Sygn. akt: KIO 97/24
WYROK
Warszawa, dnia 2 lutego 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodnicząca:
Anna Chudzik
Protokolantka:
Wiktoria Ceyrowska
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu
8 stycznia 2024 r. przez wykonawcę ZUE S.A. z siedzibą w Krakowie,
w postępowaniu prowadzonym przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa z siedzibą w Krakowie,
przy udziale uczestnika
po stronie zamawiającego – P. Z. prowadzącego działalność
gospodarczą pod nazwą Firma Handlowo-Usługowa „WANTA” P. Z.,
orzeka:
Oddala odwołanie;
2. K
osztami postępowania obciąża wykonawcę ZUE S.A. z siedzibą w Krakowie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr (słownie:
dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu
od odwołania;
zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3 887 zł 30 gr (słownie: trzy
tysiące osiemset osiemdziesiąt siedem złotych trzydzieści groszy) stanowiącą
uzasadnione koszty strony poniesione przez
Zamawiającego tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika (3 600,00 zł) oraz dojazdu na rozprawę (287,30zł).
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
S
ądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
……………………
Sygn. akt: KIO 97/24
Uzasadnienie
Zamawiający – Zarząd Dróg Miast Krakowa z siedzibą – prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia pn. Naprawy i remonty dróg
zarządzanych przez ZDMK w Krakowie oraz terenów należących do Gminy Miejskiej Kraków w
zakresie infrastruktury drogowej
– Obszar 3 Krowodrza obejmująca Dzielnice IV, V, VI, VII.
Wartość zamówienia jest większa niż progi unijne. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 27 grudnia 2023 r. pod numerem
W dniu 8 stycznia 2024 r. wykonawca ZUE S.A. wniósł odwołanie wobec specyfikacji
warunków zamówienia, zarzucając Zamawiającemu naruszenie przepisów:
1) art. 112 ust. 1 w zw. z art. 116 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 i 3 ustawy Pzp, przez
sformułowanie nadmiernych i nieproporcjonalnych warunków udziału w postępowaniu
w
odniesieniu do zdolności technicznych i zawodowych, w postaci wiedzy i doświadczenia;
art. 121 pkt 1 w zw. z art. 16 pkt 1 i 3 ustawy Pzp, przez wprowadzenie w części 1 pkt 1 lit.
k SWZ wymogu osobistego wykonania części zadania w postaci „remontów cząstkowych”,
podczas gdy nie jest to „kluczowe” zadanie dotyczące zamówienia na roboty budowlane,
a
ponadto wprowadzenie tego wymogu stoi w sprzeczności z wymogiem, aby Zamawiający
przygotował postępowanie w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji,
równego traktowania wykonawców oraz proporcjonalny.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu usunięcia niezgodnych z przepisami
ustawy postanowień SWZ i wprowadzenie zmian sprowadzających się do wprowadzenia
wymog
ów, jakie zostały wprowadzone w odpowiednim zakresie w postępowaniu w 2021 r.
(zarzut 1) oraz usunięcia obowiązku osobistego wykonania zamówienia w zakresie „remontów
cząstkowych”.
Zarzut nr 1
Odwołujący wskazał, że z częścią 3 pkt 3 lit. d ppkt 1 SWZ o udzielenie zamówienia
mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy:
P
osiadają wiedzę i doświadczenie, tj. w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu
składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie
zrealizowali:
− roboty budowlane na terenie miasta/aglomeracji miejskiej powyżej 500 000 mieszkańców
polegające na wykonaniu: remontów nawierzchni bitumicznych – 200 000 m2 , remontów
cząstkowych nawierzchni bitumicznych – 1000 ton, wykonania nawierzchni tłuczniowych lub
podbudów – 30 000 m2, wykonania remontów chodników z płytek i nawierzchni z kostki
brukowej
– 20 000 m2 , wykonania krawężników kamiennych lub betonowych – 20 000 mb,
wykonania nawierzchni z kostki kamiennej
– 1 000 m2 .
− roboty utrzymaniowe na terenach zabytkowych objętym nadzorem Konserwatora Zabytków w
miastach/aglomeracjach miejskich powyżej 500 000 mieszkańców.
Natomiast w części 3 pkt 3 lit. d ppkt 2 tiret pierwszy SWZ Zamawiający wprowadził
wymóg dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, tj. osobami posiadającymi
wyksz
tałcenie i kwalifikacje zawodowe, sprowadzający się do tego, aby wykonawca
dyspon
ował co najmniej jedną osobą posiadającą minimum 3 letnie doświadczenie przy
realizacji robót drogowych na terenach zabytkowych w miastach/aglomeracjach miejskich
powyżej 500 000 mieszkańców, przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków, zgodnie
z
rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 2.08.2018 r.
Odwołujący podniósł, że jest to kolejny z przetargów odnoszący się do prac związanych
z naprawami i remontami
dróg/terenów w zakresie infrastruktury drogowej. Poprzedni,
analogiczny przetarg z
ostał ogłoszony w 2021 r. (znak postęp. 3/VIII/2021) pn. Naprawa
i
remont dróg w Zarządzie Dróg Miasta Krakowa oraz terenów należących do Gminy Miejskiej
Kraków w zakresie infrastruktury drogowej - Dzielnice IV,V,VI,VII, tak samo jak obecny na okres
36 miesięcy. W poprzednim postępowaniu, tj. w Postępowaniu 2021 warunki udziału
w
postępowaniu były określone inaczej niż obecnie. W szczególności w ramach warunku
dotyczącego doświadczenia wymagano, aby w zakreślonym w SWZ terminie wykonawca mógł
się wykazać tym, że:
zrealizował roboty budowlane na terenie miasta/aglomeracji miejskiej powyżej 100 tys.
mieszkańców polegające na:
− remontach cząstkowych i bieżących nawierzchni bitumicznych – 100.000 m2
− remontach cząstkowych i bieżących nawierzchni tłuczniowych lub podbudów – 20.000 m2
− remontów cząstkowych i bieżących chodników z płyt betonowych i z kostki betonowej (w tym
kostki antysmogowej)
– 20.000 m2
− remontów cząstkowych i bieżących nawierzchni brukowych z kamienia naturalnego – 1.000
m2
− cząstkowych i bieżących krawężników kamiennych – 20.000 mb
− nawierzchnie żywiczne typu ECO-way – 200 m2
− ułożenie geokarty typu GeomaX GWS lub równoważnej kotwami – 500 m2
Dalej Odwołujący wskazał, że w ramach warunku dotyczącego potencjału kadrowego
Zamawiający w 2021 r. wymagał dysponowania osobą, która nabyła min. 3 letni doświadczenie
pełniąc funkcję kierownika budowy co najmniej jednej roboty budowlanej polegającej na
wykonaniu remontów utrzymaniowych o zakresie zbliżonym/porównywalnym do przedmiotu
zamówienia (np. w mieście/aglomeracji miejskiej o liczbie ludności powyżej 100.000
mieszkańców.
Odwołujący zaznaczył, że dzielnice IV, V, VI i VII mają w sumie mniej niż 150 tys.
mieszkańców, na dowód czego przedstawił informację ze strony Biuletynu informacji publicznej
Miasta Krak
ów na koniec roku 2022).
Odwołujący podniósł, że inaczej niż w zakresie analogicznego zamówienia, które
obejmuje Dzielnice I, II i III (Dzielnica I to Stare Miasto),
którego istota wręcz sprowadza się do
wykonywania robót w odniesieniu do infrastruktury drogowej zabytkowej, w postępowaniu
dotyczącym dzielnic IV-VII w przedmiarze robót brak jest pozycji charakterystycznych dla
remont
ów nawierzchni zabytkowych. W szczególności w przedmiarze dla dzielnic I-III
Zamawiający wprost wskazuje na różnorodność materiału, która to jest charakterystyczna dla
prac na terenach zabytkowych i wprowadza
rozróżnienie w zakresie kostek (w zależności od
ich cech, w tym typ/rodzaj
skały, z której kostka jest wytwarzana: porfir, bazalt, granit, wapień).
W przedmiarze dla niniejszego p
ostępowania Zamawiający natomiast stosuje pozycje ( nr 26
i 29 przedmiaru -
załącznik 07), które nie precyzują, jakie cechy ma posiadać kostka oraz
z jakiego typu
materiału ma być wytworzona, a zgodnie specyfikacją techniczną ST
D.-05.03.01
może być wytworzona z dowolnej skały magmowej (np.: bazalt, andezyt, melafir,
trachit, latyt, dacyt, ryolit, porfir, obsydian, spilit; perydotyt, gabro, dioryt, noryt, granodioryt,
sjenit, monzonit, granit, karbonatyty, porfir)
. Zdaniem Odwołującego, Zamawiający celowo nie
wprowadza
różnorodności do przedmiaru, mimo że wpływa to również na cenę, gdyż zakres
robot
dotyczących terenów zabytkowych jest marginalny w stosunku do przedmiotu
zamówienia (wg przedmiaru stanowi tylko 2,94% w stosunku do pozostałych brać brukarskich
(wykonanych z kostki betonowej,
która nie jest kostką zabytkową – nie są wykonane ze skały
magmowej).
Na potwierdzenie powyższego Odwołujący przedstawił przedmiary dla zadania
dotyczącego dzielnic I-III z 2022 r. oraz specyfikację techniczną i przedmiary dotyczące
obecnego zamówienia.
Odwołujący podkreślił, że Zamawiający postawił znacznie podwyższone warunki
udziału w postępowaniu, niż uczynił to w 2021 r., mimo że nie zaszły żadne istotne zmiany na
terenie Krakowa. Liczba ludności w przeciągu tych lat jest na tym samym poziomie, a dzielnice
IV-VII nie
uzyskały w tym zakresie infrastruktury, która uzasadniałaby zmianę podejścia
w
zakresie wymogów dotyczących doświadczenia w zakresie wykonywania prac w odniesieniu
do zabytków. Mimo tego Zamawiający całkowicie przemodelował wymogi w tym zakresie,
wp
rowadzając daleko idące obostrzenia. W ocenie Odwołującego nie sposób też uznać, by
wcześniejsze wymogi były określone w sposób błędny – w przeciwnym razie należałoby uznać,
że Zamawiający w sposób naruszający przepisy ustawy dopuścił do tego, aby o zamówienie
ubiegały się podmioty, które nie mają właściwego doświadczenia i nie dają rękojmi należytego
wykonania zamówienia, co uzasadniałoby możliwe zarzuty o niegospodarność w stosunku do
Zamawiającego.
Odwołujący zaznaczył, że art. 112 ustawy Pzp ma na celu przede wszystkim
niedopuszczenie do sytuacji, w której zamawiający formułowaliby warunki udziału
w
postępowaniu, których spełnienie nie jest niezbędne do należytego wykonania zamówienia
i
które w sposób nieuzasadniony ograniczają dostęp do zamówienia niektórym wykonawcom.
Odwołujący podniósł, że warunki, jakie obecnie stawia Zamawiający są istotnie zawyżone
w stosunku do 2021 r. (np. nawierzchnie bitumiczne wzrost ze 100 tys. do 200 tys., nawierzchni
tłuczniowych lub podbudów z 20 tys. do 30 tys., czy nawierzchni z kostki brukowej z 1.000 do
Ponadto pierwotny wymóg odnosił się do wykonywania prac w mieście o liczbie
mieszkańców większej niż 100 tys. (przy czym liczba mieszkańców w dzielnicach objętych
za
mówieniem to mniej niż 150 tys. osób), podczas gdy obecnie liczba ta to 500 tys. osób.
Dodatkowo we wcześniejszych postępowaniach warunki udziału w postępowaniu nie odnosiły
się do zabytków, a obecnie jest szereg wymogów w tym zakresie.
Zarzut nr 2
Odwołujący wskazał, że Zamawiający korzystając z art. 121 ustawy Pzp wprowadził
w
części 1 pkt 1 lit. k wymóg osobistego wykonania przez wykonawcę następujących robót:
podbudowy, nawierzchnie ulepszone, chodniki, krawężniki, obrzeża, ławy, remonty cząstkowe.
Odwołujący podniósł, że w postępowaniu w 2021 r. Zamawiający takich ograniczeń nie
wprowadził. W obecnym postępowaniu w praktyce większość prac uznano za kluczowe,
wprowadzając obowiązek osobistego wykonania prac związanych z podbudowami,
nawierzchniami
ulepszonymi,
chodnikami
, krawężniakami, obrzeżami, ławami, jak
i
wprowadzono nawet wymóg, aby osobiście wykonywać remonty cząstkowe.
Odwołujący podkreślił, że możliwość wprowadzania wymogu osobistego spełnienia
świadczenia również może prowadzić do nieuzasadnionego ograniczania wykonawcom
dostępu do zamówienia. W tej sytuacji powstaje pytanie, jak można mówić o obiektywnym
uzasadnieniu w sytuacji, gdy
praktycznie większość prac Zamawiający uznaje za kluczowe,
włącznie z remontami cząstkowymi. Zdaniem Odwołującego, o kluczowych aspektach prac
można mówić w odniesieniu do danego rodzaju prac, a nie ogólnie – w odniesieniu do
remontów „cząstkowych”, które są pojęciem o nieokreślonym znaczeniu. Wprowadzenie
takiego ograniczenia jest
– w ocenie Zamawiającego – nieproporcjonalne i niezgodne
z zasadami ucz
ciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, może bowiem wyłączyć
z możliwości starania się o wykonanie zamówienia te podmioty, które chciałaby siłami obcymi
w
ykonywać chociażby mniejsze prace.
Na podstawie dokumentacji przedmiotowego postępowania oraz biorąc pod
uwagę stanowiska stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, że Odwołujący spełnia określone w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp przesłanki
korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia, a naruszenie
przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp może spowodować poniesienie przez niego
szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego skutecznie przystąpił P. Z.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma Handlowo-Usługowa „WANTA” P. Z..
Izba stwierdziła, że ww. wykonawca zgłosił przystąpienie do postępowania w ustawowym
terminie, wykazując interes w rozstrzygnięciu odwołania na Zamawiającego.
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Zarzut nr 1
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Zgodnie z
postanowieniem części 3 pkt 3.d ppkt 1 i 2 SWZ o udzielenie zamówienia
mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunki dotyczące zdolności technicznej lub
zawodowej, tj.:
Posiadają wiedzę i doświadczenie, tj. w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu
składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie
zrealizowali:
roboty budowlane na terenie miasta/aglomeracji miejskiej powyżej 500 000 mieszkańców
polegające na wykonaniu:
▪ remontów nawierzchni bitumicznych – 200 000 m2,
▪ remontów cząstkowych nawierzchni bitumicznych – 1000 ton,
▪ wykonania nawierzchni tłuczniowych lub podbudów – 30 000 m2,
▪ wykonania remontów chodników z płytek i nawierzchni z kostki brukowej – 20 000 m2,
▪ wykonania krawężników kamiennych lub betonowych – 20 000 mb,
▪ wykonania nawierzchni z kostki kamiennej – 1 000 m2.
roboty utrzymaniowe na terenach zabytkowych objętym nadzorem Konserwatora Zabytków
w
miastach/aglomeracjach miejskich powyżej 500 000 mieszkańców.
(…)
Dysponują osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, tj. osobami posiadającymi
wykształcenie i kwalifikacje zawodowe:
co najmniej jedną osobą posiadającą uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi
w
specjalności inżynieryjnej drogowej bez ograniczeń oraz posiada minimum 3 letnie
doświadczenie
przy
realizacji
robót
drogowych
na
terenach
zabytkowych
w
miastach/aglomeracjach miejskich powyżej 500 000 mieszkańców, przy zabytkach
wpisanych do rejestru zabytków, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa
Narodowego z dnia 02.08.2018 r.
Zgodnie z art. 112 ust. 1 ustawy Pzp z
amawiający określa warunki udziału
w
postępowaniu w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz umożliwiający
ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, w szczególności wyrażając
je jako minimalne poziomy zdolności.
Stosownie do art. 116 ust. 1 ustawy Pzp, w
odniesieniu do zdolności technicznej lub
zawodowej zamawiający może określić warunki dotyczące niezbędnego wykształcenia,
kwalifikacji zawodowych, doświadczenia, potencjału technicznego wykonawcy lub osób
skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia, umożliwiające realizację
zamówienia na odpowiednim poziomie jakości. W szczególności zamawiający może wymagać,
aby wykonawcy spełniali wymagania odpowiednich norm zarządzania jakością, w tym w
zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych, oraz systemów lub norm zarządzania
środowiskowego, wskazanych przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub
w
dokumentach zamówienia.
Art. 16
ustawy Pzp stanowi, że zamawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób: 1) zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców; 2) przejrzysty; 3) proporcjonalny.
W ocenie Izby Zamawiający, formułując zaskarżone warunki udziału w postępowaniu
nie naruszył wskazanych wyżej przepisów ustawy.
W pierwszej kolejności podkreślenia wymaga, że proporcjonalność warunków udziału
w
postępowaniu i ich przydatność do oceny zdolności wykonawcy do należytego wykonania
zamówienia, należy odnosić do konkretnego przedmiotu zamówienia, jego zakresu i stopnia
skomplikowania oraz uwarunkowa
ń, w jakich to konkretne zamówienie będzie realizowane. Nie
jest natomiast możliwe ustalenie jedynego prawidłowego poziomu warunków dla zamówień
udzielanych w różnym czasie na podobny, czy nawet taki sam przedmiot zamówienia, zawsze
bowiem występować będą różnice czy to w szczegółowych elementach przedmiotu
zamówienia, czy okolicznościach towarzyszących jego wykonywaniu. Tymczasem Odwołujący
zasadniczą część swojej argumentacji oparł na porównaniu obecnie sformułowanych
warunków do warunków określonych w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego w
2021 r., stawiając tezę, że w zakresie, w jakim obecne warunki określają podwyższone
wymagania w
stosunku do wymagań z 2021 r., są niezgodne z przepisami ustawy. Stanowisko
takie Odwołujący prezentował zarówno w uzasadnieniu zarzutów odwołania, jak w stanowisku
przedstawionym
w piśmie procesowym oraz podczas rozprawy. Co więcej, Odwołujący
sformułował w odwołaniu żądanie nakazania Zamawiającemu wprowadzenia wymogów, jakie
zostały wprowadzone w odpowiednim zakresie w Postępowaniu 2021. Powyższe świadczy
o
tym, że Odwołujący traktował warunki udziału w postępowaniu określone przez
Zamawiającego w 2021 r. jako jedyne prawidłowe i stanowiące punkt odniesienia dla
przyszłych postępowań. Ze stanowiskiem takim nie sposób się zgodzić, biorąc od uwagę, że
Odwołujący nie wykazał po pierwsze, że warunki sformułowane w 2021 r. były określone na
maksymalnym możliwym poziomie, po drugie – że obecny przedmiot zamówienia będzie
realizowany dokładnie w takim samym zakresie i przy takich samych uwarunkowaniach.
Zauważenia wymaga, że w świetle przepisów ustawy zamawiający ma prawo, a nie
obowiązek, sformułowania warunków udziału w postępowaniu. Wynika to wprost z przepisu art.
57 pkt 2 ustawy Pzp, który stanowi, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy,
którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, o ile zostały one określone przez
zamawiającego. Z powyższego wynika, że ustawa pozostawia zamawiającemu decyzję, czy
w
danym postępowaniu określić warunki udziału w postępowaniu, stanowiąc jednocześnie, że
jeśli takie warunki zamawiający zdecyduje się określić, muszą być one – zgodnie z art. 112 ust.
1 ustawy Pzp
– proporcjonalne do przedmiotu zamówienia oraz umożliwiające ocenę zdolności
wykonawcy do należytego wykonania zamówienia. Zamawiający nie ma więc obowiązku
ustanowienia warunków udziału w postępowaniu na najwyższym możliwym poziomie. Nie ma
zatem
podstaw twierdzić, że warunki określone przez Zamawiającego w 2021 r. miały taki
poziom, że każde ich zaostrzenie musi być uznane za naruszenie zasady proporcjonalności.
Ponadto zauważyć należy, że Odwołujący nie wykazał, że prawidłowość warunków
określonych w 2021 r. została w jakikolwiek sposób zweryfikowana, Izba natomiast w obecnym
postępowaniu odwoławczym nie jest władna takiej weryfikacji dokonywać.
W związku z powyższym, twierdzenia stron i uczestnika postępowania odwoławczego
oraz przedstawione przez nich dowody odnoszące się do postępowania prowadzonego przez
Zamawiającego w 2021 r., nie mają znaczenia dla oceny zasadności rozpoznawanych
zarzutów.
W ocenie Izby
Odwołujący nie wykazał, aby zaskarżone warunki udziału
w
postępowaniu, z przyczyn odnoszących się do obecnie udzielanego zamówienia, były
niezgodne z przepisami ustawy.
W zakresie
wymagań dotyczących ilości wykonanych poszczególnych rodzajów robót,
Odwołujący nie przedstawił argumentacji innej niż odnosząca się do warunku określonego we
wcześniejszym postępowaniu. Podstawy faktyczne tego zarzutu ograniczają się do takiego
porównania, Odwołujący nie odniósł natomiast kwestionowanych wymagań do zakresu robót
przewidzianych do wykonania w
ramach obecnego zamówienia.
W odniesieniu do wymogu doświadczenia w zrealizowaniu robót na terenie
miasta/aglomeracji miejskiej powyżej 500 tys. mieszkańców zauważyć należy, że przedmiot
niniejszego zamówienia ma zostać zrealizowany w Krakowie, który liczy ponad 804 tys.
mieszkańców (co zostało potwierdzone przedstawioną przez Przystępującego informacją
z
Urzędu Statystycznego w Krakowie), przy czym należy zakładać, że faktyczna liczba
mieszkańców jest istotnie większa. Odwołujący niezasadnie odnosi się do liczby mieszkańców
w dzielnicach, w których ma być realizowane zamówienie, dzielnice te są bowiem częścią
dużego miasta, a ich infrastruktura drogowa jest wykorzystywana nie tylko przez mieszkańców
tych dzielnic. Nie sposób traktować dzielnic objętych przedmiotem zamówienia jako
wyodrębnionego od reszty miasta obszaru. Zarówno natężenie ruchu, jak i rozwiązania
techniczne i sposób zarządzania ruchem oraz organizacji pracy w zakresie remontów
bieżących, jest w takim przypadku charakterystyczny dla obszarów o dużym zaludnieniu. Tym
samym
Zamawiający uprawniony jest oczekiwać, aby wykonawca legitymował się
doświadczeniem w prowadzeniu robót w dużych skupiskach miejskich. Nie ulega wątpliwości,
że roboty drogowe w tak dużym mieście, jak Kraków, wymagają bardziej zaawansowanych
umiejętności – nawet jeśli ich zakres terytorialny będzie ograniczony tylko do niektórych
dzielnic, będzie im towarzyszyć konieczność uwzględnienia uwarunkowań charakterystycznych
dla całego miasta, takich jak natężenie ruchu pieszego i samochodowego, konieczność
skoordynowania z innymi projektami
czy działalnością służb miejskich. Dodatkowo, jak wskazał
Zamawiający, dzielnice IV-VII Krowodrza, jest to obszar nieporównywalny do innych obszarów
Krakowa, charakteryzujący się największą gęstością zaludnienia i zwartą zabudową
zlokalizowaną w centrum miasta.
Odwołujący nie wykazał również, że nadmiarowe jest wymaganie dysponowania osobą
mającą doświadczenie przy realizacji robót na terenach zabytkowych. Prowadzenie robót
drogowych na terenach zabytkowych bez wątpienia ma swoją specyfikę. Skoro przedmiar robót
obejmuje wykonanie robót na takich terenach, co będzie wymagało współpracy
z
konserwatorem zabytków, to Zamawiający zasadnie przyjął, że wykonawca powinien
dysponować osobą posiadającą specjalistyczne doświadczenie. Nawet jeśli zakres robót
dotyczących infrastruktury zabytkowej nie jest znaczny, to brak takiego doświadczenia może
mieć negatywny wpływ na realizację szerszego zakresu prac. Nie ma zatem podstaw twierdzić,
że warunek udziału w postępowaniu jest nieproporcjonalny czy niezwiązany z przedmiotem
zamówienia.
Zarzut nr 2
Izba ustaliła, że w części 1 pkt 1 lit. k SWZ Zamawiający zamieścił następujące
postanowienie:
Zgodnie z art. 121 Pzp
Zamawiający zastrzega obowiązek osobistego wykonania przez
Wykonawcę robót wyszczególnionych w przedmiarze robót:
− podbudowy,
− nawierzchnie ulepszone,
− chodniki,
− krawężniki, obrzeża, ławy,
− remonty cząstkowe.
Zgodnie z art. 121 ustawy Pzp z
amawiający może zastrzec obowiązek osobistego
wykonania przez wykonawcę kluczowych zadań dotyczących: 1) zamówień na roboty
budowlane lub usługi lub 2) prac związanych z rozmieszczeniem i instalacją, w ramach
zamówienia na dostawy.
Zdaniem Izby brak jest podstaw do stwierdzenia, że postanowienie części 1 pkt 1 lit.
k SWZ jest niezgodne z
powyższym przepisem ustawy.
Po pierwsze, bez znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy pozostaje okoliczność, że
w
postępowaniu prowadzonym w 2021 r. Zamawiający nie wprowadził wymogów dotyczących
osobistego wykonania zamówienia. Powyższe nie oznacza ani tego, że nie mógł tego wówczas
zrobić, ani tym bardziej tego, że nie może tego zrobić w obecnie prowadzonym postępowaniu.
Po drugie,
Izba nie podziela stanowiska Odwołującego, który twierdził, że pojęcie
remontów cząstkowych nie zostało zdefiniowane. Zakres tego pojęcia został określony
w
szczegółowych specyfikacjach technicznych (załącznik nr 6 do SWZ), a Odwołujący nie
wskazał, co wywołuje jego wątpliwości i z czego one wynikają.
Następnie wskazać należy, że Odwołujący nie wykazał, że brak jest podstaw do uznania
remontów cząstkowych za kluczowe części zamówienia, nie zaprezentował też szerszej
argumentacji w tym zakresie.
Zamawiający natomiast przedstawił przekonujące uzasadnienie
uznania remontów cząstkowych za kluczowe części zamówienia. Zamawiający wskazał, że
w
remontach tych, które obejmują wykonywanie napraw w mieście o gęstej zabudowie, w tym
na głównych ciągach komunikacyjnych o strategicznym znaczeniu dla transportu miejskiego,
czas oraz jakość wykonania jest priorytetem dla Zamawiającego, gdyż każda, nawet niewielka
wada nawierzchni, taka jak dziura w drodze, zagłębienie, stanowi potencjalne zagrożenie dla
bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także może stanowić podstawę dochodzenia od zarządcy
drogi odszkodowań z tytułu szkód, których przyczyną jest niewłaściwy stan infrastruktury
drogowej.
Priorytetowe traktowanie tych robót potwierdzają postanowienia § 3 ust. 25 i 26
Projektowanych postanowień umowy, zgodnie z którymi wykonawca:
Uszkodzenia nawierzchni jezdni lub chodników zagrażające bezpieczeństwu ruchu
Wy
konawca oznakuje lub zabezpieczy VI' okresie do I godziny od przyjęcia zgłoszenia i
naprawi w
okresie do 12 godzin od momentu przyjęcia zgłoszenia. Do prac zabezpieczających
Wykonawca może zastosować masę na zimno w przypadku ubytków.
Uszkodzenia powstałe w wyniku sytuacji awaryjnych, zagrażające bezpieczeństwu ruchu
Wykonawca oznakuje okresie do 1
godziny od przyjęciu zgłoszenia i rozpocznie prace
niezwłocznie, lecz nie później niż do 2 godzin od momentu przyjęcia zgłoszenia
Zamawiający wskazał również, że nakłady czasu pracy wymagane do wykonania
remontów cząstkowych są nieporównywalnie większe niż wykonanie pozostałego zakresu prac
wskazanego w przedmiarze
robót. W ocenie Izby osobiste wykonanie tych części zamówienia
przez
wykonawcę pozwala wyeliminować ryzyko wydłużenia czasu reakcji na zlecenia
i
zapewnić sprawne przeprowadzenie niezbędnych napraw.
Wobec niestwierdzenia naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy, odwołanie
podlegało oddaleniu.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 557, art. 574 i art. 575 ustawy
Pzp oraz § 5 pkt 1 i 2 lit. a i b i § 8 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz.
2437), stosownie do wyniku postępowania obciążając kosztami Odwołującego.
Przewodnicząca:
……………………