zamówienie publiczne

Obowiązki zamawiający po wykonaniu umowy PZP

4 obowiązki informacyjne zamawiającego po wykonaniu zamówienia publicznego

Aby formalnie zakończyć realizację zamówienia publicznego, nie wystarczy podpisać protokołu odbioru końcowego przedmiotu umowy czy opłacić wystawionej przez wykonawcę faktury. Wykonanie umowy w sprawie zamówienia publicznego należy upublicznić. Dodatkowe obowiązki informacyjno-sprawozdawcze pojawiają się, jeśli realizacja umowy „napotkała pewne trudności”. W artykule omawiamy kwestie związane z obowiązkami informacyjnymi, jakie ciążą na zamawiającym po realizacji zamówienia publicznego takimi jak: ogłoszenie o wykonaniu umowy, raport z realizacji zamówienia czy sprawozdanie o udzielonych zamówieniach. 

W tym artykule
  • Zgodnie z art. 448 ustawy Pzp zamawiający ma obowiązek zamieścić w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenie o wykonaniu umowy, na zasadach określonych w dziale III rozdziale 2 ustawy Pzp. Ogłoszenie będzie zamieszczane w BZP, w terminie 30 dni od wykonania umowy. Obowiązek dotyczy zarówno umów w sprawie zamówień publicznych zawartych w wyniku postępowań krajowych, jak i tych unijnych.
  • Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy Pzp zamawiający są zobowiązani przekazywać roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach w terminie do 1 marca każdego roku następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie.
  • Obowiązkiem sprawozdawczym objęty jest każdy zamawiający (art. 7 pkt 31 oraz art. 4,5 ust. 1 i 6 ustawy Pzp), który udzielił zamówienia publicznego. Zgodnie z art. 7 pkt 32 ustawy Pzp zamówieniem publicznym jest odpłatna umowa z wykonawcą, której przedmiotem jest  nabycie przez zamawiającego od wybranego wykonawcy robót budowlanych, dostaw lub usług.
  • Zgodnie z art. 446 ustawy Pzp, w przypadku zamówień, których realizacja napotkała określone trudności (np. naliczenie kar umownych, znaczące opóźnienia w realizacji), pojawi się obowiązek przygotowania raportu z realizacji zamówienia.
  • W rejestrze umów prowadzonym przez Ministra Finansów, o którym mowa w art. 34a ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, poza informacją o zawartych umowach, będą zamieszczane także informacje m.in. o wygaśnięciu umowy. Obowiązek rejestrowania umów wejdzie w życie 1 stycznia 2024 r.
Wynagrodzenie wykonawcy jest istotnym elementem umowy o zamówienie publiczne i zarówno jego wysokość jak i formy i warunki płatności muszą być jasno określone.

Wynagrodzenie wykonawcy w umowie w sprawie zamówienia publicznego

Wynagrodzenie wykonawcy jest istotnym elementem umowy o zamówienie publiczne i zarówno jego wysokość jak i formy i warunki płatności muszą być jasno określone.

Cena za realizację zamówienia może być ustalona w formie ryczałtu, co oznacza, że będzie ona stała niezależnie od ostatecznego wykonanego zakresu zamówienia. Możliwe jest również ustalenie wynagrodzenia kosztorysowego, czyli uwzględniającego rzeczywiste koszty poniesione przez wykonawcę w trakcie realizacji umowy. Coraz częściej zamawiający stosują płatności częściowe, czyli rozkładają wynagrodzenie na kilka rat. Dodatkowo wykonawca może (a niekiedy musi) otrzymać zaliczkę na poczet wynagrodzenia, która ma na celu zabezpieczenie jego interesów finansowych.

Wszystkie te elementy trzeba precyzyjnie określić w umowie o zamówienie publiczne, aby zapewnić jej prawidłową realizację.

W artykule omówimy różne formy wynagrodzenia, takie jak płatności częściowe, zaliczki, ryczałt czy wynagrodzenie kosztorysowe, a także wyjaśnimy, jak ustala się wynagrodzenie w takich umowach.

W tym artykule
  • W przypadku wynagrodzenia ryczałtowego zarówno zamawiający, jak i wykonawca ponoszą ryzyko. Zamawiający nie może zmniejszyć wynagrodzenia wykonawcy, gdy ceny prac lub materiałów spadają lub gdy zakres prac ulega zmniejszeniu. Z kolei wykonawca nie ma prawa żądać podwyższenia wynagrodzenia, gdy koszty lub zakres prac zwiększają się.
  • W przypadku wynagrodzenia kosztorysowego ostateczna jego wysokość jest ustalana po realizacji zamówienia. Sam kosztorys jest jedynie szacunkową prognozą kosztów. W trakcie wykonywania umowy mogą wystąpić nieprzewidziane okoliczności, co może wpłynąć na wzrost lub obniżenie kosztów. Przy zmianie zakresu prac, koszty realizacji mogą ulec zmianie, co powoduje, że kosztorys nie ma charakteru ostatecznego.
  • Aby zapewnić płynność finansową wykonawcy, zamawiający może zdecydować się na wypłatę wynagrodzenia w częściach. W umowie zostanie określony procent wynagrodzenia wypłacanego za każdy etap realizacji zamówienia, co pozwoli na regularne wpływy finansowe dla wykonawcy. Warto jednak pamiętać, że zgodnie z przepisami, wartość ostatniej części wynagrodzenia nie powinna przekraczać 50% całkowitej wartości wynagrodzenia umownego
  • Zgodnie z przepisami prawa, termin płatności ustalony w umowie o zamówienie publiczne nie może być dłuższy niż 30 dni, które liczy się od daty doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku potwierdzającego dostawę towaru lub wykonanie usługi. Powyższy wymóg wynika z ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych i ma na celu zapobieganie nadmiernym opóźnieniom w regulowaniu płatności między podmiotami gospodarczymi.

Sprawdź też:

3 pytania o waloryzację umów Pzp zgodnie z ustawą o uproszczeniach procedur administracyjnych dla obywateli

Realizacja umowy o zamówienie publiczne 2023

Realizacja umowy w sprawie zamówienia publicznego Pzp 2023 – 9 ważnych pytań i odpowiedzi

Podpisując umowę w sprawie zamówienia publicznego zamawiający i wykonawca nie zawsze są w stanie przewidzieć, jak potoczy się jej realizacja. Prócz nieplanowanych zdarzeń na rynkach krajowym i zagranicznych, zmiany mogą także wystąpić po stronie samych kontrahentów. Dlatego tak istotne jest, aby zastosować w umowie  odpowiednie zabezpieczenia, takie jak klauzule dotyczące modyfikacji umowy czy ustalenie terminów realizacji etapów zamówienia. Ważnym narzędziem w zarządzaniu ryzykiem jest także monitorowanie postępów wykonania zamówienia oraz ewentualnych problemów, które mogą wpłynąć na jego efektywność. Dzięki temu można w porę zapobiec ewentualnym trudnościom i zminimalizować ryzyko ich wpływu na realizację umowy. W tekście przeczytasz o 9 trudnych sytuacjach, jakie w praktyce napotkali zamawiający i wykonawcy podczas realizacji umów. Sprawdź, ja uniknąć ich podczas współpracy.

Tryb negocjacji bez ogłoszenia w ustawie Pzp krok po kroku

Negocjacje bez ogłoszenia – schemat procedury krok po kroku

Na czym polegają negocjacje bez ogłoszenia? Jest to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający negocjuje warunki umowy w sprawie zamówienia publicznego z wybranymi przez siebie wykonawcami, a następnie zaprasza ich do składania ofert. Jak wskazuje nazwa procedury, zamawiający nie ogłasza procedury, ale kieruje zaproszenie do postępowania do konkretnych podmiotów. Z racji tego, że konkurencja jest tutaj znacząco ograniczona, z trybu negocjacji bez ogłoszenia wolno skorzystać w ściśle określonych przypadkach. Istnieje przy tym obowiązek stosowania ogólnych przepisów ustawy Pzp do konkretnych czynności proceduralnych takich jak opis przedmiotu zamówienia, szacowanie wartości itp. Sprawdź, jak krok po kroku przejść przez tryb negocjacji bez ogłoszenia. Zachęcamy także do pobrania schematu procedury w trybie pdf – umieszczamy go na końcu opracowania.

W tym artykule
  • Procedura negocjacji bez ogłoszenia może być wykorzystana zarówno do postępowań krajowych jak i unijnych. Zamawiający przesyła w niej wybranym przez siebie wykonawcom zaproszenia do negocjacji. Po zakończeniu negocjacji zamawiający zaprasza wykonawców do składana ofert.
  • Etapy negocjacji bez ogłoszenia dzielą się, jak w każdej procedurze, na etapy przygotowawcze i etapy właściwego postępowania. Do etapów przygotowawczych wykorzystamy przepisy ogólne ustawy Prawo zamówień publicznych.
  • Kiedy stosujemy negocjacje bez ogłoszenia? Jedną z najczęściej stosowanych przesłanek zastosowania negocjacji bez ogłoszenia jest sytuacja, w której zamawiający ze względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego nie może dochować terminów dla trybów udzielania zamówień publicznych o charakterze konkurencyjnym (np. przetargu) bądź prowadząc procedurę w trybie negocjacji z ogłoszeniem. Ale uwaga! Należy trzymać się ścisłej interpretacji tej przesłanki szczególnie w kontekście „pilności” danego zakupu. Trzeba też pamiętać, że sytuacji tej nie mógł uprzednio spowodować sam zamawiający (np. nie przewidując odwołań, które mogą przedłużyć procedurę itd.).
  • Drugą dość powszechną sytuacją, gdy zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, jest przypadek gdy w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu lub w trybie podstawowym zamawiający nie otrzymał żadnego wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub żadnej oferty.
  • Dlaczego warto wybrać negocjacje bez ogłoszenia? Każdy tryb negocjacyjny to szansa dla zamawiającego, aby pozyskać zamówienie na oczekiwanych przez siebie warunkach za jak najbardziej korzystną cenę. Dodatkowo przesłanki jego zastosowania znajdują zastosowanie w trudnych dla zamawiającego sytuacjach typu konieczność pilnego zlecenia zamówienia lub brak ofert w trybach konkurencyjnych.
  • Statystki mówią, że negocjacje bez ogłoszenia są procedurą rzadko wybieraną przez zamawiających. W 2021 roku (brak jeszcze raportu UZP z 2022 roku) skorzystano z niej tylko w ok. 0,1–0,2% wszystkich procedur.
  • Tryb negocjacji bez ogłoszenia regulują przepisy: art. 208–212 ustawy Pzp – dla zamówień unijnych o większych wartościach oraz art. 300–303 ustawy Pzp – dla zamówień krajowych poniżej progów unijnych.