Sposób zorganizowania przedsiębiorstwa i jego wydajność mogą wpływać na lepszą jakość świadczenia usług przez to przedsiębiorstwo. Zatem zamawiający jest uprawniony do ustanowienia jako jednego z kryteriów wyboru oferty najkorzystniejszej wymogu posiadania certyfikatu ISO 9001 (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 17 stycznia 2020 r., sygn. akt KIO 2674/19).
Istotną okolicznością był przy tym fakt, że zamawiający dopuścił możliwość posiadania certyfikatu równoważnego, co wskazuje na zachowanie zasady niedyskryminacji i równego traktowania wykonawców. KIO stanęła na stanowisku, że takie kryterium nie dotyczy właściwości wykonawcy, ale odnosi się do realizacji przedmiotu zamówienia.
Skład orzekający nie zgodził się, że przedmiotowy certyfikat nie jest związany z przedmiotem zamówienia i dotyczy wyłącznie właściwości podmiotowych. Izba dała wiarę przedstawionej przez zamawiającego opinii, że „(...) wdrożenie i certyfikacja systemu zarządzania jakością wg ISO 9001:2015 korzystnie wpływają na jakość świadczonych usług oraz zapewniają, że Organizacja stosuje międzynarodowe standardy, które pozwalają na: rozpoznanie potrzeb klienta, a co za tym idzie − spełnienie jego wymagań, dostarczanie wyrobów i usług według oczekiwań klientów oraz ciągłe doskonalenie jakości świadczonych usług, określenie i analizę ryzyka wynikającego z zakresu usług podlegających certyfikacji oraz podejmowanie stosownych działań doskonalących, zwiększenie efektywności zarządzania poprzez zidentyfikowanie, nadzorowanie i optymalizację procesów realizowanych w organizacji”.
Więcej na temat kryteriów oceny ofert przeczytasz m.in. tutaj: