Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Otwarcie ofert złożonych w przetargu następuje niezwłocznie po upływie terminu składania ofert i nie później niż następnego dnia po dniu, w którym upłynął ten termin. Obecnie otwarcie ofert ma charakter elektroniczny, z uwagi na formę komunikacji w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Nie odbywa się zatem publicznie. Warto przy tym pamiętać, że niezwłocznie po dokonaniu otwarcia ofert zamawiający przygotowuje informację na ten temat (tzw. protokół otwarcia ofert) i udostępnia ją na swojej stronie WWW.
Rękojmia i gwarancja to dwie różne instytucje prawne. Każdy wykonawca zamówienia publicznego obowiązkowo odpowiada z tytułu rękojmi (niezależnie od swojej decyzji). Ma przy tym prawo (ale już nie obowiązek!) udzielić także gwarancji jakości. Przepisów o rękojmi nie można wyłączyć w umowie w sprawie zamówienia publicznego – będą one obowiązywać niezależnie od woli stron umowy. Uprawnienia z tytułu zarówno rękojmi jak i gwarancji można dodatkowo punktować w ramach kryteriów oceny ofert. W artykule przeczytasz o różnicach w obydwu pojęciach oraz o tym, jakie podkryteria można w nich oceniać.
Aby formalnie zakończyć realizację zamówienia publicznego, nie wystarczy podpisać protokołu odbioru końcowego przedmiotu umowy czy opłacić wystawionej przez wykonawcę faktury. Wykonanie umowy w sprawie zamówienia publicznego należy upublicznić. Dodatkowe obowiązki informacyjno-sprawozdawcze pojawiają się, jeśli realizacja umowy „napotkała pewne trudności”. W artykule omawiamy kwestie związane z obowiązkami informacyjnymi, jakie ciążą na zamawiającym po realizacji zamówienia publicznego takimi jak: ogłoszenie o wykonaniu umowy, raport z realizacji zamówienia czy sprawozdanie o udzielonych zamówieniach.
Wynagrodzenie wykonawcy jest istotnym elementem umowy o zamówienie publiczne i zarówno jego wysokość jak i formy i warunki płatności muszą być jasno określone. Cena za realizację zamówienia może być ustalona w formie ryczałtu, co oznacza, że będzie ona stała niezależnie od ostatecznego wykonanego zakresu zamówienia. Możliwe jest również ustalenie wynagrodzenia kosztorysowego, czyli uwzględniającego rzeczywiste koszty poniesione przez wykonawcę w trakcie realizacji umowy. Coraz częściej zamawiający stosują płatności częściowe, czyli rozkładają wynagrodzenie na kilka rat. Dodatkowo wykonawca może (a niekiedy musi) otrzymać zaliczkę na poczet wynagrodzenia, która ma na celu zabezpieczenie jego interesów finansowych. Wszystkie te elementy trzeba precyzyjnie określić w umowie o zamówienie publiczne, aby zapewnić jej prawidłową realizację. W artykule omówimy różne formy wynagrodzenia, takie jak płatności częściowe, zaliczki, ryczałt czy wynagrodzenie kosztorysowe, a także wyjaśnimy, jak ustala się wynagrodzenie w takich umowach.
Podpisując umowę w sprawie zamówienia publicznego zamawiający i wykonawca nie zawsze są w stanie przewidzieć, jak potoczy się jej realizacja. Prócz nieplanowanych zdarzeń na rynkach krajowym i zagranicznych, zmiany mogą także wystąpić po stronie samych kontrahentów. Dlatego tak istotne jest, aby zastosować w umowie odpowiednie zabezpieczenia, takie jak klauzule dotyczące modyfikacji umowy czy ustalenie terminów realizacji etapów zamówienia. Ważnym narzędziem w zarządzaniu ryzykiem jest także monitorowanie postępów wykonania zamówienia oraz ewentualnych problemów, które mogą wpłynąć na jego efektywność. Dzięki temu można w porę zapobiec ewentualnym trudnościom i zminimalizować ryzyko ich wpływu na realizację umowy. W tekście przeczytasz o 9 trudnych sytuacjach, jakie w praktyce napotkali zamawiający i wykonawcy podczas realizacji umów. Sprawdź, ja uniknąć ich podczas współpracy.
Przepisy, które regulują opis przedmiotu zamówienia na roboty budowlane, zmieniły się w styczniu 2022 roku, i od tego czasu nie ulegały nowelizacjom. Wówczas to zaczęło obowiązywać nowe rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego. W artykule opisujemy najważniejsze zagadnienia związane z tymi regulacjami. Sprawdź, o czym trzeba wiedzieć, przystępując do opisu przedmiotu zamówienia na roboty budowlane w 2023 roku.
Na jakiej podstawie jednostka organizacyjna samorządu terytorialnego może udzielić zamówienia np. na usługi cateringowe innej jednostce organizacyjnej samorządu terytorialnego, gdy obydwa podmioty mają ten sam organ prowadzący? Jeżeli podmiot zamierzający udzielić zamówienia ma status zamawiającego w rozumieniu ustawy Pzp, musi stosować jej przepisy. Wiele zależy od analizy okoliczności konkretnego przypadku. Sprawdź, jakie podstawy prawne zastosować, aby zgodnie z prawem zlecić innej jednostce zamawiającej potrzebne zamówienia. Dowiedz się, czym są zamówienia in-house i jak krok po kroku stosować tryb z wolnej ręki do ich zlecenia.
Na czym polegają negocjacje bez ogłoszenia? Jest to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający negocjuje warunki umowy w sprawie zamówienia publicznego z wybranymi przez siebie wykonawcami, a następnie zaprasza ich do składania ofert. Jak wskazuje nazwa procedury, zamawiający nie ogłasza procedury, ale kieruje zaproszenie do postępowania do konkretnych podmiotów. Z racji tego, że konkurencja jest tutaj znacząco ograniczona, z trybu negocjacji bez ogłoszenia wolno skorzystać w ściśle określonych przypadkach. Istnieje przy tym obowiązek stosowania ogólnych przepisów ustawy Pzp do konkretnych czynności proceduralnych takich jak opis przedmiotu zamówienia, szacowanie wartości itp. Sprawdź, jak krok po kroku przejść przez tryb negocjacji bez ogłoszenia. Zachęcamy także do pobrania schematu procedury w trybie pdf – umieszczamy go na końcu opracowania.
Twój konkurent wygrał przetarg, a Ty nie zgadzasz się z decyzją zamawiającego? Być może warto zaskarżyć wybór oferty do Krajowej Izby Odwoławczej. Zanim jednak zaryzykujesz poniesienie stosownych opłat, sprawdź, czy masz szanse wygrać. Zbadaj, czy nadal masz czas na złożenie pism, jak sformułować odwołanie, aby było skuteczne i jaki wpis i kiedy uiścić na rachunek UZP. W artykule przeczytasz m.in. o tym, jakie czynności i zaniechania zamawiającego może zaskarżyć wykonawca, w jakiej formie trzeba złożyć odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej oraz jaką powinno mieć treść, aby Izba je rozpatrzyła. Dowiesz się również, jaki skutek będzie miał wniosek o zwrot wadium w trakcie toczącego się postępowania o udzielenie zamówienia oraz jak liczyć terminy na złożenie odwołania. Skorzystaj też z gotowych wzorów odwołań do KIO opublikowanych na naszej WWW.
Oferta przetargowa to nie tylko sam formularz ofertowy, ale również załączniki do niego. Zamawiający w dokumentacji przetargowej powinien precyzyjnie wskazać, jakie dokumenty musi przygotować wykonawca i złożyć razem z ofertą. W poprzedniej części opracowania omawialiśmy kwestię sporządzenia formularza ofertowego oraz wstępnego oświadczenia, w którym wykonawca deklaruje, że nie podlega wykluczeniu z przetargu i spełnia warunki udziału w postępowaniu. W poniższym artykule znajdziesz zaś omówienie niektórych załączników do oferty, takich jak pełnomocnictwo, zobowiązanie podmiotu trzeciego oraz środki przedmiotowe.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!