Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Dnia 16 października 2018 r. w Dzienniku Ustaw pod poz. 1986 opublikowano jednolity tekst ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1986). Jeśli w dokumentach związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego wskazujesz adres publikacyjny ustawy Pzp, uaktualnij go.
Zasada swobody umów, opisana w art. 3531 Kodeksu cywilnego, doznaje szczególnego ograniczenia na gruncie zamówień publicznych, w ten sposób że zamawiający jest w istocie jednostronnie uprawniony do kształtowania warunków przyszłej umowy. Dzieje się tak m.in. z uwagi na ograniczenie możliwości podjęcia swobodnej decyzji co do wyboru kontrahenta. Niemniej jednak uprawnienie to nie może mieć charakteru absolutnego (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 10 lipca 2018 r., sygn. akt KIO 1266/18).
Artykuł 24 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp referuje expressis verbis do wprowadzenia w błąd przy przedstawianiu informacji o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Niemniej możliwa jest kwalifikacja tej sytuacji również na gruncie pkt 17. Dotyczy on bowiem przedstawienia informacji wprowadzających w błąd, mogących mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 20 sierpnia 2018 sygn. akt KIO 1432/18).
Dnia 18 października br. tj. wówczas, gdy weszły w życie przepisy dotyczące elektronizacji postępowań unijnych, zmianie uległy dodatkowo przepisy 3 aktów wykonawczych do ustawy Pzp w zakresie związanym ze stosowaniem elektronicznych form komunikacji w procedurach.
Czy elektronizacja zamówień, która weszła w życie 18 października 2018 r., dotyczy postępowań na zamówienia opublikowane w tym dniu, czy wówczas wszczętych? Jeżeli zamawiający wysłał ogłoszenie do publikacji przed 18 października br., zamieścił ogłoszenie na stronie zamawiającego, ale ogłoszenie nie zostało opublikowane w Dz.Urz. UE przed 18 października br., to zamawiającego obowiązuje pełna elektronizacja?
W Informatorze UZP nr 2/2018 opublikowano opinię prawną pt. „Czy podpis profilem zaufanym e-PUAP może być uznany za równoważny podpisowi kwalifikowanemu (w kontekście składania JEDZa po 18.04.2018 r.)?”. Wynika z niej, że JEDZ podpisany profilem zaufanym jest traktowany jak złożony w niewłaściwej formie.
Począwszy od 18 października br. w postępowaniach równych progom unijnym lub od nich wyższych zamawiający i wykonawcy mogą komunikować się tylko drogą elektroniczną. Oferty, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz wszelkie dokumenty składane przez uczestników postępowań powinny być opatrzone bezpiecznym kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
UZP w Informatorze nr 2/2018 wyjaśnia wątpliwość: „Czy odpowiadając na pytania do SIWZ zamawiający może udzielić bezpośredniej odpowiedzi podmiotowi, który sformułował to pytanie?”. Autor opinii wskazuje, że zamawiający może to zrobić, ale musi zadbać o to, by nie naruszyć swoim działaniem zasady uczciwej konkurencji w postępowaniu.
Uzasadnienie zastrzeżenia informacji zawartych w wyjaśnieniach rażąco niskiej ceny nie może być lakoniczne i ograniczać się wyłącznie do zadeklarowania spełniania przez nieujawnione dane przesłanek z art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (wyrok KIO z 31 lipca 2018 r., sygn. akt KIO 1398/18).
W dniu 1 października 2018 r. weszła w życie zmiana ustawy Prawo zamówień publicznych, która dodała nową okoliczność wyłączenia stosowania jej przepisów.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!