Bardziej efektywne wykorzystywanie środków Krajowego Funduszu Drogowego oraz lepiej wyposażone punkty poborów opłat za przejazdy płatnymi drogami – to główne założenia nowych przepisów, proponowanych przez resort transportu, budownictwa i gospodarki wodnej.
12 marca 2013 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o drogach publicznych, przedłożony przez Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Jednym z głównych celów zmian wprowadzonych do projektu nowelizacji ustawy jest możliwość restrukturyzacji długu KFD poprzez m.in. emisję obligacji na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań (kredytów lub pożyczek). Projektowane przepisy zapowiadają także możliwość spłacenia tych zobowiązań poprzez równoczesne zaciągnięcie nowych kredytów i pożyczek przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
Wprowadzenie tej modyfikacji wynika z faktu, że w kolejnych latach konieczne będzie spłacenie zadłużenia zaciągniętego przez KFD poprzez emisję obligacji przez Bank Gospodarstwa Krajowego, a w najbliższej perspektywie spłata zadłużenia z bieżących środków jest niemożliwa. Również wskutek konieczności zaciągania kolejnych kredytów i pożyczek w celu realizacji nowych inwestycji drogowych współfinansowanych z perspektywy unijnej 2014-2020.
W wyniku wprowadzonej zmiany BGK będzie miał prawo zaciągać kredyty, pożyczki lub emitować papiery dłużne z jednoczesną możliwością uzyskiwania poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa.
Autor projektu zaproponował, aby środki z opłat elektronicznych, które gromadzone są na wyodrębnionym rachunku bankowym Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, były przekazywane na rachunek Krajowego Funduszu Drogowego bez określania ich przeznaczenia. Dzięki temu przewiduje się bardziej efektywne wykorzystywanie zgromadzonych funduszy, zgodne z bieżącymi potrzebami. Takie rozwiązanie ma wpłynąć na poprawę płynności finansowej KFD.
Ponadto projektowane przepisy zapowiadają, że środki uzyskane za przejazdy po drogach krajowych zespołu pojazdów, w skład którego wchodzi przyczepa lub naczepa o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, w tym autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej oraz przejazdy autostradą fundusz będzie gromadzić na przygotowanie, wdrożenie, budowę lub eksploatację systemów poboru opłat zarówno manualnych, jak i elektronicznych.
Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej