Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
GDDKiA podpisało drugą już z planowanych na ten rok czterech umów na budowę autostrady A1. Tym razem na odcinku „G” od węzła Blachownia do węzła Zawodzie w województwie śląskim. W 33 miesiące ma powstać 4,7 km drogi.
W ustawie Prawo zamówień publicznych nie ma przepisu nakazującego wstrzymanie dokonania wyboru najkorzystniejszej oferty do upływy terminu na wniesienie odwołania w związku z odtajnieniem części wniosków wykonawców.
Regulacje prawne mające na celu pomóc zamawiającemu uwzględnić dodatkowe cele społeczne w warunkach realizacji zamówienia publicznego. Tak najogólniej można scharakteryzować klauzule społeczne w zamówieniach. Mimo iż stosowanie ich nadal nie jest zbyt popularne, to ich rola jest ogromna. Przyczyniają się, bowiem do wykonania przetargu nie tylko zgodnie z potrzebami samej jednostki zamawiającej, ale również otoczenia, w którym ona funkcjonuje, często np. mieszkańców, lokalnych przedsiębiorców itp.
Do 15 września można zgłaszać uwagi do projektu rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) ustanawiającego standardowy formularz Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia. W założeniu ma to być podstawowy dokument potwierdzający spełnianie przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne.
Obecna sytuacja prawna związana ze znowelizowanymi zapisami ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) stwarza zamawiającym możliwości zastosowania większej ilości kryteriów niż tylko cena. Zasadniczo wprowadzenie obowiązku ustalenia przynajmniej dwóch kryteriów przy wyborze wykonawcy poprzez zamówienia publiczne jest kierunkiem słusznym i w długiej perspektywie powinno poprawić jakość oferowanych produktów i usług. Niestety w większości przypadków, co stwierdziły także kontrole NIK, zamawiający nie korzystają z takiej możliwości.
Powoływanie się na potencjał podmiotu trzeciego w postaci wiedzy i doświadczenia tylko w celu wykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu, bez wykazania realnej potrzeby i możliwości wykorzystania takiego potencjału w trakcie realizacji zamówienia, niweluje cel wprowadzenia regulacji art. 26 ust. 2b ustawy Pzp. Tak orzekła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 14 kwietnia 2015 r. (sygn. akt KIO 656/15).
Wszystkie kluby parlamentarne poparły projekt nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych, który umożliwia stronom zamówienia publicznego negocjowanie waloryzacji płac w chwili ogłoszenia, a nie wejścia w życie przepisów mogących mieć wpływ na wysokość wynagrodzeń.
Już w momencie zastrzegania informacji wykonawca powinien wykazać, że stanowią one tajemnicę przedsiębiorstwa. Zamawiający nie musi już prowadzić postępowania wyjaśniającego w tym zakresie, lecz ocenia przedstawione mu uzasadnienie wykonawcy. Potwierdza to wyrok krajowej Izby Odwoławczej z 15 kwietnia 2015 r. (sygn. akt KIO 636/15).
Już teraz można rejestrować się do systemu IMI, który znacznie uprości przeprowadzanie zamówień publicznych na terenie całej Europy. Komunikacja między zagranicznymi zamawiającymi oraz możliwość weryfikacji dokumentów wykonawców są najważniejszymi zaletami tego systemu.
Wraz z rozpoczęciem lipca w życie weszły zmiany w ustawie podatku od towarów i usług oraz w ustawie Prawo zamówień publicznych. Znowelizowane ustawy mają na celu zapewnienie uczciwej konkurencji wśród wykonawców oraz równe ich traktowanie.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!