Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Przygotowując postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, zamawiający często się zastanawiają, jaki krąg wykonawców złoży oferty/wnioski. Często występuje obawa, że w przypadku wyboru oferty złożonej przez wykonawców zagranicznych nie podołają oni realizacji zamówienia. Zamawiający nie mają pewności na etapie przygotowania postępowania, a następnie jego weryfikacji ofert, jakich dokumentów żądać od wykonawców zagranicznych, jak je weryfikować, co powinno się w nich znajdować, aby stanowiły odpowiedniki polskich dokumentów. Wiedza ta jest natomiast niezbędna do prawidłowego przeprowadzenia postępowania o zamówienie.
Udzielanie zamówienia publicznego w ściśle określonym celu, a mianowicie dla zaspokojenia określonych potrzeb zamawiającego, wymusza m.in. odpowiednie ukształtowanie wzoru umowy bądź istotnych postanowień wprowadzanych do umowy. Stanowią one integralną część specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: siwz). Ma to szczególne znaczenie ze względu na skonstruowanie umowy o zamówienie publiczne jako źródła zobowiązania o charakterze trwałym.
W sytuacji, w której zamawiający zawarł umowę w sprawie zamówienia publicznego, zanim rozpatrzono odwołanie, Krajowa Izba Odwoławcza może wydać wyłącznie rozstrzygnięcie oparte na art. 192 ust. 3 pkt 2 lit. a-c ustawy Pzp, czyli unieważnić umowę, nałożyć karę finansową albo orzec o skróceniu okresu obowiązywania umowy. Niedopuszczalne byłoby nakazanie zamawiającemu wykonania lub powtórzenia czynności lub nakazanie unieważnienia czynności zamawiającego (wyrok Sądu Okręgowego w Kielcach z 3 października 2014 r.; sygn. akt VII Ga 150/14)
Przeprowadzono 219 kontroli w 2014 roku dotyczących zamówień współfinansowanych ze środków unijnych, z czego ok 70% nie wykazało żadnych naruszeń. Najwięcej błędów dotyczyło niezastosowania ustawy Pzp, nieuprawnionego dzielenia zamówień na części, nieuzasadnionego stosowania trybu zamówienia z wolnej ręki, wadliwej treści ogłoszenia o zamówieniu lub siwz, braku wzywania wykonawców do wyjaśnień bądź uzupełnienia dokumentów.
Do kategorii usług powszechnie dostępnych o ustalonych standardach jakościowych możemy zaliczyć jedynie usługi, które poprzez swoją powszechność znane są przeciętnemu nabywcy, a przez szeroką dostępność ukształtowany jest ich standard, który dla przeciętnego klienta jest łatwy do zdefiniowania. A zatem sprzątanie pomieszczeń biurowych należy uznać za usługi powszechnie dostępne, o ustalonych standardach jakościowych. Są to bowiem usługi bieżącego użytku, służące zaspokojeniu podstawowej potrzeby, jaką jest utrzymanie obiektów biurowych i ich bezpośredniego otoczenia w czystości (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 28 listopada 2014 r.; sygn. akt KIO 2395/14).
Ważnym krokiem w procesie badania i oceny ofert jest sprawdzenie dokumentów złożonych wraz z ofertą. Na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu i wymagań zamawiającego oraz w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia wykonawcy wraz z ofertą składają oświadczenia i dokumenty wymagane postanowieniami specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: siwz) i zgodne z rozporządzeniem w sprawie rodzajów dokumentów, np. wspomniane już wykazy dostaw, robót budowlanych, wykaz osób, a także próbki, opisy, certyfikaty, karty oferowanych produktów itp. w celu potwierdzenia spełniania wymagań zamawiającego.
Na gruncie ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp) za ofertę uważa się oświadczenie woli wykonawcy dotyczące uczestnictwa w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz zawarcia umowy w terminie i na warunkach określonych w postępowaniu.
Zamawiający nadal obowiązkowo muszą stosować cenę jako kryterium oceny ofert. Przy czym ustawa Pzp nie wskazuje, jaki jej procentowy udział ma decydować o wyborze określonej oferty. Decyzja o tym oraz o doborze pozostałych kryteriów należy do organizatora przetargu.
Aktualnie obowiązujące przepisy prawne regulujące szeroko rozumiane partnerstwo publiczno-prywatne obowiązują w Polsce już 5 lat. Praktyka pokazuje, że choć stanowią wystarczającą podstawę do współpracy międzysektorowej, wciąż nie są doskonałe. Ich jakość poprawić chce Ministerstwo Gospodarki.
Choć partnerstwo publiczno-prywatne w Polsce systematycznie się rozwija, trudno obecną sytuację na rynku PPP uznać za spektakularny sukces. Zalety partnerstwa dostrzega coraz więcej podmiotów publicznych, wciąż jednak nie brakuje sceptyków idei PPP.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!