Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Zdarza się, że ze względów technicznych zamawiający może zawrzeć umowę tylko z jednym wykonawcą i wówczas przysługuje mu prawo skorzystania z procedury z wolnej ręki. Coraz częściej wykonawcy pochodzą z innych krajów unijnych, ale również spoza Unii Europejskiej. W artykule omawiamy, jakich dokumentów powinien żądać zamawiający w trybie z wolnej ręki (powyżej progów unijnych) od wykonawcy z USA i o czym pamiętać, zawierając z nim umowę. Artykuł zawiera także podstawowe informacje dotyczące zaświadczeń o niekaralności z USA a także amerykańskich podpisów elektronicznych.
Osoby, które biorą udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego po stronie instytucji zamawiającej mają obowiązek w odpowiednim terminie i formie, w każdej konkretnej procedurze udzielenia zamówienia złożyć oświadczenie o braku konfliktu interesów oraz o swojej niekaralności w odniesieniu do określonych ustawowo przestępstw. W artykule omawiamy, kiedy dokładnie złożyć dokument, jak go sporządzić i z jaką częstotliwością przygotowywać.
Wykluczenie wykonawcy zaangażowanego w przygotowanie postępowania jest przesłanką obligatoryjną. Nie następuje ono jednak w sytuacji, gdy zaistniałe zakłócenie konkurencji można wyeliminować w inny sposób, niż wyłączając wykonawcę z procedury. Poniżej omawiamy sytuacje związane z tym tematem, które rozpatrywała Krajowa Izba Odwoławcza. Sprawdź stanowiska składów orzekających w kwestii tego, jakiego rodzaju zaangażowanie wykonawcy w przygotowanie przetargu uznaje się za dopuszczalne, a które za zakłócające konkurencję.
Zakupy do 130.000 zł mimo, że nie podlegają ustawie Pzp, muszą być dokonywane w sposób celowy i oszczędny w każdym przypadku, gdy podmiot wydatkuje publiczne środki. Aby zapobiec zarzutom ewentualnych kontroli, stosuj w swojej jednostce procedury wydatkowania także tych funduszy, które z uwagi na wartość są wyłączone z obowiązku ustawowego. W artykule przedstawiamy, jak w zgodzie z regułami prawa przejść przez tego typu postępowanie. Pamiętaj, że na naszej stronie WWW znajdziesz również wzór regulaminu zamówień podprogowych – LINK.
Problematyka oświadczeń składanych przez osoby występujące w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego po stronie instytucji zamawiającej jest szeroka. Ustawodawca przewiduje oświadczenia w stosunku do istnienia lub braku skazania oraz występowania lub nie konfliktu interesów. Na tle tych dwóch zagadnień zrodziły się problemy praktyczne, których rozwiązanie staramy się przybliżyć w poniższym opracowaniu. Sprawdź, na co zwrócić szczególną uwagę oraz jakie konsekwencje mogą pojawić się w obliczu niedochowania obowiązków. W drugiej części opracowania omawiamy aktualną opinię prawną UZP w tym zakresie.
Zamawiający musi na bieżąco zbierać informacje, które umożliwią mu jednoznaczne stwierdzenie, jakie jest faktyczny stan rozliczeń pomiędzy wykonawcą a podwykonawcą lub podwykonawcą a dalszym podwykonawcą. W przeciwnym razie zamawiający może narazić się na konieczność dwukrotnej zapłaty wynagrodzenia za te same roboty budowlane, dostawy bądź usługi. Raz wobec nierzetelnego wykonawcy/podwykonawcy, a drugi raz wobec podwykonawcy/dalszego podwykonawcy. O jakie dokumenty zadbać? Kiedy zapłata długu wykonawcy będzie konieczna? Sprawdź w artykule.
Beneficjent środków unijnych, niezależnie od tego, czy jest zamawiającym w rozumieniu ustawy Pzp czy nie, wydatkując unijne pieniądze, zastosuje zasadę konkurencyjności, zawsze wtedy gdy wartość zakupu zawiera się w przedziale 50.000,01 zł do 129.999,99 zł. Przy wydatkowaniu większych środków unijnych będzie go obowiązywać ustawa Pzp. Pozostali beneficjenci nadal zastosują zasadę konkurencyjności. Reguły i etapy postępowania w tej procedurze określają Wytyczne dotyczące kwalifikowalności na lata 2021–2027. W artykule omawiamy krok po kroku, jak przeprowadzić formalności.
Czy wybór instytucji finansowej, która będzie zarządzać i prowadzić Pracownicze Plany Kapitałowe dla pracowników danego zamawiającego podlega ustawie Prawo zamówień publicznych? Jak zlecać ewentualne zamówienie, począwszy od jego oszacowania po wyznaczenie kryteriów oceny ofert i warunków udziału w postępowaniu? Między innymi na te pytania odpowiadamy w artykule.
Wykonawca – szczególnie przy dużych i złożonych zamówieniach – nie zawsze będzie mieć zasoby, aby samodzielnie zrealizować umowę. Wówczas rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy podwykonawcy. Niektóre zagadnienia związane z podwykonawstwem przy zamówieniu publicznym ustawa Pzp reguluje wprost, inne wynikają z interpretacji doktryny i orzecznictwa. Jakie problemy można napotkać, powołując się na pomoc podwykonawcy? Wątpliwości zamawiających i wykonawców dotyczą m.in. wymagań umowy o roboty budowlane w zakresie umów podwykonawczych, tego, czy całe zamówienie może realizować podwykonawca, zmiany podwykonawcy w trakcie realizacji umowy oraz dokumentów, jakie wykonawca musi złożyć dla swojego podwykonawcy z ofertą. Na te i inne pytania związane z umową o podwykonawstwo odpowiadamy w artykule.
Rozstrzygnięcie postępowania następuje poprzez wybór oferty najkorzystniejszej lub czynność unieważnienia procedury. Wybór oferty nie kończy postępowania, unieważnienie natomiast, jest tożsame z jego zakończeniem. Mając to na uwadze, można umownie wskazać pewien etap procedury zakupowej, który trwa od wyboru oferty najkorzystniejszej do dnia podpisania umowy. Na tym etapie, zamawiający powinien zwrócić szczególną uwagę na kilka kluczowych kwestii opisanych w artykule.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!