Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
O czym pamiętać, prowadząc procedurę trybu podstawowego? W procedowaniu pomogą Ci nasze schematy trybów. Prosta forma graficzna, najważniejsze czynności, mnóstwo dodatkowych przydatnych treści w formie linków odsyłających.
Waloryzacja umów o zamówienia publiczne to temat, który od miesięcy elektryzuje zamawiających i wykonawców. Wysoka inflacja, wahania cen rynkowych różnych towarów i usług z uwagi na wojnę za wschodnią granicą a wcześniej COVID-19 – wszystko to było podstawą do podjęcia działań nowelizacyjnych Prawa zamówień publicznych w obszarze waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy w kontrakcie. Przepisy waloryzacyjne wraz z omówieniem ich praktycznego zastosowania prezentujemy w tym tygodniu w dziale Aktualności.
Z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp wynika, że ocena, czy oferta zawiera rażąco niską cenę, powinna się odnosić do przedmiotu zamówienia, który jest opisywany w dokumentach zamówienia. W razie powzięcia w tym zakresie wątpliwości zamawiający występuje do wykonawcy o stosowne wyjaśnienia. Przepis ten nie precyzuje okoliczności, które mogą powodować po stronie zamawiającego wątpliwości. Wskazuje natomiast na to, że w sytuacji, gdy takie poweźmie, jest zobowiązany zażądać od wykonawców wyjaśnień (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 10 lutego 2023 r., sygn. akt KIO 193/23, KIO 238/23, KIO 252/23).
Stosownie do art. 112 ust. 1 ustawy Pzp – zamawiający określa warunki udziału w postępowaniu w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, w szczególności wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności. To, że warunki powinny zostać określone na minimalnym poziomie, oznacza, że nie mogą one ograniczać dostępu do zamówienia wykonawcom dającym rękojmię jego należytego wykonania (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 7 marca 2023 r., sygn. akt KIO 455/23).
Kary umowne w zamówieniach publicznych stanowią istotny element zabezpieczający interesy zamawiającego. Stanowią one rodzaj gwarancji, że wykonawca będzie dążył do rzetelnego i terminowego wykonania zamówienia, biorąc pod uwagę potencjalne konsekwencje finansowe niewłaściwej realizacji obowiązków. Należy jednak pamiętać, że istnieją ograniczenia w stosowaniu kar, zarówno w kontekście ich wysokości, jak i możliwości ich nałożenia. W tym tygodniu analizujemy procedurę nakładania kar umownych w umowie o zamówienie publiczne zgodnie z ustawą Pzp.
Nie sposób podzielić stanowiska, że skoro z treści dokumentu poświadczającego należyte wykonanie zamówienia nie wynika zakres danego zadania – to taki dokument jest niewystarczający. Należy podkreślić, że referencje mają za zadanie potwierdzać należyte wykonanie konkretnego zamówienia, a wykonawcy nie mają wpływu na ich treść, gdyż te wystawiane są przez podmiot od nich niezależny (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 21 marca 2023 r., sygn. akt KIO 609/23).
Wielu wykonawców w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia i zaraz po jego zakończeniu korzysta z możliwości odwołania do KIO celem zakwestionowania decyzji zamawiającego. Koszty postępowania przed KIO – szczególnie dla mniejszych przedsiębiorców – mogą okazać się barierą swobodnego dostępu do procedur odwoławczych. Czy faktycznie tak jest? W naszym zestawieniu sprawdzicie,. Przedstawiamy fragmenty analiz systemowych Urzędu Zamówień Publicznych, z których można również dowiedzieć się, ile odwołań wpłynęło do KIO w I kwartale 2023 roku oraz jaki odsetek spraw wygrywają wykonawcy a jaki zamawiający.
Oferty złożone w postępowaniu muszą być porównywalne, w przeciwnym wypadku postępowanie podlega unieważnieniu. Nie jest możliwy wybór oferty najkorzystniejszej w sytuacji, gdy złożone oferty nie dają się obiektywnie porównać. Naruszałoby to zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. W rozpoznawanej sprawie zamawiający podjął decyzję najdalej idącą, tj. unieważnił postępowanie. Czynność ta została oceniona jako prawidłowa (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 7 marca 2023 r., sygn. akt KIO 497/23).
Podczas postępowania niejednokrotnie spotykamy się z koniecznością zmiany czy to treści ogłoszenia o zamówieniu czy specyfikacji warunków zamówienia. Modyfikacje przebiegają różnie w procedurach unijnych i krajowych i warto o nich pamiętać, aby bezbłędnie przeprowadzić formalności.
Dokumenty dotyczące danego zamówienia (np. SWZ lub ogłoszenie) określają minimalne wymagania, które muszą spełnić uczestnicy postępowania (warunki udziału w postępowaniu). Sformułowane wymogi mogą obejmować np. posiadanie stosownych uprawnień, odpowiednią zdolność techniczną lub zawodową, a także sytuację finansową wykonawcy. W przypadku tego ostatniego aspektu, często spotykamy się z koniecznością posiadania odpowiedniego ubezpieczenia. Zbadaj, jakie zagadnienia w tej dziedzinie były analizowane przez Krajową Izbę Odwoławczą, aby mieć pewność, jak prawidłowo ocenić, czy warunek postawiony w danym postępowaniu został spełniony. W Top temacie w tym tygodniu skupiamy się na problemach, jakie mogą wiązać się z polisą ubezpieczeniową OC i jej weryfikacją.
Konieczność rozliczenia się z urzędem skarbowym dotyczy każdej osoby pozyskującej dochód. Ta zasada obowiązuje również w Niemczech i podlegają jej Polacy, którzy wyjechali za zachodnią granicę w celach zarobkowych. Proces składania PIT-u wygląda nieco inaczej niż w Polsce, jednak poza kilkoma szczegółami różnica nie jest duża. Mimo to wiele osób z Polski ma obawy przed samodzielnym wykonaniem zeznania podatkowego z uwagi na bardziej rozbudowaną biurokrację niemieckiej skarbówki oraz nieznajomość języka. Czy słusznie? W naszym poradniku wyjaśniamy, na czym polega rozliczenie niemieckiego obowiązku fiskalnego i podpowiadamy, gdzie szukać wsparcia.
Coraz więcej osób podróżuje za granicę własnym samochodem. Jednak w trakcie takiej podróży może dojść do kolizji lub wypadku. Dziś podpowiemy, jak zachować się w takiej sytuacji. Dzięki członkostwu w UE możemy bez żadnych formalności podróżować po prawie całej Europie. Z jednej strony to możliwość poznawania nowych ludzi, ale także zderzenie się z zupełnie inną kulturą jazdy. Często nawet dosłownie, dlatego warto przed konsekwencjami takich zdarzeń zawczasu się zabezpieczyć.
Zastanawiasz się, czym zajmuje się kancelaria patentowa? Przedmiotem jej działalności jest świadczenie pomocy w sprawach własności intelektualnej – a więc wspieranie przedsiębiorców zarówno od strony prawnej, jak i technicznej w ochronie ich własności intelektualnej. Kancelaria patentowa może działać pod nazwą: kancelaria prawno-patentowa albo kancelaria rzeczników patentowych. Dowiedz się, w czym może ci pomóc.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!