Negocjacje bez ogłoszenia to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający negocjuje warunki umowy w sprawie zamówienia publicznego z wybranymi przez siebie wykonawcami, a następnie zaprasza ich do składania ofert. Jest to jeden z niekonkurencyjnych trybów udzielania zamówień publicznych, dlatego jego zastosowanie jest możliwe tylko w ściśle określonych ustawą Pzp okolicznościach.
Procedura negocjacji bez ogłoszenia jest uregulowana w art. 209–212 ustawy Pzp.
Okoliczności, w których wolno zastosować procedurę negocjacji bez ogłoszenia, wskazuje art. 209 ustawy Pzp. Stosownie do tej regulacji zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności:
1) w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego albo przetargu ograniczonego nie wpłynął żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo wszystkie wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zostały odrzucone na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 albo nie zostały złożone żadne oferty albo
wszystkie oferty zostały odrzucone na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lub, ze względu na ich niezgodność z opisem przedmiotu zamówienia, na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione;
2) został przeprowadzony konkurs, o którym mowa w art. 326 pkt 2, w którym nagrodą było zaproszenie do negocjacji bez ogłoszenia co najmniej dwóch autorów wybranych prac konkursowych;
3) przedmiotem zamówienia na dostawy są rzeczy wytwarzane wyłącznie w celach badawczych, doświadczalnych, naukowych lub rozwojowych, które nie służą prowadzeniu przez zamawiającego produkcji masowej, służącej osiągnięciu rentowności rynkowej lub pokryciu kosztów badań lub rozwoju;
4) ze względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której wcześniej nie można było przewidzieć, nie można zachować terminów określonych dla przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem.
Przesłanki zastosowania trybu negocjacji bez ogłoszenia należy interpretować ściśle i trzeba podkreślić, że katalog okoliczności, w których można skorzystać z tego trybu ma zamknięty charakter.
Tryb wszczyna się poprzez przekazanie wybranym wykonawcom zaproszenia do negocjacji. Zaproszenie zawiera określone ustawą Pzp elementy, tj. co najmniej:
1) nazwę i adres zamawiającego, numer telefonu, adres poczty elektronicznej oraz strony internetowej prowadzonego postępowania;
2) określenie trybu zamówienia i podstawy prawnej jego zastosowania;
3) określenie przedmiotu zamówienia, z podaniem informacji o możliwości składania ofert częściowych;
4) informację o możliwości złożenia oferty wariantowej;
5) termin wykonania zamówienia;
6) warunki udziału w postępowaniu;
7) kryteria oceny ofert i ich znaczenie;
8) miejsce i termin oraz sposób prowadzenia negocjacji z zamawiającym.
Następnie zamawiający prowadzi z wykonawcami poufne negocjacje, po czym informuje równocześnie wszystkich wykonawców o zakończeniu negocjacji i zaprasza ich do składania ofert.
Wraz zaproszeniem przekazuje wykonawcom SWZ. Treść specyfikacji warunków zamówienia zawiera co najmniej:
1) nazwę oraz adres zamawiającego, numer telefonu, adres poczty elektronicznej oraz strony internetowej prowadzonego postępowania;
2) adres strony internetowej, na której udostępniane będą zmiany i wyjaśnienia treści SWZ oraz inne dokumenty zamówienia bezpośrednio związane z postępowaniem o udzielenie zamówienia;
3) tryb udzielenia zamówienia;
4) opis przedmiotu zamówienia;
5) informację o przedmiotowych środkach dowodowych;
6) termin wykonania zamówienia;
7) podstawy wykluczenia, o których mowa w art. 108;
8) informację o warunkach udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia;
9) wykaz podmiotowych środków dowodowych;
10) informacje o środkach komunikacji elektronicznej, przy użyciu których zamawiający będzie komunikował się z wykonawcami, oraz informacje o wymaganiach technicznych i organizacyjnych sporządzania, wysyłania i odbierania korespondencji elektronicznej;
11) informacje o sposobie komunikowania się zamawiającego z wykonawcami w inny sposób niż przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, w tym w przypadku zaistnienia jednej z sytuacji określonych w art. 65 ust. 1, art. 66 i art. 69;
12) wskazanie osób uprawnionych do komunikowania się z wykonawcami;
13) termin związania ofertą;
14) opis sposobu przygotowywania oferty;
15) sposób oraz termin składania ofert;
16) termin otwarcia ofert;
17) sposób obliczenia ceny;
18) opis kryteriów oceny ofert wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert;
19) informacje o formalnościach, jakie muszą zostać dopełnione po wyborze oferty w celu zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego;
20) projektowane postanowienia umowy w sprawie zamówienia publicznego, które zostaną wprowadzone do umowy w sprawie zamówienia publicznego;
21) pouczenie o środkach ochrony prawnej przysługujących wykonawcy.
Zobacz także: NEGOCJACJE Z OGŁOSZENIEM, TRYBY UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ, KONKURS