Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Dla każdego zamawiającego I kwartał każdego roku to gorący okres – przepisy wymagają bowiem zaplanowania zakupów na cały rok i poinformowania o swoich zamierzeniach zakupowych w planie postępowań o udzielenie zamówień. W praktyce pojawia się przy tym sporo wątpliwości, bo jak wiadomo żaden przepis nie reguluje wszystkich możliwych stanów faktycznych. Jak sporządzać plan, gdy udzielamy wspólnych zamówień? Jak formalnie zaplanować zamówienia częściowe udzielane w różnych latach? Ile czasu przechowywać plan zamówień w archiwum? W artykule publikujemy część najtrudniejszych pytań w temacie planu wraz z praktycznymi wyjaśnieniami naszych ekspertów. Polecam także webinar Portalu ZP na temat planu postępowań (LINK).
Ustawa Prawo zamówień publicznych, na wzór dyrektywy unijnej, wobec wykonawcy w stosunku, do którego zachodzą przesłanki wykluczenia, przewiduje możliwość skorzystania z tzw. procedury samooczyszczenia (self-cleaningu). Dotyczy to sytuacji, gdy zamawiający przewidział fakultatywne przesłanki wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu. Wykonawca nie podlega wykluczeniu, jeżeli udowodni zamawiającemu, że skutecznie przeprowadził samooczyszczenie. Regulacje art. 110 ustawy Pzp wskazują na konkretne przesłanki prawidłowego self-cleaningu i jednocześnie zobowiązują zamawiającego do dokonania rzetelnej oceny podjętych przez wykonawcę środków.
Od 1 stycznia 2021 r. procedurę odwróconą w Pzp wolno zastosować wyłącznie w postępowaniach o wartościach unijnych. Jest ona bowiem możliwa jedynie w przetargu nieograniczonym, który właściwy jest dla zamówień w wyższych kwotach. W jakiej kolejności podejmować działania w aktualnej procedurze odwróconej? Jakie zasady postępowania obowiązują w trakcie procedowania odwróconego modelu oceny ofert? W artykule znajdziesz zestawienie niezbędnych informacji na ten temat.
Jak wiadomo Prawo zamówień publicznych nie zawiera algorytmu, który wskazywałby, iż w przypadku określonej wartości zamówienia, zamawiający jako podmiotowego środka dowodowego może żądać polisy OC o określonej wartości sumy ubezpieczenia. Jak zatem sformułować wymogi ubezpieczeniowe wobec wykonawcy, aby nie narazić się na odwołania do KIO i zarzuty organów kontroli? Skorzystaj ze wskazówek eksperta.
Podmiotowe środki dowodowe w zamówieniach publicznych to dokumenty i oświadczenia, które na wezwanie zamawiającego złoży wykonawca znajdujący się na pierwszym miejscu w rankingu ofert. Przykłady podmiotowych środków dowodowych to zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego, sprawozdanie finansowe czy wykaz wcześniej zrealizowanych dostaw bądź usług. Dokumenty te mają za zadanie potwierdzić, że wykonawca nie podlega wykluczeniu z postępowania oraz spełnia warunki udziału w procedurze. W artykule omawiamy istotne praktyczne aspekty związane z żądaniem i oceną podmiotowych środków dowodowych. Sprawdź, kiedy i jakich dokumentów żądać, jak je uzupełniać i weryfikować.
W zamówieniach publicznych zasadą jest szerokie dopuszczenie podwykonawstwa. Zamawiający może zastrzec obowiązek osobistego wykonania części zamówienia przez wykonawcę, ale jest to wyjątek od reguły. Czy możliwe jest powierzenie wykonania całości zamówienia podwykonawcy zgodnie z prawem zamówień publicznych? Sprawdź czy jest to możliwe i jakie są stanowiska organów orzeczniczych w tym zakresie. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 13 września 2024 r. sygn. akt KIO 3171/24
Termin związania ofertą to czas, w którym wykonawca ma obowiązek zawrzeć z zamawiającym umowę na warunkach określonych w złożonej ofercie. Termin ten – zgodnie z przepisami Prawa zamówień publicznych – musi wskazać w dokumentach zamówienia sam zamawiający. Czyni to, podając konkretną datę, w której mija TZO. W artykule piszemy o tym, jakie terminy związania ofertą obowiązują w postępowaniach unijnych a jakie w krajowych oraz jakie są reguły przedłużania tego terminu. Dodatkowo przeczytasz 5 case studies, które rozwiązują problemy zamawiających i wykonawców w tym obszarze.
Ustawodawca zdecydował się na określenie w ustawie Pzp kwoty czy progu zakupu, od których trzeba stosować ustawę Pzp. Wartość ta wynosi 130.000 zł. Jest to kwota zamówienia, poniżej której zamawiający ma prawo udzielić zamówienia bezpośrednio, czyli z pominięciem przepisów ustawy Pzp. Nie oznacza to jednak, że zamawiający mogą zupełnie dowolnie wydatkować powierzone im środki – także te w ramach zamówień poniżej 130 000 zł. W artykule przeczytasz m.in. o tym: 1) jakie przepisy jesteś zobowiązany stosować do zamówień o wartości szacunkowej mniejszej niż 130.000 zł, 2) jak wygląda kwestia właściwego oszacowania niewielkich zamówień, 3) jak rozwiązać najczęściej pojawiające się problemy związane z udzielaniem zamówień podprogowych. Polecam Twojej uwadze także artykuł dotyczący tworzenia Regulaminu udzielania zamówień o wartości poniżej 130.000 zł oraz Wzór Regulaminu, który możesz dostosować do potrzeb własnej jednostki i łatwo wykorzystać w praktyce.
Wykonawcy, którzy biorą udział w przetargach, muszą od razu z ofertą złożyć wstępne oświadczenie, w którym potwierdzają, że spełniają postawione warunki udziału w postępowaniu i nie podlegają wykluczeniu z niego. W przypadku zamówień o większych wartościach tzw. unijnych oświadczenie składa się na formularzu JEDZ (Jednolity Europejski Dokument Zamówienia). Kiedy według ustawy Prawo zamówień publicznych trzeba złożyć JEDZ? Czy zawsze trzeba podpisać JEDZ kwalifikowanym podpisem elektronicznym? Jak złożą JEDZ wykonawcy, którzy biorą wspólnie udział w postępowaniu? Odpowiedzi na pytania znajdziesz w artykule. Sprawdź praktyczne aspekty dotyczące tego oświadczenia.
Zamówienie sektorowe to specyficzny rodzaj zamówienia, które jest udzielane przez zamawiającego sektorowego. Służy ono do prowadzenia działalności w jednym z rodzajów działalności sektorowej, które są wymienione enumeratywnie w ustawie Prawo zamówień publicznych. Ustawa Pzp zawiera szczegółowe przepisy dotyczące procedur udzielania zamówień publicznych oraz zasadności ich stosowania w kontekście działalności sektorowej. Procedury te mają na celu zapewnienie efektywności w sektorach, które są kluczowe dla funkcjonowania gospodarki. Między innymi o tym, kiedy zamawiający ma status sektorowego i kiedy w świetle prawa udziela zamówienia sektorowego, piszemy w poniższym artykule. Dowiesz się z niego również, jak przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia sektorowego i sprawdzisz, czym w praktyce różni się ten specyficzny rodzaj zamówienia od pozostałych zamówień ustawowych.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!