Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Osoby, które wykonują czynności związane z przygotowaniem i prowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego muszą być bezstronne. Wykonawcy powinni mieć pewność, że żaden z nich nie jest faworyzowany z uwagi na jakiekolwiek powiązania z zamawiającym – czy to służbowe czy prywatne. Dlatego też osoby, które prowadzą postępowanie i które mają konflikt interesów z wykonawcą, będą musiały wyłączyć się od dokonywania czynności w procedurze. Sprawdź, jak złożyć i odebrać oświadczenie o braku konfliktu interesów oraz niekaralności od osób wykonujących czynności w postępowaniu.
Prawo zamówień publicznych wymaga, aby treść zobowiązania wykonawcy w pełni odpowiadała wymaganiom zamawiającego określonym w dokumentach zamówienia. Czy kosztorys ofertowy stanowi treść oferty i czy jego brak lub opracowanie niezgodnie z żądaniami skutkować będzie odrzuceniem oferty. Czy taki dokument może zostać uzupełniony zgodnie z przepisami ustawy Pzp. Sprawdź jakie wnioski płyną z orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej.
Wykonawcy ubiegający się o zamówienie publiczne składają na ofercie różnego rodzaju podpisy elektroniczne. Wybór odpowiedniego podpisu zależy od wartości zamówienia. Otóż w przetargach o wartości mniejszej niż progi unijne, według wyboru wykonawcy, dopuszczalny jest kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany lub podpis osobisty. Natomiast jeżeli wartość zamówienia jest równa progom unijnym lub od nich wyższa, ofertę i oświadczenia z art. 125 ust. 1 ustawy Pzp można podpisać jedynie kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Przyjrzyjmy się zatem bliżej poszczególnym rodzajom podpisów. W poniższym artykule omawiamy kwalifikowany podpis elektroniczny w zamówieniach publicznych. W drugiej części szczegółowo wyjaśniamy reguły związane z podpisem osobistym i zaufanym – LINK.
Zamawiający dokonuje wyboru oferty spośród tych niepodlegających odrzuceniu. Tylko takie oferty zostaną dopuszczone do etapu oceny ofert, co oznacza, że cena i dodatkowe parametry jakościowe zaoferowanego świadczenia będą miały znaczenie wyłącznie wówczas, gdy oferta zostanie pozytywnie zweryfikowana podczas badania ofert. Etap ten następuje niezwłocznie po upływie terminu składania ofert. Polega on na zestawieniu treści oferty oraz załączonych do niej dokumentów, a także okoliczności złożenia oferty z 18 przesłankami odrzucenia, enumeratywnie wymienionymi w art. 226 ust. 1 ustawy Pzp. Wydaje się, że świadomość w zakresie okoliczności dyskwalifikujących złożoną ofertę jest szczególnie istotna dla wykonawcy. Z tego powodu w artykule przedstawiamy najistotniejsze kwestie mające wpływ na dokonaną przez zamawiającego weryfikację.
Określając warunki udziału w postępowaniu zamawiający powinien kierować się zasadą proporcjonalności do przedmiotu zamówienia oraz minimalnymi poziomami zdolności wykonawców, jakie są niezbędne do wykonania danego zamówienia. Czym się kierować, oceniając proporcjonalność warunków? Jak rozumieć pojęcie „minimalne poziomy zdolności”? O tym przeczytasz w poniższym opracowaniu.
Odrzucenie oferty Wykonawcy odbywa się w uzasadnionych okolicznościach. Przesłanki stanowią katalog zamknięty. Wykonawca musi mieć pełną wiedzę o tym dlaczego jego oferta podlega odrzuceniu. Wynika to z zasady przejrzystości. W przeciwnym wypadku pozbawiony jest prawa do korzystania ze środków ochrony prawnej.
W razie stwierdzenia, że zaoferowane wynagrodzenie jest zbyt niskie, zamawiający musi zażądać od wykonawcy odpowiednich wyjaśnień dotyczących wyliczenia ceny lub kosztu zamówienia. Przeprowadzenie procedury wyjaśniania rażąco niskiej ceny jest trudne zarówno dla organizatora przetargu, jak i wykonawcy. Zamawiający musi ustalić, które elementy związane z wyceną oferty chce wyjaśnić a następnie precyzyjnie sformułować pytania skierowane do wykonawcy. Po otrzymaniu pisma ocenia je, zwracając uwagę przede wszystkim na obiektywne kwestie poparte dowodami. Wykonawca udzielając wyjaśnień w zakresie ceny powinien z kolei mieć świadomość, że nie jest to tylko formalność, którą należy „załatwić” przed wyborem najkorzystniejszej oferty. Im bardziej szczegółowe i konkretne będą tłumaczenia, tym większa szansa, że przekonają one zamawiającego o realności oferty. Ważne jest również, aby tam, gdzie jest to możliwe, przedstawić dowody potwierdzające rynkowy charakter wynagrodzenia. W artykule – bazując głównie na wyrokach KIO − omawiamy najważniejsze zagadnienia dotyczące ceny z punktu widzenia wykonawcy.
Partnerstwo innowacyjne to procedura – jak sama nazwa wskazuje – służąca zakupowi innowacyjnej usługi, dostawy czy roboty budowlanej. Zamawiający kupuje w tym trybie zamówienie, którego w momencie jego wszczynania nie ma jeszcze na rynku. Produkt, usługa lub robota budowlana zarówno powstaje w trakcie procedury jak też jest w niej nabywana. Zanim zamawiający zdecyduje się skorzystać z partnerstwa innowacyjnego, musi się upewnić, że na rynku nie jest dostępne zamówienie, którego potrzebuje. Tryb partnerstwa innowacyjnego składa się z dwóch etapów - oceny wniosków o dopuszczenie do udziału w procedurze i oceny ofert. O tym, jak intepretować przesłanki zastosowania partnerstwa innowacyjnego a także jak przeprowadzić postępowanie krok po kroku, piszemy w poniższym artykule. Znajdziesz w nim także wiele linków do przydatnych treści związanych z procedowaniem w tym trybie.
Negocjacje z ogłoszeniem to tryb udzielenia zamówienia, gdzie w reakcji na ogłoszenie o zamówieniu, wszyscy zainteresowani wykonawcy mogą zgłaszać wnioski o dopuszczenie do udziału w procedurze. Następnie, zamawiający wybiera wykonawców do etapu składania wstępnych ofert i prowadzi z nimi negocjacje w celu uzyskania jeszcze lepszych warunków realizacji zamówienia. Po zakończeniu negocjacji wykonawcy są zapraszani do złożenia ofert ostatecznych. Zamawiający może również zdecydować o udzieleniu zamówienia na podstawie ofert wstępnych bez przeprowadzania negocjacji, jeżeli zaznaczy taką opcję w ogłoszeniu o zamówieniu. Warto pamiętać, że tryb ten można zastosować tylko po spełnieniu określonych warunków ustawowych określonych w art. 153 ustawy Pzp. Procedurę można ponadto stosować wyłącznie przy zamówieniach przekraczających unijne progi wartościowe. Sprawdź, jak krok po kroku zlecić zamówienie w negocjacjach z ogłoszeniem.
Opisywanie przedmiotu zamówienia w sposób, który utrudnia uczciwą konkurencję jest zakazane. Nie oznacza to jednak konieczności nabywania przez zamawiającego dostaw, usług czy robót budowlanych nieodpowiadających jego potrzebom, zarówno co do jakości, funkcjonalności czy wymaganych parametrów technicznych. Zamawiający może określić wysokie, ale możliwe do spełnienia wymagania przedmiotu zamówienia, które pozostają w związku z samym zamówieniem i celem, jaki poprzez dane zamówienie zamierza osiągnąć Zamawiający Instytucja zamawiająca uprawniona jest do takiego sformułowania opisu przedmiotu zamówienia, który umożliwia jej otrzymanie produktu odpowiadającego jej potrzebom.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!