Negocjacje bez ogłoszenia – schemat procedury krok po kroku

Stan prawny na dzień: 11.04.2023
Tryb negocjacji bez ogłoszenia w ustawie Pzp krok po kroku

Na czym polegają negocjacje bez ogłoszenia? Jest to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający negocjuje warunki umowy w sprawie zamówienia publicznego z wybranymi przez siebie wykonawcami, a następnie zaprasza ich do składania ofert. Jak wskazuje nazwa procedury, zamawiający nie ogłasza procedury, ale kieruje zaproszenie do postępowania do konkretnych podmiotów. Z racji tego, że konkurencja jest tutaj znacząco ograniczona, z trybu negocjacji bez ogłoszenia wolno skorzystać w ściśle określonych przypadkach. Istnieje przy tym obowiązek stosowania ogólnych przepisów ustawy Pzp do konkretnych czynności proceduralnych takich jak opis przedmiotu zamówienia, szacowanie wartości itp. Sprawdź, jak krok po kroku przejść przez tryb negocjacji bez ogłoszenia. Zachęcamy także do pobrania schematu procedury w trybie pdf – umieszczamy go na końcu opracowania.

W tym artykule
  • Procedura negocjacji bez ogłoszenia może być wykorzystana zarówno do postępowań krajowych jak i unijnych. Zamawiający przesyła w niej wybranym przez siebie wykonawcom zaproszenia do negocjacji. Po zakończeniu negocjacji zamawiający zaprasza wykonawców do składana ofert.
  • Etapy negocjacji bez ogłoszenia dzielą się, jak w każdej procedurze, na etapy przygotowawcze i etapy właściwego postępowania. Do etapów przygotowawczych wykorzystamy przepisy ogólne ustawy Prawo zamówień publicznych.
  • Kiedy stosujemy negocjacje bez ogłoszenia? Jedną z najczęściej stosowanych przesłanek zastosowania negocjacji bez ogłoszenia jest sytuacja, w której zamawiający ze względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego nie może dochować terminów dla trybów udzielania zamówień publicznych o charakterze konkurencyjnym (np. przetargu) bądź prowadząc procedurę w trybie negocjacji z ogłoszeniem. Ale uwaga! Należy trzymać się ścisłej interpretacji tej przesłanki szczególnie w kontekście „pilności” danego zakupu. Trzeba też pamiętać, że sytuacji tej nie mógł uprzednio spowodować sam zamawiający (np. nie przewidując odwołań, które mogą przedłużyć procedurę itd.).
  • Drugą dość powszechną sytuacją, gdy zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, jest przypadek gdy w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu lub w trybie podstawowym zamawiający nie otrzymał żadnego wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub żadnej oferty.
  • Dlaczego warto wybrać negocjacje bez ogłoszenia? Każdy tryb negocjacyjny to szansa dla zamawiającego, aby pozyskać zamówienie na oczekiwanych przez siebie warunkach za jak najbardziej korzystną cenę. Dodatkowo przesłanki jego zastosowania znajdują zastosowanie w trudnych dla zamawiającego sytuacjach typu konieczność pilnego zlecenia zamówienia lub brak ofert w trybach konkurencyjnych.
  • Statystki mówią, że negocjacje bez ogłoszenia są procedurą rzadko wybieraną przez zamawiających. W 2021 roku (brak jeszcze raportu UZP z 2022 roku) skorzystano z niej tylko w ok. 0,1–0,2% wszystkich procedur.
  • Tryb negocjacji bez ogłoszenia regulują przepisy: art. 208–212 ustawy Pzp – dla zamówień unijnych o większych wartościach oraz art. 300–303 ustawy Pzp – dla zamówień krajowych poniżej progów unijnych.

Pozostało jeszcze 86% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Nie jesteś jeszcze użytkownikiem Portalu?

Zamów już teraz pełny dostęp do portalu i korzystaj z:

  • 4 519 fachowych porad prawnych
  • możliwości zadawania 3 własnych pytań w miesiącu
  • codziennie aktualizowanej bazy ponad 650 000 przetargów
  • nielimitowanej możliwości ustawienia alertów i powiadomień o nowych przetargach
  • ponad 200 wzorów dokumentów
  • 22 szkoleń wideo na tematy związane z Pzp
  • wyroków KIO oraz słownika kodów CPV

Zamów dostęp

Masz dostęp do portalu?

Zaloguj się.

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

Ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców, autor licznych profesjonalnych publikacji z dziedziny zamówień publicznych, w...