Instrukcja składania elektronicznego JEDZ w 7 krokach

Stan prawny na dzień: 26.02.2018
0ae0b25a91c8f78e4dd668136c89a8728eeb294d-medium

Dnia 18 kwietnia 2018 r. wchodzą w życie regulacje, które zobowiązują wykonawców do składania formularza JEDZ w formie elektronicznej. Na stronie UZP pojawił się obszerny komentarz na ten temat. Zawiera on m.in. instrukcję składania oświadczenia JEDZ w nowej formie. Poniżej przedstawiamy jej streszczenie. Instrukcja dotyczy sytuacji, w której oferta bądź wniosek będą złożone na piśmie, a jedynie JEDZ w wersji elektronicznej.

Należy na wstępie wskazać, że wypełnieniem wymogu elektronicznej formy przesłania JEDZ nie będzie złożenie płyty CD, na której wykonawca „nagra” odpowiedni plik. Będzie nim natomiast przekazanie JEDZ pocztą elektroniczną w wersji podpisanej kwalifikowanym podpisem elektronicznym.   

Poniżej 7 etapów poprawnego złożenia JEDZ w wersji elektronicznej:

  1. Zamawiający w dokumentacji przetargowej przekazuje wykonawcom niezbędne informacje, które pozwolą na skuteczne złożenie oświadczenia w wersji elektronicznej. Wśród nich powinny się znaleźć m.in.: adres poczty elektronicznej zamawiającego służący odbieraniu JEDZ, dopuszczalne formaty danych, w jakich należy sporządzić JEDZ, informacja o obowiązku opatrzenia JEDZ kwalifikowanym podpisem elektronicznym, informacja o obowiązku zaszyfrowania JEDZ, a także sposób przekazania klucza do jego odszyfrowania, oznaczanie czasu odbioru danych.
  2. Wykonawca wypełnia JEDZ, tworząc dokument elektroniczny przy wykorzystaniu  narzędzia ESPD lub innych dostępnych narzędzi bądź oprogramowania, które pozwolą stworzyć JEDZ w wymaganym przez zamawiającego formacie.
  3. Wykonawca podpisuje JEDZ kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
  4. Stworzony lub wygenerowany przez wykonawcę dokument elektroniczny JEDZ powinien zostać zaszyfrowany (opatrzony hasłem dostępowym).
  5. Wykonawca zamieszcza hasło dostępu do pliku JEDZ w treści oferty/wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu składanych w formie pisemnej.
  6. Wykonawca przesyła zamawiającemu opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym i zaszyfrowany JEDZ na adres poczty elektronicznej wskazany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w siwz albo w innym dokumencie wszczynającym postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, w taki sposób, aby dokument ten dotarł do zamawiającego przed upływem terminu składania ofert.
  7. Po otwarciu ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, zamawiający odszyfrowuje JEDZ, korzystając z klucza deszyfrującego wskazanego w treści oferty/wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz weryfikuje prawidłowość złożonego podpisu elektronicznego.

W razie potrzeby uzupełnienia pliku JEDZ w trybie z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp wykonawca nie musi go szyfrować. Wymagany jest natomiast nadal kwalifikowany podpis elektroniczny. 

Źródło: www.uzp.gov.pl

Opracowanie:

Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej reprezentujący spółkę przed KIO, sporządzający opinie prawne z zakresu prawa zamówień publicznych i weryfikujący poprawność ofert składanych przez poszczególne działy spółki,

od wielu lat redaktor prowadząca publikacji o tematyce zamówień publicznych skierowanych do zamawiających i wykonawców

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej na rynku inwestycji infrastrukturalnych reprezentujący...