Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Dnia 1 stycznia 2021 r. w związku z wejściem w życie nowej ustawy Pzp z 11 września 2019 r. zmienił się próg stosowania jej regulacji z 30 000 euro (art. 4 pkt 8 starego Pzp) na 130 000 zł (art. 2 ust. 1 pkt 1 nowego Pzp). Skoro ustawę Pzp stosuje się do zamówień o wartości szacunkowej równej lub przekraczającej 130 000 zł, to pojawia się pytanie, na podstawie jakich reguł należy przeprowadzić postępowanie poniżej takiej wartości. Odpowiednie zasady powinny wynikać z wewnętrznego regulaminu udzielania zamówień publicznych o wartości nieprzekraczającej progu ustawowego. W poniższym artykule przeczytasz o tym, jak przygotować regulamin udzielania zamówień poniżej 130 000 zł. Udostępniamy także link do gotowego wzoru dokumentu.
Jakie działania – w praktyce – musi podjąć zamawiający, gdy otrzyma odwołanie od wykonawcy? Czy zawsze powinien przesłać kopię innym uczestnikom postępowania, czy może wystarczy opublikować ją na stronie WWW? Czy koniecznie jest przesunięcie terminu składania ofert? W jakich terminach podjąć kolejne kroki? Odpowiedzi znajdziesz w artykule. Sprawdź je, aby bez stresu i potknięć przejść przez ten proces.
Wykonawcy często zastanawiają się, jak sprawdzić, czy zamawiający i wybrany w przetargu konkurent realizują umowę o zamówienie zgodnie z założeniami przyjętymi w postępowaniu. Pytają nas także, jak pozyskać informacje o przebiegu procedury, która nie podlega ustawie Prawo zamówień publicznych z uwagi na wartość zakupu do 130.000 zł. Warto pamiętać, że działania publicznych instytucji wydatkujących wspólne środki są – co do zasady – transparentne i każdy zainteresowany ma prawo je weryfikować. W tym celu wolno mu żądać dostępu do informacji publicznej. Instytucja nie może – poza ustawowymi wyjątkami – odmówić tego dostępu oraz pytać o cel i interes w pozyskaniu informacji. Z artykułu dowiesz się, jak złożyć wniosek o dostęp do informacji publicznej, czy trzeba go opłacić a także jakie kroki podjąć, gdy podmiot nie chce udzielić informacji. Na końcu znajdziesz wzór wniosku o udzielenie informacji publicznej.
Jednym z zagadnień, często występujących w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego jest kwestia badana ofert pod kątem rażącego zaniżenia ceny. Ustawodawca precyzuje przypadki, w których badanie takie powinno nastąpić i możemy mie fertą z rażąco niską ceną. W pewnych okolicznościach pozawala jednak na odstąpienie od takie weryfikacji. Ogólnie wskazuje, że Zamawiający może nie zwracać się o udzielenie wyjaśnień, jeżeli rozbieżność wynika z okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia. Jakie to mogą być sytuacje oraz jakie przypadki nie zostaną uznane za uzasadnienie do odstąpienia o badania oferty pod kątem rażącego zaniżenia ceny? Wskazówki znajdziemy w bogatym orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej.
Zbliża się termin przygotowania sprawozdania o udzielonych zamówieniach publicznych w 2023 roku. Obowiązku należy dopełnić zgodnie z regulacjami rozporządzenia z 20 grudnia 2021 r. w sprawie zakresu informacji zawartych w rocznym sprawozdaniu o udzielonych zamówieniach, jego wzoru, sposobu przekazywania oraz sposobu i trybu jego korygowania (Dz.U. poz. 2463). Na tle jego przepisów pojawiło się kilka wątpliwości, z którymi zwrócili się do nas Czytelnicy. Sprawdź, jak przeprowadzić korektę sprawozdania i jak wypełniać rubryki o zamówieniach zwolnionych od stosowania ustawy Pzp. W artykule znajdziesz także informacje o tym, jak sporządzić sprawozdanie z perspektywy zamawiającego sektorowego.
Od 25 października 2023 r. ogłoszenia unijne należy publikować zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji Europejskiej (KE) 2019/1780 z 23 września 2019 r. ustanawiającym standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i uchylającym rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1986 (Urz. UE L 272 z 25.10.2019 r. 7) w zakresie standardowych formularzy ogłoszeń publikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Jakiś czas temu informowaliśmy o tym, na naszej stronie WWW (LINK do artykułu). W praktyce od tego czasu należy używać platformy eNotices 2 (chyba, że systemy, z których korzystają zamawiający, zdążyły dostosować swoje narzędzia do nowych formularzy). Dodatkowo z dniem 31 stycznia 2024 r. zablokowano możliwość przesyłania ogłoszeń unijnych na wcześniejszych formularzach (LINK). W ostatnich miesiącach w związku z nowymi formularzami i koniecznością korzystania z systemu ENotices 2 otrzymujemy wiele pytań w tym obszarze od naszych Czytelników. W opracowaniu publikujemy szczegółowe wyjaśnienia 20 stanów faktycznych. Skorzystaj z naszego praktycznego kompendium wiedzy.
Wprawdzie Prawo zamówień publicznych nie zobowiązuje do sporządzania rejestru zamówień w żadnej formie. Warto jednak wprowadzić taki zwyczaj w swojej jednostce, bo rejestr porządkuje zamówienia i usprawnia realizację obowiązku przekazania rocznego sprawozdaniu do Urzędu Zamówień Publicznych. A co z drobnymi zakupami tzw. na fakturę? Czy także wpisywać je do rejestru? Sprawdź w opracowaniu i skorzystaj z wzoru rejestru w pliku excel.
Celem prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest zawarcie umowy, czyli udzielenie zamówienia. Zasadą jest, że wszczęte postępowanie ma doprowadzić do wyłonienia najkorzystniejszej oferty, a nie zakończyć się unieważnieniem. Aby unieważnić postępowanie Zamawiający zobowiązany jest wykazać zaistnienie realnych podstaw, z których jedną jest wystąpienie wad postępowania. Muszą one mieć charakter nieusuwalny i jednocześnie uniemożliwiać zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy. Przesłanka art. 255 pkt 6) ustawy Pzp zawiera klauzulę generalną. Nie oznacza to jednak, że zakres jego zastosowania można rozciągać na wszystkie stany faktyczne obejmujące wszelkie nieprawidłowości Zamawiających w toku prowadzonych postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Rozszerzająca wykładnia przepisu, pozwalająca Zamawiającym na unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z powołaniem się na jakiekolwiek wady prowadzonych przez nich postępowań będzie traktowana jako niedopuszczalna. Sprawdź, kiedy Zamawiający unieważnia postępowanie i jaki przekaz płynie z wyroków Krajowej Izby Odwoławczej.
Komisja przetargowa to zespół pomocniczy kierownika zamawiającego, który ma go wesprzeć w szczególności w ocenie i badaniu ofert oraz wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Prawo zamówień publicznych nie określa szczegółowo, jak ma działać komisja, zatem formalne zasady współpracy jej członków, zadań, jakie im się przypisuje oraz odpowiedzialności warto uregulować w osobnym dokumencie, takim jak regulamin prac komisji przetargowej. W opracowaniu znajdziesz kilka wskazówek związanych z przygotowaniem regulaminu oraz jego wzór – także w wersji edytowalnej do wykorzystania we własnej jednostce.
Platforma e-Zamówienia to kompleksowy system do przeprowadzenia elektronicznych zamówień publicznych. Zamawiający za jej pomocą dokonuje wszelkich czynności formalnych w postępowaniu, jakich wymagają od niego przepisy ustawy Pzp. Mowa chociażby o publikacji planu postępowań oraz ogłoszeń, odbieraniu i otwieraniu ofert, komunikacji z wykonawcami w toku postępowania, jak i przesyłaniu informacji do prezesa UZP. Wykonawcy z kolei za pośrednictwem platformy przekazują zapytania do treści dokumentu zamówienia, składają oferty oraz inne wymagane w toku postępowania dokumenty. Skorzystaj z praktycznych instrukcji, jak dokonać tych czynności na platformie e-Zamówienia. Polecam Twojej uwadze także pierwszą część artykułu dotyczącą platformy: „Platforma e-Zamówienia – wskazówki dotyczące rejestracji” (LINK).
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!