Ustanie stanu zagrożenia epidemicznego od 1 lipca br. – konsekwencje dla rynku zamówień publicznych

Stan prawny na dzień: 23.06.2023
 edytuj Dnia 16 czerwca 2023 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego

Dnia 16 czerwca 2023 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego. Wedle jego zapisów, z dniem 1 lipca 2023 r., zostaje odwołany obowiązujący w Polsce od 16 maja 2022 r. stan zagrożenia epidemicznego w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2. Co to oznacza dla zamawiających i wykonawców? Sprawdź w opracowaniu.

W tym artykule
  • Zniesienie stanu zagrożenia epidemicznego wyklucza możliwość skorzystania z prawa do zwolnienia z obowiązku przestrzegania ustawy Prawo zamówień publicznych przewidzianego w art. 46c ust. 1 ustawy z 5 grudnia 2008 r. o profilaktyce oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.
  • Po 1 lipca 2023 r. nadal będą obowiązywać regulacje art. 6a oraz 15r specustawy. Warto jednak zachować szczególną ostrożność w czasie ich stosowania.
  • Rozważając skorzystanie z wyłączenia z art. 6a specustawy, należy zweryfikować nie tylko to, czy w aktualnym stanie rzeczy udzielenie zamówienia jest niezbędne do przeciwdziałania COVID-19, ale również, czy zachodzi wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby lub czy wymaga tego ochrona zdrowia publicznego.
  • Nadal wystąpienie w toku realizacji umowy określonych okoliczności wynikających z COVID-19, może uzasadniać wprowadzenie do umowy zmian zgodnie z art. 15r specustawy, niezależnie od tego czy w Polsce obowiązuje stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii. Trzeba jednak ściśle wiązać okoliczności zmian ze  skutkami, jakie pozostawiła pandemia.  

W związku z tym, że pandemia koronawirusa wpływała w sposób bezpośredni zarówno na procedurę udzielenia, jak i realizację zamówień publicznych, pojawiły się wątpliwości odnośnie do możliwości stosowania dotychczasowych wytycznych w tym obszarze począwszy od 1 lipca 2023 r.

Zwolnienie od stosowania Pzp zgodnie z art. 46c ust. 1 ustawy epidemicznej – już nieaktualne

W pierwszej kolejności należy wskazać, że odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego oznacza brak możliwości stosowania zwolnienia ze stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych, przewidzianego w art. 46c ust. 1 ustawy z 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (ustawa epidemiczna).

Zgodnie bowiem z tym przepisem, jednym z warunków zwolnienia jest udzielanie zamówienia na obszarze, na którym ogłoszono stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii.

Począwszy od 8 marca 2020 r. obowiązuje ustawa z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej: specustawa). Z literalnej wykładni przepisów w niej zawartych wynika, że ustawa ta określa m.in. zasady i tryb zapobiegania oraz zwalczania zakażenia wirusem SARS-CoV-2 i rozprzestrzeniania się choroby zakaźnej u ludzi, wywołanej tym wirusem, zarówno w czasie stanu epidemii, stanu zagrożenia epidemicznego, jak i po ich odwołaniu. Tym samym, odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego pozostaje bez wpływu na fakt obowiązywania specustawy.

Dotychczas, nie zostało przewidziane wprowadzenie zmian w treści art. 6a oraz 15r, które w sposób szczególny stanowią przedmiot zainteresowania zamawiających i wykonawców.  Tym samym, zapowiada się, że po 1 lipca 2023 r., regulacje te będą wciąż obowiązywały.  Zwracam jednak uwagę na potrzebę zachowania szczególnej ostrożności w czasie ich stosowania.

Co ze zwolnieniem od stosowania Pzp zgodnie z art. 6a specustawy?

Zgodnie z art. 6a ust. 1 tej ustawy, do zamówień na usługi lub dostawy niezbędne do przeciwdziałania COVID-19 nie stosuje się przepisów ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych, jeżeli zachodzi wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby lub jeżeli wymaga tego ochrona zdrowia publicznego.

Analizując przepis, warto zwrócić uwagę na regulację zawartą w art. 2 ust. 2 specustawy. Zgodnie z jej brzmienie, pod pojęciem „przeciwdziałania COVID-19” należy rozumieć wszelkie czynności związane ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków, w tym społeczno-gospodarczych, choroby. W związku z tym, że w art. 6a specustawy mowa jest o przeciwdziałaniu, należy uznać, że ujęte tam wyłączenie może znaleźć zastosowanie  również po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego, np. na potrzeby zwalczania skutków choroby wywołanej wirusem.

Niemniej, rozważając skorzystanie z wyłączenia, należy zweryfikować nie tylko to, czy w aktualnym stanie rzeczy udzielenie zamówienia jest niezbędne do przeciwdziałania COVID-19, ale również, czy zachodzi wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby lub czy wymaga tego ochrona zdrowia publicznego.

Omówienie zmian umowy z art. 15r specustawy

W art. 15r specustawy przewidziano możliwość wprowadzenia zmian do zawartych umów, w przypadku stwierdzenia, że okoliczności związane z wystąpieniem COVID-19 mają lub mogą mieć wpływ na należyte wykonanie umowy.

Jak wskazał ustawodawca, okoliczności te mogą dotyczyć w szczególności:

1)     nieobecności pracowników lub osób świadczących pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy, które uczestniczą lub mogłyby uczestniczyć w realizacji zamówienia;

2)     decyzji wydanych przez Głównego Inspektora Sanitarnego lub działającego z jego upoważnienia państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego, w związku z przeciwdziałaniem COVID-19, nakładających na wykonawcę obowiązek podjęcia określonych czynności zapobiegawczych lub kontrolnych;

3)     poleceń wydanych przez wojewodów lub decyzji wydanych przez prezesa Rady Ministrów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19,

4)     wstrzymania dostaw produktów, komponentów produktu lub materiałów, trudności w dostępie do sprzętu lub trudności w realizacji usług transportowych;

5)     okoliczności, o których mowa w pkt 1–4, w zakresie w jakim dotyczą one podwykonawcy lub dalszego podwykonawcy.

Teoretycznie zatem, wciąż wystąpienie w toku realizacji umowy tych lub innych okoliczności wynikających z COVID-19, może uzasadniać wprowadzenie do umowy zmian, niezależnie od tego czy w Polsce obowiązuje stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii.

Warto i w tym przypadku, zwrócić szczególną uwagę na to, że okoliczność uzasadniającą zmianę nadal musi wynikać z COVID-19. Tym samym, nie każde wstrzymanie łańcucha dostaw będzie uzasadniało podpisanie aneksu, a tylko takie, które jest konsekwencją wystąpienia COVID-19.

Pandemia COVID-19 a naliczanie kar umownych

Warto również przypomnieć, że 24 sierpnia 2022 r., a zatem prawie rok przed odwołaniem stanu zagrożenia epidemicznego, w związku z wejściem w życie art. 10 ustawy z 5 sierpnia 2022 r. (z 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw) został uchylony art. 15r1 specustawy. Przepis ten stanowił przeszkodę dla potrącania przez zamawiającego kar umownych zastrzeżonych  na wypadek niewykonania lub nienależytego wykonania umowy o zamówienie publiczne z wynagrodzenia wykonawcy lub z innych jego wierzytelności, a także z zabezpieczenia należytego wykonania tej umowy.

Artykuł 10 ustawy z 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1768) uchylił tę regulację. Zgodnie jednak z art. 32 wspomnianej ustawy możliwość potrącenia kar umownych rozłożono w czasie, w zależności od daty, w której wystąpiło zdarzenie będące przyczyną naliczenia kary.

I tak w przypadku roszczeń, których zgodnie ze specustawą nie można było dochodzić i które dotyczyły zdarzeń powstałych:

1)          do 31 grudnia 2020 r. – zamawiający może dokonać potrącenia z wynagrodzenia wykonawcy lub z innych jego wierzytelności, a także dochodzić zaspokojenia z zabezpieczenia należytego wykonania umowy, jednak nie wcześniej niż od 1 października 2022 r.;

2)          w okresie od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. – zamawiający może dokonać potrącenia z wynagrodzenia wykonawcy lub z innych jego wierzytelności, a także dochodzić zaspokojenia z zabezpieczenia należytego wykonania umowy, jednak nie wcześniej niż od 1 stycznia 2023 r.;

3)          w okresie od 1 stycznia 2022 r. do 24 sierpnia 2022 r. – zamawiający może dokonać potrącenia z wynagrodzenia wykonawcy lub z innych jego wierzytelności, a także dochodzić zaspokojenia z zabezpieczenia należytego wykonania umowy, jednak nie wcześniej niż od 1 kwietnia 2023 r.

Autor:

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

Ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców, autor licznych profesjonalnych publikacji z dziedziny zamówień publicznych, w...