Ubezpieczenie OC wykonawcy jako warunek udziału w postępowaniu – KIO o treści i ważności polisy OC

Stan prawny na dzień: 31.05.2023
  Ubezpieczenie OC wykonawcy jako warunek udziału w postępowaniu – KIO o treści i ważności polisy OC

Dokumenty zamówienia określają próg przystąpienia do postępowania poprzez ukształtowane przez zmawiającego warunki udziału w postępowaniu. Mogą one dotyczyć posiadania odpowiednich uprawnień, wymaganej zdolności technicznej lub zawodowej oraz sytuacji ekonomiczno-finansowej wykonawcy. W tym ostatnim zakresie mamy do czynienia m.in. z obowiązkiem posiadania odpowiedniego ubezpieczenia. Sprawdź, jaką problematyką w tym aspekcie zajmowała się Krajowa Izba Odwoławcza, i bądź pewien, w jaki sposób prawidłowo zweryfikować, czy postawiony w danym postępowaniu warunek został wykazany.

W tym artykule
  • Wykonawca musi spełniać postawiony przez zamawiającego warunek udziału w postępowaniu od momentu złożenia oferty do momentu zawarcia umowy. Wraz z ofertą wykonawca składa oświadczenie z art. 125 ust. 1 ustawy Pzp, gdzie wskazuje, że spełnia warunek udziału w postępowaniu. Następnie, o ile jego oferta będzie najwyżej oceniona, zobowiązany będzie przedłożyć dokument na potwierdzenie spełniania warunku. Dokument ten może być wystawiony już po złożeniu oferty, ale z jego treści powinno wynikać, że warunek był spełniony także w dniu ich złożenia.
  • Niezgodne z przepisami ustawy Pzp będzie działanie wykonawcy, który dopiero po wezwaniu w trybie art. 126 ust. 1 ustawy Pzp (lub 274 ust. 1 ustawy Pzp) dostosowuje swoją polisę OC do wymagań zamawiającego np. poprzez zwiększenie sumy ubezpieczenia lub dostosowanie zakresu ubezpieczenia do przedmiotu zamówienia.
  • Zakres ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej wymaganego na potrzeby wykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu nie musi w całości być zgodny z przedmiotem zamówienia.
  • KIO konsekwentnie w swoim orzecznictwie wskazuje, że takie ubezpieczenie służy weryfikacji wiarygodności ekonomicznej wykonawcy i nie jest tożsame z ubezpieczeniem realizacji przedmiotu zamówienia. Oznacza to, że ubezpieczenie OC ma być jedynie „związane” z przedmiotem zamówienia. Wystarczy, jeżeli ubezpieczona działalność wykonawcy będzie obejmowała jedynie w części zadania, jakie przyjdzie mu realizować w ramach zamówienia.

Pozostało jeszcze 89% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Nie jesteś jeszcze użytkownikiem Portalu?

Zamów już teraz pełny dostęp do portalu i korzystaj z:

  • 4 519 fachowych porad prawnych
  • możliwości zadawania 3 własnych pytań w miesiącu
  • codziennie aktualizowanej bazy ponad 650 000 przetargów
  • nielimitowanej możliwości ustawienia alertów i powiadomień o nowych przetargach
  • ponad 200 wzorów dokumentów
  • 22 szkoleń wideo na tematy związane z Pzp
  • wyroków KIO oraz słownika kodów CPV

Zamów dostęp

Masz dostęp do portalu?

Zaloguj się.

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Krzysztof Hodt

Krzysztof Hodt

Praktyk z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, aktualnie specjalista w wydziale zamówień publicznych jednej z największych instytucji zamawiających w Polsce.