Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Wykonawca, który chce ubiegać się o udzielenie zamówienia publicznego, musi wiedzieć, jak fachowo przygotować ofertę i wszelkie załączniki do niej zgodnie z Prawem zamówień publicznych. Nawet jeśli spełniasz wymogi zamawiającego, ale nie wykażesz ich w ofercie, tak jak tego wymagał organizator przetargu, zostaniesz wykluczony z postępowania. W tej części opracowania „Jak napisać ofertę na przetarg?” omawiamy sam formularz ofertowy oraz wstępne oświadczenie, że spełniasz wymogi zamawiającego i nie podlegasz wykluczeniu. Tego rodzaju dokument trzeba załączyć do prawie każdej oferty. W kolejnej części omówimy, jak sporządzić załączniki ofertowe takie jak pełnomocnictwo, przedmiotowe środki dowodowe i zobowiązanie podmiotu trzeciego.
Klauzule niedozwolone (abuzywne) w umowach w sprawie zamówienia publicznego to postanowienia umowne, które kształtują obowiązki wykonawcy w sposób rażąco nieproporcjonalny do rodzaju zamówienia oraz ryzyka związanego z jego realizacją. Z tego właśnie tytułu są w umowach niedopuszczalne i stanowi o tym wprost Prawo zamówień publicznych. Ponieważ interpretacja postanowień umownych w dużej mierze zależy od konkretnego zamówienia i reguł jego realizacji, szczególnie istotne w tym przypadku będzie orzecznictwo KIO i wynikające z niego wskazówki. W artykule omawiamy niedozwolone postanowienia umowy i przytaczamy kilkanaście orzeczeń, w których konkretną treść umów ocenia Izba.
Unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego to jedna z możliwych czynności, która kończy procedurę. Przyczynami unieważnienia przetargu mogą być m.in. zmiana potrzeb lub wymagań zamawiającego, błędy lub nieprawidłowości w dokumentacji przetargowej lub w toku postępowania czy brak ofert. Istotne przy tym, że sytuacje w których zamawiający może i ma obowiązek unieważnić postępowanie, określa ściśle art. 255 ustawy Pzp. Decyzja w tym zakresie powinna być poprzedzona staranną analizą przyczyn takiej czynności oraz odpowiednio uzasadniona. Dodatkowo należy pamiętać, że obowiązkiem zamawiającego jest także przekazanie informacji wykonawcom o unieważnieniu wraz z jej uzasadnieniem faktycznym i prawnym. Sprawdź, jakie sytuacje obligują do unieważnienia, jak właściwie ocenić okoliczności oraz w jaki sposób zgodnie z prawem umieścić informacje o unieważnieniu we właściwym miejscu.
Z jednej strony zamawiający ma pełne prawo kształtować treść umowy o zamówienie publiczne, która będzie go łączyć z wybranym w toku postępowania wykonawcą, tak by pozyskać oczekiwane świadczenie. Z drugiej jednak – prawo to podlega pewnym ograniczeniom opisanym w ustawie Prawo zamówień publicznych. Naruszenie tych „odgórnych granic” wykonawca może kwestionować w odwołaniu do Krajowej Izby Odwoławczej, niezależnie od wartości udzielanego zamówienia, tj. od tego czy postępowanie jest prowadzone w procedurze krajowej czy unijnej. Sprawdź, na jakie postanowienia umowy zwrócić szczególną uwagę, które muszą być obowiązkowo w niej zawarte a które są niedozwolone (abuzywne).
Zaległości w płatnościach wobec urzędów – skarbowego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych mogą uniemożliwić ubieganie się o zamówienie publiczne. Wykonawca, wobec którego wydano prawomocny wyrok sądu lub ostateczną decyzję administracyjną o zaleganiu w płatnościach składek bądź podatków, podlega obowiązkowemu wykluczeniu. Zamawiający może jednak zdecydować w dokumentach zamówienia, że nawet bez prawomocnego wyroku i decyzji wykluczy wykonawcę, który narusza obowiązki związane z płatnościami podatków lub składek zusowskich. Sprawdź, czym różnią się obydwie podstawy wykluczenia i kiedy nie musisz obawiać się negatywnej decyzji zamawiającego o udziale w przetargu. Dowiedz się, jakie dokumenty złożyć, aby potwierdzić brak podstawy wykluczenia oraz jak obronić się przed wykluczeniem, gdy wprawdzie masz zaległości, ale niewielkie i niepotwierdzone prawomocną decyzją bądź wyrokiem.
Beneficjenci projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej muszą przestrzegać określonych zasad, warunków i procedur. Podmioty te są zobowiązane do ponoszenia wszelkich wydatków w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, a dodatkowo, jeżeli ich wartość przekracza 50.000 zł netto z zastosowaniem określonych zasad procedowania. Upewnij się, kiedy musisz dokonać zakupu w zgodzie z zasadą konkurencyjności, a kiedy stosować przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych bądź wewnętrzny regulamin jednostki. Sprawdź, jak krok po kroku przeprowadzić procedurę udzielania zamówień w projektach unijnych według nowych Wytycznych na lata 2021–2027 i w zgodzie z Pzp.
W każdym publicznym przetargu powyżej 20 mln/10 mln euro zamawiający musi sprawdzić, czy wykonawca nie podlega wykluczeniu zgodnie z art. 108 ustawy Pzp. Przepis ten mówi o udaremnianiu bądź utrudnianiu ustalenia, że pieniądze pochodzą z przestępstwa, wówczas gdy nie można określić beneficjenta rzeczywistego. Kim jest beneficjent rzeczywisty, jak sprawdzić tę obowiązkową przesłankę wykluczenia oraz o czym należy w związku z nią pamiętać? Między innymi na te pytania odpowiadamy w poniższym artykule.
W zależności od wartości zamówienia dofinansowanego ze środków unijnych beneficjent zastosuje różne procedury, by zlecić potrzebne w projekcie zamówienia. Sprawdź, jak oszacować zamówienie współfinansowane z UE, gdy jesteś zobowiązany stosować ustawę Pzp. Dowiedz się, czy sumować wartości zakupów z ogólnego budżetu z zamówieniami objętymi projektem unijnym. Na wielu praktycznych przykładach upewnij się, kiedy możesz podzielić zamówienie na części i jak wówczas dokonać zamówień.
Zamawiający są związani w postępowaniach przetargowych tzw. regulacjami RODO. W przetargach pozyskiwanie i przetwarzanie danych osobowych musi odbywać się zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady [UE] nr 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych. Podstawą i uzasadnieniem dla przetwarzania danych jest wówczas Prawo zamówień publicznych. Na jakiej zasadzie przetwarzać zaś dane w procedurach na zamówienia do 130.000 zł? Właściwą regulacją prawną będzie tutaj ustawa o finansach publicznych. Zamawiający nie może jednak na tej podstawie publikować danych dotyczących oferentów np. na swojej stronie WWW. Aby móc to robić zgodnie z prawem, powinien uzyskać od wykonawców zgodę na przetwarzanie danych. Dokumentację postępowania należy udostępniać z kolei zgodnie z przepisami ustawy o dostępie do informacji publicznej. Szczegóły omawiamy w artykule.
Możliwość utajnienia danych w ofercie ma charakter wyjątku. Stanowi on odstępstwo do zasady jawności postępowania i nie można go nadużywać. Aby skutecznie zastrzec tajemnicę w ofercie, należy wykazać, że informacja faktycznie spełnia przesłanki, by być uznaną za taką tajemnicę. Wykonawca ma obowiązek udowodnić ten fakt wraz ze składanym utajnionym dokumentem. W artykule przeczytasz m.in. o przesłankach utajnienia informacji, o tym czy wykaz osób można objąć tajemnicą i na jakie wyroki KIO powołać się, uzasadniając tajemnicę.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!