Nowe obowiązki zamawiających, którzy nabywają dostawy autobusów

Stan prawny na dzień: 16.09.2024
Nowe obowiązki zamawiających, którzy nabywają dostawy autobusów

Od 1 lipca tego roku weszły w życie nowe unijne przepisy, które wprowadzają obowiązki dla instytucji publicznych dotyczące zakupu i użytkowania nowych bezemisyjnych autobusów miejskich. Regulacje te, oparte na rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1610 z 14 maja 2024 r., wymagają od zamawiających publicznych stosowania nowych kryteriów przy udzielaniu zamówień na autobusy miejskie.

W ramach procedur zakupowych, zamawiający muszą teraz stosować co najmniej dwa z określonych kryteriów, które mogą obejmować np. dostępność części zamiennych, stabilność łańcucha dostaw oraz zrównoważone zarządzanie środowiskowe. Jedno z tych kryteriów musi odnosić się bezpośrednio do bezpieczeństwa dostaw. Zamawiający korzystający z kryterium bezpieczeństwa dostaw może przydzielić mu wagę od 15 do 40% w procesie oceny ofert.

Zamawiający są zobowiązani udzielać zamówień publicznych na dostawy w celu zakupu, leasingu, najmu lub dzierżawy nowych bezemisyjnych autobusów miejskich, a także zamówień publicznych na usługi, których głównym przedmiotem jest użytkowanie takich autobusów na podstawie kryteriów jakościowych oraz ceny lub kosztu.

Szczegółowe kryteria, spośród których zamawiający może wybierać obejmują poniższe:

a)       proporcja produktów będących przedmiotem ofert pochodzących z państw trzecich określona zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 952/2013 ustanawiającym unijny kodeks celny  (kryterium to ma zastosowanie wyłącznie do produktów będących przedmiotem ofert pochodzących z państw, które nie są stronami GPA i które nie zawarły z Unią umowy o wolnym handlu obejmującej przepisy z zakresu zamówień publicznych);

b)       bieżąca i szacowana dostępność niezbędnych części zamiennych zapewniających funkcjonowanie sprzętu będącego przedmiotem oferty;

c)       zapewnienie przez wykonawcę, że ewentualne zmiany w jego łańcuchu dostaw w trakcie realizacji zamówienia nie będą miały negatywnego wpływu na realizację zamówienia;

d)       zaświadczenie lub dokumentacja wykazująca, że organizacja łańcucha dostaw wykonawcy pozwala mu spełnić wymóg bezpieczeństwa dostaw;

e)       zrównoważenie środowiskowe wykraczające poza minimalne wymogi określone w obowiązujących unijnych aktach prawnych.

Nowe wymogi rozszerzają obowiązki określone ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 11 stycznia 2018 r. Zgodnie z tą ustawą, do 2025 i 2030 roku, określony procent autobusów zakupionych przez instytucje publiczne musi być napędzany alternatywnymi źródłami energii, w tym co najmniej połowa musi być pojazdami zeroemisyjnymi.

Szczegóły związane ze stosowaniem ustawy o elektromobilności przez zamawiających znajdziesz na łamach portalu w poniższych artykułach:

Podstawa prawna

  • art. 3e rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1610 z 14 maja 2024 r. zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/1242 w odniesieniu do zaostrzenia norm emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz włączenia obowiązków sprawozdawczych, zmieniającego rozporządzenie (UE) 2018/858 i uchylającego rozporządzenie (UE) 2018/956.
Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej na rynku inwestycji infrastrukturalnych reprezentujący...