Fakultatywne przesłanki wykluczenia w raporcie kontroli UZP – skorzystaj z podpowiedzi

Stan prawny na dzień: 13.06.2017
5b3aab35f63cbcd55060b77579c874f29fd8d938-medium

Aktualnie ustawa Pzp daje zamawiającemu dość dużą swobodę, jeśli chodzi o weryfikację wiarygodności wykonawcy. Przykładowo to w jego gestii leży, czy skorzysta z możliwości sprawdzenia zaległości podatkowych danego oferenta bądź znajdowania się przez  niego w stanie likwidacji. Z pewnością warto sprawdzić tego rodzaju okoliczności, bo świadczą one o kondycji finansowej podmiotu. Ale uwaga! Jeśli zamawiający zdecyduje się sformułować fakultatywne przesłanki wykluczenia w siwz lub ogłoszeniu, to nakłada na siebie obowiązek ich późniejszej weryfikacji.

Inne wnioski wynikające z raportu kontroli UZP (Informator UZP nr 1/2017) przeprowadzonych głównie w odniesieniu do zasad sprawdzania fakultatywnych przesłanek wykluczenia:

  1. Nie wolno weryfikować podmiotów trzecich i podwykonawców w zakresie szerszym niż samego wykonawcę.
  2. Jeśli zamawiający formułuje w siwz fakultatywne przesłanki wykluczenia, to ma obowiązek wskazać również pełen katalog dokumentów, których zażąda na ich potwierdzenie. 

Wśród wymienionych w tym przepisie przesłanek znajdują się m.in. następujące okoliczności:

1)      otwarcie likwidacji względem wykonawcy,

2)      zawinione i poważne naruszenie obowiązków zawodowych,

3)      naruszenie obowiązków dotyczących płatności podatków, opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne,

4)      niewykonanie lub nienależyte wykonanie wcześniejszej umowy w sprawie zamówienia.

Więcej przeczytasz w Temacie tygodnia 13 czerwca 2017 r.