Po wielu nieudanych próbach, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z wykonawcą warszawskiej trasy Armii Krajowej oraz Mostu Grota-Roweckiego. Inwestycję tę dokończy czeska firma Metrostav. Wartość kontraktu to 796 mln zł.
Zadaniem wykonawcy będzie przebudowa trasy Armii Krajowej oraz Mostu Grota-Roweckiego do parametrów drogi ekspresowej. Firma ma 27 miesiecy od daty podpisania umowy na realizację zapisów kontraktu, w tym 120 dni na optymalizację projektu przebudowy. Prace mają być wykonywane również w okresach zimowych. Inwestycja ma być zatem gotowa do końca października 2015 roku.
W ramach umowy wykonawca przebuduje również węzły: Powązkowska, Wisłostrada i Modlińska, drogi zbiorczo-rozprowadzające oraz infrastrukturę techniczną. Wybudowane zostaną chodniki, ścieżki rowerowe oraz ekrany akustyczne. Ponadto przewiduje się poszerzenie mostu Grota-Roweckiego. Docelowo będzie miał on dwa razy po dwa pasy dla ruchu tranzytowego i dwa razy po trzy pasy dla ruchu lokalnego.
Zgodnie z przyjętą zasadą realizowania inwestycji na terenie Warszawy, przedsiębiorca ma zapewnić przejazd dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Założenia projektu tymczasowej organizacji ruchu Metrostav przedstawi po przejęciu placu budowy.
Podpisana właśnie umowa to już kolejne podejście do realizacji tej inwestycji. Przetarg został ogłoszony już w styczniu 2013 roku. Najkorzystniejszą ofertę złożyło wówczas konsorcjum Astaldi. Firma zaproponowała, że wykona prace, według zoptymalizowanego przez siebie projektu, za około 544 mln zł. Czeska firma Metrostav złożyła wówczas odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej wskazując, że oferta konkurencji jest rażąco niska. KIO przyjęła argumentację Czechów i nakazała GDDKiA przeanalizowanie dokumentów od wykonawców po raz kolejny. W wyniku ponownego rozpatrzenia ofert propozycja firmy Astaldi została odrzucona. Przetarg wygrało przedsiębiorstwo Metrostav.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad