Tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający negocjuje warunki umowy w sprawie zamówienia publicznego z wybranymi przez siebie wykonawcami, a następnie zaprasza ich do składania ofert (art. 61 ustawy ─ Prawo zamówień publicznych).
W dyrektywie 2014/24/UE (klasycznej – art. 29) tryb ten jest przewidziany jako procedura negocjacyjna bez uprzedniej publikacji, a w dyrektywie 2014/25/UE (sektorowej) w art. 50 jako procedura negocjacyjna bez uprzedniego zaproszenia do ubiegania się o zamówienie.
W Prawie zamówień publicznychtryb negocjacji bez ogłoszenia, zgodnie z art. 62 ust. 1 pkt 1, można zastosować, jeżeli zostanie spełniona co najmniej jedną z wymienionych poniżej przesłanek:
1) w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego nie wpłynął żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, nie zostały złożone żadne oferty lub wszystkie oferty zostały odrzucone na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, lub wszyscy wykonawcy zostali wykluczeni z postępowania, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione. W przypadku zastosowania tej przesłanki, gdy wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp (tzw. kwoty unijne), zamawiający przekazuje Komisji Europejskiej protokół, jeżeli Komisja wystąpiła o jego przekazanie;
2) został przeprowadzony konkurs, o którym mowa w art. 110 Pzp, w którym nagrodą było zaproszenie do negocjacji bez ogłoszenia co najmniej 2 autorów wybranych prac;
3) przedmiotem zamówienia na dostawy są rzeczy wytwarzane wyłącznie w celach badawczych, doświadczalnych i naukowych lub rozwojowych, które nie służą prowadzeniu przez zamawiającego produkcji masowej, mającej na celu osiągnięcie rentowności rynkowej lub pokrycie kosztów badań lub rozwoju;
4) ze względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której wcześniej nie można było przewidzieć, nie można zachować terminów dla przetargu nieograniczonego, ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem.
Decyzja o wyborze trybu negocjacji bez ogłoszenia zależy wyłącznie od zamawiającego. Jeżeli wartość zamówienia jest równa kwotom wynikających z progów unijnych lub je przekracza (art. 11 ust. 8 Pzp), zamawiający ma obowiązek zawiadomić Prezesa UZP, w terminie 3 dni, o wszczęciu takiego postępowania podając uzasadnienie faktyczne i prawne zastosowania trybu (art. 62 ust. 2 Pzp).
W trybie negocjacji bez ogłoszenia istnieje fakultatywny obowiązek zamieszczenia ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy. Istotą tego ogłoszenia jest publiczne poinformowanie o prowadzonym postępowaniu, w celu umożliwienia wykonawcom skorzystanie ze środków ochrony prawnej na wybór trybu. W ogłoszeniu obok danych identyfikujących zamawiającego i wykonawcy należy podać uzasadnienie wyboru trybu.
Wszczęcie postępowania w trybie negocjacji bez ogłoszenia następuje poprzez przekazanie wybranym przez zamawiającego wykonawcom, w tym samym dniu (równocześnie), zaproszenia do negocjacji. Liczba zaproszonych wykonawców zależy od decyzji zamawiającego, choć ma on obowiązek zaproszenia wszystkich wykonawców, którzy złożyli ofertę w unieważnionym wcześniej przetargu, jeżeli podstawą negocjacji był art. 62 ust. 1 pkt 1 Pzp.
Treść zaproszenia do negocjacji bez ogłoszenia zawiera obok danych adresowych zamawiającego i określenia przedmiotu zamówienia, z podaniem informacji o możliwości składania ofert częściowych, informacje o możliwości złożenia ofert wariantowych, terminie wykonania zamówienia, warunkach udziału w postępowaniu, podstawy prawne zastosowania trybu negocjacji bez ogłoszenia, kryteria oceny ofert i ich znaczenie, miejsce i termin negocjacji z zamawiającym (art. 63 ust. 2 Pzp).
Do negocjacji bez ogłoszenia, zgodnie z art. 63 ust. 3 Pzp, należy zaprosić co najmniej 3 wykonawców. W wyjątkowych sytuacjach, gdy zamówienie ma specjalistyczny charakter – nie mniej niż 2.
Do składania ofert zamawiający zaprasza wszystkich wykonawców, z którymi prowadził negocjacje (art. 64 ust. 1–3 Pzp). Wraz z zaproszeniem przekazuje specyfikację istotnych warunków zamówienia. Wyznaczony przez zamawiającego termin składania ofert musi uwzględniać czas niezbędny na zapoznanie się z specyfikacją istotnych warunków zamówienia i przygotowanie oferty. Zamawiający może żądać wniesienia wadium, obowiązują przepisy art. 46–47 Pzp. Do złożenia oferty nie może być zaproszony wykonawca, który nie brał udziału w negocjacjach.
Negocjacje bez ogłoszenia mają charakter poufny. Żadna ze stron (art. 58 ust. 3–4 Pzp) bez zgody drugiej strony nie może ujawnić informacji technicznych i handlowych związanych z negocjacjami.
Obowiązuje, zgodnie z art. 95–97 Pzpdokumentowania postępowania. Na niezgodne z przepisami ustawy czynności zamawiającego podjęte w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub zaniechanie czynności, do której zamawiający jest zobowiązany (art. 180 Pzp), przysługuje odwołanie do Krajowej Izby odwoławczej. Na orzeczenie KIO przysługuje skarga do sądu.
Patrz: Negocjacje z ogłoszeniem.
Podstawa prawna
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz.Urz. UE L 94 z 28 marca 2014 r., str. 65 ze zm.) ─ art. 32 (procedura negocjacyjna bez uprzedniej publikacji).
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17/WE (Dz.Urz. UE L 94 z 28 marca 2014 r., str. 243 ze zm.) – art. 50 (stosowanie procedury negocjacyjnej bez uprzedniego zaproszenia do ubiegania się o zamówienie).
Ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) ─ art. 11 ust. 8, art. 46–47, art. 58 ust. 3–4, art. 61–65, art. 89 ust. 1 pkt 2, art. 95–97, art. 110, art. 180.