Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Przetarg nieograniczony znajduje zastosowanie jedynie do udzielania zamówień o wartościach tzw. unijnych. Jego odpowiednikiem w procedurze krajowej jest tryb podstawowy w wersji bez negocjacji. W pierwszej części materiału pisaliśmy o tym, jak krok po kroku przejść przez przetarg nieograniczony aż do etapu składania ofert (LINK). W poniższym artykule znajdziesz wskazówki związane z wymogami dotyczącymi otwarcia ofert i ich oceny oraz dokumentami, jakie wykonawcy składają z ofertą. Na końcu publikujemy tabelę z różnicami między procedurą przetargu nieograniczonego a analogicznym otwartym trybem podstawowym bez negocjacji właściwym dla zamówień krajowych.
Wszystkie procedury zakupowe, realizowane w celu udzielenia zamówienia publicznego o wartości co najmniej 130.000 zł netto, muszą być prowadzone zgodnie z wytycznymi zawartymi w ustawie z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp). Trybem udzielania zamówień, dotychczas najczęściej wybieranym przez zamawiających w procedurach unijnych, jest przetarg nieograniczony, zaś w krajowych – tryb podstawowy bez negocjacji. Dzieje się tak, m.in. z uwagi na brak obowiązku wykazania jakiejkolwiek przesłanki warunkującej możliwość zastosowania tych właśnie procedur. W artykule omawiamy szczegóły dotyczące trybu przetargu nieograniczonego. Z pierwszej części materiału dowiesz się, jak krok po kroku przejść procedurę do etapu składania ofert. W kolejnej części przeczytasz m.in. o terminach składania ofert w przetargu nieograniczonym, wymogach dotyczących otwarcia ofert i ich oceny oraz o dokumentach, jakie wykonawcy składają z ofertą (LINK).
Tryb podstawowy to procedura, która służy do zlecania zamówień krajowych. Do jakiej kwoty zastosujesz tryb podstawowy? Zrealizujesz w nim zakupy od 130.000 zł do progów unijnych. W tym artykule przeczytasz o tym, jakie warianty procedury podstawowej przewiduje ustawa Pzp. Po przeczytaniu opracowania będziesz wiedział, który wariant trybu podstawowego jest dla Ciebie najbardziej odpowiedni. Poznając wady i zalety poszczególnych procedur, zapewnisz sobie optymalną organizację procesu udzielania zamówienia publicznego. Zyskasz także instrukcję, jak krok po kroku przejść przez poszczególne etapy wszystkich wariantów postępowań podstawowych.
Jedną z przesłanek unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest brak środków w budżecie instytucji zamawiającej, które nie pokrywają ceny najkorzystniejszej oferty. Zamawiający może dołożyć brakującą kwotę, ale czy jest do tego zobowiązany? Czy znaczenie ma wysokość niezbędnych do wyboru oferty środków? Jaka jest rola orientacyjnej wartości zamówienia podawanej w planie postępowań i czy wykonawca może skutecznie wykorzystać tę informację przeciwko zamawiającemu? Sprawdź, jakie stanowiska w tym zakresie prezentują składy orzekające Krajowej Izby Odwoławczej.
Zbliża się początek roku szkolnego a wraz z nim ogrom pracy dla placówek oświatowych. Warto przypomnieć, że szkoły jako jednostki budżetowe gmin mają – co do zasady – obowiązek dokonywać zakupów w procedurach Prawa zamówień publicznych. Jeśli zatem szkoła chce nabyć dostawę, usługę bądź robotę budowlaną, jest zobowiązana przestrzegać ustawowych reguł. Fakt ten wynika z art. 4 pkt 1 ustawy Pzp, który wskazuje, że cały sektor finansów publicznych podlega jej przepisom. Obowiązki w zakresie organizacji działania szkół spoczywają jednak także na gminach (np. w zakresie transportu dzieci do placówek) oraz innych jednostkach takich jak MOPS (dożywianie dzieci w szkołach). Jeśli potrzebujesz wskazówek, jak zlecać zamówienia publiczne w szkole, zachęcam do lektury opracowania. Dowiesz się z niego m.in. jakie reguły stosować przy zamówieniach wycieczek szkolnych w ciągu roku szkolnego dla różnych klas, jak wspólnie udzielać zamówień oraz w jakich procedurach należałoby dokonać zamówień na transport dzieci do placówek.
Prowadzisz przetarg na dostawę materiałów eksploatacyjnych do urządzeń drukujących? A może jesteś dostawcą takich towarów? Z pewnością zatem zdajesz sobie sprawę z trudności, jakie pojawiają się przy tego typu zamówieniach publicznych, jeśli chodzi o potrzebę zapewnienia jakości kupowanych dostaw. Specjaliści z branży twierdzą jednogłośnie, że najistotniejszym wymogiem SWZ, który zagwarantuje zamawiającemu zakup wydajnego i wysokiej jakości produktu, to żądanie odpowiednich certyfikatów dla materiałów eksploatacyjnych oraz sprawozdań z badań przeprowadzonych przez akredytowane jednostki. W artykule piszemy o tym, jakich konkretnie dokumentów wymagać i jak sformułować odpowiednie wymagania, aby zapewnić sobie dostawę produktów spełniających Twoje wymagania.
Osoby, które wykonują czynności związane z przygotowaniem i prowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego muszą być bezstronne. Wykonawcy powinni mieć pewność, że żaden z nich nie jest faworyzowany z uwagi na jakiekolwiek powiązania z zamawiającym – czy to służbowe czy prywatne. Dlatego też osoby, które prowadzą postępowanie i które mają konflikt interesów z wykonawcą, będą musiały wyłączyć się od dokonywania czynności w procedurze. Sprawdź, jak złożyć i odebrać oświadczenie o braku konfliktu interesów oraz niekaralności od osób wykonujących czynności w postępowaniu.
Prawo zamówień publicznych wymaga, aby treść zobowiązania wykonawcy w pełni odpowiadała wymaganiom zamawiającego określonym w dokumentach zamówienia. Czy kosztorys ofertowy stanowi treść oferty i czy jego brak lub opracowanie niezgodnie z żądaniami skutkować będzie odrzuceniem oferty. Czy taki dokument może zostać uzupełniony zgodnie z przepisami ustawy Pzp. Sprawdź jakie wnioski płyną z orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej.
Wykonawcy ubiegający się o zamówienie publiczne składają na ofercie różnego rodzaju podpisy elektroniczne. Wybór odpowiedniego podpisu zależy od wartości zamówienia. Otóż w przetargach o wartości mniejszej niż progi unijne, według wyboru wykonawcy, dopuszczalny jest kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany lub podpis osobisty. Natomiast jeżeli wartość zamówienia jest równa progom unijnym lub od nich wyższa, ofertę i oświadczenia z art. 125 ust. 1 ustawy Pzp można podpisać jedynie kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Przyjrzyjmy się zatem bliżej poszczególnym rodzajom podpisów. W poniższym artykule omawiamy kwalifikowany podpis elektroniczny w zamówieniach publicznych. W drugiej części szczegółowo wyjaśniamy reguły związane z podpisem osobistym i zaufanym – LINK.
Zamawiający dokonuje wyboru oferty spośród tych niepodlegających odrzuceniu. Tylko takie oferty zostaną dopuszczone do etapu oceny ofert, co oznacza, że cena i dodatkowe parametry jakościowe zaoferowanego świadczenia będą miały znaczenie wyłącznie wówczas, gdy oferta zostanie pozytywnie zweryfikowana podczas badania ofert. Etap ten następuje niezwłocznie po upływie terminu składania ofert. Polega on na zestawieniu treści oferty oraz załączonych do niej dokumentów, a także okoliczności złożenia oferty z 18 przesłankami odrzucenia, enumeratywnie wymienionymi w art. 226 ust. 1 ustawy Pzp. Wydaje się, że świadomość w zakresie okoliczności dyskwalifikujących złożoną ofertę jest szczególnie istotna dla wykonawcy. Z tego powodu w artykule przedstawiamy najistotniejsze kwestie mające wpływ na dokonaną przez zamawiającego weryfikację.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!