Nowa ustawa Prawo zamówień publicznych? 8 najważniejszych założeń

Stan prawny na dzień: 23.07.2018
1a3199f551735b0b62841999a001e92e3e21f4de-medium

Każda kolejna nowelizacja ustawy Pzp to rozwiązania, które mają na celu uproszczenie i przyspieszenie procedur zamówień publicznych. Mimo wielu zmian w przepisach wprowadzonych na przestrzeni ostatnich lat proces zawierania publicznych kontraktów jest jednak nadal problematyczny i skomplikowany. Dlatego proponuje się uchwalenie zupełnie nowego Prawa zamówień publicznych i co za tym idzie zrewolucjonizowanie prowadzenia postępowań zamówieniowych. Przedstawiamy założenia, na jakich bazują autorzy propozycji nowych rozwiązań ustawowych i 8 głównych zmian.     

Aktualnie zamówienia publiczne stanowią duże wyzwanie zarówno dla zamawiających, jak i wykonawców. Usprawnienie aktualnego systemu zamówień publicznych i stworzenie nowego Prawa zamówień publicznych ma przyczynić się do zapewnienia stałego wzrostu gospodarczego i rozwoju polityki zapobiegającej wykluczeniu.

W ostatnich latach oczekiwania wobec sposobu, w jaki wydawane są środki publiczne, znacząco się zmieniły. Nie jest wystarczające, aby dostawy, usługi i roboty budowlane były jak najtańsze. Zamawiający zwracają bardzo dużą uwagę na ich jakość.

Katalog problemów

Urząd Zamówień Publicznych po analizie zgłaszanych postulatów uczestników rynku zamówień publicznych zidentyfikował główne problemy. Są nimi:

  • brak powiązania wydatków z realizacją polityk oraz celów strategicznych państwa,
  • zbyt mała liczba ofert składanych w postępowaniach,
  • niewystarczające zainteresowanie zamówieniami podmiotów z sektora MŚP w stosunku do ich potencjału,
  • niewystarczające instrumenty wspierające innowacyjne produkty i usługi,
  • skomplikowane procedury udzielania zamówienia publicznego,
  • przywiązywanie przez zamawiających zbyt małej wagi do jakości przedmiotu zamówienia,
  • koncentracja na wymogach formalnoproceduralnych,
  • brak pewności prawa zamówień publicznych (nieprzejrzyste przepisy, niejednolite orzecznictwo),
  • przerzucanie zbyt dużego ryzyka w realizacji umowy na wykonawcę i brak skutecznego zarządzania realizacją kontraktu,
  • nieefektywny system kontroli prawidłowości udzielania i wykonania zamówień publicznych.

Identyfikacja problemów i potrzeb, a także celu, jaki mają realizować zamówienia publiczne, wyznaczyła kierunek prac nad koncepcją nowego Prawa zamówień publicznych – wskazuje UZP.

Zdaniem Urzędu należy ułatwić zamawiającym proces zakupowy i umożliwić im korzystanie z dostępnych narzędzi oraz sprawić, żeby wykonawcy widzieli w postępowaniach o udzielenie zamówienia przede wszystkim szanse, a nie zagrożenia.

Co możemy osiągnąć?

Celem nowej regulacji ma być stworzenie warunków do realizacji polityki zakupowej państwa oraz efektywne i zrównoważone udzielanie zamówień publicznych. Wyróżniono następujące priorytety:

  • identyfikacja zamówień strategicznych,
  • zwiększenie liczby zamówień innowacyjnych, zielonych, społecznych,
  • zwiększenie konkurencyjności postępowań,
  • większa transparentność postępowań,
  • większy dostęp do rynku zamówień dla podmiotów z sektora MŚP,
  • usprawnienia proceduralne, w tym wyodrębnienie procedury udzielania zamówień poniżej progów unijnych,
  • zwiększenie roli współpracy zamawiających z wykonawcami,
  • lepsze zarządzanie procesem oraz realizacją umowy,
  • sprawny i dostępny proces odwoławczy,
  • usprawnienie systemu kontroli.

Zaproponowane w koncepcji zmiany obejmują wszystkie obszary, w których zidentyfikowano potrzebę wprowadzenia nowych rozwiązań optymalizujących proces udzielania zamówień.

8 proponowanych zmian

Oto propozycje zmian:

  • wyodrębnienie i znaczące uproszczenie procedury udzielania zamówień poniżej progów unijnych poprzez odejście od stosowania trybów właściwych dla zamówień powyżej progów unijnych i zwiększenie autonomii zamawiającego w kształtowaniu procedury wyłonienia wykonawcy,
  • wprowadzenie zasady koncentracji ogłoszeń,
  • uelastycznienie trybów negocjacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem partnerstwa innowacyjnego, w ramach którego przewidziano nowe rozwiązania zachęcające potencjalnych wykonawców do angażowania się w proces tworzenia innowacyjnego produktu, usługi lub roboty budowlanej,
  • wprowadzenie obowiązku kształtowania umów zgodnie z zasadą proporcjonalności,
  • uwzględnianie aspektów społecznych i środowiskowych w procesie udzielania zamówienia publicznego, w szczególności zamówienia zastrzeżone, przesłanki wykluczenia, społeczne warunki realizacji zamówienia, w ramach których nadal będzie wymagane zatrudnienie na podstawie umowy o pracę osób wykonujących czynności w zakresie realizacji zamówienia, mające charakter świadczenia pracy,
  • uregulowanie kwestii dopuszczalności składania odwołań w postępowaniach o wartości poniżej progów UE, analogicznie do postępowań o wartości równej lub wyższej od progów stosowania dyrektyw,
  • wprowadzenie mechanizmów służących ujednoliceniu orzecznictwa dotyczącego zamówień publicznych,
  • wprowadzenie ogólnych przepisów dotyczących systemu i zasad kontroli udzielania zamówień publicznych. Regulacje te będą zawierały zasady współpracy i współdziałania organów, których celem jest spójny, czytelny dla rynku system kontroli zamówień publicznych.

To tylko część z propozycji zmian dotyczących poszczególnych etapów postępowania. Koncepcja ta ma stanowić punkt wyjścia do dyskusji w zakresie wskazanych obszarów.

Źródło: www.uzp.gov.pl

Opracowanie:

Autor:

Klaudyna Saja-Żwirkowska

redaktor naczelna „Vademecum zamówień publicznych”, prawnik specjalizujący się w zamówieniach publicznych

Klaudyna Saja-Żwirkowska

Klaudyna Saja-Żwirkowska

Prawnik specjalizujący się w prawie zamówień publicznych. Jest redaktor naczelną publikacji z zakresu zamówień publicznych. Autorka komentarzy do wyroków Krajowej Izby Odwoławczej.

Powiązane treści