zamówienie publiczne

Przepisy Pzp a kształtowanie postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego

Przepisy Pzp a kształtowanie postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego – 5 ważnych wskazówek

Umowa Pzp to fundament każdej transakcji w zamówieniach publicznych. Jej zapisy muszą być zgodne z ustawą, ale także chronić interesy stron. Określenie terminu realizacji, zasady wynagrodzenia, kary umowne czy zakres odpowiedzialności wykonawcy – to kluczowe aspekty, które mogą wpłynąć na przebieg wykonywania kontraktu. Sprawdź, jakie zapisy są obowiązkowe, czego unikać i jak zabezpieczyć się przed sporami.

W tym artykule
  • Określenie terminu realizacji umowy Pzp – Zgodnie z art. 436 pkt 1 Pzp, termin realizacji zamówienia powinien być wskazany w jednostkach czasu, np. dniach czy tygodniach. Wskazanie konkretnej daty kalendarzowej może prowadzić do wzrostu kosztów po stronie wykonawcy, który w obliczu niepewności kalkuluje dodatkowe ryzyka kontraktowe.
  • Regulacje dotyczące wynagrodzenia wykonawcy – Umowa Pzp musi precyzyjnie określać formę wynagrodzenia (ryczałtowe lub kosztorysowe) oraz sposób jego wypłaty. W przypadku umów trwających ponad 12 miesięcy obowiązkowe są płatności etapowe, a brak jednoznacznych zapisów w umowie może skutkować problemami z rozliczeniami.
  • Kary umowne w umowie Pzp – Zamawiający jest zobowiązany do określenia maksymalnej łącznej wysokości kar umownych, które mogą być naliczone. Brak takiego ograniczenia może prowadzić do sporów, a w skrajnych przypadkach sądy uznają wygórowane kary za nieważne lub nieegzekwowalne.
  • Odpowiedzialność wykonawcy za realizację zamówienia – Przepisy Pzp chronią wykonawców przed nadmierną odpowiedzialnością, zakazując np. nakładania kar za opóźnienia niezawinione przez wykonawcę. Zamawiający nie może też przypisać wykonawcy odpowiedzialności za błędy w dokumentacji projektowej, jeśli to on sam dostarczył tę dokumentację.
  • Zakres zamówienia i jego ograniczenie – Zamawiający nie może dowolnie zmniejszać zakresu zamówienia bez wskazania minimalnej wartości świadczenia stron. Brak takich zapisów w umowie Pzp może prowadzić do sytuacji, w której wykonawca ponosi straty, nie mogąc dochodzić roszczeń za niewykorzystaną część kontraktu.
Centrum Usług Wspólnych a przetargi

Udzielanie zamówień publicznych przez Centrum Usług Wspólnych CUW

Centrum Usług Wspólnych (CUW) to podmiot realizujący wspólną obsługę finansową, administracyjną oraz organizacyjną, w szczególności dla jednostek organizacyjnych gminy, powiatu lub województwa. W ramach powierzonych zadań CUW wykonuje m.in. obsługę jednostek w zakresie zamówień publicznych, w szczególności poprzez przygotowanie i przeprowadzenie postępowań o zamówienia publiczne, udzielanie zamówień publicznych, zawieranie umów ramowych na rzecz poszczególnych zamawiających lub grup zamawiających. CUW umożliwia zatem centralizację zakupów. W odniesieniu do działalności CUW w obszarze obsługi zamówień publicznych na rzecz obsługiwanych przez tę jednostkę zamawiających, pojawiają się liczne dylematy interpretacyjne, w tym m.in. w kwestii doboru właściwego sposobu powierzenia zadań, szacowania zamówień, planowania zakupów czy sprawozdawczości. Niniejszy tekst systematyzuje te zagadnienia.

W tym artykule
  • Centrum Usług Wspólnych jest to podmiot zapewniający wspólną obsługę m.in. finansową i administracyjną określonym jednostkom podległym. W ten sposób można ograniczyć np. koszty obsługi księgowości, kadr czy płac, zwiększając efektywność poprzez lepsze wykorzystanie zasobów do realizacji zadań.
  • Centra Usług Wspólnych (CUW) są tworzone na mocy ustaw samorządowych, w tym art. 10a ustawy o samorządzie gminnym, art. 6a ustawy o samorządzie powiatowym i art. 8c ustawy o samorządzie województwa. Przepisy te umożliwiają gminom, powiatom i województwom zapewnienie wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej dla podległych jednostek.
  • CUW mogą wspierać jednostki organizacyjne zaliczane do sektora finansów publicznych, takie jak instytucje kultury czy inne osoby prawne powołane do realizacji zadań publicznych.
  • Zakres obowiązków CUW oraz jednostek obsługiwanych określa organ stanowiący samorządu terytorialnego (rada gminy, rada powiatu lub sejmik województwa). Z kolei instytucje kultury oraz inne podmioty mogą dołączyć do wspólnej obsługi po podpisaniu odpowiednich porozumień z organem wykonawczym (np. wójtem czy zarządem powiatu).
  • Choć CUW mogą wspierać zamawiających w ramach zamówień publicznych, ich status prawny nie pozwala na automatyczne przejęcie roli zamawiającego. Uchwała o utworzeniu CUW nie zastępuje regulacji ustawy Pzp. W związku z tym CUW musi działać na podstawie pełnomocnictwa lub porozumienia z jednostką zamawiającą.
  • CUW mogą pełnić różne role w postępowaniach, takie jak pełnomocnik zamawiającego, centralny zamawiający czy podmiot realizujący wspólne zamówienia. Niemniej jednak decyzje o zakresie działań CUW w zamówieniach publicznych muszą wynikać z aktów władczych organu wykonawczego lub zawartych porozumień.
  • CUW mogą przygotowywać postępowania zakupowe w imieniu zamawiających, ale każdy zamawiający odpowiada za własne plany postępowań i – co do zasady – szacowanie wartości zamówień. W przypadku centralnego zamawiającego to CUW sporządza sprawozdanie. Niezależnie od roli, szczegółowy zakres czynności CUW powinien być wyraźnie określony w pełnomocnictwach lub aktach władzy organów wykonawczych.
  Termin związania ofertą w Prawie zamówień publicznych 2024: prawo i praktyka dla zamawiających i wykonawców

Termin związania ofertą w Prawie zamówień publicznych 2024: prawo i praktyka dla zamawiających i wykonawców

Termin związania ofertą to czas, w którym wykonawca ma obowiązek zawrzeć z zamawiającym umowę na warunkach określonych w złożonej ofercie. Termin ten – zgodnie z przepisami Prawa zamówień publicznych – musi wskazać w dokumentach zamówienia sam zamawiający. Czyni to, podając konkretną datę, w której mija TZO. W artykule piszemy o tym, jakie terminy związania ofertą obowiązują w postępowaniach unijnych a jakie w krajowych oraz jakie są reguły przedłużania tego terminu. Dodatkowo przeczytasz 5 case studies, które rozwiązują problemy zamawiających i wykonawców w tym obszarze.

W tym artykule
  • Jeżeli termin związania ofertą już upłynął, zamawiający nie ma podstaw, aby podejmować czynności zmierzające do jego przywrócenia. Wybór oferty powinien zostać poprzedzony procedurą z art. 252 ust. 2 ustawy Pzp.
  • Z brzmienia art. 307 ust. 2 Pzp nie wynika możliwość ograniczenia kręgu wykonawców, do których zamawiający skieruje wezwanie o przedłużenie terminu związania ofertą, wyłącznie do wykonawców biorących udział w negocjacjach.
  • Zamawiający powinien wezwać do przedłużenia terminu związania ofertą wszystkich wykonawców, którzy w dniu wezwania ubiegają się o udzielenie zamówienia w tym postępowaniu.
  • Jeśli zamawiający pomylił się z określeniem terminu związania ofertą, powinien zmienić w tym zakresie ogłoszenie o zamówieniu, wskazując prawidłową datę związania ofertą (art. 271 ust. 1 ustawy Pzp) oraz dokonać analogicznej zmiany SWZ (art. 286 ust. 1 ustawy Pzp). Jeśli zmiana ogłoszenia i SWZ polega na wskazaniu wcześniejszej daty terminu związania ofertą a nie późniejszej w stosunku do właściwego terminu, wydaje się że nie wywoła to po stronie wykonawców konieczności dokonania nowych czynności, które sprawią, że ich oferta będzie ważna.
  • W przypadku, gdy wykonawca na wezwanie zamawiającego nie przedłużył terminu związania ofertą, wadium należy zwrócić mu najpóźniej w terminie 7 dni od upływu pierwotnego terminu związania.
Formularz Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia

Formularz Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (JEDZ) – co to jest, jak go wypełniać?

Wykonawcy, którzy biorą udział w przetargach, muszą od razu z ofertą złożyć wstępne oświadczenie, w którym potwierdzają, że spełniają postawione warunki udziału w postępowaniu i nie podlegają wykluczeniu z niego. W przypadku zamówień o większych wartościach tzw. unijnych oświadczenie składa się na formularzu JEDZ (Jednolity Europejski Dokument Zamówienia). Kiedy według ustawy Prawo zamówień publicznych trzeba złożyć JEDZ? Czy zawsze trzeba podpisać JEDZ kwalifikowanym podpisem elektronicznym? Jak złożą JEDZ wykonawcy, którzy biorą wspólnie udział w postępowaniu? Odpowiedzi na pytania znajdziesz w artykule. Sprawdź praktyczne aspekty dotyczące tego oświadczenia.

W tym artykule
  • JEDZ czyli Jednolity Europejski Dokument Zamówienia to specjalny formularz, w którym wykonawca oświadcza, że spełnia warunki udziału w postępowaniu, jakie zamawiający postawił w przetargu oraz który stanowi dowód potwierdzający brak podstaw wykluczenia w zakresie wskazanym przez zamawiającego. Formularz ma taką samą formę w każdym kraju unijnym. Jego wzór ustanawia rozporządzenie wykonawcze Komisji.
  • UZP udostępnia na stronie internetowej nieodpłatne narzędzie wspierające zamawiających i wykonawców w stosowaniu standardowego formularza JEDZ w postępowaniach.
  • Formularz internetowy można wypełnić, wydrukować i przesłać zamawiającemu wraz z ofertą. Jeśli postępowanie prowadzone jest drogą elektroniczną, formularz ESPD może zostać zapisany przez wykonawcę na dysku lokalnym lub innym nośniku danych, wyeksportowany i przekazany elektronicznie.
  • Najpierw zamawiający przygotowuje JEDZ w zakresie, w jakim żąda jego uzupełnienia (może go następnie wygenerować w takiej postaci). Następnie wykonawcy wypełniają pola wskazane przez zamawiającego w formularzu bezpośrednio na stronie portalu Urzędu Zamówień Publicznych i podpisują go kwalifikowanym podpisem elektronicznym https://espd.uzp.gov.pl. Inny podpis nie jest dopuszczalny, z uwagi na to, że w procedurach unijnych wymaga się jedynie podpisu kwalifikowanego.
  • JEDZ nie zawiera treści oferty. Z tego powodu można go uzupełniać i wyjaśniać.
  • Jeśli ofertę składa konsorcjum, wówczas JEDZ musi złożyć każdy z wykonawców.
  • JEDZ złoży także podwykonawca w zakresie w jakim zamawiający go weryfikuje.
  • Obowiązkowo formularz przedstawi podmiot trzeci, na którego zasoby powołuje się wykonawca.

Czy wartość koncepcji techniczno-technologicznej należy połączyć z kwotą opracowania dokumentacji projektowej?

Pytanie:

Zamawiający planuje udzielić zamówienia na opracowanie koncepcji techniczno-technologicznej wraz z przygotowaniem zestawienia planowanych szacunkowych kosztów zaproponowanego rozwiązania, tj. kosztów prac projektowych i robót budowlanych w rozbiciu na poszczególne instalacje i główne czynniki cenotwórcze. W zakres opracowania mają wejść rozwiązania dla technologii źródeł ciepła i chłodu, tj. przebudowy systemu wytwarzania, zarządzania i dystrybucji (wraz z rozbudową sieci i instalacji przesyłowych) mediów energetycznych, zapewnienia pokrycia zapotrzebowania na wodę zimną wraz z rezerwą zgodną z obowiązującymi przepisami; odprowadzenia zwiększonej ilości ścieków i wody deszczowej.

Koncepcja ma obejmować sieci, instalacje oraz infrastrukturę techniczną i energetyczną. Koncepcja będzie wykorzystana w celu ogłoszenia postępowania/postępowań na przygotowanie dokumentacji projektowej, w szczególności na udzielenie zamówienia publicznego w celu wyboru wykonawcy opracowania.

Wartość szacunkowa zamówienia na samo opracowanie koncepcji i kosztów wynosi 100.000 zł netto. Czy jednak zamawiający ma obowiązek szacować zamówienie na koncepcję łącznie z zamówieniem na późniejsze opracowanie dokumentacji projektowej według tej koncepcji? Szacując łącznie, wyjdzie na pewno więcej niż 130.000 zł netto więc zamawiający zastanawia się nad możliwością udzielenia zamówienia na koncepcję bez stosowania ustawy Pzp w trybie zapytania ofertowego.