Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
W postępowaniach o zamówienie publiczne zarówno zamawiający, jak i wykonawcy często mierzą się z wyzwaniem badania i wyjaśniania oferty w kontekście rażąco niskiej ceny. Dla zamawiających kluczowe jest, by wezwania do wyjaśnień nie były kierowane bez uzasadnienia, a wyjaśnienia wykonawcy precyzyjnie odnosiły się do składników oferty budzących wątpliwości. Z kolei wykonawcy muszą zadbać o to, by ich wyjaśnienia były spójne i odpowiednio uzasadniały obniżoną cenę bez ogólnikowych stwierdzeń, które nie potwierdzą kalkulacji. W artykule omawiamy 11 najczęstszych błędów w badaniu i wyjaśnianiu rażąco niskiej ceny, w tym m.in. błędną decyzję o wezwaniu do wyjaśnień, narzucanie metodyki kalkulacji wykonawcy oraz pomijanie wyjaśnień dotyczących podwykonawców. Dowiesz się, jak unikać tych pułapek, by ocena ofert przebiegła sprawiedliwie i zgodnie z przepisami ustawy Pzp.
Umowa Pzp to fundament każdej transakcji w zamówieniach publicznych. Jej zapisy muszą być zgodne z ustawą, ale także chronić interesy stron. Określenie terminu realizacji, zasady wynagrodzenia, kary umowne czy zakres odpowiedzialności wykonawcy – to kluczowe aspekty, które mogą wpłynąć na przebieg wykonywania kontraktu. Sprawdź, jakie zapisy są obowiązkowe, czego unikać i jak zabezpieczyć się przed sporami.
Minimalny termin składania ofert zależy od trybu postępowania – w przetargu nieograniczonym wynosi 35 dni, ale w określonych przypadkach można go skrócić nawet do 15 dni. W trybie podstawowym to tylko 7 dni dla dostaw i usług oraz 14 dni dla robót budowlanych. Nieprawidłowe obliczenie terminu może skutkować unieważnieniem postępowania, dlatego warto znać zasady liczenia terminów według Kodeksu cywilnego i ustawy Pzp. Sprawdź, jak poprawnie wyznaczyć terminy składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz ofert, aby uniknąć błędów proceduralnych. Aby łatwiej ustalić właściwy termin, skorzystaj z kalkulatora terminu składania ofert.
Elektromobilność w zamówieniach publicznych to temat, z którym wiążą się nowe obowiązki dla administracji rządowej i samorządowej. Od 1 stycznia 2026 r. urzędy obsługujące naczelne i centralne organy administracji państwowej muszą zapewnić, aby 22% użytkowanej floty stanowiły pojazdy elektryczne (a nie jak do tej pory przewidywano – 50%). Podobne regulacje obejmują jednostki samorządu terytorialnego od 2025 roku. Zmiany w ustawie o elektromobilności wpływają również na wymagania w przetargach publicznych – zamawiający muszą dostosować specyfikacje warunków zamówienia do nowych standardów. Jakie konkretne przepisy i obowiązki wynikają z nowelizacji? Sprawdź szczegóły, by uniknąć ryzyka niezgodności z przepisami i skutecznie planować zamówienia.
Oświadczenia i dokumenty składane w celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu na wezwanie zamawiającego muszą być aktualne na dzień ich złożenia, a zatem mogą być datowane na dzień późniejszy niż data złożenia oferty. Nie zmienia to jednak faktu, że treść oświadczeń lub dokumentów składanych na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu nie może podważać prawdziwości złożonego w tym zakresie oświadczenia wstępnego, tj. oświadczenia o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp. Wszystkie oświadczenia i dokumenty, niezależnie od tego czy są one składane niezależnie od podstawy w wezwania, muszą potwierdzać okoliczności wynikające z oświadczenia wstępnego, które wykonawca złożył wraz z ofertą. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 6 marca 2024 r. sygn. akt KIO 578/24
Często w trakcie realizacji umowy pojawiają się nieprzewidziane okoliczności, które powodują, że współpraca na dotychczasowych zasadach jest niemożliwa bądź nieopłacalna. Wówczas konieczna jest zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego. Aby jednak móc tego dokonać, należy spełnić ustawowe warunki. Sprawdź wykaz przesłanek zmiany umowy dopuszczonych ustawą Pzp w czytelnej tabeli. Jeśli modyfikacje nie są możliwe lub strony nie zgadzają się na nie, od umowy można odstąpić. Katalog takich okoliczności przytaczamy na końcu artykułu.
Z postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający ma prawo wykluczyć wykonawcę, który poważnie naruszył swoje obowiązki zawodowe w sposób zawiniony, co budzi wątpliwości co do jego uczciwości. Dotyczy to sytuacji, gdy wykonawca, działając celowo lub w wyniku rażącego niedbalstwa, nie zrealizował zamówienia lub zrobił to w sposób niewłaściwy, a zamawiający jest w stanie udowodnić te naruszenia odpowiednimi dowodami. Czy samo obciążenie karą umowną przy realizacji poprzedniej umowy pozwala wykluczyć podmiot z kolejnych przetargów? Z pewnością nie. Przeczytaj artykuł i na podstawie case study zyskaj wskazówki, na co zwrócić uwagę, podejmując decyzję o wykluczeniu wykonawcy.
Od 1 stycznia 2025 r. większość podmiotów publicznych ma obowiązek stosowania przepisów ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Fakt ten potwierdza komunikat Ministra Cyfryzacji z 29 maja 2023 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych niezbędnych do doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej oraz udostępnienia w systemie teleinformatycznym punktu dostępu do usług rejestrowanego, po zmianie z 12 lipca 2024 r. Czy jest to równoznaczne z obowiązkiem stosowania e-doręczeń w przetargach? Przeczytaj tekst i zyskaj jasne wskazówki.
Sporządzenie opisu przedmiotu zamówienia jest obligatoryjną czynnością zamawiającego, dokonywaną w ramach etapu przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Opis przedmiotu zamówienia jest niezwykle istotny, stanowi bowiem podstawę do podejmowania kolejnych czynności przygotowawczych w postępowaniu, takich jak ustalenia wartości zamówienia, czy ustalenie warunków udziału w postępowaniu i kryteriów oceny ofert. Poprawnie sporządzony opis przedmiotu zamówienia wpływa na jakość składanych w postępowaniu ofert i eliminuje ryzyka na etapie realizacji zamówienia.
Ogłoszenie o wykonaniu umowy w BZP to obowiązek wprowadzony ustawą Pzp z 2019 roku. W praktyce nadal jest on źródłem wątpliwości wielu zamawiających. W artykule znajdziesz praktyczną instrukcję krok po kroku jak wypełnić ogłoszenie w najbardziej problematycznych sekcjach oraz jak wypełnić ogłoszenie w przypadku zamówień częściowych. Przeczytasz także m.in. odpowiedzi na pytania: jak określić termin publikacji ogłoszenia i który moment jest chwilą wykonania umowy, jak wypełnić ogłoszenie, gdy naliczyłeś wykonawcy kary umowne, jak zachować się w sytuacji, gdy umowę rozwiązano przed terminem jej obowiązywania.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!