Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Zmiana ogólnego charakteru zamówienia publicznego, po zeszłorocznej nowelizacji ustawy Pzp, wystąpi np. w sytuacji zastąpienia danego przedmiotu zamówienia innym lub w przypadku zmiany rodzaju zamówienia. W omawianej sprawie strony zrealizowały wszystkie zadania objęte umową zgodnie z przyjętymi terminami, z wyjątkiem finałowego koncertu, którego datę przeprowadzenia wyznaczono o 2 tygodnie później w stosunku do terminu podanego w ogłoszeniu. W tym przypadku nie można uznać, że zmiana ma charakter istotnej (orzeczenie GKO z 23 lutego 2017, sygn. akt BDF1.4800.97.2016).
Karta katalogowa ma, co do zasady, charakter dokumentu przedmiotowego. Jednak to zamawiający ostatecznie ustala, jaką rolę dany dokument pełni w postępowaniu (wyrok KIO z 24 maja 2017 r.; sygn. akt KIO 954/17).
W procedurze odwróconej, o której mowa w art. 24aa ust. 1 ustawy Pzp, ma zastosowanie art. 25a ust. 1 ustawy Pzp. Na podstawie tego przepisu wykonawca musi dołączyć do oferty oświadczenie w zakresie wskazanym przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Zamawiający ma prawo sformułować względem wykonawców szczegółowe wymagania dotyczące Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (wyrok KIO z 11 kwietnia 2017 r., sygn. akt KIO 583/17).
Dnia 6 października 2017 r. w Hotelu Mercure we Wrocławiu odbędzie się konferencja „WROC.ZAM 2017 – Prawo zamówień publicznych w praktyce”, której organizatorem jest pismo „Zamawiający. Zamówienia Publiczne w Praktyce”.
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego cechuje się wysokim poziomem formalizmu, ale formalizm ten nie jest celem samym w sobie. Ma on służyć realizacji zasad udzielania zamówień publicznych, takich jak jawność, przejrzystość, zachowanie uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. W ofercie mogą występować dokumenty nieprzetłumaczone na język polski, w stosunku do których żądanie tłumaczenia byłoby wyrazem nadmiernego i niczym nieuzasadnionego formalizmu (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 26 lipca 2017 r., sygn. akt KIO 1416/17).
Wyjaśnienia uzasadniające zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa muszą być złożone wraz z ofertą lub wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz nie mogą ograniczać się jedynie do ogólnikowych stwierdzeń bez żadnych dodatkowych wyjaśnień i dowodów (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 28 czerwca 2017, sygn. akt KIO 1141/17, KIO 1202/17).
Aktualnie obowiązujący interaktywny formularz ogłoszenia o zamówieniu udostępniany przez Urząd Publikacji Unii Europejskiej zawiera limit znaków dla poszczególnych sekcji informacyjnych. Zamawiający mają w związku z tym wątpliwości, jak postępować w sytuacji gdy nie wskazali tam wszystkich potrzebnych informacji z uwagi na brak miejsca. Tymczasem jak wiadomo, w ogłoszeniu muszą znaleźć się co najmniej dane, o których mowa w art. 41 ustawy Pzp. UZP i Ministerstwo Rozwoju spieszą z wyjaśnieniami, jak poradzić sobie w tej sytuacji.
W postępowaniach o rozbudowanym przedmiocie zamówienia wykonawca, który nie ma możliwości ubiegania się samodzielnie o uzyskanie zamówienia, powinien zadbać o utworzenie konsorcjum albo posiłkować się zasobem podmiotów trzecich. Skoro zamawiający opisał przedmiot zamówienia stosownie do swoich potrzeb, a wykonawcy nie zostali pozbawieni możliwości złożenia oferty, nie sposób uznać, że zamawiający naruszył przepisy ustawy Pzp i że opis warunków udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia został dokonany w taki sposób, że ogranicza uczciwą konkurencję i uniemożliwia faktyczne ubieganie się o zamówienie wykonawcom samodzielnie, pomimo istniejącej możliwości posiłkowania się potencjałem podmiotu trzeciego (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 23 czerwca 2017 r. sygn. akt KIO 1117/17, KIO 1128/17).
Celem zawarcia umowy ramowej jest wyłonienie wykonawców, którzy będą, i tak w ograniczony sposób, konkurować między sobą, składając oferty na zamówienia wykonawcze. Procedura zawarcia takiej umowy uregulowana w art. 99–101b ustawy Pzp nie jest równoznaczna z udzieleniem zamówienia publicznego, a sam fakt złożenia oferty i zawarcia umowy ramowej nie rodzi po stronie wykonawców żadnego obowiązku związanego z realizacją usług (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 12 czerwca 2017 r., sygn. akt KIO 1093/17).
Dnia 15 września 2017 r. w Hotelu Qubus w Gdańsku odbędzie się konferencja „GDAŃSK.ZAM 2017 – Prawo zamówień publicznych w praktyce”, której organizatorem jest pismo „Zamawiający. Zamówienia Publiczne w Praktyce”.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!