zamówienie publiczne

  Termin związania ofertą w Prawie zamówień publicznych 2024: prawo i praktyka dla zamawiających i wykonawców

Termin związania ofertą w Prawie zamówień publicznych 2024: prawo i praktyka dla zamawiających i wykonawców

Termin związania ofertą to czas, w którym wykonawca ma obowiązek zawrzeć z zamawiającym umowę na warunkach określonych w złożonej ofercie. Termin ten – zgodnie z przepisami Prawa zamówień publicznych – musi wskazać w dokumentach zamówienia sam zamawiający. Czyni to, podając konkretną datę, w której mija TZO. W artykule piszemy o tym, jakie terminy związania ofertą obowiązują w postępowaniach unijnych a jakie w krajowych oraz jakie są reguły przedłużania tego terminu. Dodatkowo przeczytasz 5 case studies, które rozwiązują problemy zamawiających i wykonawców w tym obszarze.

W tym artykule
  • Jeżeli termin związania ofertą już upłynął, zamawiający nie ma podstaw, aby podejmować czynności zmierzające do jego przywrócenia. Wybór oferty powinien zostać poprzedzony procedurą z art. 252 ust. 2 ustawy Pzp.
  • Z brzmienia art. 307 ust. 2 Pzp nie wynika możliwość ograniczenia kręgu wykonawców, do których zamawiający skieruje wezwanie o przedłużenie terminu związania ofertą, wyłącznie do wykonawców biorących udział w negocjacjach.
  • Zamawiający powinien wezwać do przedłużenia terminu związania ofertą wszystkich wykonawców, którzy w dniu wezwania ubiegają się o udzielenie zamówienia w tym postępowaniu.
  • Jeśli zamawiający pomylił się z określeniem terminu związania ofertą, powinien zmienić w tym zakresie ogłoszenie o zamówieniu, wskazując prawidłową datę związania ofertą (art. 271 ust. 1 ustawy Pzp) oraz dokonać analogicznej zmiany SWZ (art. 286 ust. 1 ustawy Pzp). Jeśli zmiana ogłoszenia i SWZ polega na wskazaniu wcześniejszej daty terminu związania ofertą a nie późniejszej w stosunku do właściwego terminu, wydaje się że nie wywoła to po stronie wykonawców konieczności dokonania nowych czynności, które sprawią, że ich oferta będzie ważna.
  • W przypadku, gdy wykonawca na wezwanie zamawiającego nie przedłużył terminu związania ofertą, wadium należy zwrócić mu najpóźniej w terminie 7 dni od upływu pierwotnego terminu związania.
Formularz Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia

Formularz Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (JEDZ) – co to jest, jak go wypełniać?

Wykonawcy, którzy biorą udział w przetargach, muszą od razu z ofertą złożyć wstępne oświadczenie, w którym potwierdzają, że spełniają postawione warunki udziału w postępowaniu i nie podlegają wykluczeniu z niego. W przypadku zamówień o większych wartościach tzw. unijnych oświadczenie składa się na formularzu JEDZ (Jednolity Europejski Dokument Zamówienia). Kiedy według ustawy Prawo zamówień publicznych trzeba złożyć JEDZ? Czy zawsze trzeba podpisać JEDZ kwalifikowanym podpisem elektronicznym? Jak złożą JEDZ wykonawcy, którzy biorą wspólnie udział w postępowaniu? Odpowiedzi na pytania znajdziesz w artykule. Sprawdź praktyczne aspekty dotyczące tego oświadczenia.

W tym artykule
  • JEDZ czyli Jednolity Europejski Dokument Zamówienia to specjalny formularz, w którym wykonawca oświadcza, że spełnia warunki udziału w postępowaniu, jakie zamawiający postawił w przetargu oraz który stanowi dowód potwierdzający brak podstaw wykluczenia w zakresie wskazanym przez zamawiającego. Formularz ma taką samą formę w każdym kraju unijnym. Jego wzór ustanawia rozporządzenie wykonawcze Komisji.
  • UZP udostępnia na stronie internetowej nieodpłatne narzędzie wspierające zamawiających i wykonawców w stosowaniu standardowego formularza JEDZ w postępowaniach.
  • Formularz internetowy można wypełnić, wydrukować i przesłać zamawiającemu wraz z ofertą. Jeśli postępowanie prowadzone jest drogą elektroniczną, formularz ESPD może zostać zapisany przez wykonawcę na dysku lokalnym lub innym nośniku danych, wyeksportowany i przekazany elektronicznie.
  • Najpierw zamawiający przygotowuje JEDZ w zakresie, w jakim żąda jego uzupełnienia (może go następnie wygenerować w takiej postaci). Następnie wykonawcy wypełniają pola wskazane przez zamawiającego w formularzu bezpośrednio na stronie portalu Urzędu Zamówień Publicznych i podpisują go kwalifikowanym podpisem elektronicznym https://espd.uzp.gov.pl. Inny podpis nie jest dopuszczalny, z uwagi na to, że w procedurach unijnych wymaga się jedynie podpisu kwalifikowanego.
  • JEDZ nie zawiera treści oferty. Z tego powodu można go uzupełniać i wyjaśniać.
  • Jeśli ofertę składa konsorcjum, wówczas JEDZ musi złożyć każdy z wykonawców.
  • JEDZ złoży także podwykonawca w zakresie w jakim zamawiający go weryfikuje.
  • Obowiązkowo formularz przedstawi podmiot trzeci, na którego zasoby powołuje się wykonawca.

Czy wartość koncepcji techniczno-technologicznej należy połączyć z kwotą opracowania dokumentacji projektowej?

Pytanie:

Zamawiający planuje udzielić zamówienia na opracowanie koncepcji techniczno-technologicznej wraz z przygotowaniem zestawienia planowanych szacunkowych kosztów zaproponowanego rozwiązania, tj. kosztów prac projektowych i robót budowlanych w rozbiciu na poszczególne instalacje i główne czynniki cenotwórcze. W zakres opracowania mają wejść rozwiązania dla technologii źródeł ciepła i chłodu, tj. przebudowy systemu wytwarzania, zarządzania i dystrybucji (wraz z rozbudową sieci i instalacji przesyłowych) mediów energetycznych, zapewnienia pokrycia zapotrzebowania na wodę zimną wraz z rezerwą zgodną z obowiązującymi przepisami; odprowadzenia zwiększonej ilości ścieków i wody deszczowej.

Koncepcja ma obejmować sieci, instalacje oraz infrastrukturę techniczną i energetyczną. Koncepcja będzie wykorzystana w celu ogłoszenia postępowania/postępowań na przygotowanie dokumentacji projektowej, w szczególności na udzielenie zamówienia publicznego w celu wyboru wykonawcy opracowania.

Wartość szacunkowa zamówienia na samo opracowanie koncepcji i kosztów wynosi 100.000 zł netto. Czy jednak zamawiający ma obowiązek szacować zamówienie na koncepcję łącznie z zamówieniem na późniejsze opracowanie dokumentacji projektowej według tej koncepcji? Szacując łącznie, wyjdzie na pewno więcej niż 130.000 zł netto więc zamawiający zastanawia się nad możliwością udzielenia zamówienia na koncepcję bez stosowania ustawy Pzp w trybie zapytania ofertowego.