Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Jeżeli grupa wykonawców decyduje się na wspólny udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia, musi mieć świadomość kilku ważnych formalności do spełnienia. Przede wszystkim wykonawcy mają obowiązek a zamawiający prawo wymagać od nich pełnomocnictwa do reprezentacji w postępowaniu. Należy mieć także wiedzę co do sposobu potwierdzenia warunków udziału w postępowaniu. Szczególnie w przypadku doświadczenia konsorcjanci mogą polegać na zdolnościach tych z wykonawców, którzy potem zrealizują część zamówienia, do której wymaga się np. doświadczenia czy wiedzy. W artykule piszemy szczegółowo o tym, jak potwierdzić warunki udziału w postępowaniu w przypadku takich wykonawców oraz jak złożyć prawidłowe wadium. Przeczytasz też o tym, jakiego szczególnego sposobu potwierdzania warunków zamawiający może wymagać od wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie.
Coraz więcej pytań naszych Czytelników dotyczy nieudanych postępowań na dostawy gazu. Ich źródło tkwi głównie w bardzo dynamicznie rosnących cenach. Wobec tego niejednokrotnie przeprowadzony szacunek wartości zamówienia dezaktualizuje się jeszcze przed wszczęciem postępowania lub w jego trakcie. Problemem jest także brak ofert, ponieważ wykonawcy nie są w stanie przewidzieć, jak zachowa się rynek podczas realizacji długoterminowego kontraktu. W poniższym artykule przeczytasz m.in.: jak w praktyce oszacować zamówienie na dostawę gazu na 2023 rok i kiedy dostawy gazu wolno zamówić w trybie z wolnej ręki.
Szansą dla wykonawcy, który nie spełnia warunków udziału w postępowaniu bądź innych wymogów zamawiającego, jest zawiązanie konsorcjum. Konsorcjum nie musi przybierać konkretnej formy prawnej, a zamawiający nie ma prawa wymagać, aby wykonawcy wspólnie ubiegający się o zamówienie zawiązali np. spółkę na czas określony w dokumentach zamówienia. Także względem umowy konsorcjum nie wolno stawiać żadnych wymogów za wyjątkiem samego obowiązku jej złożenia przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego. W artykule piszemy o tym, jakie wymogi formalne musi spełnić grupa wykonawców, która chce wspólnie złożyć ofertę i realizować zamówienie publiczne.
Przetarg ograniczony to procedura dwuetapowa. Wykonawcy najpierw składają wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Potem zamawiający po ocenie podmiotowej wykonawców zaprasza konkretne podmioty do składania ofert. Procedura ta jest możliwa do wykorzystania tylko przy zamówieniach unijnych czyli tych o większych wartościach. Zamawiający w przetargu ograniczonym dzięki wstępnej selekcji wykonawców może sobie zagwarantować, że otrzyma oferty cenowe jedynie od sprawdzonych i zweryfikowanych wykonawców. Wolno mu także ograniczyć liczbę pozyskanych ofert do 5. O tym, jak krok po kroku przejść przetarg ograniczony piszemy w poniższym artykule.
Znamiona rażąco niskiej może mieć nie tylko całkowita cena oferty, ale także jej istotne części składowe. Jak wobec tego ocenić ofertę, w której cena za istotną oferowaną usługę, opiewa na 1 zł? Czy stosujemy tutaj regułę 30-procentowej różnicy między ceną a średnią wartością cen ofert lub kwotą szacunkową zamówienia? Czy może ona stanowić o obowiązku odrzucenia oferty? Sprawdź w artykule na przykładzie pewnego postępowania.
Zamawiający nie powinien używać w opisie zamówienia np. marki czy pochodzenia produktu. Jeśli jednak nie ma innej możliwości, aby w dostatecznie precyzyjny sposób wskazać, co chce zamówić, może na zasadzie wyjątku podać znak towarowy, patent czy pochodzenie. Wówczas ma jednak obowiązek dopuścić rozwiązania równoważne oferowanym. Co więcej – musi wtedy także wskazać, w jaki sposób oceni równoważność ofert, podając konkretne stosowane w tym celu kryteria. Między innymi o tym, kiedy kryteria oceny równoważności są zbyt ogólne a także jak ocenić oferty pod kątem równoważności, piszemy w poniższym artykule.
Jeśli w gminie występuje kilka szkół, wówczas być może warto, aby to gmina w ich imieniu i na ich rzecz przeprowadzała postępowania w sprawie zamówień publicznych. Często bowiem zdarza się, że szkoły nie dysponują odpowiednim zapleczem personelowym, nie mają także dostępu do platform zamówieniowych. Nic nie stoi na przeszkodzie temu, aby gmina jako zamawiający przeprowadzała przetargi na rzecz szkół, a szkoły występowały jako kontrahenci w zawieranych umowach. Dopuszczalne jest także rozwiązanie, że to gmina zawiera umowy w imieniu szkół.
W związku z nowymi regulacjami ustawy z 7 października 2022r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców i obowiązkową waloryzacją umów trwających ponad 6 miesięcy pojawiło się sporo wątpliwości w zakresie obowiązujących kontraktów. Trzy z nich rozstrzygamy w poniższym artykule. Sprawdź, czy waloryzacja ceny na nowych zasadach może objąć zmiany wynagrodzenia pracowników oraz jak podchodzić do waloryzacji w związku ze zmianą minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2023 roku.
Udział w postępowaniu o zamówienie publiczne wymaga od wykonawców dużej dyscypliny oraz spełnienia wielu wymogów formalnych oraz prawnych. Przestrzegając jednak kilku podstawowych zasad, można łatwo przygotować się do udziału w przetargu i zyskać przewagę nad konkurencją. Sprawdź, gdzie wyszukać przetarg, na co zwrócić uwagę w ogłoszeniu i specyfikacji oraz jak złożyć ofertę.
Po zakończonym postępowaniu zamawiający musi opublikować ogłoszenie o udzieleniu zamówienia bądź ogłoszenie o unieważnieniu postępowania. Brak publikacji ogłoszenia może mieć dla zamawiającego poważne konsekwencje, włączając w to odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Gdzie i kiedy opublikować ogłoszenie w procedurze unijnej i krajowej? Instrukcję krok po kroku dostaniesz w naszym opracowaniu.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!