Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Jednym z zagadnień, często występujących w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego jest kwestia badana ofert pod kątem rażącego zaniżenia ceny. Ustawodawca precyzuje przypadki, w których badanie takie powinno nastąpić i możemy mie fertą z rażąco niską ceną. W pewnych okolicznościach pozawala jednak na odstąpienie od takie weryfikacji. Ogólnie wskazuje, że Zamawiający może nie zwracać się o udzielenie wyjaśnień, jeżeli rozbieżność wynika z okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia. Jakie to mogą być sytuacje oraz jakie przypadki nie zostaną uznane za uzasadnienie do odstąpienia o badania oferty pod kątem rażącego zaniżenia ceny? Wskazówki znajdziemy w bogatym orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej.
Zbliża się termin przygotowania sprawozdania o udzielonych zamówieniach publicznych w 2023 roku. Obowiązku należy dopełnić zgodnie z regulacjami rozporządzenia z 20 grudnia 2021 r. w sprawie zakresu informacji zawartych w rocznym sprawozdaniu o udzielonych zamówieniach, jego wzoru, sposobu przekazywania oraz sposobu i trybu jego korygowania (Dz.U. poz. 2463). Na tle jego przepisów pojawiło się kilka wątpliwości, z którymi zwrócili się do nas Czytelnicy. Sprawdź, jak przeprowadzić korektę sprawozdania i jak wypełniać rubryki o zamówieniach zwolnionych od stosowania ustawy Pzp. W artykule znajdziesz także informacje o tym, jak sporządzić sprawozdanie z perspektywy zamawiającego sektorowego.
Od 25 października 2023 r. ogłoszenia unijne należy publikować zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji Europejskiej (KE) 2019/1780 z 23 września 2019 r. ustanawiającym standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i uchylającym rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1986 (Urz. UE L 272 z 25.10.2019 r. 7) w zakresie standardowych formularzy ogłoszeń publikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Jakiś czas temu informowaliśmy o tym, na naszej stronie WWW (LINK do artykułu). W praktyce od tego czasu należy używać platformy eNotices 2 (chyba, że systemy, z których korzystają zamawiający, zdążyły dostosować swoje narzędzia do nowych formularzy). Dodatkowo z dniem 31 stycznia 2024 r. zablokowano możliwość przesyłania ogłoszeń unijnych na wcześniejszych formularzach (LINK). W ostatnich miesiącach w związku z nowymi formularzami i koniecznością korzystania z systemu ENotices 2 otrzymujemy wiele pytań w tym obszarze od naszych Czytelników. W opracowaniu publikujemy szczegółowe wyjaśnienia 20 stanów faktycznych. Skorzystaj z naszego praktycznego kompendium wiedzy.
Dla każdego zamawiającego I kwartał każdego roku to gorący okres – przepisy wymagają bowiem zaplanowania zakupów na cały rok i poinformowania o swoich zamierzeniach zakupowych w planie postępowań o udzielenie zamówień. W praktyce pojawia się przy tym sporo wątpliwości, bo jak wiadomo żaden przepis nie reguluje wszystkich możliwych stanów faktycznych. Jak sporządzać plan, gdy udzielamy wspólnych zamówień? Jak formalnie zaplanować zamówienia częściowe udzielane w różnych latach? Ile czasu przechowywać plan zamówień w archiwum? W artykule publikujemy część najtrudniejszych pytań w temacie planu wraz z praktycznymi wyjaśnieniami naszych ekspertów. Polecam także webinar Portalu ZP na temat planu postępowań (LINK).
Wprawdzie Prawo zamówień publicznych nie zobowiązuje do sporządzania rejestru zamówień w żadnej formie. Warto jednak wprowadzić taki zwyczaj w swojej jednostce, bo rejestr porządkuje zamówienia i usprawnia realizację obowiązku przekazania rocznego sprawozdaniu do Urzędu Zamówień Publicznych. A co z drobnymi zakupami tzw. na fakturę? Czy także wpisywać je do rejestru? Sprawdź w opracowaniu i skorzystaj z wzoru rejestru w pliku excel.
Celem prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest zawarcie umowy, czyli udzielenie zamówienia. Zasadą jest, że wszczęte postępowanie ma doprowadzić do wyłonienia najkorzystniejszej oferty, a nie zakończyć się unieważnieniem. Aby unieważnić postępowanie Zamawiający zobowiązany jest wykazać zaistnienie realnych podstaw, z których jedną jest wystąpienie wad postępowania. Muszą one mieć charakter nieusuwalny i jednocześnie uniemożliwiać zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy. Przesłanka art. 255 pkt 6) ustawy Pzp zawiera klauzulę generalną. Nie oznacza to jednak, że zakres jego zastosowania można rozciągać na wszystkie stany faktyczne obejmujące wszelkie nieprawidłowości Zamawiających w toku prowadzonych postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Rozszerzająca wykładnia przepisu, pozwalająca Zamawiającym na unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z powołaniem się na jakiekolwiek wady prowadzonych przez nich postępowań będzie traktowana jako niedopuszczalna. Sprawdź, kiedy Zamawiający unieważnia postępowanie i jaki przekaz płynie z wyroków Krajowej Izby Odwoławczej.
Komisja przetargowa to zespół pomocniczy kierownika zamawiającego, który ma go wesprzeć w szczególności w ocenie i badaniu ofert oraz wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Prawo zamówień publicznych nie określa szczegółowo, jak ma działać komisja, zatem formalne zasady współpracy jej członków, zadań, jakie im się przypisuje oraz odpowiedzialności warto uregulować w osobnym dokumencie, takim jak regulamin prac komisji przetargowej. W opracowaniu znajdziesz kilka wskazówek związanych z przygotowaniem regulaminu oraz jego wzór – także w wersji edytowalnej do wykorzystania we własnej jednostce.
Do 1 marca każdego roku zamawiający mają obowiązek sporządzić roczne sprawozdanie o zamówieniach publicznych udzielonych w poprzednim roku. Z naszego opracowania dowiesz się, m.in. które wydatki należy uwzględnić w sprawozdaniu. Przeczytasz, jak przekazać sprawozdanie w związku z działaniem platformy e-Zamówienia. Zyskasz także pewność, czy właściwie wypełniasz obowiązek sprawozdawczy w odniesieniu do zamówień udzielonych z wyłączeniem procedur Pzp np. zleconych na potrzeby pomocy obywatelom Ukrainy.
Platforma e-Zamówienia to kompleksowy system do przeprowadzenia elektronicznych zamówień publicznych. Zamawiający za jej pomocą dokonuje wszelkich czynności formalnych w postępowaniu, jakich wymagają od niego przepisy ustawy Pzp. Mowa chociażby o publikacji planu postępowań oraz ogłoszeń, odbieraniu i otwieraniu ofert, komunikacji z wykonawcami w toku postępowania, jak i przesyłaniu informacji do prezesa UZP. Wykonawcy z kolei za pośrednictwem platformy przekazują zapytania do treści dokumentu zamówienia, składają oferty oraz inne wymagane w toku postępowania dokumenty. Skorzystaj z praktycznych instrukcji, jak dokonać tych czynności na platformie e-Zamówienia. Polecam Twojej uwadze także pierwszą część artykułu dotyczącą platformy: „Platforma e-Zamówienia – wskazówki dotyczące rejestracji” (LINK).
W przypadku usług społecznych i innych szczególnych usług ustawa Pzp przewiduje pewne ułatwienia w ich zlecaniu. Jeśli zamawiasz np. usługi hotelowe bądź restauracyjne, usługi opiekuńcze, usługi opieki zdrowotnej albo pocztowe, zapoznaj się z naszym artykułem. Omawiamy w nim szczegółowo procedury, jakie zastosujesz do tego typu zamówień w zależności od progu zamówienia – poniżej lub powyżej 750.000 euro. W materiale znajdziesz także czytelną tabelę, która wymienia wszystkie usługi społeczne.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!