Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Karalność za pewne wymienione ustawą Pzp przestępstwa jest obowiązkową podstawą wykluczenia wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Zamawiający musi uzyskać od wykonawcy potwierdzenie, że nie podlega on wykluczeniu z przetargu z powodu popełnienia czynu wskazanego w art. 108 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy Pzp. Wykonawcy często są więc proszeni o złożenie zaświadczeń z Krajowego Rejestru Karnego, aby potwierdzić, że nie figurują w tym rejestrze. Między innymi o tym, jak przebiega weryfikacja w tym zakresie i jak powinno wyglądać zaświadczenie z KRK, piszemy w poniższym artykule. Fakultatywne przesłanki wykluczenia związane z karalnością omówimy w kolejnych top tematach.
Zamawiający, który ocenia oferty pod kątem przesłanek odrzucenia z art. 226 ustawy Pzp, zawsze musi ustalić, czy oferta nie będzie kwalifikować się do korekty w trybie poprawienia oczywistych omyłek. W ofercie należy skorygować oczywiste omyłki pisarskie, oczywiste omyłki rachunkowe oraz tzw. inne omyłki, które polegają na niezgodność oferty z treścią dokumentów zamówienia. Sedno problemu zazwyczaj tkwi w tym, aby właściwie ocenić przeoczenie czy nieścisłość w ofercie jak omyłkę bądź błąd. W przypadku błędu oferta podlega odrzuceniu. O interpretacji treści ofert oraz regułach, jakich należy pilnować przy korygowaniu tej treści, piszemy w naszym opracowaniu.
Prawo zamówień publicznych pozwala zamawiającemu postawić wobec wykonawców warunki udziału w postępowaniu. Warunki te mogą odnosić się m.in. do ich sytuacji finansowej i ekonomicznej. Służą one w skrócie temu, by zamawiający zyskał pewność, że wykonawca jest w stanie finansowo podołać realizacji zamówienia, do czasu gdy otrzyma od zamawiającego stosowne wynagrodzenie. Jak każdy wymóg zamawiającego w postępowaniu tak i warunek odpowiednich zasobów finansowych i ekonomicznych musi być proporcjonalny do przedmiotu zamówienia. Katalog środków – dokumentów, za pomocą których można zweryfikować postawiony warunek, wymienia rozporządzenie w sprawie podmiotowych środków dowodowych i ma on charakter otwarty i przykładowy.
Oferta w przetargu to niejednokrotnie kilkadziesiąt stron dokumentów i nie trudno w nich o przeoczenie czy braki. Prawo zamówień publicznych przewiduje tego rodzaju sytuacje i wprowadza instytucję wezwania do uzupełnienia dokumentów (art. 128 Pzp). Między innymi o tym, jakie dokumenty wolno uzupełnić, co oznacza zasada jednokrotności uzupełnienia, z jaką datą uzupełnić pełnomocnictwo oraz jak dokonać uzupełnienia w przypadku powołania się na zasoby podmiotu trzeciego, piszemy w poniższym artykule.
Ustawa z 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2269) wprowadziła nowy obowiązek informacyjny po stronie zamawiających. Do 31 stycznia każdego roku zamawiający muszą przekazywać ministrowi właściwemu do spraw transportu informację za poprzedni rok o liczbie i kategoriach pojazdów objętych zamówieniami z art. 68a ustawy o elektromobilności. Sprawdź, czy dotyczy Cię ten obowiązek i skorzystaj z praktycznych wskazówek, jak przygotować sprawozdanie.
Tryb zamówienia z wolnej ręki jako procedura całkowicie niekonkurencyjna jest trybem dość lubianym przez zamawiających. Powodem tego stanu rzeczy jest oczywiście długość trwania samego postępowania oraz prosty schemat procedury. Z uwagi jednak na fakt, że w procedurze z wolnej ręki zamawiający negocjuje tylko z jednym, wybranym przez siebie podmiotem, wolno z niej korzystać w ściśle określonych ustawą Pzp okolicznościach. O tym, jak krok po kroku przejść przez procedurę zamówienia z wolnej ręki, dowiesz się z poniższego schematu. Dodatkowo znajdziesz w nim kilkadziesiąt linków do materiałów pomocnych w prowadzonym postępowaniu.
Zamawiający może żądać od wykonawców dokumentów, które potwierdzą, że zaoferowane w ofercie świadczenie spełnia jego wymogi. Takimi przedmiotowymi środkami dowodowymi mogą być np. certyfikaty, próbki, etykiety, wykaz parametrów technicznych oferowanych sprzętów itp. W zależności od tego, w jakim celu zamawiający ich żąda, różne będą potem zasady ich uzupełnienia. Sprawdź, jak potwierdzić, że oferowane przez Ciebie zamówienie spełnia wymogi SWZ i ogłoszenia. Dowiedz się, jak naprawić przeoczenia w tych dokumentach oraz jak zadbać o to, aby uzyskał zwrot złożonych w postępowaniu próbek.
W grudniu ubiegłego roku Urząd Zamówień Publicznych wydał opinię prawną dotyczącą szacowania robót budowlanych i powiązanych z nimi usług nadzoru inwestorskiego i usług projektowych. Opinia zmieniła dotychczas stosowane praktyczne zasady szacowania w szczególności usług nadzoru i projektowania, które – upraszczając – sumowano wedle branż czy specjalności, jakich one dotyczyły. Wedle aktualnego stanowiska UZP usługi trzeba odnieść do konkretnej inwestycji budowlanej. Jak rozumieć to twierdzenie? Czy faktycznie nadzór nad każdą inwestycją budowlaną można potraktować osobno? Dodatkowo – czy opinia UZP zmienia podejście do szacowania robót budowlanych w jednym i kilku obiektach budowlanych? Sprawdź w naszym opracowaniu.
Pierwszym kryterium dla wykonawcy, który szuka dla siebie przetargu, będzie selekcja ogłoszeń pod kątem przedmiotu zamówienia. Już po wstępnej analizie często okazuje się, że treść opisu zamówienia dyskryminuje niektóre podmioty, zawiera niedozwolone prawem zapisy np. wskazujące markę produktów bądź dopuszcza do przetargu tylko jednego konkretnego wykonawcę. Tego typu zabiegi powinny być przedmiotem odwołań wykonawców do KIO. Sprawdź, jak przeanalizować zapisy OPZ, aby w porę zdecydować, które z nich należy zgodnie z prawem zakwestionować. Jeśli jesteś zamawiającym, upewnij się, czy w Twoich dokumentach zamówienia nie ma niedozwolonych postanowień.
Od 4 listopada br. wprowadzono odgórną maksymalną cenę energii elektrycznej dla tzw. odbiorców uprawnionych w okresie dostaw od 1 grudnia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r. Wśród odbiorów uprawnionych znajdują się także zamawiający, którzy obecnie mają wiele wątpliwości m.in. w związku z zastosowaniem nowych przepisów do trwających umów. Nasi eksperci otrzymują liczne zapytania dotyczące zawierania umów na dostawę i dystrybucję energii elektrycznej. Sama ustawa o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku niestety nie zapobiegła trudnościom w relacjach między kontrahentami. Dostawcy energii wielokrotnie nie chcą podpisywać nowych umów, nie są zainteresowani negocjowaniem warunków w trybie z wolnej ręki, odmawiają też podpisywania wymaganych aneksów dotyczących zamrożonych ustawowo cen prądu. Jak w tej sytuacji może odnaleźć się zamawiający? Jakie działania powinien podjąć, aby z jednej strony działać w zgodzie z Prawem zamówień publicznych a z drugiej zachować ciągłość dostaw energii? W artykule znajdziesz wiele praktycznych wskazówek.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!