z przesłanek
skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 528 ustawy Pzp, zaś wykonawca
wnoszący odwołanie posiadał interes w rozumieniu art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, uprawniający
do jego złożenia.
Skład orzekający Izby, działając zgodnie z art. 542 ust. 1 ustawy Pzp, dopuścił
w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania o zamówienie publiczne
nadesłanej przez Zamawiającego, a także zawnioskowane w odwołaniu, odpowiedzi
na odwołanie, piśmie procesowym Przystępującego.
Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy skład orzekający Izby wziął pod uwagę
także stanowisko wynikające ze złożonych pism, to jest odwołania, odpowiedzi na
odwołanie, pisma procesowego Przystępującego, oraz stanowiska i oświadczenia stron
i Przystępującego, złożone ustnie do protokołu.
Odnosząc się do podniesionych w treści odwołania zarzutów, stwierdzić należy,
że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Izba dokonała następujących ustaleń:
Zamawiający sformułował w szczególności następujące postanowienia w SWZ:
Rozdział IV „Opis przedmiotu zamówienia”:
a) ust. 1:
„Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług polegających na
odbiorze odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości objętych miejskim
systemem gospodarowania
odpadami komunalnymi na terenie miasta Białogard
i zagospodarowaniu odpadów komunalnych poprzez poddanie ich procesom
przetwarzania i odzysku.”,
b)
ust. 4: „Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia określa Załącznik nr 1 do SWZ
– Opis przedmiotu zamówienia”;
Rozdział XXI, A. „Sposób składania ofert” ust. 6: „Wykonawca przygotowuje i składa
swoją ofertę z wykorzystaniem Formularza oferty (Załącznik nr 3 do SWZ),
umieszczonego przez Zamawiającego na Platformie e-Zamówienia, dostępnego
w podglądzie postępowania w zakładce „Informacje podstawowe” wraz z pozostałymi
dokumentami zamówienia.”;
Załącznik nr 1 - szczegółowy opis przedmiotu zamówienia „Opis przedmiotu
zamówienia”:
a) pkt I
„Postanowienia wstępne”: ”
Przedmiotem zamówienia jest świadczenie
usług polegających na odbiorze odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości objętych miejskim systemem gospodarowania odpadami
komunalnymi na terenie miasta Białogard i zagospodarowaniu odpadów
komunalnych poprzez poddanie ich procesom przetwarzania i odzysku.”,
b) pkt II
„Zakres zamówienia obejmuje”:
- ust. 2:
„Zagospodarowanie odebranych odpadów niesegregowanych
i bioodpadów o szacowanych masach:
1) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne, -
około 6 601 Mg poprzez
poddanie ich procesowi przetwarzania i odzysku R-12 w instalacji mechaniczno -
biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych,
2) bioodpady, -
około 2 557 Mg, - poprzez poddanie ich procesowi przetwarzania
i odzysku R-3 w kompostowni -
instalacji biologicznego przetwarzania.”,
- ust. 3:
„Zagospodarowanie pozostałych selektywnie zebranych odpadów
komunalnych, odebranych od właścicieli nieruchomości objętych miejskim
systemem gospodarowania odpadami rodzaju:
1) papier, o szacowanej masie około 611 Mg,
2) metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, o szacowanej
masie około 1 171 Mg
3) szkło, o szacowanej masie około 734 Mg,
poprzez przekazywanie odebranych od właścicieli nieruchomości selektywnie
zebranych odpadów komunalnych bezpośrednio do instalacji odzysku lub
przetwarzania odpadów zgodnie z hierarchią sposobów postępowania
z odpadami, o której mowa w art. 17 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o
odpadach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1587). W przypadku niewielkich ilości
odebranych odpadów selektywnie zbieranych możliwe jest przekazywanie
odpadów
do
instalacji
za pośrednictwem podmiotu zbierającego te odpady. Informację o masie
odebranych i zagospodarowanych odpadów komunalnych z terenu miasta
Białogard w roku 2022, określa załącznik nr 13 do SWZ.”,
c) pkt IX
„Pozostałe obowiązki i wymagania wobec Wykonawcy”:
- ust. 1:
„Wykonawca obowiązany jest do realizacji przedmiotu zamówienia -
odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych zgodnie z powszechnie
obowiązującym prawem oraz prawem miejscowym.”,
- ust. 6:
„Wykonawca w okresie realizacji zamówienia obowiązany jest
do przekazywania odebranych
od właścicieli nieruchomości odpadów
komunalnych bezpośrednio do wskazanych w ofercie instalacji odzysku lub
przetwarzania odpadów. W przypadku niewielkich ilości odebranych odpadów
selektywnie zebranych możliwe jest przekazanie odpadów do tych instalacji
za
pośrednictwem wskazanego w ofercie podmiotu zbierającego odpady”.
d) pkt XI
„Przedmiot zamówienia należy wykonać zgodnie z obowiązującymi
przepisami”:
- ust. 1 i 2:
„1. Ustawą z dnia z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1469).
2. Ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587 z
późn. zm.).”,
- ust. 5:
„Wykonawca obowiązany jest do wskazania w ofercie instalacji
odzysku lub przetwarzania odpadów, do których przedsiębiorca odbierający
odpady komunalne od właścicieli nieruchomości planuje przekazać
selektywnie zebrane odpady. W przypadku niewielkich ilości odebranych
odpadów selektywnie zebranych możliwe jest wskazanie podmiotu
zbierającego
te odpady.”,
- ust. 6:
„Wykonawca w okresie realizacji zamówienia obowiązany jest
do przekazywania odebranych od właścicieli nieruchomości odpadów
komunalnych bezpośrednio do wskazanych w ofercie instalacji odzysku lub
przetwarzania odpadów. W przypadku niewielkich ilości odebranych odpadów
selektywnie zebranych możliwe jest przekazanie odpadów do tych instalacji
za pośrednictwem wskazanego w ofercie podmiotu zbierającego odpady.”;
Załącznik nr 2 - wzór umowy, § 4 ust. 14: „Wykonawca będzie przekazywał odebrane
od właścicieli nieruchomości odpady komunalne bezpośrednio do instalacji odzysku
i przetwarzania odpadów, wskazanych w ofercie Wykonawcy stanowiącej załącznik
nr 4 do Umowy, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
W przypadku niewielkich ilości odebranych odpadów selektywnie zebranych możliwe
jest przekazanie odpadów do tych instalacji za pośrednictwem wskazanego w ofercie
podmiotu zbierającego odpady.”;
Załącznik nr 3 – wzór formularza ofertowego, pkt VIII w tabeli w wierszu:
Lp. 1 „odpady niesegregowane (zmieszane)” w kolumnie: „Nazwa i adres
instalacji/podmiotu zbierającego odpady” wymagał wskazania:
„………………………………………………………….
⃰ instalacja / podmiot zbierający odpady”,
Lp. 2 „bioodpady” w kolumnie: „Nazwa i adres instalacji/podmiotu zbierającego
odpady” wymagał wskazania:
„………………………………………………………….
⃰ instalacja / podmiot zbierający odpady”
pod tabelą: „*niewłaściwe skreślić”.
Na podstawie:
art. 6d ust. 4 pkt 5 u
stawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1469,
z późn. zm.), dalej „u.c.p.g.”:
„4. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta w przypadku sporządzania dokumentów
zamówienia określa w nich w szczególności: 5) instalacje, w szczególności instalacje
komunalne, do których podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli
nieruchomości, jest obowiązany przekazać odebrane odpady - w przypadku udzielania
zamówienia publicznego na odbieranie odpadów od właścicieli nieruchomości
lub zobowiązuje do wskazania takich instalacji w ofercie - w przypadku udzielania
zamówienia publicznego na odbieranie i zagospodarowywanie tych odpadów;
w przypadku niewielkich ilości odebranych odpadów selektywnie zbieranych możliwe
jest wskazanie podmiotu zbierającego te odpady;”;
ustawy
z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587, z późn. zm.):
a) art. 23 ust. 2 pkt 5 i 6:
„2. Zakazuje się zbierania poza miejscem wytwarzania:
5) niesegregowanych
(zmieszanych) odpadów komunalnych;
6) bioodpadów stanowiących odpady komunalne.”,
b) art. 23 ust. 10:
„10. Zakazu, o którym mowa w ust. 2, nie stosuje się do zbierania odpadów,
o których mowa w ust. 2 pkt 5 i 6, w stacji przeładunkowej prowadzonej przez:
1) podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości lub
2) prowadzącego instalację komunalną, lub
3) prowadzącego instalację do przetwarzania bioodpadów.”.
Oferty w postępowaniu złożyły dwa podmioty: Przedsiębiorstwo Gospodarki
Komunalnej Sp. z o.o. oraz ATF POLSKA Sp. z o.o.
Przystępujący, w ofercie w pkt VIII. Wykaz instalacji odzysku lub przetwarzania
odpadów / podmiotów zbierających odpady, do których będą przekazywane odpady
komunalne odebrane od
właścicieli nieruchomości objętych systemem gospodarowania
odpadami komunalnymi na terenie miasta Białogard, w tabeli w wierszu:
- Lp. 1
„odpady niesegregowane (zmieszane)” wskazał: Instalacja: Zakład
Zagospodarowania Odpadów ATF POLSKA s. z o.o., 78-650 Mirosławiec, Chojnica 2;
Podmiot zbierający odpady: ATF POLSKA sp. z o.o., 78-320 Połczyn-Zdrój, ul. Słoneczna
2b,
Lp. 2 „bioodpady” wskazał: Instalacja: Zakład Zagospodarowania Odpadów ATF
POLSKA s. z o.o., 78-
650 Mirosławiec, Chojnica 2; Podmiot zbierający odpady: ATF
POLSKA sp. z o.o., 78-
320 Połczyn-Zdrój, ul. Słoneczna 2b.
Pismem z dnia 15.12.2023 r. Zamawiający zwrócił się do Przystępującego
o wyjaśnienie i doprecyzowanie informacji zawartej w dziale VIII Lp. 1 i 2 oferty, poprzez
wyjaśnienie w jaki sposób zamierza wykonać zamówienie w zakresie zagospodarowania
niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych oraz bioodpadów w związku
ze wskazaniem w treści oferty oprócz instalacji również podmiot zbierający odpady, mając
na uwadze art. 23 ust. 2 pkt 5 i 6 ustawy o odpadach, który zakazuje zbierania poza
miejscem wytwarzania
niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych oraz
bioodpadów stanowiących odpady komunalne.
W wyjaśnieniach z dnia 19.12.2023 r. Przystępujący podał:
„1. Zgodnie z art. 23 ust 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2021r. o odpadach zakazu, o którym
mowa w ust. 2 (zakazu zbierania poza miejscem wytwarzania), nie stosuje się do zbierania
odpadów, o których mowa w ust. 2 pkt 5 (niesegregowanych (zmieszanych) odpadów
komunalnych) i pkt 6 (bioodpadów stanowiących odpady komunalne), w stacji
przeładunkowej prowadzonej przez:
1) podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości lub
2) prowadzącego instalację komunalną, lub
3) prowadzącego instalację do przetwarzania bioodpadów.
2. ATF Polska sp. z o.o. jest podmiotem, o którym mowa w przepisach art. 23 ust 10 ustawy
o odpadach tj. podmiotem odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,
prowadzącym instalację komunalną, a także podmiotem prowadzącym instalację
do przetwarzania bioodpadów i prowadzi stację przeładunkową, o jakiej mowa w ww.
przepisach.
3. Zmieszane odpady komunalne oraz bioodpady pochodzące z terenu miasta Białogard
Spółka zamierza zagospodarować we własnych instalacjach, tj. instalacji komunalnej, o jakiej
mowa w art. 38b ustawy o odpadach oraz instalacji do zagospodarowania odpadów
ulegających biodegradacji, zorganizowanych w ramach Zakładu Zagospodarowania
Odpadów zlokalizowanym w gminie Mirosławiec. Stacja przeładunkowa Spółki zlokalizowana
w Połczynie-Zdroju przy ul. Słonecznej 2b służyć będzie jako miejsce czasowego zbierania
odpadów przed ich transportem do miejsca zagospodarowania/przetwarzania. W związku
z tym jako istotny element procesu logistycznego jakim jest odbiór, transport i przetwarzanie
odpadów została wskazana w dziale VIII oferty Spółki.”.
Pismem z dnia 29.12.2023 r.
Zamawiający poinformował o wyborze najkorzystniejszej
oferty
– wykonawcy ATF POLSKA Sp. z o.o. W uzasadnieniu wyboru Zamawiający podał:
„Oferta Wykonawcy: AFT POLSKA sp. z o.o., ul. Słoneczna 2b, 78-320 Połczyn-Zdrój
uzyskała najwyższą ilość punktów (100,00 pkt), obliczoną zgodnie z przyjętymi w specyfikacji
warunków zamówienia kryteriami i ich wagą, a Wykonawca potwierdził spełnianie warunków
udziału
w postępowaniu i niepodleganie wykluczeniu.”.
Spór dotyczył tego, jak należy rozumieć wymóg bezpośredniości w realizacji
zamówienia, wskazany w SWZ, i czy SWZ dopuszczała możliwość wykonania usług
z wykorzystaniem stacji przeładunkowych.
Nie było sporne, że podmiot zbierający odpady
to może być stacja przeładunkowa.
Biorąc pod uwagę stan rzeczy ustalony w toku postępowania (art. 552 ust.1 ustawy
Pzp), oceniając wiarygodność i moc dowodową po wszechstronnym rozważeniu zebranego
materiału dowodowego (art. 542 ust. 1 ustawy Pzp), Izba stwierdziła, co następuje.
W pierwszej kolejności Izba wskazuje, że dowód – treść odwołania w innym
postępowaniu odwoławczym (w sprawie o sygn. KIO 628/23) nie jest w ocenie Izby istotny,
gdyż stanowi potwierdzenie faktów w tym innym postępowaniu (złożenia odwołania o danej
treści w innym postępowaniu odwoławczym).
Odwołujący swoje odwołanie oparł na twierdzeniu, że skoro Zamawiający w SWZ
wskazał, iż odebrane odpady wykonawca winien przekazać bezpośrednio do instalacji,
a w odniesieniu do niewielkich ilości za pośrednictwem podmiotu zbierającego te odpady,
to w ofercie, sporządzonej na wzorze formularza oferty, w pkt VIII w tabeli wykonawca winien
był wskazać instalacje, nie zaś podmiot zbierający odpady. Wskazanie natomiast w ofercie
podmiotu zbierającego odpady świadczyć ma zdaniem Odwołującego o niedotrzymaniu
przez wykonawcę warunku zamówienia w zakresie bezpośredniości. Choć jak wyjaśnił w
odwołaniu Odwołujący przepisy obowiązującego prawa nie stoją na przeszkodzie aby
wykonawcy mogli korzystać ze stacji przeładunkowych, to Zamawiający w SWZ tą możliwość
ograniczył, stawiając wymóg bezpośredniego przekazania odpadów do instalacji.
Odwołujący w ocenie Izby nie wykazał skutecznie zasadności zarzutów odwołania.
Odnośnie zarzutu 1 odwołania - naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp w zw.
z art. 239 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Przystępującego (podany
wyżej), w ocenie Izby zarzut nie potwierdził się.
Odwołujący w odwołaniu w szczególności podał: „Jak wynika z treści formularza
ofertowego, Zamawiający oczekiwał jednoznacznego wskazania, czy odpady będą
przekazywane bezpośrednio do instalacji i wskazania w takim przypadku danych
identyfikujących stosowną instalacje albo podmiotu zbierającego odpady i zadeklarowania
w takim przypadku danych tego podmiotu. Wskazany wniosek wynika wprost z posłużenia
się zwrotem „niewłaściwe skreślić” oraz zwrotem „instalacja / podmiot zbierający odpady”.
Przyjęty przez Zamawiającego sposób sformułowania formularza ofertowego miał na celu:
1) weryfikację zgodności oferty z warunkami zamówienia dotyczącymi bezpośredniego
przekazywania odpadów do instalacji (z wyjątkami dotyczącymi niewielkiej ilości odpadów
selektywnych)
2) ustalenie czy oferta wykonawcy, który ewentualnie zadeklaruje pośredni sposób
zagospodarowania odpadów selektywnych, nie wykracza poza dozwolony dokumentami
zamówienia wyjątek (ilość odpadów nie będzie wykraczała poza niewielkie ilości).
Z oferty ATF wynika, że każdą frakcję odpadów będzie zagospodarowywał
z
wykorzystaniem podmiotu zbierającego odpady: ATF POLSKA sp. z o.o., 78- 320 Połczyn
Zdrój, ul. Słoneczna 2b, a następnie przekazywał odpady do instalacji: Zakład
Zagospodarowania Odpadów ATF POLSKA sp. z o.o., 78-650 Mirosławiec, Chojnica 2."
i dalej: „Zgodnie z ww. oświadczeniem ATF, które współtworzy treść oferty tego wykonawcy,
zarówno niesegregowanie (zmieszane) odpady jak i bioodpady będą zbierane
na stacji przeładunkowej, tj. będą przekazywane do instalacji w sposób pośredni, a nie
bezpośredni. Nawet względem bioodpadów, wykonawca w wyjaśnieniach nie zastrzegł,
że będzie dotyczyć to jedynie części strumienia wskazanej frakcji. Dodatkowo wykonawca
ATF oświadczył, że „W związku z tym jako istotny element procesu logistycznego jakim jest
odbiór, transport i przetwarzanie odpadów, została wskazana w dziale VIII oferty Spółki”.
Przywołana okoliczność pozwala na uznanie, że ATF zadeklarował, że wszystkie odpady
odbierane w toku realizacji zamówienia od Zamawiającego, będą zagospodarowywane w ten
sam
sposób,
tj. za pośrednictwem podmiotu zbierającego je na stacji przeładunkowej (tj. pośrednio, a nie
bezpośrednio). Już w tym miejscu niniejszego pisma należy zwrócić uwagę, że podkreślenie
roli stacji
przeładunkowej w procesie gospodarowania odpadami przez ATF przesądza
o niezgodności oferty z warunkami zamówienia. „Oferta ATF pozostaje w niezgodności
z wymogami, ze
względu na zadeklarowanie:
1) pośredniego zagospodarowani niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych
(z wykorzystaniem podmiotu zbierającego odpady),
2) pośredniego zagospodarowania wszystkich frakcji odpadów zbieranych selektywnie, w
tym bioodpadów (z wykorzystaniem podmiotu zbierającego odpady) w ilości nieograniczonej
(przekraczającej niewielkie ilości odebranych odpadów selektywnych). Tak oczywista wada
oferty, pomimo wielokrotnego powtórzenia treści i zakresu obowiązku bezpośredniego
przekazywania odpadów komunalnych do instalacji w SWZ umknęła jednak uwadze
Zamawiającego, który 29 grudnia postanowił o wyborze oferty ATF jako najkorzystniejszej
w Postępowaniu. Uwaga Zamawiającego skupiła się jedynie na zgodności oferty z
przepisami prawa powszechnie obowiązującego tj. weryfikacji w kontekście przesłanki
eliminacyjnej wyrażonej w art. 226 ust. 1 pkt 4 P.z.p., przy jednoczesnym pominięciu
weryfikacji
oferty
w zakresie przesłanki wyrażonej w art. 226 ust. 1 pkt 5 P.z.p.”.
Izba nie zgadza się ze stanowiskiem Odwołującego, a podziela stanowisko
Zamawiającego, że nie zamierzał on ograniczać i nie ograniczył wykonawców w zakresie
realizacji przedmiotu zamówienia - w zgodzie z przepisami prawa jest zawarcie
w formularzu oferty tabeli (pkt VIII), w której w zakresie wszystkich rodzajów odpadów
dopuścił wskazanie zarówno instalacji, do której odbierający zamierza przekazać odpady,
jak i zbierającego za pośrednictwem, którego wykonawca może przekazać te odpady.
Zdaniem Izby samo odniesienie z gwiazdką, że niewłaściwe skreślić nie świadczy
o alternatywie rozłącznej, a jedynie o wymogu wskazania przez wykonawcę czy będzie on
wykonywał usługę z wykorzystaniem podmiotu zbierającego odpady w przypadku niewielkich
ilości odpadów.
Słusznie w ocenie Izby wskazał Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie: „Skoro
ustawodawca dopuszcza przekazywanie do instalacji odpadów selektywnie zebranych przez
podmiot zbierający odpady jedynie w przypadku niewielkich ilości tych odpadów (czyli za
pośrednictwem tego podmiotu zbierającego), to oczywistym jest, że z zasady przewidziano
ustawowo bezpośrednie przekazywanie odebranych odpadów do instalacji (czyli bez
pośrednictwa podmiotu zbierającego), zarówno odpadów selektywnie zebranych w
większych ilościach, jak i odpadów zmieszanych. Dodanie przez Zamawiającego w
dokumentach zamówienia wyrazu „bezpośrednio” nie miało na celu ograniczenia swobody
operatora
w zakresie wykonania zmówienia i nie zmienia obowiązków i praw ustawowych
odbierającego odpady komunalne w tym zakresie. Zapis ten miał jedynie służyć podkreśleniu
intencji ustawowej i tak należy go odczytywać. Generalną zasadą wynikającą z u.c.p.g jest
obowiązek przekazywania odpadów bezpośrednio do instalacji. Od zasady tej są
przewidziane ustawowe wyjątki. Bezpośredniość podkreślono również m.in. w w/w ustawie w
art. 9e regulującym obowiązki podmiotu odbierającego odpady. Zgodnie więc z art. 9e ust. 1
pkt 2 podmiot odbierający odpady komunalne na podstawie umowy z właścicielem
nieruchomości jest obowiązany do przekazywania odebranych od właścicieli nieruchomości
niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych bezpośrednio do instalacji
komunalnej. Natomiast wyjątek przewidziano w art. 9e ust. 1c, w którym dopuszcza się
przekazywanie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych za pośrednictwem
stacji przeładunkowej, o której mowa w art. 23 ust. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o
odpadach.
Obowiązek bezpośredniego przekazania odpadów do instalacji wynika również z ustawy
o odpadach. Z art. 23 ust. 2 pkt 5 i 6 wynika zakaz zbierania poza miejscem wytwarzania
niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i bioodpadów stanowiących
odpady komunalne. Zgodnie z art. 23 ust. 10 zakazu, o którym mowa w ust. 2, nie stosuje się
do zbierania odpadów, o których mowa w ust. 2 pkt 5 i 6, w stacji przeładunkowej
prowadzonej przez:
1) podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości lub
2) prowadzącego instalację komunalną, lub
3) prowadzącego instalację do przetwarzania bioodpadów.
Zasadniczo więc odbierający odpady jest zobowiązany przekazać odpady bezpośrednio do
instalacji, chyba że podmiot ten, z uwagi na art. 23 ust. 10, uprawniony jest do zbierania
odpadów w stacji przeładunkowej.
Na obowiązek bezpośredniego przekazywania odpadów do instalacji przez odbierającego
odpady wskazuje Minister Klimatu w swoim stanowisku z dnia 23.07.2020 r. nr
DGO.VI.021.26.2020.MD, zgodnie z którym „w stosunku do niektórych odpadów obowiązuje
wręcz zakaz ich zbierania poza miejscem wytwarzania i stacją przeładunkową. Selektywnie
zebrane odpady komunalne odebrane od właścicieli nieruchomości podmiot odbierający jest
obowiązany przekazywać bezpośrednio lub za pośrednictwem innego zbierającego odpady
do instalacji odzysku lub unieszkodliwiania odpadów. Niesegregowane (zmieszane) odpady
komunalne powinny być przekazywane bezpośrednio do instalacji komunalnej, dopuszcza
się również ich przekazywanie za pośrednictwem stacji przeładunkowej.
Stanowisko to jest podzielane i cytowane w wielu wyrokach KIO, m.in. w wyroku KIO
3572/21 z 22.12.2021 r., wyroku KIO 2931/22 z dnia 21.11.2022 r., wyroku KIO 2440/20 z
dnia 12.10.2020 r., wyroku KIO 2060/20 z dnia 07.10.2020 r.
” i dalej: „Podobne stanowisko
zajął WSA w Gliwicach w wyroku z 15.06.2020 r. sygn. II SA/Gl 148/20. „Zauważyć przy tym
należy, że dopuszcza się przekazywanie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów
komunalnych za pośrednictwem stacji przeładunkowej, o której mowa w art. 23 ust. 10
ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (art. 9e ust. 1c u.c.p.g.). Przepis art. 23 ust. 10
u.o., do którego odwołuje się ustawodawca stwierdza, że zakazu zbierania odpadów poza
miejscem ich wytworzenia nie stosuje się do zbierania m.in. niesegregowanych
(zmieszanych) odpadów komunalnych w stacji przeładunkowej prowadzonej przez:
1) podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości lub
2) prowadzącego instalację komunalną, lub
3) prowadzącego instalację do przetwarzania bioodpadów.
Analiza tych uregulowań prowadzi do wniosku, że podmiot odbierający odpady komunalne,
co do zasady zobligowany jest przekazać je bezpośrednio do instalacji komunalnej. Zatem
zaraz po ich załadunku na środek transportu (czyli po odbiorze ich od wytwórcy) winny być
przewiezione do miejsca ich przetwarzania. Od tej zasady wprowadzono wyjątek, o którym
mowa w art. 9e ust. 1c u.c.p.g. Umożliwia on przekazywanie odpadów komunalnych do
instalacji komunalnych za pośrednictwem stacji przeładunkowych.”.
Odwołujący zdaje się nie zauważać wszystkich postanowień SWZ, a w szczególności
tych, które wprost odsyłają do przepisów ustaw i wbrew twierdzeniom Odwołującego
nie limitują wykonania zamówienia. Jak podał Zamawiający, z czym Izba się zgadza:
„Podkreślić należy, że w dziale XI opisu przedmiotu zamówienia, stanowiącym załącznik
do SWZ Zamawiający wyraźnie określił swoje oczekiwania, wskazując że przedmiot
zamówienia należy wykonać zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, m. in. zgodnie
z ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz
ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. W żadnym miejscu SWZ Zamawiający nie
ograniczył uprawnień wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów prawa w
zakresie postępowania z odebranymi odpadami ani nie wykluczył możliwości
wykorzystywania przez wykonawców stacji przeładunkowych do wykonania przedmiotu
zamówienia. W ocenie Zamawiającego na gruncie obowiązujących przepisów takie
ograniczenie nie jest w ogóle możliwe. Zamawiający uważa, że z przepisów u.o. (art. 23 ust.
10) wynika wprost, że podmiot odbierający odpady komunalne jest uprawniony do zbierania
zmieszanych odpadów komunalnych i bioodpadów w posiadanej przez siebie stacji
przeładunkowej. Takie stanowisko wynika też z judykatury. W wyroku z 26.04.2017 r. WSA w
Łodzi,
II
SA/Łd
wskazał,
że z przepisów tych (art. 23 ust. 10 u.o.) wynika w sposób oczywisty, że podmiot odbierający
odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest uprawniony do zbierania zmieszanych
odpadów komunalnych w posiadanej przez siebie stacji przeładunkowej. Podobne
stanowisko zajął WSA w Poznaniu w wyroku z 19.12.2018 r., sygn. IV SA/Po 983/18.
Akceptowane ono jest również w wielu wyrokach KIO, m.in. w wyżej wskazanych.”.
Biorąc pod uwagę dokumentację postępowania, przekazaną przez Zamawiającego,
należy podnieść, że Zamawiający w SWZ (w szczególności w: Załączniku nr 1 do SWZ -
szczegółowy opis przedmiotu zamówienia „Opis przedmiotu zamówienia”, pkt II „Zakres
zamówienia obejmuje” ust. 3: „Zagospodarowanie pozostałych selektywnie zebranych
odpadów komunalnych, odebranych od właścicieli nieruchomości objętych miejskim
systemem gospodarowania odpadami rodzaju,
pkt IX „Pozostałe obowiązki i wymagania
wobec Wykonawcy” ust. 1, pkt XI „Przedmiot zamówienia należy wykonać zgodnie
z obowiązującymi przepisami” ust. 1 i 2, Załączniku nr 2 do SWZ - wzór umowy § 4 ust. 14)
wprost
odsyła do ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1469) i ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r.
o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587 z późn. zm.). Zatem nie można uznać, że
Zamawia
jący nie uwzględnił w SWZ zastosowania w szczególności art. 9e ust. 1c u.c.p.g, a
zatem
wbrew twierdzeniom Odwołującego dopuścił przekazywanie niesegregowanych
(zmieszanych) odpadów komunalnych za pośrednictwem stacji przeładunkowej, o której
mowa
w
art.
ust. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach
, dopuścił wykonanie zamówienia
z wykorzystaniem stacji przeładunkowej (podmiotu zbierającego) co do każdego rodzaju
odpadu.
Zamawiający sformułowaniem „bezpośrednio” nie zakazał wykonawcom wykonania
zamówienia przy wykorzystaniu stacji przeładunkowej i powyższe nie wynika
ze sformułowania w formularzu oferty wymogu „niewłaściwe skreślić”, jak to stara się
wywieść Odwołujący, a w istocie wymóg ten jedynie dotyczy: ujawnienia, czy wykonawca w
danym zakresie zamówienia będzie bezpośrednio przekazywał odpady do instalacji, czy też
ich niewielkie ilości będzie przekazywał przy wykorzystaniu podmiotu przekazującego (stacji
przeładunkowej) i wskazania adresu instalacji oraz podmiotu zbierającego odpady. Wymóg
Zamawiaj
ącego co do wskazania także podmiotu zbierającego odpady w odniesieniu
do realizacji zamówienia w każdym rodzaju odpadów, gdy taki podmiot będzie brał udział
w realizacji zamówienia, wynikał wprost z formularza oferty w pkt VIII, gdzie Zamawiający
uwz
ględnił również możliwość udziału podmiotu zbierającego odpady przy realizacji
zamówienia dotyczącego każdego rodzaju odpadu tam wymienionego.
W ocenie Izby gdyby Zamawia
jący chciał potwierdzenia, że wykonawca będzie
przekazywał odpady tylko do instalacji, jak uważa Odwołujący, to w OPZ musiałby
Zamawia
jący wprost odpowiednio wskazać, czego nie uczynił, że wykonawcy nie mogą
korzystać z podmiotu zbierającego odpady i że wypełnienie formularza ofertowego powinno
uwzględniać jedynie wykazanie instalacji.
Należy również zauważyć, że Zamawiający nie oczekiwał szerszego opisu przy
wskazaniu podmiotu
zbierającego odpady, co również wskazuje, że nie było wątpliwości co
do możliwości zgodnie z SWZ wskazania podmiotu zbierającego odpady w ofercie.
Wykonawcy
także nie mieli obowiązku szerszego opisu działania podmiotu zbierającego
odpady
w szczególności w odniesieniu do ilości odpadów.
Odnosząc się do argumentacji Odwołującego w przedmiocie treści wyjaśnień
Przystępującego z dnia 19.12.2023 r. zauważyć należy, że Przystępujący w ostatnim zdaniu
wyjaśnień („Stacja przeładunkowa Spółki zlokalizowana w Połczynie-Zdroju przy
ul. Słonecznej 2b służyć będzie jako miejsce czasowego zbierania odpadów przed ich
transportem do miejsca zagospodarowania/przetwarzania. W związku z tym jako istotny
element procesu logistycznego jakim jest odbiór, transport i przetwarzanie odpadów została
wskazana w dziale VIII oferty Spółki.”) nie wskazał w ocenie Izby, że wszystkie odpady
będzie przed przekazaniem do instalacji zbierał w stacji przeładunkowej, a wskazał jedynie
przeznaczenie stacji przeładunkowej („służyć będzie”) i uzasadnienie uwzględnienia w
ofercie tej stacji (
„jako istotny element procesu logistycznego”). Ponadto, co nie budzi w
ocenie Izby wątpliwości, Zamawiający w wezwaniu do wyjaśnień oferty zwrócił się do
Przystępującego
o
wyjaśnienie czy jest podmiotem uprawnionym na podstawie przepisów ustawy o odpadach
do
korzystania ze stacji przeładunkowej w wykonaniu zamówienia, co Przystępujący
potwierdził przytaczając art. 23 ust. 10 ustawy o odpadach.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść
jest niezgodna z warunkami zamówienia. Na podstawie art. 7 pkt 29 ustawy Pzp przez
warunki zamówienia należy rozumieć warunki, które dotyczą zamówienia lub postępowania
o udzielenie zamówienia, wynikające w szczególności z opisu przedmiotu zamówienia,
wymagań związanych z realizacją zamówienia, kryteriów oceny ofert, wymagań
proceduralnych lub projektowanych postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego.
W ocenie Izby nie zaistniały przesłanki odrzucenia oferty, a zatem Zamawiający nie
był zobowiązany do odrzucenia oferty Przystępującego jako niezgodnej z warunkami
zamówienia, a nadto prawidłowo dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty.
Odnośnie zarzutu 2 odwołania - naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp w zw.
z art. 239 ustawy Pzp poprzez dokonanie wyboru oferty
Przystępującego (podany wyżej),
w ocenie Izby zarzut nie potwierdził się. W związku z tym że zarzut 2 odwołania jest
zarzutem wynikowym niezasadnego zarzutu 1,
w ocenie Izby rozstrzygnięcie co do zarzutu 2
nie wymaga szerszego uzasadnienia. Zamaw
iający nie naruszył zarzucanych mu w
odwołaniu przepisów, dokonując wyboru oferty ATF jako najkorzystniejszej, bowiem oferta
wykonawcy ATF pozostaje w zgodności z wymaganiami dokumentów zamówienia i nie
zaktualizowała się podstawa do jej odrzucenia przez Zamawiającego.
Odnośnie zarzutu 3 odwołania - naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp w zw. z
art. 239 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie unieważnienia postępowania na podstawie art. 255
pkt 6 ustawy Pzp
(podany wyżej), w ocenie Izby zarzut nie potwierdził się.
Na podstawie art. 255 pkt 6 ustawy Pzp zamawiaj
ący unieważnia postępowanie
o udzielenie zamówienia, jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego.
Odwołujący w uzasadnieniu powyższego zarzutu podał w szczególności: „Uznanie,
że oferta ATF pozostaje w zgodności z warunkami zamówienia, w tym w sferze formalnej,
pomimo zadeklarowania pośredniego sposobu zagospodarowywania wszystkich frakcji
odpadów komunalnych objętych zamówieniem i to w nieograniczonym ofertowo zakresie
ilościowym, nakazuje uznanie, że po terminie otwarcia ofert ujawniła się niemożliwa
do usunięcia wada uniemożliwiająca zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy
w
sprawie zamówienia publicznego, tj. okoliczność o której mowa w art. 255 ust. 6 P.z.p.
Dla unieważnienia postępowania na podstawie wskazanego przepisu, niezbędne jest łączne
zaistnienie następujących okoliczności:
1) musi wystąpić naruszenie przepisów ustawy regulujących udzielenie zamówienia (wada
postępowania),
2) wada musi być niemożliwa do usunięcia,
3) wada ma skutkować niemożliwością zawarcia niepodlegającej unieważnieniu umowy
o
udzielenie zamówienia publicznego.
W ocenie Odwołującego, w przypadku przyjęcia, że oferta ATF pozostaje zgodna
w
wymaganiami, ujawnia się wada polegająca na tym, że dokumenty zamówienia limitują
sposób realizacji zamówienia w zakresie logistyki zagospodarowania odpadów, nakazując
bezpośrednie ich przekazywanie do instalacji, z wyłączeniem niewielkich ilości odpadów
zbieranych selektywnie:
1) ale czynią to w sposób budzący rozbieżność z uzasadnionych stanowiskach reflektantów,
tj. wywołują uzasadnione rozbieżności interpretacyjne u wykonawców biorących udział
w postępowaniu, w konsekwencji czego złożone w Postępowaniu oferty są
nieporównywalne, gdyż zostały sporządzone w odmiennym stanie interpretacji postanowień
dokumentów zamówienia i przy przyjęciu odmiennego zakresu swobody w realizacji
zamówienia, wpływając w sposób bezpośredni na kalkulację ofert (jak wskazano powyżej,
oferta cenowa ATF była by wyższa, gdyby nie przyjęto przeładunku odpadów na stacji, co
przy nieznacznej różnicy cenowej pomiędzy złożonymi ofertami – Odwołujący: 12 780
452,16 brutto; ATF: 12 441 008,00
– wykazuje oczywisty wpływ na wynik postępowania),
2) nakazując wykonawcom zadeklarowanie sposobu realizacji zamówienia w sposób
niekompletny, albowiem umożliwiający niedookreślone wskazanie ilości odpadów 6 Wyrok
KIO z 5.05.2016 r., KIO 585/16, LEX nr 2048450.
W związku z upłynięciem terminu otwarcia i składania ofert, wskazana powyżej wada ma
charakter nieusuwalny.
Wspomniana wada skutkuje niemożliwością zawarcia umowy
niepodlegającej unieważnieniu. Należy w tym kontekście wskazać, że art. 457 ust. 5 P.z.p.
w zw. z art. 705 § 1 K.c. stanowi, że „Organizator oraz uczestnik aukcji albo przetargu może
żądać unieważnienia zawartej umowy, jeżeli strona tej umowy, inny uczestnik lub osoba
działająca w porozumieniu z nimi wpłynęła na wynik aukcji albo przetargu w sposób
sprzeczny z prawem lub dobrymi obyczajami. Jeżeli umowa została zawarta na cudzy
rachunek, jej unieważnienia może żądać także ten, na czyj rachunek umowa została
zawarta, lub dający zlecenie.”. W zaistniałym stanie faktycznym, sposób sformułowania
dokumentów zamówienia, który obarczony jest ww. wadami, skutkuje wyborem jako
najkorzystniejszej
oferty
ATF
w sytuacji
w której postanowienia dokumentów zamówienia interpretowane na korzyść tego
wykonawcy,
umożliwiły mu złożenie korzystniejszej oferty, podczas gdy oferta cenowa ATF
była by wyższa, gdyby nie przyjęto przeładunku odpadów na stacji, co przy nieznacznej
różnicy cenowej pomiędzy złożonymi ofertami – Odwołujący: 12 780 452,16 brutto; ATF: 12
– wykazuje oczywisty wpływ na wynik postępowania. Przyjęty, a wadliwy, sposób
sformułowania postanowień dokumentów zamówienia stanowi przejaw działania
Zamawiającego (przyszłej strony umowy), który wpływa na wynik postępowania, albowiem
precyzyjne sformułowanie postanowień dokumentów zamówienia:
1) umożliwiłoby udział w Postępowaniu innych wykonawców, niż wzięli udział w
Postępowaniu, uwzględniają limitację sposobu realizacji zamówienia w zakresie
zagospodarowania odpadów, która wpływa na warunki logistyki zagospodarowania odpadów
(znaczne ograniczenie lub utrudnienie dowozu odpadów na dalekie odległości, tj. do
instalacji daleko położonych, gdyż działanie takie pozbawione byłoby uzasadnienia
logistycznego i ekonomicznego),
2) sformułowanie przez wszystkich wykonawców, w tym Odwołującego, odmiennych
warunków ofertowych, gdyż każdy z wykonawców, w tym Odwołujący, mógłby uwzględnić
dopuszczalność przekazywania wszystkich odpadów, w zakresie całego ich strumienia
za pośrednictwem stacji przeładunkowej, w tym pośredniego przekazywania odpadów
niesegregowanych (zmieszanych) oraz bioodpadów, lub sformułowanie przez ATF mniej
korzystnych warunków ofertowych, w sytuacji w której wykonawca ten przyjąłby bezpośredni
sposób przekazywania odpadów do instalacji (za wyjątkiem niewielkich ilości odpadów
zbieranych selektywnie).
Wobec powyższego zarzut ewentualny, jest zasadny w sytuacji
w której dojdzie do uznania, że Zamawiający nie odrzucając oferty ATF nie naruszył
przepisów P.z.p.”.
W ocenie Izby,
jak już wyżej podniesiono, SWZ nie zakazywała korzystania ze stacji
przeładunkowych w wykonaniu zamówienia, a zatem nie ma w niniejszym postępowaniu
konieczności interpretacji postanowień SWZ na korzyść wykonawców z powodu niejasności
sformułowań w niej zawartych.
Nie zaistniała zatem wada postępowania, o jakiej mówi w odwołaniu Odwołujący,
a rozbieżności interpretacyjne, o których mówi Odwołujący w rzeczywistości nie mają
miejsca
. Rozbieżności interpretacyjne Odwołujący przywołuje w wyniku błędnego rozumienia
postanowień SWZ (bezpośredniości - przekazania odpadów do instalacji, co nie wyklucza
przekazania ich
niewielkiej ilości przez podmiot zbierający odpady/stację przeładunkową jak
już wyżej wskazano), w tym wymogu w formularzu oferty, przy czym nie ma podstaw
do takiego rozumienia postanowień SWZ, a Odwołujący niejako dopowiada je sobie.
Jak wyjaśnił Zamawiający, a czemu nie zaprzeczył Odwołujący: „Należy podkreślić,
że każdy z wykonawców posiada inne możliwości wykonania zamówienia. ATF POLSKA Sp.
z o.o. dysponuje bazą magazynowo – transportową i stacją przeładunkową zlokalizowaną
w Połczynie Zdroju, czyli odległości ok. 57 km od instalacji zlokalizowanej w Chojnicy.
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. gospodaruje odpadami w zasadzie
w jednym obszarze (pomiędzy Koszalinem a Sianowem, usytuowanym ok. 10 km
od Koszalina). Obie bazy usytuowane są w również w różnych odległościach od samego
Białogardu. Z oczywistych względów każdy z tych podmiotów przyjmuje indywidualny sposób
wyceny usługi odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych z terenu Białogardu.”.
Podzielając stanowisko Zamawiającego, Izba wskazuje, że treść oferty Odwołującego
jest wynikiem
błędnej interpretacji SWZ. W żadnym punkcie SWZ Zamawiający nie
ograniczył Odwołującego w przygotowaniu oferty w najkorzystniejszy dla Odwołującego
sposób.
Nie ograniczył również możliwości Odwołującego we wskazaniu w ofercie stacji
przeładunkowych jako podmiotu zbierającego odpady. Odwołujący mógł, w świetle
dokumentów zamówienia (obowiązujących odpowiednich przepisów prawa), przewidzieć
w swojej ofercie przekazywanie odebranych odpadów z każdej frakcji za pośrednictwem
stacji przeładunkowej do instalacji, jeśli ma takie możliwości organizacyjne i techniczne w
zakresie własnej logistyki gospodarowania odpadami, zgodnie z SWZ.
W przedmiotowym postępowaniu nie wystąpiła zatem kwalifikowana wada, która
obligowała Zamawiającego do unieważnienia postępowania, zaś sporządzona dokumentacja
zamówienia, odczytywana wespół ze zdarzeniami zaistniałymi po otwarciu ofert, nie ujawnia
kwalifikowanych
wad, których dopuszczenie się przez Zamawiającego wpływałoby na wynik
postępowania i udaremniało zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy.
Zamawiający zatem nie naruszył zarzucanych mu w odwołaniu przepisów ustawy
Pzp.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.
W tym stanie rzeczy Izba
uwzględniła odwołanie na podstawie art. 553 zdanie
pierwsze ustawy Pzp
oraz orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku
postępowania - na podstawie art. 557, art. 574 i art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu
§ 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. poz. 2437). Na koszty
postępowania odwoławczego składał się wpis uiszczony przez Odwołującego w wysokości
00,00 zł i uzasadnione koszty stron postępowania odwoławczego. Wobec oddalenia
odwołania w całości, koszty ponosi Odwołujący. W związku z tym, iż Zamawiający wniósł
o zasądzenie uzasadnionych kosztów stron postępowania odwoławczego – wynagrodzenia
pełnomocnika i złożył z tego tytułu spis kosztów, Izba zasądziła takie koszty w wysokości
600 zł określonej w § 5 pkt 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania.
Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca: ………………………….…