Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
W toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wykonawca nie może dokonywać zmian w treści oferty, ocenianych jako zmiany istotne. Na czym polega niedozwolona zmiana treści oferty i jak interpretują to organy orzekające. Sprawdź jakie stanowiska prezentuje Krajowa Izba Odwoławcza i Sądy Okręgowe.
Uzupełnienie przedmiotowych środków dowodowych w wyrokach KIO budzi istotne wątpliwości praktyczne zarówno wśród zamawiających, jak i wykonawców. Czy możliwe jest wezwanie do uzupełnienia karty katalogowej, jeśli nie zawiera ona informacji niezbędnych do oceny zgodności oferty z wymaganiami SWZ? Analiza rozbieżnych stanowisk Krajowej Izby Odwoławczej oraz opinie UZP wskazują, że granice dopuszczalności takiego uzupełnienia bywają płynne i zależą od konkretnego stanu faktycznego. Na przykładzie pewnego case study omawiamy możliwe interpretacje i przeważające stanowiska doktryny na rynku w tej kwestii.
Zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, wykonawcy mogą polegać na zdolnościach innych podmiotów w zakresie wykształcenia, kwalifikacji zawodowych czy doświadczenia, pod warunkiem że podmioty te faktycznie zrealizują część zamówienia, do której te zdolności są wymagane. Szczególne wątpliwości praktyczne budzi jednak kwestia dopuszczalności sumowania doświadczenia różnych podmiotów, zwłaszcza w przypadku wymogu wielokrotnego wykonania podobnych zadań. Artykuł analizuje obowiązujące przepisy oraz stanowiska Krajowej Izby Odwoławczej, które precyzują granice dopuszczalności takiego sumowania oraz wskazują, kiedy uznanie spełnienia warunku udziału w postępowaniu jest zasadne. Wszystko to na podstawie dwóch case studies z konkretnych postępowań.
W polskim systemie zamówień publicznych przetarg nieograniczony i ograniczony to dwa podstawowe tryby udzielania zamówień przez zamawiających możliwe do zastosowania tylko w procedurach unijnych. Czym różnią się obie procedury? Mają m.in. odmienny przebieg postępowania i wymogi wobec wykonawców.
Zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, zamawiający ma obowiązek na bieżąco sporządzać protokół postępowania o udzielenie zamówienia Pzp. Dokument ten odzwierciedla przebieg całej procedury i stanowi jeden z podstawowych elementów dokumentacji zamówienia publicznego. W artykule przedstawiamy, jakie informacje obligatoryjnie powinny znaleźć się w protokole, w jakiej formie może być on prowadzony oraz w jaki sposób należy go udostępniać – również z uwzględnieniem ochrony danych osobowych. Wyjaśniamy także, które dokumenty stanowią jego załączniki oraz jak wygląda procedura zwrotu planów, projektów i modeli złożonych wraz z ofertą. Na końcu znajdziesz odnośniki do wzorów formularzy wymaganych w różnych trybach postępowania.
Zamówienie z wolnej ręki polega na tym, że w postępowaniu po stronie wykonawcy, występuje wyłącznie jeden podmiot. Zamawiający po negocjacjach z wykonawcą podpisuje z nim umowę. Tryb ten zatem całkowicie wyłącza konkurencję, dlatego wolno go zastosować, tylko w sytuacjach dopuszczonych ustawą Pzp. Jak przeprowadzić procedurę z wolnej ręki? Czy w tym trybie wykonawca składa ofertę? Jak przebiega wszczęcie procedury? Jak przygotować zaproszenie do negocjacji w trybie z wolnej ręki? Czy sprawdzać przesłanki wykluczenia wobec wykonawcy? W jakiej formie odbywa się komunikacja w trybie z wolnej ręki? Na te i inne praktyczne pytania odpowiadamy w artykule. Na końcu znajdziesz plik do wydruku – check listę z formalnościami do wykonania w trybie z wolnej ręki do odhaczenia krok po kroku.
W stosunku do zamawiającego sektorowego ustawodawca uregulował różne sytuacje, w których może on odstąpić od wymogów lub zasad procedury udzielenia zamówienia. W ślad za dyrektywą sektorową, pozwala zamawiającym sektorowym określić inne podstawy wykluczenia i kryteria kwalifikacji niż standardowo przewidziane w ustawie Pzp pod warunkiem, że nie narusza to zasad udzielania zamówień. Sprawdź, w jaki sposób możliwe jest zastosowanie tych norm. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 29 kwietnia 2025 r. sygn. akt KIO 1301/25 Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 25 sierpnia 2022 r. sygn. akt 2022/22
Szansą dla wykonawcy, który nie spełnia warunków udziału w postępowaniu bądź innych wymogów zamawiającego, jest zawiązanie konsorcjum. Konsorcjum nie musi przybierać konkretnej formy prawnej, a zamawiający nie ma prawa wymagać, aby wykonawcy wspólnie ubiegający się o zamówienie zawiązali np. spółkę na czas określony. Także względem umowy konsorcjum nie wolno stawiać żadnych wymogów za wyjątkiem samego obowiązku jej złożenia przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego. W artykule piszemy o tym, jakie wymogi formalne musi spełnić grupa wykonawców, która chce wspólnie złożyć ofertę i realizować zamówienie publiczne.
Unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego to jedna z możliwych czynności, która kończy procedurę. Przyczynami unieważnienia przetargu mogą być m.in. zmiana potrzeb lub wymagań zamawiającego, błędy lub nieprawidłowości w dokumentacji przetargowej lub w toku postępowania czy brak ofert. Istotne przy tym, że sytuacje w których zamawiający może i ma obowiązek unieważnić postępowanie, określa ściśle art. 255 ustawy Pzp. Decyzja w tym zakresie powinna być poprzedzona staranną analizą przyczyn takiej czynności oraz odpowiednio uzasadniona. Dodatkowo należy pamiętać, że obowiązkiem zamawiającego jest także przekazanie informacji wykonawcom o unieważnieniu wraz z jej uzasadnieniem faktycznym i prawnym. Sprawdź, jakie sytuacje stanowią przesłanki do unieważnienia postępowania, jak właściwie ocenić okoliczności oraz w jaki sposób zgodnie z prawem umieścić informacje o unieważnieniu we właściwym miejscu.
Warto pamiętać, że działania publicznych instytucji wydatkujących wspólne środki są – co do zasady – transparentne i każdy zainteresowany ma prawo je weryfikować zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tu: LINK DO USTAWY). Wykonawcy często zastanawiają się, jak sprawdzić, czy zamawiający i wybrany w przetargu konkurent realizują umowę o zamówienie zgodnie z założeniami przyjętymi w postępowaniu. Pytają nas także, jak pozyskać informacje o przebiegu procedury, która nie podlega ustawie Prawo zamówień publicznych z uwagi na wartość zakupu do 130.000 zł. W tym celu wolno im żądać dostępu do informacji publicznej. Instytucja nie może – poza ustawowymi wyjątkami – odmówić tego dostępu oraz pytać o cel i interes w pozyskaniu informacji.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!