zamówienie publiczne

  Regulamin udzielania zamówień publicznych o wartości poniżej 130 000 złotych – jak go przygotować?

Regulamin udzielania zamówień publicznych o wartości poniżej 130 000 złotych – jak go przygotować?

Dnia 1 stycznia 2021 r. w związku z wejściem w życie nowej ustawy Pzp z 11 września 2019 r. zmienił się próg stosowania jej regulacji z 30 000 euro (art. 4 pkt 8 starego Pzp) na 130 000 zł (art. 2 ust. 1 pkt 1 nowego Pzp). Skoro ustawę Pzp stosuje się do zamówień o wartości szacunkowej równej lub przekraczającej 130 000 zł, to pojawia się pytanie, na podstawie jakich reguł należy przeprowadzić postępowanie poniżej takiej wartości. Odpowiednie zasady powinny wynikać z wewnętrznego regulaminu udzielania zamówień publicznych o wartości nieprzekraczającej progu ustawowego. W poniższym artykule przeczytasz o tym, jak przygotować regulamin udzielania zamówień poniżej 130 000 zł. Udostępniamy także link do gotowego wzoru dokumentu.

W tym artykule
  • Zamówienia publicznego zgodnie z przepisami Pzp udzielamy od kwoty 130 000 zł. Mniejsze zakupy instytucji są wyłączone od regulacji ustawowych (na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp).
  • Żadna regulacja Prawa zamówień publicznych nie zobowiązuje zamawiającego do tego, aby stworzyć regulamin zamówień bagatelnych. Jest to jednak dobra praktyka w wielu jednostkach zamawiających.
  • Regulamin chroni zamawiających przed zarzutami naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Spisane reguły postępowania w przypadku wydatkowania mniejszych kwot pozwalają udowodnić, że zakupu dokonano w sposób celowy, oszczędny i efektywny.
  • Regulamin powinien określać różne zasady działania w zakresie czynności względem zakupów w poszczególnych progach kwotowych. Nie chodzi absolutnie o to, aby powtarzał restrykcyjne przepisy ustawy Pzp.
  • Nasz ekspert proponuje różne formalności do zakupów przedziałach: 1) do 5.000 zł, 2) powyżej 5.000 zł do 20.000 zł, 3) powyżej 20.000 zł. Skorzystaj ze wskazówek, jak stworzyć regulamin.

Kwota na sfinansowanie zamówienia w praktyce procedury na umowę ramową

Pytanie:

Zamawiający prowadzi postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego na zawarcie umowy ramowej na okres 3 lat, maksymalnie z trzema wykonawcami. Przedmiotem umowy mają być usługi serwisowe. Zamawiający będzie udzielał zamówień na podstawie art. 314 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp. Opublikowana na stronie WWW postępowania o zawarcie umowy ramowej kwota, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia odpowiada wartości szacunkowej powiększonej o VAT. Jednakże w budżecie zamawiający nie posiada środków w takiej wysokości, z uwagi na fakt, że finansowanie tego typu usług odbywa się ze środków bieżących ustalanych na dany rok budżetowy. Wydano natomiast decyzję dysponenta środków o zgodzie na zaciągnięcie zobowiązania do wartości szacunkowej całego zamówienia powiększonej o VAT. Wzór umowy ramowej zawiera postanowienia mówiące o tym, że zamawiający może udzielić zamówień wykonawczych do określonej kwoty, która będzie uzupełniona w rozbiciu na konkretne lata trwania umowy ramowej i zostanie przeniesiona z formularzy cenowych złożonych przez wykonawców w postępowaniu o zawarcie umowy ramowej.

Do zamawiającego wpłynęły dwie oferty, z czego cena maksymalna jednej z nich mieści się w kwocie, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia a druga przekracza tę wartość. Czy w związku z tym zamawiający powinien podjąć decyzję o zwiększeniu kwoty, tak aby zawrzeć umowę ramową z dwoma wykonawcami (np. poprzez wydanie decyzji dysponenta środków o zwiększeniu tej kwoty do wartości oferty przewyższającej)? Czy jeśli zamawiający nie zwiększy kwoty, postępowanie podlega unieważnieniu? Czy w przypadku postępowania o zawarcie umowy ramowej przepisy odnoszące się do kwoty na sfinansowanie nie znajdują zastosowania?

Do jakich przypadków można wykorzystać zamówienia podobne?

Pytanie:

Zamawiający w SWZ mamy zapis:

„Zamawiający przewiduje możliwość udzielenia zamówień podobnych, o których mowa w art. 214 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp. Zakresem rzeczowym robót stanowiących przedmiot zamówień podobnych objęte będą roboty z zakresu konserwacji i remontów dróg, wskazane rodzajowo w załączniku nr 1 do SWZ umiejscowione na obszarze administracyjnym nadleśnictwa. Zakres tych robót nie przekroczy 100% wartości niniejszego zamówienia. (…) Zamówienia podobne zostaną udzielone pod warunkiem, że zamawiający będzie posiadał niezbędne środki finansowe. Zamówienia podobne będą udzielane w przypadku wystąpienia potrzeby zwiększenia zakresu robót, powierzenia zamawiającemu nowych zadań gospodarczych lub publicznych, jak również w sytuacji braku możliwości wyłonienia z przyczyn obiektywnych wykonawców robót w ramach podstawowych trybów udzielania zamówień, celem zabezpieczenia niezbędnego wykonawstwa robót oraz w przypadku powierzania wykonawcy robót stanowiących wykonawstwo zastępcze w stosunku do robót realizowanych przez innego wykonawcę”. Jednostka zamawiającego miała wykonać konserwację dróg, jednak w październiku przysłała pismo, że zadania nie wykonano. Czy możemy obecnie bezpiecznie niezwłocznie zlecić zamówienie z wolnej ręki, ponieważ pieniądze na zadanie zamawiający musi wydatkować do końca roku?