Ostatnie lata są bardzo dynamiczne pod kątem zmian w branży transportowej. Nowe wytyczne dotyczą m.in. obowiązków kierowców, dostosowania samochodów czy choćby zmian w transporcie do UK. Jakie korzyści może Ci przynieść znajomość przepisów przez Ciebie i Twoich pracowników?
Podczas kontroli samochodu czy w siedzibie firmy nieznajomość prawa nie jest żadnym wytłumaczeniem tego, że nie zostały spełnione wytyczne odnoszące się np. do wyposażenia auta czy wdrażania systemów kontroli czasu pracy kierowców. W myśl łacińskiej sentencji Ignorantia iuris nocet (nieznajomość prawa szkodzi) brak wiedzy o obowiązujących normach nie zwalnia z obowiązku ich przestrzegania, a tym samym z odpowiedzialności za naruszenia. To oznacza, że nieznajomość regulacji może się wiązać z szeregiem nieprzyjemności, w tym z karami finansowymi, odebraniem uprawnień firmie, a w skrajnych przypadkach nawet z odpowiedzialnością karną.
Aby tego uniknąć, lepiej znać co najmniej podstawowe regulacje, którymi jest objęta Twoja działalności. Dzięki temu zarówno szef, zarząd, jak i pracownicy będą wiedzieć, jakie prawa i obowiązki im przysługują, jak zachować się w konkretnej sytuacji i jak wykorzystać obowiązujący system na swoją korzyść. To pozwoli nie tylko uniknąć problemów, ale również korzystać z zabezpieczeń gwarantowanych przez przepisy. W końcu regulacje prawne mają ujednolicać tryb działania różnych podmiotów z sektora transportowego, ale też zwiększać bezpieczeństwo.
Jak zadbać o znajomość prawa w swojej firmie? Przydatne może być skorzystanie z pomocy wyspecjalizowanej kancelarii. Obsługa prawna transportu może obejmować:
Wsparcie merytoryczne i reprezentacja interesów prawnych Twojej firmy będą sprzyjały zachowaniu płynności finansowej i stabilności w działaniu. Zakłócenia spowodowane opóźnieniami w płatnościach, trudnościami z egzekwowaniem środków od ubezpieczyciela czy nielegalnie nałożonymi karami umownymi nie będą w tej sytuacji tak problematyczne. Obsługa prawna transportu zapewni ochronę interesów firmy i postępowanie wobec niej w granicach obowiązujących norm.
Obsługa prawna transportu powinna obejmować nie tylko procedury związane z samym zarządzaniem firmą i realizowanymi w niej procesami. Powinna zapewniać też szkolenie pracowników – zarówno tych wyjeżdżających w krajowe i międzynarodowe trasy, jak i tych działających w centrali. Dlaczego jest to tak ważne? Przeszkoleni pracownicy będą wiedzieć, jak mogą się zachować w konkretnej sytuacji: czy lepiej przyjąć mandat, czy go odrzucić, czy bardziej opłaca się zwiększyć opóźnienia, ale od razu spisać protokół kradzieży, co doradzić zestresowanemu kierowcy, jeśli zostanie okradziony podczas postoju.
Szkolenia powinny być realizowane cyklicznie – w zakresie norm, które się nie zmieniają, aby przypominać o ich brzmieniu, a także zawsze wtedy, gdy w branży wchodzą nowe, ważne i obszerne regulacje. Dzięki temu nie będzie sytuacji, w której kierowcy z czasem zapomną, jak postępować w konkretnym przypadku lub po prostu nie będą wiedzieć, ponieważ nie zostaną wyposażeni przez firmę w odpowiednie narzędzia.
Prawo, w każdej dziedzinie, jest pisane zawiłym językiem. Przepisów jest z reguły dużo – szczególnie w przypadku transportu, gdzie ważne są zarówno krajowe, unijne, jak i międzynarodowe normy. Zatem jak edukować, aby było to skuteczne? Samodzielna próba interpretacji przepisów nie zawsze jest dobrym pomysłem. Wiążę się z ryzykiem nieprawidłowego zrozumienia i wdrożenia poszczególnych zapisów. Wymaga też dużej ilości czasu. Zamiast tego można skorzystać z obsługi kancelarii w tym zakresie. Zarówno porady prawne, jak i szkolenia dostarczają wiedzy i odpowiedzi na pytania dotyczące poszczególnych działań. Ważne jest to, aby edukacja miała regularny charakter i dotyczyła zarówno obowiązujących od lat norm (w ramach przypomnienia), jak i nowych regulacji.
Znajomość prawa w branży transportowej pozwala zadbać o płynne działanie firmy i uniknąć kar za niedopełnienie obowiązków. Aby o nią zadbać, warto korzystać z regularnego wsparcia kancelarii i szkolić pracowników na każdym szczeblu.