Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
W sytuacji, gdy z całej oferty nie sposób wywnioskować, jak można ją poprawić, aby była zgodna z siwz, a wykonawca twierdzi, że oferta jest czytelna i jasna, a jej treść nie budzi żadnych wątpliwości, nie jest zasadne wszczęcie procedury wyjaśniania jej treści (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 24 stycznia 2017 r., sygn. akt KIO 51/17).
Artykuł 24 ust. 1 pkt 15 ustawy Pzp zobowiązuje zamawiającego, aby wykluczył wykonawcę z postępowania, w szczególności, gdy zalega z uiszczeniem podatków, który to fakt został stwierdzony ostateczną decyzją administracyjną lub prawomocnym wyrokiem sądu. Istnienie zaległości podatkowej musi być aktualne na moment składania ofert. Za powyższym przemawia fakt, że w celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu zamawiający może żądać w szczególności zaświadczenia właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, wystawionego nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert albo wniosków (wyrok KIO z 16 grudnia 2016 r., sygn. akt KIO 2278/16).
Zamawiający, oceniając spełnienie warunku udziału w postępowaniu, jest zobowiązany łącznie badać złożone przez wykonawcą dokumenty. Musi zatem ocenić informacje zawarte w jednolitym dokumencie (JEDZ) wraz z tymi zawartymi w referencjach bądź innych dokumentach przedstawionych przez oferenta. Nieuprawnionym byłoby dokonywanie oceny tych dokumentów rozłącznie (wyrok KIO z 28 listopada 2016 r., sygn. akt KIO 2145/16).
Od 15 stycznia 2017 r. instytucje zarządzające, pośredniczące oraz wdrażające poszczególne programy operacyjne otrzymują więcej dokumentów związanych z kontrolą przeprowadzaną w ich jednostce przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
Do 1 marca każdego roku należy złożyć do UZP sprawozdanie z udzielonych w danym roku zamówień publicznych. Coraz więcej podmiotów zamawiających przymierza się już do sporządzenia tego dokumentu, zatem UZP przygotował zestaw pytań i odpowiedzi mających im w tym pomóc. Poniżej kolejna porcja ważnych informacji przydatnych przy wypełnianiu sprawozdania.
Izba odrzuca odwołanie, jeśli stwierdzi, że odwołujący powołuje się wyłącznie na te same okoliczności, które były przedmiotem rozstrzygnięcia przez Izbę w sprawie innego odwołania dotyczącego tego samego postępowania wniesionego przez tego samego odwołującego się. Takimi samymi okolicznościami jest odrzucenie oferty odwołującego z powodu błędnej stawki VAT. Izba nie może ponownie rozstrzygać o odrzuceniu oferty z tej samej przyczyny, nawet gdy zamawiający ponownie badał ofertę wskutek nakazu wyroku Izby i ponownie odrzucił ofertę z uwagi na zastosowaną wysokość podatku (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 16 stycznia 2017 r, sygn. akt KIO 15/17).
Wniesienie przedłużenia wadium w postaci wadialnej gwarancji ubezpieczeniowej nie jest tożsame z wyrażeniem przez wykonawcę zgody na przedłużenie terminu związania ofertą. W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego obowiązuje zasada pisemności. Nie można zatem wywodzić treści oświadczeń wymaganych w postępowaniu od wykonawcy w sposób dorozumiany – tj. z innych podejmowanych przez niego czynności (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 17 stycznia 2017 r, sygn. akt KIO 23/17).
Przepis art. 26 ust. 1 ustawy Pzp postanawia, że zamawiający przed udzieleniem zamówienia, którego wartość jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 8 ust. 11, wzywa wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym, nie krótszym niż 10 dni terminie, aktualnych na dzień złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp. Mieści się w tym udokumentowanie spełniania przez oferowane dostawy przedmiotowych wymagań, które postawił zamawiający (wyrok z 11 października 2016 r., sygn. akt KIO 1838/16).
Stosowanie kryteriów ma pomóc w dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty, czyli takiej, która przedstawia najlepsze warunki realizacji zamówienia, tj. najkorzystniejszą cenę lub najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów. To od zamawiającego zależy waga (znaczenie) poszczególnych kryteriów. Nikt nie nakłada na zamawiającego obowiązku, by ten przypisywał cenie najwyższą wagę. Zamawiający może bezsprzecznie postawić na jakość oraz inne kryteria pozacenowe, tak aby ograniczyć możliwość wyboru oferty najtańszej, ale wątpliwej jakości (wyrok KIO z 19 września 2016 r., sygn. akt KIO 1579/16, KIO 1580/16, KIO 1581/16).
Regulacje znowelizowanej w 2016 roku ustawy Pzp wchodzą w życie stopniowo. Poniższa tabela przedstawia 12 nowych przepisów, które zaczęły obowiązywać w styczniu br. Warto przy tym pamiętać o obowiązku sporządzenia planu zamówień publicznych (art. 13 ustawy Pzp), który zamawiający wypełnia po raz pierwszy w tym roku.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!