W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Anna Żochowska

Reguły zatrzymania wadium wykonawcy, który nie odpowiedział na wezwanie do uzupełnienia

Pytanie: Zamawiający otrzymał w postępowaniu jedną ofertę. Następnie odrzucił ją na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy Prawo zamówień publicznych, zgodnie z którym: „Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez Wykonawcę, który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, lub podmiotowego środka dowodowego, potwierdzających brak podstaw wykluczenia lub spełnianie warunków udziału w postępowaniu, lub innych dokumentów lub oświadczeń”. Zamawiający 26.05.2023 r. na podst. art. 274 ust. 2 ustawy Pzp wezwał wykonawcę do złożenia podmiotowych środków dowodowych w terminie do 01.06.2023 r. do godz. 11:00. Wykonawca złożył dokumenty, które wzbudziły wątpliwości zamawiającego. Zamawiający w SWZ wskazał warunki udziału w postępowaniu, w tym wymóg dotyczący sytuacji ekonomicznej lub finansowej w postaci posiadania przez wykonawcę ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia na sumę gwarancyjną nie niższą niż 750.000 zł. Wykonawca wraz z ofertą z 17.05.2023 r. złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 125 ust. 1 w zw. z art. 266 ustawy Pzp, w którym oświadczył, że spełnia warunki udziału w postępowaniu. Następnie na wezwanie zamawiającego z 26.05.2023 r. do przedłożenia podmiotowych środków dowodowych wniósł aneks do polisy ubezpieczeniowej z okresem obowiązywania od 27.05.2023 r. do 09.10.2023 r. Z treści aneksu wynika, iż podwyższył sumę ubezpieczenia z kwoty 500.000 zł do 800.000 zł. Wskazany aneks nie obejmuje swym obowiązywaniem daty złożenia oferty. Ponadto zamawiający powziął wątpliwości co do dokumentu złożonego przez wykonawcę dotyczącego wykazu wykonanych robót. Ze złożonych referencji wystawionych przez gminę można odczytać, że wykonawca w ramach wykonanych robót dokonał przebudowy budynku oraz innych prac wykraczających poza zakres wymagany przez zamawiającego. W przedstawionych referencjach wskazano tylko łączną wartość wszystkich przeprowadzonych prac, natomiast nie podano, jaka jest wartość prac polegających na przebudowie budynku. Zamawiający w SWZ sprecyzował, iż wymaga wykazania przez wykonawcę wykonania budowy lub przebudowy budynku lub budynków o wartości co najmniej 750.000 zł. Dodatkowo wykonawca nie opatrzył przedstawionych referencji podpisem, zgodnie z wymaganiami SWZ. W związku z powyższym zamawiający na podstawie art. 128 ust. 1 w zw. z art. 266 ustawy Pzp 06.06.2023 r. wezwał wykonawcę do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych w terminie do 12.06.2023 r. do godz. 10:00. Wykonawca do upływu wymaganego terminu nie złożył wymaganych dokumentów. Okoliczność ta spowodowała konieczność odrzucenia oferty. Zamawiający unieważnił przedmiotowe postępowanie, ponieważ złożona oferta podlegała odrzuceniu. Czy opisane okoliczności przemawiają za tym, aby zamawiający zatrzymał wadium na podstawie art. 98 ust. 6 pkt 1 ustawy Pzp?

author-avatar

Uważaj, jeśli korygując VAT, musisz polegać na wyjaśnieniu wykonawcy!

Pytanie: Prowadzę postępowanie krajowe na odśnieżanie dachu. Mam problem z oceną drugiej oferty w rankingu. Założona kwota zamówienia podstawowego to 461.700 zł brutto. Otrzymałem 3 oferty: 1) 196.800 zł brutto (VAT 8%) – oferta nie została podpisana, zatem dokonam jej odrzucenia (bez konieczności badania rażąco niskiej ceny, skoro i tak będzie wyeliminowana), 2) 138.000 zł brutto (VAT 23%) – wykonawca został wezwany do wyjaśnienia kwestii VAT (a potem miałem zamiar przepytać go na okoliczność rażąco niskiej ceny); w odpowiedzi wykonawca stwierdził, że wartość brutto jest właściwa i że zastosował 8% VAT, tylko źle wpisał cyfrę – zamiast 8 – 23% – i wyraża zgodę na korektę, bo była to jedynie omyłka pisarska. Stwierdził też, że zamawiający jasno określił w SWZ wysokość VAT (fakt, że powiedzieliśmy, iż w ofertach cena za gotowość do realizacji zamówienia nie może przekroczyć X brutto/Y netto, więc wykonawca wydedukował wysokość VAT). Jego omyłka była wynikiem przeoczenia, które nie wprowadza nowej treści oferty, tym bardziej że ceny jednostkowe na formularzu ofertowym ukazane są w kwotach brutto. Wykonawca chce więc pozostawić kwotę brutto, a zmienić cenę netto. Cena netto pojawia się tylko raz w rozbiciu ogólnej wartości zamówienia (wyrażonej słownie i liczbowo). Reasumując – czy nie jest tak, że od kwoty netto liczymy brutto, a to co proponuje wykonawca (liczenie od tyłu) jest nieprawidłowe? Jeśli zamawiający wskazuje VAT, to może dokonać poprawek, ale wtedy cena netto się nie zmienia, a zmienia się brutto, czyli nie tak jak chce wykonawca. Czy w tym przypadku odrzucić ofertę? A może już teraz poprosić o wyjaśnienie rażąco niskiej ceny? 3) 517.800 zł brutto (VAT 8%) – oferta nieco przekracza założoną kwotę, ale możemy ją zwiększyć.

  • 05-12-2024
Katarzyna Bełdowska

Cena za 1 kWH zamiast za 1 MWh – czy błąd kwalifikuje się do korekty?

Katarzyna Bełdowska

Kiedy trzeba unieważnić postępowanie z uwagi na problemy z działaniem platformy e-Zamowienia?

Pytanie: Do zamawiającego wpłynął wniosek o unieważnienie postępowania, w związku z tym że jest ono obarczone niemożliwym do usunięcia błędem. Wykonawca uzasadnia swój wniosek awarią platformy e-Zamowienia w godzinach 9:00–10:00 w dniu, w którym upływał termin składania ofert. Twierdzi, że nie mógł złożyć oferty w podanych godzinach i że posiada na to dowody w formie zrzutów ekranu oraz że zgłosił problem do help desku platformy. Wykonawca kontaktował się telefonicznie z zamawiającym w ostatnim dniu składania ofert około godz. 9:30 przed upływem terminu składania ofert i poinformował o braku możliwości złożenia oferty. Jednocześnie w tym dniu wpłynęły 3 oferty w godzinach: 7:30, 8:59, 9:28. Nikt poza tym wykonawcą nie miał problemów technicznych. Platforma e-Zamowienia potwierdziła występowanie przejściowych problemów z jej funkcjonowaniem w dniu, w którym upływał termin składania ofert. Czy zgłoszenie wystąpienia problemów technicznych platformy uniemożliwiających złożenie oferty przez tylko jednego wykonawcę stanowi automatyczną podstawę do unieważnienia postępowania? Wykonawca 2 dni przed upływem terminu składania ofert zawnioskował o wydłużenie terminu składania ofert, uzasadniając swoje stanowisko tym, że odpowiedź na zadanie wcześniej pytania do treści SWZ mają bardzo duże znaczenie w kontekście wyceny kosztów zamówienia. Wniosek o unieważnienie postępowania wpłynął „chwilę” po publikacji informacji z otwarcia ofert, które nastąpiło (w wyniku problemów technicznych platformy) kilka dni po terminie upływu składania ofert.

Anna Żochowska

Rozbieżności i niejasność w określeniu terminu serwisu posprzedażnego – za i przeciw unieważnieniu postępowania

Pytanie: Zamawiający prowadzi postępowanie na zakup systemu informatycznego (wytworzenie, dostawa, wdrożenie i utrzymanie systemu, serwis). W OPZ zamawiający wskazał, ile mają trwać poszczególne fazy realizacji przedmiotu umowy w tym utrzymanie systemu serwisowego (łącznie wychodzi 28 miesięcy). W projekcie umowy zostało zapisane, że „Wykonawca zobowiązuje się świadczyć serwis utrzymaniowy dla systemu przez okres 18 miesięcy od daty podpisania protokołu odbioru systemu, lecz nie dłużej niż do zakończenia 48 miesiąca liczonego od dnia podpisania umowy”. Zgodnie z przygotowanym formularzem cenowym wykonawcy oferując przedmiot zamówienia, mieli wskazać składowe części przedmiotu zamówienia tj. wytworzenia, dostawy, wdrożenia i utrzymania systemu – serwisu. W trakcie oceny ofert zamawiający sprawdził kwoty w formularzu oferty i zauważył, że wykonawcy wskazują inną liczbę miesięcy świadczenia serwisu (18 i 48 miesięcy) natomiast serwis miał być świadczony przez 28 miesięcy. W związku z powyższym wykonawcy zostali wezwani do wyjaśnienia, w jaki sposób obliczyli wartość wynagrodzenia z tytułu należytego wykonania umowy w części stanowiącej świadczenie serwisu utrzymaniowego, w szczególności do wskazania liczby miesięcy świadczenia ww. usługi. Wykonawcy podali, że wyliczenia były przeprowadzone błędnie i powołali się na omyłki pisarskie lub rachunkowe. Wskazali ponadto, że przyjęli do wyliczenia usługi serwisu 18 oraz 28 miesięcy. Treść złożonych ofert pokazuje, iż zapisy zawarte w dokumentacji nie były dla potencjalnych wykonawców zrozumiałe (żadna ze złożonych ofert nie zawiera właściwego terminu świadczenia usługi serwisu). Także z wyjaśnień nie wynika, czy treść dokumentów była dla potencjalnych wykonawców wystarczająco jasna. Czy wobec tego zamawiający nie powinien na tym etapie zastosować art. 255 ust. 6 ustawy Pzp i unieważnić postępowania?

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!