Projekty, które są związane z obronnością i bezpieczeństwem narodowym, wymagają szczególnej ochrony informacji niejawnych, ponieważ mogą mieć duże znaczenie dla stabilności naszego kraju. W takich przypadkach niezbędne jest utworzenie kancelarii tajnej – specjalnie wydzielonej komórki organizacyjnej, odpowiadającej za bezpieczne przetwarzanie i przechowywanie danych oznaczonych specjalnymi klauzulami. W poniższym artykule wyjaśniamy, co to jest kancelaria tajna, kiedy przedsiębiorca musi ją utworzyć oraz jakie wymogi należy spełnić, aby mogła prawidłowo funkcjonować.
Kancelaria tajna jest powoływana przede wszystkim w celu przetwarzania, przechowywania i ochrony informacji niejawnych oznaczonych dwiema klauzulami:
Jej istnienie jest w praktyce niezbędne wszędzie tam, gdzie przetwarzanie powyższych informacji wiąże się z realizacją projektów wymagających zachowania najwyższego poziomu bezpieczeństwa przed dostępem osób nieupoważnionych do tajnych danych.
Ze względu na trudności związane z zawieraniem umów dotyczących obróbki danych tajnych i ściśle tajnych, dobrym rozwiązaniem jest współpraca z kancelarią JDP. Eksperci opracują szereg działań i przygotują niezbędną dokumentację – zawsze w pełni profesjonalnie i kompleksowo.
Wymóg założenia kancelarii tajnej wynika z konieczności ochrony interesów państwowych oraz szeroko pojętego bezpieczeństwa narodowego. Informacje w nich przetwarzane mogą bowiem mieć bezpośrednie lub pośrednie znaczenie strategiczne np. dla obronności kraju. Natomiast ich nieautoryzowane ujawnienie, np. na skutek sabotażu, mogłoby doprowadzić do poważnych konsekwencji dotyczących struktury całego Państwa. Może to dotyczyć naruszenia stabilności instytucji państwowych, zakłócenia porządku prawnego lub też zagrożenia integralności terytorialnej i destabilizacji wielu sektorów gospodarki.
Tajna kancelaria jest wymagana w przypadku każdego przetargu publicznego, mającego związek z działaniami obronnymi i wojskowymi. Wśród dokumentów wymaganych od danego wykonawcy niezbędny jest przede wszystkim szczegółowy opis wszystkich procedur, w tym rodzajów zabezpieczeń, a także przemysłowe świadectwa bezpieczeństwa i poświadczenia bezpieczeństwa dla personelu.
Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych to osoba odpowiedzialna za wdrożenie i nadzorowanie przestrzegania procedur ochrony informacji tajnych oraz ściśle tajnych. Sprawuje również władzę nad całym podległym mu pionem ochrony.
W praktyce pełnomocnik dba o to, aby działanie kancelarii było w pełni zgodne z obowiązującymi przepisami prawnymi: prowadzi rejestr dokumentów niejawnych, koordynuje procesy związane z przyznawaniem poświadczeń bezpieczeństwa oraz organizuje szkolenia dla personelu. Co ważne, osoba zatrudniona na tym stanowisku musi posiadać poświadczenie bezpieczeństwa, wydawane przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Służbę Kontrwywiadu Wojskowego.
Jak zatem widać, kancelaria tajna ma fundamentalny wpływ na ochronę informacji niejawnych o strategicznym znaczeniu, a jej utworzenie jest obowiązkiem wszystkich przedsiębiorców realizujących projekty związane z obronnością i bezpieczeństwem narodowym. Podejmując współpracę z odpowiednią kancelarią, przejdziesz przez cały proces sprawnie i zyskasz pewność, że kancelaria tajna spełnia wymogi formalne.