Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Kwestia uzupełniania przedmiotowych środków dowodowych wywołuje w praktyce niemałe problemy. Sprawa nie jest tutaj tak oczywista, jak w przypadku środków podmiotowych. Zamawiający musi bowiem przewidzieć możliwość uzupełnienia przedmiotowych środków dowodowych, aby móc naprawić błąd bądź przeoczenia wykonawcy w tym zakresie. Nawet wówczas jednak uzupełnienie nie będzie mogło dotyczyć każdego aspektu błędnego lub brakującego środka. Sprawdź, jak Prawo zamówień publicznych reguluje wyjaśnianie i uzupełnianie przedmiotowych środków dowodowych.
Nowe Pzp w 2021 roku wprowadziło pojęcie przedmiotowych i podmiotowych środków dowodowych. Są to środki służące potwierdzeniu braku podstaw wykluczenia z postępowania i warunków udziału w postępowaniu oraz za pomocą których zamawiający może sprawdzić wymogi dotyczące oferowanego przedmiotu zamówienia. Przedmiotowe środki dowodowe są o tyle szczególnymi dokumentami, iż wykonawca w razie dotyczących ich błędów i braków nie zawsze będzie miał możliwość wyjaśnienia oraz uzupełnienia. Dlatego tak ważne jest, aby mieć pewność, w jakiej formie i w jakich terminach złożyć tego typu dokumenty i inne środki. W artykule piszemy m.in. o tym, jakie są przykładowe przedmiotowe środki dowodowe, jak brzmią wymogi SWZ z nimi związane oraz w jakiej formie i kiedy je złożyć.
Prawo zamówień publicznych przewiduje okoliczności, których zaistnienie w postępowaniu o udzielenie zamówienia zawsze zobowiązuje zamawiającego do podjęcia decyzji o dyskwalifikacji wykonawcy. Fakultatywne podstawy wykluczenia uregulowano w art. 109 ust. 1 ustawy Pzp. Eliminują one z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia, wówczas gdy zamawiający przewidział je w dokumentacji. Od 1 stycznia 2021 r. nowe Pzp wprowadziło pewne zmiany w podstawach wykluczenia w katalogach przesłanek fakultatywnych i obligatoryjnych. Zamawiający musi także pamiętać, że w 2022 roku pojawiły się nowe obowiązkowe podstawy wykluczenia wykonawcy z postępowania z uwagi na wojnę Rosja – Ukraina. O wszystkich okolicznościach, które są przyczyną wykluczenia z procedury zgodnie z ustawą Pzp, przeczytasz w poniższym artykule.
Zamawiający ma obowiązek sukcesywnie wraz z procedowaniem w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego sporządzać protokół postępowania. Z artykułu dowiesz się:• jakie informacje powinien zawierać protokół,• jak udostępniać protokół postępowania o udzielenie zamówienia – również w kontekście danych osobowych, • co stanowi załączniki do niego oraz • jak zwracać takie elementy dokumentacji jak projekty, modele, rysunki i plany składane wraz z ofertami. Polecam także linki do wzorów formularzy.
Podczas realizacji zamówienia publicznego zamawiający ma obowiązek przyjąć od wykonawcy elektroniczną fakturę za zamówienie. Wykonawca zaś ma prawo skorzystać z możliwości e-fakturowania. Czy jednak można wobec tego powiedzieć, że platforma elektronicznego fakturowania PEF jest obowiązkowa przy realizacji zamówienia publicznego? Kiedy i jak wystawić fakturę w formie elektronicznej, aby działać zgodnie z przepisami ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych? Co to jest faktura ustrukturyzowana? Czy SWZ musi mówić o elektronicznych fakturach? To tylko niektóre z wątpliwości, jakie rozstrzyga nasza ekspertka. Zapoznaj się z artykułem i dowiedz się, jak w praktyce stosować przepisy ustawy z 9 listopada 2018 r. o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1666).
Procedurę podstawową z możliwością negocjacji zastosuj wówczas, gdy określiłeś wszystkie wymagania i warunki związane z realizacją zamówienia, ale chcesz móc negocjować złożone oferty w zakresie podlegającym ocenie w ramach kryteriów. Dzięki negocjacjom możesz osiągnąć korzystniejsze warunki realizacji zamówienia. Istotne przy tym, że jeśli satysfakcjonują Cię pierwotnie złożone oferty, to nie ma obowiązku przystępować do negocjacji. O tym, jak krok po kroku przejść przez procedurę, dowiesz się z poniższego schematu. Sprawdź, na jakim etapie postępowania jesteś i skorzystaj z linków do porad, orzeczeń, wzorów dokumentów oraz kompleksowych artykułów związanych z tym tematem.
Każda czynność, jaką zamawiający podejmuje w postępowaniu, jest oceniana w świetle głównych założeń czy zasad udzielania zamówień publicznych. Dotyczą one wszystkich bez wyjątku postępowań przetargowych bez względu na wartość zamówień i tryb postępowania. Zobacz, jak w praktyce stosować zasadę równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji. Sprawdź, co oznacza zasada efektywności ekonomicznej. Dowiedz się, jak powinno przebiegać postępowanie, aby móc stwierdzić, że jest przejrzyste. W artykule omawiamy zasady systemu zamówień publicznych od strony praktycznej.
Warunki udziału w postępowaniu to wymogi, jakie zamawiający stawia osobie wykonawcy. Mogą dotyczyć jego sytuacji podmiotowej – np. doświadczenia, wiedzy, zasobów technicznych i zawodowych. Należy je sformułować w SWZ i ogłoszeniu, wskazując tam, jakie dokumenty złożą wykonawcy, aby poświadczyć warunki. Czy zawsze trzeba postawić warunki udziału w postępowaniu? Czego konkretnie mogą dotyczyć warunki? Sprawdź w poniższym artykule.
Przygotowując postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, zamawiający sporządza dokumenty zamówienia. Sprawdź, co to jest i jakie są przykładowe dokumenty. Pod tym pojęciem rozumiemy m.in. specyfikację warunków zamówienia (SWZ) oraz opis potrzeb i wymagań (OPiW). W opracowaniu zwarto tabelę z dokumentami właściwymi dla poszczególnych procedur zamówieniowych. Sprawdź, co to jest dokument i jakie są przykładowe dokumenty. Dowiedz się, czy zaliczamy do nich ogłoszenie o zamówieniu.
Dynamiczny system zakupów to elektroniczny proces dokonywania zakupów na określone standardowe i ogólnie dostępne dostawy i usługi, które zamawiający realizuje zazwyczaj w sposób bieżący. Przeznaczony jest do zamówień o wyższych wartościach tzw. unijnych. Sprawdź, jak krok po kroku przeprowadzić dynamiczny system zakupów.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!