Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Ogłoszenie o wykonaniu umowy w BZP to obowiązek wprowadzony ustawą Pzp z 2019 roku. W praktyce nadal jest on źródłem wątpliwości wielu zamawiających. W artykule znajdziesz praktyczną instrukcję krok po kroku jak wypełnić ogłoszenie w najbardziej problematycznych sekcjach oraz jak wypełnić ogłoszenie w przypadku zamówień częściowych. Przeczytasz także m.in. odpowiedzi na pytania: jak określić termin publikacji ogłoszenia i który moment jest chwilą wykonania umowy, jak wypełnić ogłoszenie, gdy naliczyłeś wykonawcy kary umowne, jak zachować się w sytuacji, gdy umowę rozwiązano przed terminem jej obowiązywania.
Zamawiający i wykonawcy niejednokrotnie mają potrzebę zmiany zawartych umów o zamówienia publiczne. Tymczasem modyfikacje są dopuszczalne tylko w przypadkach przewidzianych w Prawie zamówień publicznych. Jak poradzić sobie, gdy nieprzewidziane sytuacje typu inflacja bądź wstrzymanie dostaw określonych komponentów uniemożliwiają realizację zamówienia na dotychczasowych zasadach? Co zrobić, gdy wykonawca wnioskuje o wydłużenie terminu wykonania prac? Jak podejść do problemu zmiany ryczałtu, gdy umowa przewiduje klauzule waloryzacyjne? Czy istnieje możliwość zmiany umowy, której jeszcze nie podpisano? To tylko część pytań, na które odpowiadamy w artykule. Zapoznaj się z omówieniem najważniejszych przesłanek zmiany umowy bez przeprowadzenia nowego postępowania. Przy każdej odsyłamy do praktycznych porad i wskazówek, jakich nasi eksperci udzielają zamawiającym i wykonawcom w ich codziennej pracy.
Centrum Usług Wspólnych (CUW) to podmiot realizujący wspólną obsługę finansową, administracyjną oraz organizacyjną, w szczególności dla jednostek organizacyjnych gminy, powiatu lub województwa. W ramach powierzonych zadań CUW wykonuje m.in. obsługę jednostek w zakresie zamówień publicznych, w szczególności poprzez przygotowanie i przeprowadzenie postępowań o zamówienia publiczne, udzielanie zamówień publicznych, zawieranie umów ramowych na rzecz poszczególnych zamawiających lub grup zamawiających. CUW umożliwia zatem centralizację zakupów. W odniesieniu do działalności CUW w obszarze obsługi zamówień publicznych na rzecz obsługiwanych przez tę jednostkę zamawiających, pojawiają się liczne dylematy interpretacyjne, w tym m.in. w kwestii doboru właściwego sposobu powierzenia zadań, szacowania zamówień, planowania zakupów czy sprawozdawczości. Niniejszy tekst systematyzuje te zagadnienia.
Do 1 marca każdego roku zamawiający mają obowiązek sporządzić roczne sprawozdanie o zamówieniach publicznych udzielonych w poprzednim roku. Z naszego opracowania dowiesz się, m.in. które wydatki należy uwzględnić w sprawozdaniu. Przeczytasz, jak przekazać sprawozdanie w związku z działaniem platformy e-Zamówienia. Zyskasz także pewność, czy właściwie wypełniasz obowiązek sprawozdawczy w odniesieniu do zamówień udzielonych z wyłączeniem procedur Pzp np. zleconych na potrzeby pomocy obywatelom Ukrainy.
Wadium, deponowane krótkoterminowo nie musi być przechowywane na oprocentowanym koncie, natomiast zabezpieczenie należytego wykonania umowy (ZNWU) podlega wyraźnemu wymogowi przechowywania na oprocentowanym rachunku, by ograniczyć straty wynikające z inflacji. Dylematy dotyczące oprocentowania, możliwości pomniejszania zwracanej kwoty o koszty prowadzenia rachunku czy zakładania oddzielnych kont dedykowanych wadiom i ZNWU to wyzwania, z którymi mierzą się instytucje. Jednocześnie przechowywanie środków na rachunku bieżącym, choć praktyczne, może być uznane za niezgodne z ustawą Pzp, narażając zamawiającego na potencjalne roszczenia wykonawców. Jak uniknąć problemów z przechowywaniem wadium i ZNWU? Artykuł odpowiada na kluczowe pytania dotyczące obowiązków zamawiających i wskazuje praktyczne rozwiązania, które pozwolą zgodnie z przepisami zarządzać powierzonymi środkami.
W przypadku braków w dokumentach lub oświadczeniach o charakterze podmiotowym w ofercie zamawiający zobowiązany jest wezwać wykonawcę do uzupełnienia dokumentów. Jest to obowiązek, a nie prawo. Ile razy zamawiający może wezwać wykonawcę do naprawienia braków podmiotowych w ofercie, aby nie naruszyć zasad udzielania zamówień publicznych i nie narazić się na zarzuty. Sprawdź, jakie są stanowiska organów orzeczniczych i unikaj błędów.
Oferta w postępowaniu o udzielenie zamówienia to nic innego jak oświadczenie woli wykonawcy co do realizacji konkretnego zamówienia publicznego. Spośród złożonych w danym postępowaniu, szansę wyboru ma wyłącznie taka oferta, która nie podlega odrzuceniu. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że jakość zaoferowanego świadczenia będzie miała znaczenie i będzie podlegać ocenie z zastosowaniem kryteriów oceny ofert przyjętych w postępowaniu, tylko wówczas, gdy oferta spełni minimalne wymogi nakreślone przez zamawiającego w treści SWZ oraz opisane w ustawie Pzp. W tym artykule, przyjrzymy się najczęściej popełnianym błędom w toku składania ofert, których skutkiem będzie odrzucenie oferty. Ich popełnienie spowoduje automatyczną dyskwalifikację z postępowania. Poznaj zasady, których trzeba przestrzegać, aby oferta miała szansę wygrać przetarg.
Wszelkiego rodzaju urlopy pracowników i ich nieobecności w pracy z innych przyczyn często zakłócają właściwy przebieg postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Aby zapobiec opóźnieniom w zlecaniu zamówień oraz niepotrzebnym błędom i przeoczeniom, należy pamiętać o możliwości przekazania obowiązków nieobecnego pracownika innej osobie. Zakres powierzanych zadań, forma przekazania obowiązków a także odpowiedzialność osoby przejmującej czyjąś pracę będą zależeć od tego, czy zastępuje ona kierownika zamawiającego czy członka komisji przetargowej. W opracowaniu znajdziesz niezbędne wskazówki związane z procesem przekazywania innej osobie obowiązków nieobecnego pracownika. Dopełnij wszelkich formalności i bądź pewien, że nie popełniasz błędów.
Urząd Zamówień Publicznych jakiś czas temu wydał rekomendacje w sprawie realizacji zamówień publicznych na dostawy sprzętu komputerowego i usług informatycznych. Okazuje się, że te przedmioty zamówienia stanowią wyzwanie dla jednostek zamawiających a podczas postępowań pojawiają się powtarzalne błędy jak choćby niezapewnienie sobie kodów źródłowych czy licencji do oprogramowania czy niewłaściwa konstrukcja umów, która zmusza do zlecania kolejnych zamówień pokrewnych jednemu wykonawcy. Także pytania, jakie otrzymujemy od naszych Czytelników, potwierdzają, że tego rodzaju zamówienia stanowią źródło wielu wątpliwości. W artykule przytaczamy 5 autentycznych przypadków i analiz eksperckich z tego obszaru. Dowiesz się m.in. jak szacować bieżące usługi informatyczne z usługami towarzyszącymi, jak sprawdzić wymagane parametry oferowanego sprzętu, gdy wykonawca nie dostarcza żądanych dokumentów bądź ich tłumaczeń oraz które rekomendacje UZP wziąć pod uwagę, zamawiając posprzedażową obsługę kupionego oprogramowania (aktualizację i serwis).
Jedną z okoliczności, w których dopuszcza się użycie trybu z wolnej ręki, jest sytuacja, gdy na rynku działa tylko jeden podmiot zdolny zrealizować zamówienie. Wbrew pozorom ocena tej przesłanki nie jest łatwa i oczywista, a zamawiający dość często spotykają się z zarzutami organów kontrolnych, iż nadużyli jej, by ominąć zastosowanie procedury konkurencyjnej. Jak zatem bez żadnych wątpliwości stwierdzić, że w danej sytuacji dopuszcza się skorzystanie z trybu z wolnej ręki na tej podstawie? Sprawdź w omówieniu.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!