Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Rynek zamówień publicznych stanowi ważną część polskiej gospodarki. Ponad 80% wszystkich ofert składanych w postępowaniach krajowych pochodzi od przedsiębiorców z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (dalej: MŚP). Mimo pewnych barier, takich jak biurokracja, sektor zamówień publicznych jest dla firm szansą na zdobycie nowych zleceń. Dotyczy to szczególnie sytuacji, w których pozyskanie rzetelnego zleceniodawcy komercyjnego staje się coraz trudniejsze. Prowadzisz firmę i szukasz sprawdzonych i rzetelnych klientów? Weź udział w przetargu.
Zamawiający, którzy chcą wspomóc wykonawców w przygotowaniu rzetelnej i korzystnej oferty, często przygotowują gotowy do wypełnienia formularz JEDZ a następnie załączają go do SWZ. Mimo, że nie jest to ich obowiązek, to warto podjąć ten wysiłek i wyjść naprzeciw potencjalnym oferentom. W ten sposób zamawiający minimalizują ryzyko błędów i braków w JEDZ. Wykonawca ma możliwość (ale nie obowiązek) skorzystania z tak przygotowanego formularza. Może także użyć narzędzia eESPD i od początku przygotować dokument. W poniższym artykule znajdziesz wskazówki, jak dobrze sporządzić JEDZ – szczególnie w odniesieniu do przesłanek wykluczenia z postępowania. Doradzamy także zamawiającym, jak krok po kroku sporządzić edytowalny wzór JEDZ i na co zwrócić szczególną uwagę.
Jednym z istotnych elementów umowy w sprawie zamówienia publicznego jest termin wykonania zamówienia. Właściwe ustalenie czasu przewidzianego na wykonanie zamówienia ma duże znaczenie zarówno z perspektywy zamawiającego, jak i wykonawcy. Zamawiający zazwyczaj dąży do tego, by jak najszybciej zrealizować umowę. Nadmierne oczekiwanie w tym zakresie może jednak skutkować wyższymi cenami w ofertach wykonawców. Jeżeli zamawiający wymaga wykonania zamówienia w terminie dużo krótszym niż praktykowany w danej branży, to zazwyczaj zwiększy to koszty wykonania zamówienia i ceny oferty. Zdarza się też, że zamawiający ustanawiają zbyt krótki, wręcz nierealny okres realizacji zamówienia. Najczęściej wiąże się to z koniecznością wydatkowania funduszy z różnego rodzaju programów pomocowych. Z perspektywy wykonawcy wskazany w dokumentach zamówienia termin wykonania prac wpływa na decyzję o ubieganiu się o dane zamówienie i o złożeniu oferty.
Tryb przetargu nieograniczonego to najpopularniejsza procedura zlecania zamówień o większych wartościach tzw. zamówień unijnych. Do zamówień krajowych odpowiedni jest tryb podstawowy. Przetarg nieograniczony to procedura w pełni otwarta, konkurencyjna i jednoetapowa. Jeśli chcesz skorzystać z nieskomplikowanego trybu, w którym otrzymasz wiele konkurencyjnych ofert, zdecyduj się na przetarg nieograniczony. W artykule publikujemy schemat procedury krok po kroku wraz z przydatnymi linkami do wzorów dokumentów, porad ekspertów, webinariów i omówieni orzeczeń. Znajdziesz tu odpowiedzi na większość pytań dotyczących tego rodzaju procedury.
Zamówienie z wolnej ręki polega na tym, że w postępowaniu po stronie wykonawcy, występuje wyłącznie jeden podmiot. Zamawiający po negocjacjach z jednym wykonawcą podpisuje z nim umowę. Tryb ten całkowicie wyłącza konkurencję, dlatego wolno go zastosować, wyłącznie w sytuacjach dopuszczonych ustawą Pzp. Jak przeprowadzić procedurę z wolnej ręki? Czy w trybie z wolnej ręki wykonawca składa ofertę? Jak przebiega wszczęcie tej procedury? Jak przygotować zaproszenie do negocjacji w trybie z wolnej ręki? Czy sprawdzać przesłanki wykluczenia wobec wykonawcy? W jakiej formie odbywa się komunikacja w trybie z wolnej ręki? Na i inne praktyczne pytania odpowiadamy w artykule.
Prawo zamówień publicznych zawiera precyzyjne i restrykcyjne reguły szacowania wartości przedmiotu zamówienia. Są to jednak teoretyczne wskazówki, które potem należy przełożyć odpowiednio na praktykę. W artykule znajdziesz pomocne w tym zakresie wytyczne oraz wzory dokumentów. Dowiesz się m.in. jak zlecić szacowanie zewnętrznemu podmiotowi, jakie są reguły szacowania według cenników na stronach internetowych, jak dokonać rozeznania rynku i wstępnej wyceny u wykonawców przed wszczęciem postępowania a także gdzie uzyskać bazy cenowe w przypadku szacowania robót budowlanych. W tekście zamieszczamy także wzory: planu zamówień, kosztorysu inwestorskiego, notatki z rozeznania rynku oraz dokumentów dotyczących szacowania usług powtarzających się okresowo oraz dostaw.
W trybie podstawowym z obowiązkowymi negocjacjami wykonawca składa ofertę podlegającą negocjacjom, zamawiający negocjuje treść złożonych ofert w celu ich ulepszenia, a po doprecyzowaniu wszystkich warunków zamówienia, wykonawcy składają oferty ostateczne. Zamawiający powinien zdecydować o zastosowaniu wariantu III procedury podstawowej, wówczas gdy nie zna dostatecznie danego rynku dostaw, usług lub robót budowlanych i nie może przez to wskazać precyzyjnych warunków realizacji zamówienia. W takiej sytuacji negocjacje mogą podnieść efektywność zamówienia i osiągnąć bilans między ceną a jakością. O tym, jak w tym trybie przeprowadzić wszystkie formalności krok po kroku, piszemy w poniższym artykule.
Każdy zamawiający chce szybko i w sposób jak najmniej sformalizowany dokonać potrzebnych zakupów. Z pewnością tryb zamówienia z wolnej ręki spełnia obydwa te wymogi. Jednak z uwagi na to, że jest procedurą, która całkowicie wyłącza konkurencję, nie wolno stosować jej w sposób dowolny. W artykule możesz sprawdzić, kiedy zamówienie z wolnej ręki jest dopuszczalne Prawem zamówień publicznych. Znajdziesz tu odpowiedzi na praktyczne pytania zamawiających, które pojawiają się przy decyzji o wyborze trybu. Polecam Twojej uwadze także artykuł dotyczący procedury zamówienia z wolnej ręki krok po kroku, który ukaże się wkrótce w dziale Top tematy.
Ustawa Pzp umożliwia zamawiającym podział zamówienia na części. Wtedy jednak należy stosować procedury właściwe dla łącznej wartości zamówienia. Z drugiej strony przepisy także motywują zamawiających do tego, by dokonywali takich podziałów. Celem jest otwarcie rynku zamówień publicznych dla wykonawców z segmentu małych i średnich przedsiębiorstw. Dlatego właśnie zamawiający, który nie zdecydował się na podział zamówienia na części, musi zgodnie z prawem wyjaśnić swoją decyzję w dokumentach zamówienia. W artykule przeczytasz m.in. o tym, kiedy w praktyce podział zakupów jest niezbędny oraz kiedy wykonawca może żądać takiego podziału. Dowiesz się również, jak w praktyce przeprowadzić podział zamówienia i kiedy w świetle przepisów unijnych będzie on nieuprawniony.
Zamawiający, który udziela zamówienia publicznego może skorzystać z różnego rodzaju trybów udzielenia zamówienia. Wybór określnej procedury zamówienia publicznego zależy m.in. od przedmiotu i wartości zamówienia a także konkretnych potrzeb zamawiającego. Kiedy przetarg nieograniczony, kiedy tryb podstawowy a kiedy zamówienia z wolnej ręki? Sprawdź, jakie rodzaje zamówień publicznych przewiduje aktualne Prawo zamówień publicznych i czym się one charakteryzują.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!