Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Komisja przetargowa to zespół pomocniczy kierownika zamawiającego, który ma go wesprzeć w szczególności w ocenie i badaniu ofert oraz wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Prawo zamówień publicznych nie określa szczegółowo, jak ma działać komisja, zatem formalne zasady współpracy jej członków, zadań, jakie im się przypisuje oraz odpowiedzialności warto uregulować w osobnym dokumencie, takim jak regulamin prac komisji przetargowej. W opracowaniu znajdziesz kilka wskazówek związanych z przygotowaniem regulaminu oraz jego wzór – także w wersji edytowalnej do wykorzystania we własnej jednostce.
Platforma e-Zamówienia to kompleksowy system do przeprowadzenia elektronicznych zamówień publicznych. Zamawiający za jej pomocą dokonuje wszelkich czynności formalnych w postępowaniu, jakich wymagają od niego przepisy ustawy Pzp. Mowa chociażby o publikacji planu postępowań oraz ogłoszeń, odbieraniu i otwieraniu ofert, komunikacji z wykonawcami w toku postępowania, jak i przesyłaniu informacji do prezesa UZP. Wykonawcy z kolei za pośrednictwem platformy przekazują zapytania do treści dokumentu zamówienia, składają oferty oraz inne wymagane w toku postępowania dokumenty. Skorzystaj z praktycznych instrukcji, jak dokonać tych czynności na platformie e-Zamówienia. Polecam Twojej uwadze także pierwszą część artykułu dotyczącą platformy: „Platforma e-Zamówienia – wskazówki dotyczące rejestracji” (LINK).
W przypadku usług społecznych i innych szczególnych usług ustawa Pzp przewiduje pewne ułatwienia w ich zlecaniu. Jeśli zamawiasz np. usługi hotelowe bądź restauracyjne, usługi opiekuńcze, usługi opieki zdrowotnej albo pocztowe, zapoznaj się z naszym artykułem. Omawiamy w nim szczegółowo procedury, jakie zastosujesz do tego typu zamówień w zależności od progu zamówienia – poniżej lub powyżej 750.000 euro. W materiale znajdziesz także czytelną tabelę, która wymienia wszystkie usługi społeczne.
Z trybu DSZ można skorzystać w przypadku zamawiania powszechnych usług, dostaw bądź robót. Jest to elektroniczny, w założeniu prosty sposób na to, aby dokonywać na bieżąco codzienne, potrzebne zamawiającemu zakupy. Umowę w trybie dynamicznego systemu zakupów można podpisać jedynie w postępowaniach na zamówienia powyżej progów unijnych. W artykule piszemy o technicznych i prawnych aspektach zlecania zamówień w trybie DSZ.
W postępowaniach tzw. krajowych wykonawcy mogą zamiennie używać kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu osobistego bądź podpisu zaufanego. Podpis zaufany i podpis osobisty w zamówieniach publicznych funkcjonuje od 1 stycznia 2021 r., kiedy to weszła w życie nowa ustawa Pzp a wraz z nią elektronizacja wszystkich procedur. Sprawdź, o czym pamiętać, korzystając z różnego typu podpisów. O regułach używania kwalifikowanego podpisu elektronicznego w przetargach przeczytasz w artykule „Kwalifikowany podpis elektroniczny w zamówieniach publicznych”.
Platforma e-Zamówienia jest bezpłatnym narzędziem komunikacji elektronicznej. Jej funkcjonalności umożliwiają pełne przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia. Za pomocą platformy zamawiający nie tylko publikują plany postępowań, ogłoszenia w Biuletynie ZP, przekazują informacje do prezesa UZP oraz składają roczne sprawozdanie z udzielonych zamówień. Umożliwia ona również pełną komunikację z wykonawcami, pozyskiwania ofert, a następnie ich otwarcie. Dzięki wdrożonej usłudze eSendera z poziomu Platformy można też przekazywać do publikacji w TED ogłoszenia unijne. Aby skorzystać z dostępnych funkcjonalności, trzeba oczywiście zarejestrować się na platformie e-Zamówienia. W artykule piszemy o tym, jak krok po kroku przejść przez proces rejestracji, jakie trudności dość często się pojawiają i jak je rozwiązać. W kolejnej części opracowania przeczytasz, jak dokonywać na platformie poszczególnych działań w toku postępowania. Polecamy także drugą część opracowania: "Platforma e-Zamówienia – instrukcja użytkowania funkcjonalności dla zamawiających i wykonawców" (LINK).
Wykonawca, jeśli nie spełnia wszystkich wymogów podmiotowych zamawiającego, może skorzystać z zasobów innego podmiotu tzw. podmiotu trzeciego na zasadzie użyczenia potencjału. Zamawiający wówczas weryfikuje m.in., czy wobec podmiotu trzeciego nie zachodzą podstawy wykluczenia, które przewidział względem wykonawcy. W artykule przeczytasz m.in., jaki potencjał wolno „pożyczać”, kiedy podmiot trzeci musi być podwykonawcą oraz jakie dokumenty złoży wykonawca, korzystając z udostępnianych zasobów. W artykule znajdziesz także sekcję pytań i odpowiedzi, z której dowiesz się m.in. jak oceniać rozbieżności w ofercie w obszarze deklaracji podwykonawstwa i korzystania z cudzych zasobów oraz czy wolno powołać się na cudze doświadczenie w postępowaniu na dostawy.
Wstępne ogłoszenie informacyjne może dotyczy planowanych w kolejnych 12 miesiącach zamówień publicznych. Można je opublikować w dowolnym czasie. Co możesz zyskać jako zamawiający? Z pewnością szersze zainteresowanie Twoimi przetargami. Wstępne ogłoszenie pozwala wykonawcom lepiej przygotować się do postępowania, co może także ułatwić ocenę otrzymanych ofert. No i wreszcie – ogłoszenie to szansa skrócenia procedury, gdyż jego publikacja jest warunkiem skrócenia terminu składania ofert. W artykule piszemy o tym, jak dopełnić formalności publikacyjnych, aby ziściły się wszystkie wymienione benefity.
Podczas realizacji zamówienia niejednokrotnie spotkasz się z koniecznością rozstrzygnięcia sporu między Tobą a drugą stroną kontraktu. Zanim skierujesz sprawę do sądu powszechnego, podejmij próbę przeprowadzenia mediacji lub innego polubownego rozwiązania konfliktu. Zgodnie z Pzp możesz – po spełnieniu określonych warunków – złożyć wniosek o przeprowadzenie mediacji do sądu lub mediatora. Warto jednak podjąć także samodzielną próbę zawarcia ugody. Dzięki takim działaniom możesz zyskać na czasie, zaoszczędzić środki związane z procesem oraz terminowo zrealizować zamówienie publiczne. W artykule przeczytasz o tym, kiedy spór może zakończyć się przed sądem polubownym oraz jak w praktyce przebiega ten proces. Dowiesz się również, jak krok po kroku zawrzeć ugodę bez formalnej pomocy mediatora i koncyliatora.
Jeśli regularnie bierzesz udział w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, z pewnością wiesz, jak istotna jest analiza ofert Twoich konkurentów. Nierzadko zdarza się, że zamawiający nie zauważy błędów i nieścisłości w wybranej ofercie, a wówczas po stwierdzeniu tych braków, masz szansę złożyć odwołanie do KIO i wygrać przetarg. Jak w praktyce ubiegać się o wgląd do dokumentów przetargowych? W jakich terminach złożyć wniosek? Na jakie przepisy powołać się, żądając dostępu do dokumentacji z postępowania? Przeczytasz o tym w poniższym artykule. Dowiesz się także: Czy wykonawca ma prawo żądać wglądu do treści odwołania do KIO? Czy istnieją limity czasowe w dostępie do protokołu w przetargu? Kiedy udostępnić wykonawcy dokumenty związane z ofertami tj. wyjaśnienia i uzupełnienia treści ofert oraz wyjaśnienie rażąco niskiej ceny? Czy zamawiający może udostępnić zaświadczenia z KRK wykonawców po zakończeniu przetargu? W tekście znajdziesz także link do wzoru wniosku, który ułatwi Ci sporządzenie własnego pisma.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!