W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Katarzyna Bełdowska

Ważność zabezpieczenia należytego wykonania umowy a czas zwrotu gwarancji

Pytanie: Ustawa Pzp w art. 453 określa obowiązki zamawiającego dotyczące zwrotu zabezpieczenia, według których zamawiający ma odpowiednio 30 dni od dnia wykonania zamówienia na zwrot zabezpieczenia należytego wykonania umowy (ZNWU) oraz 15 dni po upływie okresu rękojmi za wady lub gwarancji na zwrot części zabezpieczenia z tytułu rękojmi za wady, lub gwarancji, jeśli zatrzymywał część ZNWU na ich pokrycie. Nie ma natomiast w ustawie informacji o występowaniu po stronie wykonawcy obowiązku składania dokumentów (zabezpieczenia w formie gwarancji/poręczeń) z datą ważności również uwzględniającą powyższe okresy (30 i 15 dni), które zamawiający ma na zwrot zabezpieczenia. Czy istnieją aktualnie jakieś przepisy, wyroki sądu lub KIO, które doprecyzowują kwestię okresów ważności, na jakie obligatoryjnie powinny być wystawiane takie dokumenty? Czy wykonawca ma obowiązek, wynikający z jakichkolwiek przepisów, złożyć taki dokument z okresem ważności dłuższym niż odpowiednio okres trwania umowy w przypadku ZNWU oraz ewentualnie okres obowiązywania gwarancji/rękojmi, tj. 30 lub 15 dni? Czy dokument ZNWU wystawiony na czas ściśle pokrywający się co do dnia z okresem obowiązywania umowy jest wystawiony poprawnie, czy jest to niezgodne z jakimiś przepisami? Czy dokumenty ZNWU wystawiane na wydłużony okres (dodatkowe 30 i 15 dni) są jedynie oddolną „dobrą praktyką” stosowaną przez wykonawców i instytucje ubezpieczające?

Karol Jaworski

Dodanie kolejnej płatności częściowej nie zawsze stawia wykonawcę w lepszej pozycji kontraktowej

Pytanie: Po przeprowadzeniu postępowania została podpisana umowa na roboty budowlane, w której przewidziano możliwość jej zmiany z uwagi na pojawienie się konieczności wykonania robót dodatkowych. Zgodnie z zapisami kontraktu przewidziano, że w takim przypadku podstawą wykonania robót dodatkowych będzie protokół konieczności oraz opisano w nim sposób wyliczenia wynagrodzenia za prace dodatkowe. Oprócz tego wskazano, że w przypadku pojawienia się robót dodatkowych może dojść do zmiany terminu końcowego realizacji. W umowie opisany jest sposób płatności w terminach: po realizacji 10%, po realizacji 30% i po 60%. Obecnie doszło już do dwóch odbiorów częściowych i wypłaty 40% pierwotnej wartości wynagrodzenia, nie ma trzeciego odbioru ani trzeciej płatności. Na tym etapie pojawiła się konieczność wykonania robót dodatkowych i strony chcą podpisać aneks do umowy, powołując się na zapisy umowne i art. 455 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp. Aneksem zostaną zlecone prace dodatkowe, zwiększone zostanie wynagrodzenie o ich wartość a także przesunięty zostanie termin końcowy. Wykonawca chce jednak, aby w związku z tą sytuacją ostatnią płatność, która została przewidziana, rozbić na dwie, aby na końcową wartość (już po powiększeniu) nie musiał czekać do przedłużonego terminu zakończenia prac. Chce, by zgodnie z pierwotnymi założeniami przelać mu trzecią płatność, ale mniejszą niż zakładano (na poziomie 20% nowej kwoty wynagrodzenia) a pozostałą kwotę jako czwartą płatność po zakończeniu. Czy wprowadzenie dodatkowej płatności z uwagi na pojawienie się robót dodatkowych, których potrzeba wykonania czy dokładny zakres nie były możliwe do przewidzenia, jest dopuszczalne na gruncie 454 i 455 ustawy Pzp?

Andrzela Gawrońska-Baran

Weryfikacja zatrudnienia przez wykonawcę osób na umowę o pracę

Pytanie: Realizujemy umowę z instalacją na zagospodarowanie odpadów. W umowie mieliśmy zapis o czynnościach kontrolnych w ramach realizacji obowiązku wynikającego z art. 95 ustawy Pzp. Przytaczam jego fragment: „5. Na każde wezwanie zamawiającego, wykonawca/podwykonawca w trakcie realizacji przedmiotu zamówienia, zobowiązany jest także do przedłożenia: a)     oświadczenia o zatrudnieniu na podstawie umowy o pracę osób wykonujących czynności, których dotyczy wezwanie. Oświadczenie to powinno zawierać m.in. dane określone w ust. 2; b)     uwierzytelnionej kopii umowy/ów o pracę wskazanych osób wraz z zakresem obowiązków. c)     uwierzytelnionej kopii dowodu potwierdzającego zgłoszenie pracownika przez pracodawcę do ubezpieczeń. Dokumenty wymienione w pkt b i c powinny być zanonimizowane w sposób zapewniający ochronę danych osobowych pracowników, zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych. 6. W przypadku stwierdzenia przez zamawiającego nieprawidłowości w zakresie zatrudniania będą miały zastosowanie kary określone w § 8 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp”. Zamawiający ma wątpliwość, czy powinien wzywać wykonawcę do złożenia wszystkich 3 dokumentów o których mowa w pkt 5 a–c? Czy wystarczy jeżeli zamawiający w piśmie do wykonawcy wskaże , że wykonawca powinien złożyć jeden z dokumentów o których mowa w pkt 5 a do c na potwierdzenie zatrudnienia w ramach umowy o pracę? 

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!