Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Zamawiający określa warunki udziału w postępowaniu w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, w szczególności wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności. Rolą warunków udziału w postępowaniu jest ograniczenie grupy podmiotów do tych, które są zdolne do wykonania danego przedmiotu zamówienia. Nie mogą być sformułowane w sposób nadmierny, ograniczający konkurencję. Minimalny poziom wymagań nie powinien prowadzić do eliminacji z postępowania wykonawców zdolnych do realizacji zamówienia. O zasadach kształtowania warunków udziału w postępowaniu wielokrotnie wypowiadała się Krajowa Izba Odwoławcza. Sprawdź, na co należy zwrócić szczególna uwagę formułując wymogi dla Wykonawców. Dokonujemy przeglądu najnowszych stanowisk.
Prawo zamówień publicznych umożliwia zamawiającemu, aby ten wymagał bądź dawał możliwość przeprowadzenia przez wykonawców wizji lokalnej przed złożeniem ofert. Wizja lokalna jest uzasadniona w przypadku zamówień tzw. specyficznych, jak np. roboty budowlane, do realizacji których niezbędna jest właściwa ocena terenu budowy, podłoża, infrastruktury towarzyszącej itp. Konieczność odbycia wizji lokalnej nie powinna natomiast zastępować obowiązku rzetelnego opisu przedmiotu zamówienia przez zamawiającego i jest to podkreślane przez ekspertów. W opracowaniu omawiamy problemy, jakie może napotkać zarówno zamawiający jak i wykonawcy w związku z obowiązkiem i możliwością odbycia wizji lokalnej. Podpowiadamy też, kiedy w związku z wizją trzeba określić terminy składania ofert dłuższe niż minimalne.
Bezspornie najwięcej pytań od naszych użytkowników dotyczy tego, czy dane konkretne dostawy, usługi i roboty budowlane należy połączyć i udzielić ich w procedurze odpowiadającej ich zsumowanej wartości, czy też podzielić na grupy, by móc je zlecić w prostszych procedurach właściwych dla wartości częściowych. Pytania odnoszą się do różnego rodzaju zbliżonych przedmiotowo zamówień np. różnych mebli, różnego typu szkoleń czy usług projektowych bądź robót remontowych. W gruncie rzeczy odpowiedź zawsze jest podobna lub zbliżona. Zamawiający musi ocenić zamówienia z perspektywy trzech kryteriów – tożsamości podmiotowej, przedmiotowej i czasowej. Co do zasady – jeśli zamówienia spełniają te przesłanki, podlegają zsumowaniu i zleceniu zgodnie z ich łączną wartością. W artykule piszemy o szczegółach oceny tych przesłanek w odniesieniu do szacowania wartości zamówienia na dostawy, usługi i roboty budowlane. Podajemy również kilkanaście przykładów praktycznych, kiedy łączyć a kiedy dzielić zamówienia publiczne.
Przepisy ustawy Pzp wymuszają na wielu zamawiających odejście od dyktatu kryterium ceny. Nie wystarczy jednak samo wykorzystanie pozacenowych kryteriów oceny ofert, niezbędne jest także ustalenie ich wagi (znaczenia) na odpowiednim poziomie. To niejednokrotnie wymaga od zamawiającego poprzedzenia czynności opisu pozacenowych kryteriów oceny ofert właściwą analizą i symulacją, aby sprawdzić, czy pozwalają one na wybór rzeczywiście najkorzystniejszej oferty, a nie tylko najlepszej na „pierwszy rzut oka”. Poniżej przedstawiamy sposoby oceny ofert w ramach pozacenowych kryteriów mierzalnych takich jak np. okres gwarancji czy termin dostawy.
Wstępne konsultacje rynkowe to etap poprzedzający wszczęcie zamówienia publicznego, który w założeniu ma pomóc zamawiającemu w jego przygotowaniu. Nie do końca znasz rynek zamawianych usług, dostaw bądź robót? Wiesz, że istnieją nowe rozwiązania technologiczne, ale potrzebujesz wsparcia profesjonalisty w przygotowaniu opisu przedmiotu zamówienia? Być może wstępne konsultacje rynkowe są dla Ciebie. Wysiłek włożony w przeprowadzenie WKR przełoży się z całą pewnością na dobry opis przedmiotu zamówienia i jego oszacowanie, co pozwoli Ci kupić dokładnie to, czego potrzebujesz, w ramach budżetu, jakim dysponujesz. Sprawdź, jakie inne korzyści wiążą się z WKR oraz jak przeprowadzić je krok po kroku, aby w pełni wykorzystać potencjał tego narzędzia.
Poprawienie oczywistej omyłki pisarskiej w ofercie jest obowiązkiem podmiotu zamawiającego. Co do zasady powinno odbyć się bez odwoływania się do innych dokumentów. Może polegać na przykład na opuszczeniu wyrazu lub innym niezamierzonym działaniu. Sprawdź jakie sytuacje mogą zostać zakwalifikowane jako oczywista omyłka pisarska i powodować konieczność skorygowania oferty.
W przetargach na ten szczególny przedmiot zamówienia, jakim jest odbiór śmieci, mogą pojawić się wątpliwości i problemy natury praktycznej dotyczące szacowania wartości usług, warunków udziału w prowadzonym postępowaniu, jakich można wymagać od wykonawców czy kwestii podziału zamówienia na części. Także realizacja umowy na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych napotyka częste trudności związane choćby z podwyżkami cen paliwa i konieczną zmianą kontraktu czy regulacjami ustawy o elektromobilności i obowiązkiem ich stosowania do tego rodzaju zamówień. W artykule przygotowaliśmy dla Ciebie wyjaśnienia pytań naszych Czytelników dotyczących przetargów na odbiór odpadów komunalnych oraz omówienie istotnego wyroku TSUE w kwestii odbioru odpadów na terenie UE.
Dnia 1 stycznia 2021 r. w związku z wejściem w życie nowej ustawy Pzp z 11 września 2019 r. zmienił się próg stosowania jej regulacji z 30 000 euro (art. 4 pkt 8 starego Pzp) na 130 000 zł (art. 2 ust. 1 pkt 1 nowego Pzp). Skoro ustawę Pzp stosuje się do zamówień o wartości szacunkowej równej lub przekraczającej 130 000 zł, to pojawia się pytanie, na podstawie jakich reguł należy przeprowadzić postępowanie poniżej takiej wartości. Odpowiednie zasady powinny wynikać z wewnętrznego regulaminu udzielania zamówień publicznych o wartości nieprzekraczającej progu ustawowego. W poniższym artykule przeczytasz o tym, jak przygotować regulamin udzielania zamówień poniżej 130 000 zł. Udostępniamy także link do gotowego wzoru dokumentu.
Jakie działania – w praktyce – musi podjąć zamawiający, gdy otrzyma odwołanie od wykonawcy? Czy zawsze powinien przesłać kopię innym uczestnikom postępowania, czy może wystarczy opublikować ją na stronie WWW? Czy koniecznie jest przesunięcie terminu składania ofert? W jakich terminach podjąć kolejne kroki? Odpowiedzi znajdziesz w artykule. Sprawdź je, aby bez stresu i potknięć przejść przez ten proces.
Wykonawcy często zastanawiają się, jak sprawdzić, czy zamawiający i wybrany w przetargu konkurent realizują umowę o zamówienie zgodnie z założeniami przyjętymi w postępowaniu. Pytają nas także, jak pozyskać informacje o przebiegu procedury, która nie podlega ustawie Prawo zamówień publicznych z uwagi na wartość zakupu do 130.000 zł. Warto pamiętać, że działania publicznych instytucji wydatkujących wspólne środki są – co do zasady – transparentne i każdy zainteresowany ma prawo je weryfikować. W tym celu wolno mu żądać dostępu do informacji publicznej. Instytucja nie może – poza ustawowymi wyjątkami – odmówić tego dostępu oraz pytać o cel i interes w pozyskaniu informacji. Z artykułu dowiesz się, jak złożyć wniosek o dostęp do informacji publicznej, czy trzeba go opłacić a także jakie kroki podjąć, gdy podmiot nie chce udzielić informacji. Na końcu znajdziesz wzór wniosku o udzielenie informacji publicznej.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!