Europejski Trybunał Sprawiedliwości nie będzie już orzekał w sprawie niezgodności przepisów ustawy Pzp dotyczących przesłanek wykluczenia wykonawcy z postępowania o zamówienie, z prawem europejskim. Postępowanie dotyczące sprawy C-162/14 zostało zakończone.
Komisja Europejska cofnęła skargę w sprawie C-162/14 przeciwko Polsce. Dotyczyła ona naruszenia art. 45 ust. 2 dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi. Zarzuty dotyczyły pozostawienia w mocy przesłanek wykluczenia wykonawców z postępowania o zamówienia takich jak te zawarte w art. 24 ust. 1 pkt 1 i 1a ustawy Pzp. KE miała wątpliwości co do automatycznego wykluczenia oferenta z przetargu, w przypadku gdy ten wyrządziły szkodę, nienależycie wykonując uprzednie zamówienie lub z którymi jednostka zamawiająca rozwiązała już kiedyś umowę o zamówienie z powodu okoliczności, za jakie ten podmiot ponosi odpowiedzialność. Nieistotne było przy tym, czy wykonawca ponosił winę za nieprawidłowe działanie i czy działał z zamiarem. Komisja uznała, że było to wbrew dyrektywie 2004/18/WE, która zawierał zamknięty katalog tego rodzaju okoliczności.
Wskazane przepisy ustawy Pzp zostały uchylone na podstawie ostatniej nowelizacji tj. z 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. 2014 r. poz. 1232).
W tej sytuacji Komisja Europejska cofnęła skargę do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, a przedmiotowe postępowanie zostało zakończone.
Opracowanie: Anna Śmigulska-Wojciechowska
Urząd Zamówień Publicznych