Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
W każdym publicznym przetargu powyżej 20 mln/10 mln euro zamawiający musi sprawdzić, czy wykonawca nie podlega wykluczeniu zgodnie z art. 108 ustawy Pzp. Przepis ten mówi o udaremnianiu bądź utrudnianiu ustalenia, że pieniądze pochodzą z przestępstwa, wówczas gdy nie można określić beneficjenta rzeczywistego. Kim jest beneficjent rzeczywisty, jak sprawdzić tę obowiązkową przesłankę wykluczenia oraz o czym należy w związku z nią pamiętać? Między innymi na te pytania odpowiadamy w poniższym artykule.
W zależności od wartości zamówienia dofinansowanego ze środków unijnych beneficjent zastosuje różne procedury, by zlecić potrzebne w projekcie zamówienia. Sprawdź, jak oszacować zamówienie współfinansowane z UE, gdy jesteś zobowiązany stosować ustawę Pzp. Dowiedz się, czy sumować wartości zakupów z ogólnego budżetu z zamówieniami objętymi projektem unijnym. Na wielu praktycznych przykładach upewnij się, kiedy możesz podzielić zamówienie na części i jak wówczas dokonać zamówień.
Zamawiający są związani w postępowaniach przetargowych tzw. regulacjami RODO. W przetargach pozyskiwanie i przetwarzanie danych osobowych musi odbywać się zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady [UE] nr 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych. Podstawą i uzasadnieniem dla przetwarzania danych jest wówczas Prawo zamówień publicznych. Na jakiej zasadzie przetwarzać zaś dane w procedurach na zamówienia do 130.000 zł? Właściwą regulacją prawną będzie tutaj ustawa o finansach publicznych. Zamawiający nie może jednak na tej podstawie publikować danych dotyczących oferentów np. na swojej stronie WWW. Aby móc to robić zgodnie z prawem, powinien uzyskać od wykonawców zgodę na przetwarzanie danych. Dokumentację postępowania należy udostępniać z kolei zgodnie z przepisami ustawy o dostępie do informacji publicznej. Szczegóły omawiamy w artykule.
Możliwość utajnienia danych w ofercie ma charakter wyjątku. Stanowi on odstępstwo do zasady jawności postępowania i nie można go nadużywać. Aby skutecznie zastrzec tajemnicę w ofercie, należy wykazać, że informacja faktycznie spełnia przesłanki, by być uznaną za taką tajemnicę. Wykonawca ma obowiązek udowodnić ten fakt wraz ze składanym utajnionym dokumentem. W artykule przeczytasz m.in. o przesłankach utajnienia informacji, o tym czy wykaz osób można objąć tajemnicą i na jakie wyroki KIO powołać się, uzasadniając tajemnicę.
Karalność za pewne wymienione ustawą Pzp przestępstwa jest obowiązkową podstawą wykluczenia wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Zamawiający musi uzyskać od wykonawcy potwierdzenie, że nie podlega on wykluczeniu z przetargu z powodu popełnienia czynu wskazanego w art. 108 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy Pzp. Wykonawcy często są więc proszeni o złożenie zaświadczeń z Krajowego Rejestru Karnego, aby potwierdzić, że nie figurują w tym rejestrze. Między innymi o tym, jak przebiega weryfikacja w tym zakresie i jak powinno wyglądać zaświadczenie z KRK, piszemy w poniższym artykule. Fakultatywne przesłanki wykluczenia związane z karalnością omówimy w kolejnych top tematach.
Zamawiający, który ocenia oferty pod kątem przesłanek odrzucenia z art. 226 ustawy Pzp, zawsze musi ustalić, czy oferta nie będzie kwalifikować się do korekty w trybie poprawienia oczywistych omyłek. W ofercie należy skorygować oczywiste omyłki pisarskie, oczywiste omyłki rachunkowe oraz tzw. inne omyłki, które polegają na niezgodność oferty z treścią dokumentów zamówienia. Sedno problemu zazwyczaj tkwi w tym, aby właściwie ocenić przeoczenie czy nieścisłość w ofercie jak omyłkę bądź błąd. W przypadku błędu oferta podlega odrzuceniu. O interpretacji treści ofert oraz regułach, jakich należy pilnować przy korygowaniu tej treści, piszemy w naszym opracowaniu.
Prawo zamówień publicznych pozwala zamawiającemu postawić wobec wykonawców warunki udziału w postępowaniu. Warunki te mogą odnosić się m.in. do ich sytuacji finansowej i ekonomicznej. Służą one w skrócie temu, by zamawiający zyskał pewność, że wykonawca jest w stanie finansowo podołać realizacji zamówienia, do czasu gdy otrzyma od zamawiającego stosowne wynagrodzenie. Jak każdy wymóg zamawiającego w postępowaniu tak i warunek odpowiednich zasobów finansowych i ekonomicznych musi być proporcjonalny do przedmiotu zamówienia. Katalog środków – dokumentów, za pomocą których można zweryfikować postawiony warunek, wymienia rozporządzenie w sprawie podmiotowych środków dowodowych i ma on charakter otwarty i przykładowy.
Oferta w przetargu to niejednokrotnie kilkadziesiąt stron dokumentów i nie trudno w nich o przeoczenie czy braki. Prawo zamówień publicznych przewiduje tego rodzaju sytuacje i wprowadza instytucję wezwania do uzupełnienia dokumentów (art. 128 Pzp). Między innymi o tym, jakie dokumenty wolno uzupełnić, co oznacza zasada jednokrotności uzupełnienia, z jaką datą uzupełnić pełnomocnictwo oraz jak dokonać uzupełnienia w przypadku powołania się na zasoby podmiotu trzeciego, piszemy w poniższym artykule.
Ustawa z 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2269) wprowadziła nowy obowiązek informacyjny po stronie zamawiających. Do 31 stycznia każdego roku zamawiający muszą przekazywać ministrowi właściwemu do spraw transportu informację za poprzedni rok o liczbie i kategoriach pojazdów objętych zamówieniami z art. 68a ustawy o elektromobilności. Sprawdź, czy dotyczy Cię ten obowiązek i skorzystaj z praktycznych wskazówek, jak przygotować sprawozdanie.
Tryb zamówienia z wolnej ręki jako procedura całkowicie niekonkurencyjna jest trybem dość lubianym przez zamawiających. Powodem tego stanu rzeczy jest oczywiście długość trwania samego postępowania oraz prosty schemat procedury. Z uwagi jednak na fakt, że w procedurze z wolnej ręki zamawiający negocjuje tylko z jednym, wybranym przez siebie podmiotem, wolno z niej korzystać w ściśle określonych ustawą Pzp okolicznościach. O tym, jak krok po kroku przejść przez procedurę zamówienia z wolnej ręki, dowiesz się z poniższego schematu. Dodatkowo znajdziesz w nim kilkadziesiąt linków do materiałów pomocnych w prowadzonym postępowaniu.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!