12, a nie 11 obwodnic miast będą kosztować tyle samo tj. 4,7 mld zł twierdzi Polski Kongres Drogowy i zastanawia się jak to możliwe.
1 października 2013 roku Rada Ministrów uchwaliła załącznik nr 6 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Zawiera on listę obwodnic, które mają być budowane w przyszłym roku dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej (w ramach perspektywy na lata 2014-2020). Według PKD komunikaty po posiedzeniu jasno określały, że do listy, którą wcześniej konsultowano, dopisano w ostatniej chwili Bełchatów, a wartość całego programu wynosi 4,7 mld złotych.
Niestety do tej pory nie opublikowano załącznika nr 6 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Dlatego drogowcy zastanawiają się, jak to możliwe, że „w dokumencie poddanym konsultacjom wymieniono 11 obwodnic miast, wraz z długością i szacowaną wartością - w sumie miały one kosztować dokładnie 4 700 004,2 tys. złotych – a po zmianie obwodnic jest 12, a suma na ich budowę się nie zmieniła?” Według ministra Sławomir Nowaka „na realizację zabezpieczone jest 240 mln zł”, nie wiadomo jednak skąd one mają pochodzić.
Podobnie sytuacja wygląda w przypadku dokończenia południowej oraz zbudowanie wschodniej obwodnicy Warszawy. Rząd ogłosił, że inwestycja ma być zakończona w 2019 roku, a pieniądze na realizację inwestycji będą pochodzić z przesunięcia środków z budowy wylotów drogi S7 na północ i na południe. Przy czym obwodnica stolicy nie została umieszczona na żadnej liście dotychczasowych załączników do Programu Budowy Dróg Krajowych. Według Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Wodnej przetargi na roboty budowlane na dla południowej obwodnicy Warszawy będą ogłoszone do końca tego roku. Ponadto już zapowiedziało zmianę załącznika nr 5, aby ująć w nim tę inwestycję.
W związku z całym zamieszaniem resort wydal komunikat, zgodnie z którym „Od momentu uchwalenia w styczniu 2011 roku Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011 - 2015 Południowa Obwodnica Warszawy zawsze była w nim ujęta jako projekt do realizacji po 2013 r. Zeszłotygodniowa decyzja o skierowaniu na jej realizację środków oraz prace nad wprowadzeniem tej inwestycji do załącznika nr 5 PBDK umożliwią ogłoszenie postępowania przetargowego na części obwodnicy do końca 2013 roku i rozpoczęcie realizacji zgodnie z zapisami obecnego programu”.