Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Przygotowanie, przeprowadzenie oraz udzielenie zamówienia publicznego to tylko część obowiązków zamawiającego związanych z zakupem towarów. Następny etap to ich eksploatacja oraz zadbanie o to, aby powstałe ewentualne wady tychże rzeczy szybko i skutecznie usunąć.
Zamawiający jest uprawniony do samodzielnego podejmowania decyzji o wyborze trybu udzielenia zamówienia publicznego, w tym trybu zapytania o cenę. Jednak w przypadku trybów niekonkurencyjnych, aby móc skorzystać z konkretnej procedury, konieczne jest spełnienie ustawowych przesłanek. Zapytanie o cenę to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający kieruje pytanie o cenę do wybranych przez siebie wykonawców i zaprasza ich do składania ofert (art. 69 ustawy Pzp).
Nawiązanie współpracy pomiędzy podmiotem publicznym a partnerem prywatnym w ramach PPP wiąże się zawsze z podziałem określonych zadań i przejęciem za nie odpowiedzialności przez daną stronę umowy. Alokacja ryzyk stanowi tym samym jeden z najważniejszych elementów umowy PPP
Stworzenie odpowiednich zapisów umownych dopasowanych do indywidualnych potrzeb zamawiającego może powodować, że mamy do czynienia z utworem chronionym prawem autorskim. W takim przypadku jego rozpowszechnianie przez inne jednostki jest niegodne z prawem i grozi procesem.
Od 16 kwietnia 2014 roku obowiązuje ustawa z 14 marca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r. poz. 423). Jej celem jest m.in. zwiększenie konkurencji oraz odformalizowanie procedur dla jednostek naukowo-badawczych i kulturalnych
Zamawiający nie ma prawa wymagać od wykonawców startujących w przetargu przedstawienia dokumentów niewskazanych przepisami prawa zamówień publicznych. Przy czym ich zakres różni się w zależności od formy prawnej oferenta.
Sektor wodno-kanalizacyjny to kluczowy obszar działalności gmin związany z zaspokajaniem najważniejszych potrzeb lokalnych społeczności. Jego sprawnemu funkcjonowaniu często stoją na przeszkodzie duże koszty i niedofinansowanie sektora publicznego. Pomóc może współpraca z inwestorem prywatnym.
Zarówno wykonawca, jak i zamawiający powinni ponosić ryzyko związane z realizacją inwestycji. Jeżeli odpowiedzialnością za jej niepowodzenia obarczona jest tylko jedna strona, najczęściej wykonawca, wówczas całe przedsięwzięcie może się nie powieść. Dlatego warto zadbać o odpowiednie zapisy kontraktu.
Zbliżający się szybkimi krokami koniec kolejnego roku to zazwyczaj czas podsumowań i oceny bieżącej sytuacji. Jeśli chodzi o partnerstwo publiczno-prywatne, niezmiennie dzieje się dużo. Czy jednak są to zawsze aspekty pozytywne?
Systematycznie rosnąca liczba umów o PPP pokazuje, że sektor publiczny coraz bardziej przekonuje się do formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. Okazuje się bowiem, że w dobie ogólnego braku wystarczających środków przez gminy, mogą one zaoszczędzić np. w gospodarowaniu energią. Na takich inwestycjach zyskują również partnerzy prywatni.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!