Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Zamawiający musi wyraźnie wskazać w dokumentach zamówienia, że wynagrodzenie ma charakter ryczałtowy, a przedmiary stanowią jedynie element pomocniczy w kalkulacji ceny. Sam sposób przyjętego rozliczenia wynagrodzenia nie ma nic wspólnego z kalkulacją ceny oferty. Jeżeli zamawiający wskazał, że miała być ona dokonana na podstawie przedmiarów, to do oceny tej sytuacji nie jest wystarczające dodatkowe wyjaśnienie zamawiającego, że wykonawcy nie kwestionowali ryczałtowości ceny i przedmiary były elementem pomocniczym do wyliczenia ceny ofertowej (uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z 3 lipca 2017 r., sygn. akt KIO/KD 24/17).
Odstępstwo od pierwotnego wymogu na etapie oceny ofert stanowiłoby nieuprawnioną zmianę treści siwz i godziłoby w zasadę zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 6 lipca 2017 r., sygn. akt KIO 1226/17).
W Dzienniku Ustaw z 2017 roku pod poz. 1579 ogłoszono tekst jednolity ustawy Prawo zamówień publicznych.
Zgodnie z najnowszą opinią prawną Urzędu Zamówień Publicznych wykonawca może w ramach uzupełnienia dokumentów na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp zmienić zgłoszony podmiot trzeci na inny podmiot albo wykazać warunki samodzielnie tj. własnym potencjałem. Wolno mu to zrobić jednak, tylko wtedy gdy w momencie składania oferty (lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu) opierał się w tym zakresie na zdolnościach podmiotów trzecich. Nie jest natomiast dopuszczalne, by oferent, który pierwotnie sam wykazywał warunki, w ramach uzupełnienia dokumentów powołał się w tym względzie na potencjał innego podmiotu.
Ministerstwo Rozwoju i Urząd Zamówień Publicznych pracują nad nowym Prawem zamówień publicznych. Przewiduje się, że jego projekt będzie gotowy w pierwszej połowie 2018 roku. Zadaniem tzw. małej nowelizacji ustawy Pzp z 2016 roku było dostosowanie jej przepisów do regulacji unijnych. Teraz nadszedł czas na kompleksowe zmiany.
W dniu 12 lipca br. weszło w życie rozporządzenie o środkach komunikacji elektronicznej. Jednostki inne niż centralni zamawiający, przepisy rozporządzenia dotyczące składania oświadczenia, o którym mowa w art. 25a ustawy Pzp, w tym jednolitego dokumentu zamówienia, zastosują dopiero od 18 kwietnia 2018 r., zaś pozostałe regulacje od 18 października 2018 r.
Jeżeli zamawiający nie zastrzegł, że oferent nie jest uprawniony do wykazania w ramach spełniania warunku udziału w postępowaniu dostaw wynikających z jednej umowy, to brak jest uzasadnienia do wykluczenia go z postępowania na tej podstawie (wyrok KIO z 12 czerwca 2017 r., sygn. akt KIO 1098/17).
Zatrzymanie wadium w ten sam sposób dotyczy wykonawcy, który nie złożył na wezwanie zamawiającego dokumentów w ogóle, jak i tego który złożył dokumenty niekompletne. Wadium podlega zatrzymaniu na podstawie art. 46 ust. 4a ustawy Pzp także wtedy, gdy wykonawca w odpowiedzi na wezwanie złożył dokumenty lub oświadczenia, ale z ich treści nie wynika potwierdzenie okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp. Taki wykonawca winien zostać potraktowany identycznie jak ten przejawiający bierność w uzupełnieniu na wezwanie oświadczeń i dokumentów (uchwała Sądu Najwyższego z 22 czerwca 2017 r., sygn. akt CZP III 27/17).
Zamawiający nie jest uprawniony do uzupełniania na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp dokumentów, które w istocie stanowią treść oferty i nie są niezbędne do przeprowadzenia postępowania. Arkusz cenowy stanowi treść oferty i zawiera elementy przedmiotowo istotne – essentialia negotii, to jest ceny jednostkowe i szczegółowy opis przedmiotu zamówienia z określeniem zaoferowanego asortymentu produktu. Wobec tego nie podlega on uzupełnieniu w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. Takie uzupełnienie stanowiłoby niedopuszczalną zmianę treści oferty, o której mowa w art. 87 ust. 1 zd. 2 ustawy Pzp (wyrok KIO z 23 czerwca 2017 r., sygn. akt KIO 1104/17).
Zamawiający jest zobowiązany udostępnić specyfikację istotnych warunków zamówienia na stronie internetowej, jeżeli prowadził postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego bądź ograniczonego. Przed zeszłoroczną nowelizacją ustawy Pzp w przetargu ograniczonym nie było takiego obowiązku. Zamawiający nie musiał udostępniać siwz na tak wczesnym etapie postępowania. Wolno mu było przekazać ją wykonawcom dopiero wraz z zaproszeniem do składania ofert. Możliwe było więc, aby zamawiający niejako pracował nad zapisami siwz, zwłaszcza nad szczegółowym opisem przedmiotu zamówienia oraz warunkami umowy w toku procesu zamówienia publicznego. Posiadanie kompletnej siwz wymagane było dopiero na etapie zapraszania wykonawców do II etapu (składania ofert). W tekście przypominamy o obowiązujących zasadach publikacji siwz w Internecie.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!