Zmiana zakresu i terminu realizacji zamówienia – czy wolno zastosować art. 455 ust. 2 Pzp?

Stan prawny na dzień: 10.06.2024
Zmiana zakresu i terminu realizacji zamówienia – czy wolno zastosować art. 455 ust. 2 Pzp?

Na podstawie art. 455 ust. 2 ustawy Pzp, zamawiający jest upoważniony do aneksowania umowy poprzez wprowadzenie do niej zmian, których łączna wartość jest mniejsza niż progi unijne oraz niższa niż:

1) 10% wartości pierwotnej umowy, w przypadku zamówień na usługi lub dostawy, albo

2) 15% w przypadku zamówień na roboty budowlane.

Przy czym zmiany te nie mogą modyfikować ogólnego charakteru umowy. Czy na podstawie art. 455 ust. 2 ustawy Pzp można zwiększyć zakres umowy o limit wskazany w przepisie a przy tym przesunąć termin wykonania zamówienia? Sprawdź, co na to nasza ekspertka.

Artykuł 455 ust. 2 ustawy Pzp stanowi podstawę do zwiększenia zakresu zamówienia, niemniej, nie jest podstawą do zmiany terminu wykonania umowy.

Zgodnie ze wskazaną regulacją zamawiający może dokonać w umowie tzw. małowartościowych zmian. Dalej, oznacza to, że zmiana wprowadzana na podstawie tej przesłanki musi przedstawiać pewną wartość na plus albo na minus, z zastrzeżeniem ustawowych granic wartości zmian. Możliwa jest zatem zmiana zakresu lub sposobu realizacji zamówienia, o ile przedstawia ona pewną wartość.

Przyjęcie innej wykładni przepisu umożliwiałoby wprowadzanie do umowy wszelkiego rodzaju zmian, niezwiązanych z zakontraktowaną wartością, byleby tylko zmiany te nie wpływały na ogólny charakter umowy. Tytułem przykładu, okazałoby się, że możliwa jest zmiana terminu, warunków płatności, kar umownych itp. Takie zmiany, z uwagi na ich niewartościowy charakter, nie powinny być rozpatrywane jako możliwe do wprowadzenia na podstawie art. 455 ust. 2 ustawy Pzp.

Reasumując, zmiany bagatelne to zmiany wartościowe, sprowadzające się do nieznacznej zmiany zakresu świadczenia/sposobu realizacji świadczenia oraz wynikającej z niej nieznacznej zmiany wynagrodzenia wykonawcy. Jeżeli do takiej dochodzi, można rozważyć zmianę terminu realizacji, niemniej zmiana ta, jako niewartościowa, powinna być rozpatrywana przez prymat jej nieistotności (art. 454 ustawy Pzp), albo możliwości jej wprowadzenia na podstawie art. 455 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp.

Być może zainteresuje Cię opracowanie dotyczące waloryzacji umów o zamówienia publiczne. Polecam twojej uwadze artykuł: Waloryzacja wynagrodzenia wykonawcy w umowie w sprawie zamówienia publicznego 2024

Autor:

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

Ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców, autor licznych profesjonalnych publikacji z dziedziny zamówień publicznych, w...