NEGOCJACJE BEZ OGŁOSZENIA

Stan prawny na dzień: 20.11.2024

Negocjacje bez ogłoszenia to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający negocjuje warunki umowy w sprawie zamówienia publicznego z wybranymi przez siebie wykonawcami, a następnie zaprasza ich do składania ofert. Jest to jeden z niekonkurencyjnych trybów udzielania zamówień publicznych, dlatego jego zastosowanie jest możliwe tylko w ściśle określonych ustawą Pzp okolicznościach.

Procedura negocjacji bez ogłoszenia jest uregulowana w art. 209–212 ustawy Pzp.

Przesłanki zastosowania negocjacji bez ogłoszenia

Okoliczności, w których wolno zastosować procedurę negocjacji bez ogłoszenia, wskazuje art. 209 ustawy Pzp. Stosownie do tej regulacji zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności:

1)       w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego albo przetargu ograniczonego nie wpłynął żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo wszystkie wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zostały odrzucone na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 albo nie zostały złożone żadne oferty albo
wszystkie oferty zostały odrzucone na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lub, ze względu na ich niezgodność z opisem przedmiotu zamówienia, na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione;

2)       został przeprowadzony konkurs, o którym mowa w art. 326 pkt 2, w którym nagrodą było zaproszenie do negocjacji bez ogłoszenia co najmniej dwóch autorów wybranych prac konkursowych;

3)       przedmiotem zamówienia na dostawy są rzeczy wytwarzane wyłącznie w celach badawczych, doświadczalnych, naukowych lub rozwojowych, które nie służą prowadzeniu przez zamawiającego produkcji masowej, służącej osiągnięciu rentowności rynkowej lub pokryciu kosztów badań lub rozwoju;

4)       ze względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której wcześniej nie można było przewidzieć, nie można zachować terminów określonych dla przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem.

Przesłanki zastosowania trybu negocjacji bez ogłoszenia należy interpretować ściśle i trzeba podkreślić, że katalog okoliczności, w których można skorzystać z tego trybu ma zamknięty charakter.

Negocjacje bez ogłoszenia – formalności krok po kroku

Tryb wszczyna się poprzez przekazanie wybranym wykonawcom zaproszenia do negocjacji. Zaproszenie zawiera określone ustawą Pzp elementy, tj. co najmniej:

1)       nazwę i adres zamawiającego, numer telefonu, adres poczty elektronicznej oraz strony internetowej prowadzonego postępowania;

2)       określenie trybu zamówienia i podstawy prawnej jego zastosowania;

3)       określenie przedmiotu zamówienia, z podaniem informacji o możliwości składania ofert częściowych;

4)       informację o możliwości złożenia oferty wariantowej;

5)       termin wykonania zamówienia;

6)       warunki udziału w postępowaniu;

7)       kryteria oceny ofert i ich znaczenie;

8)       miejsce i termin oraz sposób prowadzenia negocjacji z zamawiającym.

Następnie zamawiający prowadzi z wykonawcami poufne negocjacje, po czym informuje równocześnie wszystkich wykonawców o zakończeniu negocjacji i zaprasza ich do składania ofert.

Wraz zaproszeniem przekazuje wykonawcom SWZ. Treść specyfikacji warunków zamówienia zawiera co najmniej:

1)       nazwę oraz adres zamawiającego, numer telefonu, adres poczty elektronicznej oraz strony internetowej prowadzonego postępowania;

2)       adres strony internetowej, na której udostępniane będą zmiany i wyjaśnienia treści SWZ oraz inne dokumenty zamówienia bezpośrednio związane z postępowaniem o udzielenie zamówienia;

3)       tryb udzielenia zamówienia;

4)       opis przedmiotu zamówienia;

5)       informację o przedmiotowych środkach dowodowych;

6)       termin wykonania zamówienia;

7)       podstawy wykluczenia, o których mowa w art. 108;

8)       informację o warunkach udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia;

9)       wykaz podmiotowych środków dowodowych;

10)  informacje o środkach komunikacji elektronicznej, przy użyciu których zamawiający będzie komunikował się z wykonawcami, oraz informacje o wymaganiach technicznych i organizacyjnych sporządzania, wysyłania i odbierania korespondencji elektronicznej;

11)  informacje o sposobie komunikowania się zamawiającego z wykonawcami w inny sposób niż przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, w tym w przypadku zaistnienia jednej z sytuacji określonych w art. 65 ust. 1, art. 66 i art. 69;

12)  wskazanie osób uprawnionych do komunikowania się z wykonawcami;

13)  termin związania ofertą;

14)  opis sposobu przygotowywania oferty;

15)  sposób oraz termin składania ofert;

16)  termin otwarcia ofert;

17)  sposób obliczenia ceny;

18)  opis kryteriów oceny ofert wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert;

19)  informacje o formalnościach, jakie muszą zostać dopełnione po wyborze oferty w celu zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego;

20)  projektowane postanowienia umowy w sprawie zamówienia publicznego, które zostaną wprowadzone do umowy w sprawie zamówienia publicznego;

21)  pouczenie o środkach ochrony prawnej przysługujących wykonawcy.  

Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej na rynku inwestycji infrastrukturalnych reprezentujący...
Słowa kluczowe:
negocjacje